Gå til innhold

Syklistar

Anbefalte innlegg

Skrevet
blir litt oppgitt her av at enkelte i denne diskusjonene synes det er helt greit om bilister må vente på syklister som sperrer veien, mens syklister ikke skal tåle at det finnes folk som kan sperre gangstiene! Det er jo i bunn og grunn det samme, så hvorfor slik dobbeltmoral?

Alle vil det beste for seg. Derfor fins det dobbeltmoral. Det er helt naturlig.

Og jeg har selv sykla på mange flotte gangveier/fortau, så det går faktisk an. Å om man skal sykle for å trene, hvorfor ikke sykle på turstier eller landeveier?

Fordi det er ubehagelig.

Fordi det er statistisk sett mye farligere (utrolig nok)

Fordi det er mer komfortabelt å sykle i veien.

Hvorfor ikke la bilen stå hjemme, og ta buss eller tog i stedet, så kan du la bussjåføren få problemet med disse jævla syklistene?

Hva med de som jogger da? skal de få jogge i 80-sonen for der er underlaget jevnt?
Har de ikke allerede lov til det?

Og som sagt før, og kommentert av en annen, nei, det er ikke lov å kjøre 20km/t i en 50-sone om man "føler for det".
Du har ikke en slik regel for syklister.
Gjest Gjest
Skrevet
Fordi det er mer komfortabelt å sykle i veien.

Der ja! Men jeg synes det er mer komfortabelt å kjøre bil uten at disse jævla syklistene skal være i veien, derfor liker jeg ikk syklister i veibanen. Å nå kan du ikke si noe imot, for da motsier du deg selv.

Å nei, det er ikke lov å jogge i 80-sonen, ei heller å kjøre moped, scooter eller traktor der, så hvorfor skal syklister da få lov til det?

Til Tigress: Med landevei tenker jeg på skogsveier og/eller lite traffikerte veier. Og ei bjelle veier ikke stort. Min bjelle veier ca 500gr.

Gjest Elfrida
Skrevet
Der ja! Men jeg synes det er mer komfortabelt å kjøre bil uten at disse jævla syklistene skal være i veien, derfor liker jeg ikk syklister i veibanen.
Det er jo helt uinteressant om du liker syklister eller ikke - de har like fullt lov til å være der.

Jeg liker ikke alle de som står foran meg i kø i rushtida, mener du jeg skal begynne å plage dem? Kjøre opp i ræva på dem og ligge på hornet?

Skrevet
Og når såg du sist ein landevegssykkel med bjelle? Trur vi snakker forbi kvarandre, eg snakkar om sykkelstier langs landeveg. Eg syklar aldri på fortau i Oslo, der kjem ein ikkje fram pga alle fotgjengarane, så der syklar eg alltid i vegen. Eg synast det er rart du aldri får fotgjengarar i vegen når du syklar i Oslo, men det kan hende eg har vore uheldig. Uansett må eg seie det er leit du viser så lita vilje til å få trafikken på sykkelstiane til å skli glatt, og at du reagerer med vrangvilje når nokon prøver. Forsåvidt illustrerer du godt kvifor vi som driv med landevegssykling ikkje syklar på sykkelstier når vi kan sleppe det!

Sist jeg sjekka så får du kjøpt bjeller som ekstrautstyr på de aller fleste sportsbutikker. Det burde kanskje en sykkelinteressert person ha fått med seg.

OK - så nå snakker vi plutselig om landeveier. Nei, jeg har aldri opplevd at en landevei har blitt sperret for meg av fotgjengere som går flere i bredden, men jeg har derimot opplevd det av syklister. Jeg kjørte daglig Maridalsveien tur/retur før, og det var et sant mareritt i sykkelsesongen. F.eks. fire syklister i bredden uten å bry seg for andre trafikkanter. Etter å ha ligget bak en stund uten reaksjon så tutet jeg forsiktig, og hva skjer da? Joda, man får finger'n.

Jeg oppfatter det slik at veldig mange syklister tror at de eier veien og er en unik traffikant som kan heve seg over trafikkreglene.

Skrevet

Sykkelbjelle er jo skikkelig effektivt, du... Bruker man den, er det ingen som reagerer i det hele tatt. Eventuelt så sprer fotgjengerne seg utover absolutt hele gang- og sykkelstien slik det det ihvertfall er umulig å passere de...

Skrevet

Jeg har ingenting imot syklister i veibanen, men må innrømme at det irriterer meg litt med to i bredden. Jeg liker ikke forbikjøring, og unngår det så godt det er mulig, og det gjelder også syklister.

Jeg er veldig glad i å sykle selv. Jeg pleier å sykle i gang og sykkelfeltet, men noen ganger våger jeg meg ut på veien. Grunner til det kan være overfylt gang- og sykkelfelt, elendig asfalt i gang- og sykkelvei og mange, mange småveier som kommer inn på den litt større veien, noe som fører til veldig mye nedbremsing.

Noen ganger er gang- og sykkelveien lagt ned i en liten dal, mens bilveien er bygd opp/går over en bro, og da hender det jeg veldig vanlig vei.

Stort sett synes jeg syklister i veibanen oppfører seg svært bra og følger trafikkreglene. De fleste er synlige, og venter på rødt sammen med bilene. Jeg synes også det er bedre at de velger vanlig vei fremfor gang- og sykkelvei dersom de sykler raskt. Opprinnelig måtte man sykle i veibanen, og det er helt greit at de som har noe å gjøre der (dvs. ikke mor med små barn og de som er usikre på trafikkregler o.l.)

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg oppfatter det slik at veldig mange syklister tror at de eier veien og er en unik traffikant som kan heve seg over trafikkreglene.

Og det er akkurat sånn jeg føler at mange bilister tenker. Jeg foreslår gjensidig respekt. Syklister skal følge reglene, men når de gjør det, skjønner jeg ikke at bilister kan la seg provosere så voldsomt (og ja, det er mange som ser rødt bare de ser en syklist som sykler fredelig langs veien). Et sted må man sykle, og når man verken er velkommen på fortauet eller i veien, har man et problem. Men jeg skulle virkelig ønske at man kunne satse mer på egne sykkelfiler langs veiene. Kombinerte gang- og sykkelstier er nesten uten mening.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo helt uinteressant om du liker syklister eller ikke - de har like fullt lov til å være der.

Jeg liker ikke alle de som står foran meg i kø i rushtida, mener du jeg skal begynne å plage dem? Kjøre opp i ræva på dem og ligge på hornet?

Det der var en kommentar til Transmogrifier etter at han kom med en kommentar om at det er mer komfortabelt å sykle på veien, derfor gjør han det. Enkelt å greit. Men jeg skulle sitert ja.

Og kø i rushtiden er ikke det samme. Det er noe en forventer seg og vet at kommer, mot når det plutselig ligger flere syklister i bredden eller en enslig syklist ofte midt i veien. Kø i rushtraffikk er forøvrig en helt annen diskusjon som du kan lage en egen tråd om om det er så viktig.

Sykkelbjelle er jo skikkelig effektivt, du... Bruker man den, er det ingen som reagerer i det hele tatt. Eventuelt så sprer fotgjengerne seg utover absolutt hele gang- og sykkelstien slik det det ihvertfall er umulig å passere de...

Men å rope til gående er bedre?

Skrevet
Der ja!

Der kom den virkelige grunnen? Det fins multifaktorielle årsaker, men komfort er nok det viktigste, det har du rett i. Det er også svært ukomfortabelt å sykle og måtte konsentrere seg om faremomenter.

Men jeg synes det er mer komfortabelt å kjøre bil uten at disse jævla syklistene skal være i veien, derfor liker jeg ikk syklister i veibanen. Å nå kan du ikke si noe imot, for da motsier du deg selv.

Kjære deg. Jeg har da full forståelse for at du syns det er mer komfortabelt å kjøre bil uten noen form for hindringer. Når har jeg sagt noe som tyder på at jeg ikke skjønner det?

Å nei, det er ikke lov å jogge i 80-sonen, ei heller å kjøre moped, scooter eller traktor der,

Så vidt jeg vet er det kun ulovlig å gå langs veier som er merket med motorvei. Det fins nok av bondeveier som ikke er motorveier, men hvor fartsgrensen ikke er satt = 80.

så hvorfor skal syklister da få lov til det?

Fordi jeg vil.

Et argument for at andre som ikke sykler skal være for det, er at det er bra for helsebudsjettet at folk trener. Matpakkekjøring er ikke bra. Jeg er sunn, atletisk og frisk, og nettosponser storforbrukere av helsetjenester og pleie. Mer tilrettelegging for trening kan minke prevalensen av hjerterelaterte sykdommer, og sørge for at gamle er mobile i lang tid. Det betyr kroner spart. Mange kronasjer.

Før dopingens inntog, var TdF ryttere de som levde lengst.

Til Tigress: Med landevei tenker jeg på skogsveier og/eller lite traffikerte veier. Og ei bjelle veier ikke stort. Min bjelle veier ca 500gr.

Ånkelige syklister kjøper titanskruer til mange hundre kroner, og spesielle bremser til tusenlapper for å spare 30-40 gram. :ler:

En bjelle er fin å bruke på avstand. Men om en bjelle øker tryggheten i forhold til å holde kjeft og bare suse forbi, eller si hvilken side en kommer på, det er jeg ikke sikker på, og da vil jeg se en studie før jeg kommer med bastante påstander.

Dessuten, kjører du i terrenget, så er en bjelle et typisk objekt å slå kneskåla på.

I tillegg til at det selvfølgelig også ser helt dust ut.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det der var en kommentar til Transmogrifier etter at han kom med en kommentar om at det er mer komfortabelt å sykle på veien, derfor gjør han det. Enkelt å greit. Men jeg skulle sitert ja.

Og kø i rushtiden er ikke det samme. Det er noe en forventer seg og vet at kommer, mot når det plutselig ligger flere syklister i bredden eller en enslig syklist ofte midt i veien. Kø i rushtraffikk er forøvrig en helt annen diskusjon som du kan lage en egen tråd om om det er så viktig.

Men å rope til gående er bedre?

Du gidder vel heller ikke å kjøre fra A til C og eventuelt D før B når du kan kjøre fra A til B? Du kjører der det er enklest for deg selv om du lager en ulempe for andre bilister (når du f.eks. velger den mest direkte veien, til tross for at den kanskje er mer trafikkert, og du dermed blir en ulempe for andre bilister)? Hvorfor skal syklister legge lange omveier om ruta? Det kan fort bli en omvei å skulle halse opp og ned av fortauet framfor å sykle i veien. Jeg testet dette ved å ta tiden på en fast rute jeg syklet der jeg bodde før, og det var flere minutters forskjell på å sykle på veien og ikke. Særlig i byene burde man jo være interessert i at flere tar sykkelen fatt, både med tanke på kø og forurensning. Derfor mener jeg man burde gjøre det enklest mulig for syklistene å komme seg fram, slik at flere gidder å sykle. De burde følgelig få sykle i veien når det er enklest.

Når det gjelder kø i rushtiden så skjønner jeg heller ikke hvorfor det er et mindre irritasjonsmoment at andre bilister lager ulemper sammenlignet med syklister. Om det ikke hadde vært for syklistene hadde køen kanskje vært enda lenger.

Jeg kan forresten ikke huske å ha sett en syklist som sykler midt i veien når det kommer biler bak. Evt. med unntak av rett før kryss der det er flere filer, og man ikke vil at biler skal kjøre forbi fordi det er for trangt.

Skrevet
I tillegg til at det selvfølgelig også ser helt dust ut.

Neongrønne trøyer og sykkelhjelm ser også dust ut, men det har med sikkerhet å gjøre.

Gjest Tigress
Skrevet

Presisere presisere:

Eg har snakka om landevegar heile tida, og ein landeveg er ikkje ein skogsveg - ein landeveg har asfalt. Det er difor ein ikkje ser så mange landevegssyklar på skogsvegar.

Langs ein del av desse landevegane, til dømes riksveg 120, er det gang- og sykkelstiar. Som kan vere stappa med fotgjengarar.

Landevegsryttarar syklar som trening, då er det meiningslaust å sykle så sakte at det ikkje er trening, og som nokon før skreiv - ein skal vere ute lenge.

Bjelle er også meiningslaust, for som eg sa - ein må rope i tillegg, så da kan ein like gjerne spare den vekta. Og for dei som ikkje veit det: 500g er MYE.

Skrevet

En sykkelbjelle veier ikke en halv kilo...

Gjest Gjest
Skrevet

Der eg pendlar er det nokre kilometer med svingete veg i stigning. Med 40-50 syklistar så er det vanskeleg å komma forbi på ein sikker måte. Og for bubilar og lastebilar er det rett og slett umogleg.

Blir så provosert fordi sikkert halvparten av desse syklistane er politimenn, og burde fatta kor farlege situasjonar dei lagar. Jævla sykkelpoliti :kjefte:

Gjest Tigress
Skrevet
Der eg pendlar er det nokre kilometer med svingete veg i stigning. Med 40-50 syklistar så er det vanskeleg å komma forbi på ein sikker måte. Og for bubilar og lastebilar er det rett og slett umogleg.

Så får dei liggje bak til det blir klart, slik ein gjer med ein traktor eller ein vegmaskin og alt anna som rør seg sakte.

Gjest Gjest
Skrevet
Så får dei liggje bak til det blir klart, slik ein gjer med ein traktor eller ein vegmaskin og alt anna som rør seg sakte.

Mykje enklare å komma forbi ein trktor på den aktuelle strekninga. For traktoren tek ikkje så mykje plass som 40-50 syklistar. Dessutan har sjåføren speglar og kan køyra ut på vegskuldra.

Skrevet

Det er vel ofte det som er forskjellen på traktorer og syklister.

Traktorer kjører inn på busslomma for å slippe trafikken forbi, syklister gjør ikke det.

Gjest Tigress
Skrevet
Det er vel ofte det som er forskjellen på traktorer og syklister.

Traktorer kjører inn på busslomma for å slippe trafikken forbi, syklister gjør ikke det.

Og er no eigentleg det noko å ta så på veg for?!

Gjest Gjest
Skrevet
Og er no eigentleg det noko å ta så på veg for?!

Herregud, JA! Det er noko å ta på veg for, for dei lagar køøøøøøøøøøø!!!

Me snakkar dårlege vestlandsvegar her, altså.

Gjest Syklisten
Skrevet
Men jeg skulle virkelig ønske at man kunne satse mer på egne sykkelfiler langs veiene. Kombinerte gang- og sykkelstier er nesten uten mening.

Helt enig. Fil ned alle fortauskanter og lag danske fortau - fortau for gående inderst og sykkelfelt ytterst - uten annet fysisk skille en gress (ikke kantsten eller kant ned eller opp).

Den strekningen jeg sykler til og fra jobb hver dag er en sann mare når det gjelder fortauskanter. I tillegg er det brostein i kjørebanen. Jeg har forsøkt fortauet, men det er altså en livsfarlig hinderløype av løse stein, kantstein og stolper. Jeg begriper ikke hva de har tenkt med når de laget det. Uten forvarsel smalner det inn med høy husvegg på ene siden og betonelementkant på andre og bare for å gjøre risikosporten enda tydeligere: midt i det smaleste står et skilt. Da blir det veibanen på meg ...

Jeg hørte også at det var gjort en undersøkelse om bilisters syn på syklister: sykler man i vanlige klær tas det mer hensyn enn om man har "proffe" sykkel klær. Det virker som om noen bilister tenker at sykkelklær = sykkel bølle.

Men stort sett opplever jeg bilistene som hensynsfulle - og jeg er en av dem som ser etter utveier til å slippe "køen" bak forbi. Bare ikke akkurat når jeg peser på i en hard oppoverbakke ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...