Gå til innhold

Nedvasking av leiligheten..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men dere får ta det for det det er :wink:

Vi skal endelig snart flytte fra den leiligheten vi bor i nå, og da må vi jo vaske hele leiligheten.

Det er enda et par måneder til vi flytter, men det er jo aldri for tidlig å spørre om hva slags vaskemidler man bør bruke.

I hele leiligheten er det tapet med hvit maling utenpå, unntatt på kjøkkenet hvor fargen er gul.

De få gangene jeg har vasket ned kjøkkenet før har malingsfargen faktisk smittet litt over på kluten.

Og dessuten har jeg stått der og gnudd og gnudd..Noe jeg HATER! Dessuten legger kluten igjen støv eller hva jeg skal kalle det på veggen, så jeg får ikke følelsen av at det blir ordentlig rent. Dessuten er den tapeten litt nuppete, så kluten hekter seg fast her og der. :evil:

Noen av dere som har noen tips til såper eller lignende,som kan gjøre jobben litt enklere? :oops:

Gruer meg allerede jeg.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Male på nytt?

Det er jo enkelt når leiligheten er tømt.

Salmiakk (og Jif på gjenstridige flekker) - eller Pingo (brukes før man skal male og er visst effektiv). Poenget er at veggen må være helt fettfri, slik at man må bruke vaskemidler uten fettstoffer (eks grønnsåpe ol.lign) før man maler.

Vasker du med grønnsåpe må du bruke salmiakkvann til sist og ikke blande salmiakk i såpevannet.

Mikrofiberkluter er effektive og da trenger du ikke bruke såpe. Men du skal kanskje ikke male.

Linkluter avgir ikke nupper. Heller ikke om du bruker bomull som er vevet uten struktur. To månder igjen. Du kan jo begynne så smått - dører, karmer - rene flater osv. - så blir det ikke så mye på en gang?

Det er et pes å vaske, får samme problemet snart vi også ... men har bare bodd her ett år. Var det bare ikke for all røyken som har etset seg fast... :o

(Er taket veldig grått, bør du ikke vaske i det hele - bare dra over med langkost og en tørr klut for å fjerne støv. Ellers blir det skjolder.)

Det er latexmaling på veggene - derfor farges kluten. Du får vaske så godt det lar seg gjøre da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg solgte leiligheten min i fjor valgte jeg å la et byrå ta seg av vaskingen. Det høres kanskje råflott ut, men det ble ikke så dyrt. Leiligheten var 60kvm, og jeg avtalte fast pris med byrået på forhånd. Du kan jo selv bestemme hva de skal ta.

Jeg tok vindusvask selv, for det måtte jeg gjøre før visning uansett. Byrået tok støvtørk, gulvvask, innvendig og utvendig vask av kjøkkenskap, samt grundig vask av badet. Taket syntes jeg ikke det var nødvendig å ta.

Tror jeg betalte 1200.- for jobben. Det var verdt hver krone!!!!!

Når man flytter er det som regel travelt nok, og når jeg i tillegg hadde en krevende jobb var det deilig å kjøpe seg fri fra denne oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også vaskebyrå da jeg flyttet sist.

Husker ikke hva jeg betalte, men det var ca 2000 kroner for alt, inkl. vinduspuss. Angrer ikke et sekund.

Men dette er vel en leid leilighet.. så det er ikke sikker at det er like "lett" å velge den løsningen.

Vet du hva slags maling det er på veggene eller?

Vannbasert veggmaling har lett for å "løsne" ved vask, mens akrylmaling tåler å bli tørket av med fuktig klut. Hvis du har en microfiberklut, så prøv med den. Ikke skrubb, men tørk forsiktig. Hvis den blir mer enn litt farget av malingen, så er det dumt å fortsette.

Hvis det er malt murtak, så har det lett for å bli skjolder ja. Helst bør slike tak vaskes og males.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. :D

I taket er det malt panel..

Har ingen aning hva slags maling det er brukt, men det er kanskje latexmaling som Gjest nevner.

Å leie inn hjelp hørtes veldig deilig ut, og jeg har vurdert tanken, men trodde det var mye dyrere jeg. Denne leiligheten er på 70 kvm, så da blir det kanskje ikke så altfor dyrt heller. Noen som har noen firma de kan anbefale?

Men om jeg velger å vaske selv, så tenkte jeg at jeg skulle begynner så smått allerede,istedet for å ta alt på en gang. Men jeg gruer meg!!!!! :roll:

Kanskje lin eller microfiberkluter er bedre å bruke ja. På kjøkkenet henger jo kluten seg fast i de nuppene på tapeten, men det får nå bare bli sånn.

Dette er en leid leilighet, og har egentlig ingen planer om å male på nytt her nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malt panel kan du vaske med en microfiberklut eller en vanlig klut og mildt såpevann. Vask i lengderetningen på panelet for å unngå skjolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp flyttet.

Vasket(skrubbet) gulvet med grønnsåpe og salmiak. Vegger ble tørket over med grønnsåpevann og taket med rent salmiakkvann.

Det er VELDIG viktig for meg at det er rent i hvert minste hjørne.

Leiligheten vi overtok var ikke så grundig vasket. Takene var megaskittne! Da måtte jordbær frem med jif-moppen med varmt vann og salmiakk. Nå er de så pene og hvite så.

Syns det er noe tull å male over dritten sin jeg.

JENTER! IKKE GLEM Å VASKE TAK!

Ting du definitivt trenger til nedvasking:

En mopp med borrelås-system. F.eks. jif-mopp som er superlett og enkel å vaske vegger, gulv og tak med.

(våtmopp til jif-moppen)

Salmiak til vasking av gulv(hvis de tåler det, bad, vindu og kjøkken.

Grønnsåpe til å vaske vegger og gulv med.

Oppvaskbørste, evt. annen liten børste som når frem i krokene.

Skurebørste til gulv, hvis de tåler det.

skurekrem til badekar, toalett osv.

"speilvask"

zalo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Særlig smart å skrubbe parkettgulv? Eller er det tarkett det er her? Sånne plater man bare setter sammen og legger på gulvet vet dere.. :oops:

Jif-moppen var jo et smart alternativ da. At jeg ikke tenkte på det. Ellers så tenkte jeg at samboeren kunne ta takvasken. Det er såpass lavt over taket her ( tror det er 210 cm høyt), så jeg tror han bare kan legge kluten på hodet og gå bortover.. :ler: ..Men da kan jeg jo bruke jif-moppen istedet da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Vasket ned en leilighet i fjor da jeg flyttet. Anbefaler en mopp med borrelås-system og microfiberklut. Da går det fint å vaske tak. Den er også super til å vaske vegger med. Kan selvfølgelig også brukes til gulv :wink: Har sluttet å bruke grønnsåpe siden den legger igjen et belegg på enkelte overflater. Bruker heller Ajax og lignende.

Takene kan du vaske en stund før du flytter (hvis du ikke røyker inne da). Og vegger i soverom går greit. Ellers så syntes jeg det var greit å vaske ned leiligheten når den var tom. Jeg inviterte noen venninner som alle tok en økt hver. Så nå vet de hvem som stiller opp når de skal flytte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...