Gå til innhold

Får man bot for å kjøre med "grøftelys" ekstralys


vilja

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg diskuterte dette med kavaleren min i går. Jeg påstod at man fikk bot om man ble stoppet av politiet for å kjøre med ordinære "grøftelys". Han sier at han ikke har hørt det før.

(Jeg kjørte hjem fra kino i går kveld og slo på "grøftelysa" utenfor byen, og slo dem av da vi møtte en amulanse.)- jeg mener at ekstalys kan være til fare og ulempe for andre billister, men man ser bedre veigrøftene(om det kommer dyr).

Noen som vet?

Endret av vilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest apekattenico

Utdrag fra lovdata.no

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

Du har helt riktig.

Endret av apekattenico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samson
Utdrag fra lovdata.no

Du har helt riktig.

For å si det enkelt, i dagslys så er tåkelys tillatt kun i kombinasjon med parklys. Etter "mørkets frembrudd" er tåkelys kun tillatt når det behov, altså i tåke og ekstremt dårlig sikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samson

Spørs litt på hva slags bil det er også da.. Også blir det jo hundre ganger værre på våt asfalt..

Gammel Mercedes E-klasse har forferdelige tåkelys feks, i kombinasjon med kjørelys.

Dog virker det som alle som kjører disse bilene ikke skjønner hvordan lysbryteren virker, og bare slår på alt med det samme de setter seg bak rattet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...