Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Hei. Jeg har vært hos optiker og fått bekreftet at jeg har dårlig samsyn. Jeg ble satt opp til ny time for videre undersøkelse av dette, samt for å gi meg mer info. Mens jeg venter på timen har jeg noen spørsmål. Hva er samsyn? Hvordan oppdager man dårlig samsyn? Kan samsynet påvirke bilkjøring? Føler at jeg mister veldig oversikt i trafikken, og må konsentrere meg masse for å kjøre... Veldig glad i å være passasjer, mye mer enn tidligere. Ellers ser jeg dårlig i mørket, men vet ikke om det har noe med samsynet å gjøre? Kan det dårlige samsynet være grunn til vanskeligheter med å lese over lengre tid? Er det mulig å behandle med briller/linser? Hmm, kommer ikke på noe mer akkurat nå. Hehe, det ble mange spørsmål, håper noen kan svare:) Vet jeg får vite det meste hos optikeren, men greit å ha litt info først, ofte jeg glemmer å spørre om ting når jeg er hos legen, samme gjelder vel for optikeren...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har også dårlig samsyn, men jeg har aldri forstått hva som fysisk er årsaken til dette til tross for at flere optikere har forsøkt å svare meg på dette. Jeg merker det ved at jeg ofte ser dobbelt, må blinke for å få fokus på ting, ser uklart i kanter av objekter etc. Dette er særlig et problem i trafiken, hvor det er viktig at man har skikkelig fokus på alt rundt seg. Jeg har derfor sakt til meg selv at jeg ikke skal kjøre mer før jeg har fått kommet meg til øyenlegen (optikerne klarte ikke å måle samsynet mitt eksakt, selv etter å ha vert inne to ganger) og fått skikkelige briller. Jeg ser også bedre dersom jeg heller litt på hodet, da kompanserer jeg for den lille forskjellen mellom øynene. Men dette leder til vondt i nakken, haha. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med så mye av det du spør om, men tenkte jeg kunne fortelle om mine erfaringer om ikke annet.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har også dårlig samsyn, men jeg har aldri forstått hva som fysisk er årsaken til dette til tross for at flere optikere har forsøkt å svare meg på dette. Jeg merker det ved at jeg ofte ser dobbelt, må blinke for å få fokus på ting, ser uklart i kanter av objekter etc. Dette er særlig et problem i trafiken, hvor det er viktig at man har skikkelig fokus på alt rundt seg. Jeg har derfor sakt til meg selv at jeg ikke skal kjøre mer før jeg har fått kommet meg til øyenlegen (optikerne klarte ikke å måle samsynet mitt eksakt, selv etter å ha vert inne to ganger) og fått skikkelige briller. Jeg ser også bedre dersom jeg heller litt på hodet, da kompanserer jeg for den lille forskjellen mellom øynene. Men dette leder til vondt i nakken, haha. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med så mye av det du spør om, men tenkte jeg kunne fortelle om mine erfaringer om ikke annet. Takk for svar! Alltid fint å høre om andres erfaringer!! JEg gjør det samme med hodet, og noen ganger når jeg skriver legger jeg meg liksom helt nedi bordet, slik at jeg ser mest med et øye... Men jeg ser ikke så mye dobbelt altså, dvs. ikke sånn at jeg merker det veldig. Det hender likevel ofte at jeg lukker det ene øyet ved lesing, og hopper veldig ofte over en linje når jeg leser. Hehe, markering med gul tusj ender ofte på feil sted Blir glad hvis andre også vil dele erfaringer
Malama Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har også dårlig samsyn/samsyns feil, hvilket jeg har visst om i over 20 år nå, og brukt briller for å korrigere siden ikke så lenge etter skolestart. Det var nemlig da det ble oppdaget. Jeg fikk så mye hodepine, hver dag. Da jeg begynte på skolen lå jeg med hodepine i en liten time etter skolen, og igjen etter å ha gjort lekser. Dette fordi øynene mine jobbet hardt med å korrigere samsynsfeilen. Jeg har fått det forklart som "skjult skjeling". Synsinntrykket som kommer inn til hodet er som om jeg skjeler, mens øynene altså ser korrekte ut fra utsiden. Jeg merker når jeg tar av brillene, om jeg konsenterer meg om å la øynene slappe helt av, så ser jeg dobbelt. Men øynene mine er nå etter mange år med briller med prismer som korrigerer (Hvilket forøvrig er en risikabel greie de første dagene med nye briller, inn til øynene venner seg til dem ser man nemlig små humper opp eller dumper ned, på flate gulv etc. (Lite genialt den gangen jeg dro i skitrekket med nye briller, jeg falt en del da ja...)) så er øynene mine altså trent opp til å koordinere bedre. Da jeg var yngre var det mye lettere å få øynene til å slappe av, sånn at jeg så dobbelt på klokkeradione på kveldstid f.eks, og måtte konsentrere meg for å samle blikket. Nå er deet mer motsatt, jeg må konsentrere meg for å se dobbelt (Hvilket jeg naturlig nok ikke ser noe poeng i å gjøre ) Når eet gjelder å få rette briller, så er det ikke en helt lett sak, i alle fall har det ikke vært det for meg. Da jeg begynte byttet jeg briller svært ofte (men jeg var altså 7 år gammel, mulig det hadde noe med saken å gjøre) fordi de ikke ville gi meg alle prismene i brilleglassene med en gang, da ville jeg antakelig gått på veggen. Da jeg flyttet for noen år siden byttet jeg optiker, og den nye ville gjøre noe annerledes med prismene, hvilket jeg ikke egentlig synes har fungert like bra nå siste gangen. Så han får prøve noe nytt neste gang. Jeg tror jeg burde hatt nye briller snart ja. Og det er mye i trafikken jeg også merker det, ved at jeg sliter med å lese skiltene på avstand, fordi de blir uklare. (Nå er jeg nærsynt i tillegg da, så det er mulig jeg trenger litt sterkere glass for det også...) Et lite dobbelsyn gir gjerne et litt "blurry" preg på ting...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Takk for svar, Malama:) Man må altså ha briller, dvs. at linser ikke er mulig? Forresten har skriften en tendens til å flyte utover når jeg leser, som om skriften er svakt dobbel, men uten at jeg kan se to av samme bokstaven. Sliter også med å fokusere fra nær til fjern, og omvendt. Skilt på lang avstand er vanskelige å tyde, jeg er ikke nærsynt så da må samsynet ha skylden..? Leste et sted at man vil kunne ha problemer med ballspill, men det har jeg aldri hatt. Kanskje jeg har det nå, er en god stund siden jeg har holdt på med ball. Er det sånn at samsynet utvikler seg, dvs. blir verre over tid? Bruker du briller hele tiden? Eller holder det til lesing og bilkjøring? Ikke at jeg ikke vil ha briller, men det hadde vært kjekkest å slippe.... Huff, nå spør jeg mange spørsmål igjen, men er så nysgjerrig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå