Gå til innhold

Katten min har lopper!!!


tuji

Anbefalte innlegg

Æsj, katten har dradd med seg lopper inn i huset, og opp i senga vår! Oppdaget det i går, og ringte dyrlege sporenstreks. Skal dit og kjøpe et middel i dag. Men hva gjør jeg med huset, bortsett fra å støvsuge nøye og koke sengetøy?

Leste i en bok at loppeegg kan ligge og kose seg i ett år, og hvis det kommer en passende vert forbi (katten min f. eks.), merker de vibrasjonene og klekkes ut. Betyr det at vi er inne i en evig loppe-runddans?

Har undersøkt katten, og finner egentlig ingenting. Kan det være at den har dradd med seg fuglelopper utenfra (vi bor på gård), og at det ikke er kattelopper?

Noen som har opplevd dette før, og som har råd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge finnes ikke lopper som lever på hund og katt - heldigvis!

MEN vi har lopper som går på fugl og piggsvin, og disse kan være plagsomme nok... De klekker ikke på hund, katt eller, menneske, men kan leve opptil 14 dager uten sitt faste vertsdyr (fugl feks). Det betyr at katten din trolig har vært på fuglejakt og fått med seg fuglelopper i heimen.

Disse loppene er plagsomme ved at de biter (har du sikkert merket :wink: ), og den beste måten er å behandle katten (spør dyrlegen) og reingjøre skikkelig inne. Du kan bla fryse ned sengetøyet i minimum 24 timer.

Det er også viktig å hindre pus i nærkontakt med fugler og piggsvin og andre loppebærere, men det er litt av en utfordring hvis pus er vant til utelivet...

Lykke til i kampen mot disse små beistene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge finnes ikke lopper som lever på hund og katt - heldigvis!

Er du helt sikker? Betyr det at hvis det er fuglelopper, så har jeg ikke huset fullt av egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på dette ja... Har jobba i utlandet på hunde- og kattepensjonat, hvor hunde- og kattelopper var helt vanlig (alle måtte gjennom skikkelig kontroll før de slapp inn), så jeg har en viss erfaring med mer slitsomme tilfeller, selvom fuglelopper er slitsomme nok...

Husker faren min gjorde reint i noen fuglekasser da jeg var liten - vi klødde oss i hjel :lol: De kan ikke leve lenge uten vertsdyret sitt. 2 uker med loppebitt er mer enn nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha enten kokevasket eller frosset ned klær pus har vært i kontakt med inkl sengeklær og dyner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

:o Hallo, vist fins det lopper som lever på katt og hund i Norge. Jeg merket lopper på katten min i fjor. Jeg har nå kjøpt loppebånd som selges på dyrebutikken. Når det gjelder hva du må gjøre med huset, så ring vertrinæren og spør. Kom gjerne tilbake hit og del rådene med oss.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til veterinæren i dag og kjøpe middel til pus. Skal oppdatere dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved denne linken til Zoologisk museum i Oslo, som rapporterer om spredte tilfeller av katteloppe i Norge, men at den ikke forekommer regelmessig. Les under overskriften "Utbredelse"

Loppehalsbånd til katt blir solgt fordi katter ofte får fuglelopper (som mest sannsynlig i Tujis tilfelle), og disse er som tidligere beskrevet plagsomme.

Mer om fugleloppe finnes her: http://www.toyen.uio.no/zoomus/minste_husd...fugleloppe.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...