Gå til innhold

Syklistar


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, det er mange grunnar til at syklistar ikkje brukar sykkelstiar:

1. Det er farleg: når ein sykkelsti kryssar ein veg vil få av dei som svingar inn dersjå om det kjem nokon på sykkelstien, før dei eventuelt har ein syklist på panseret.

2. Det er ofte så dårleg asfalt der at det er farleg av den grunn, og ein risikerer å punktere heile tida.

3. Trafikk på sykkelsti skal skje i gangfart, eit sykkelfelt kan køyre i 50km/t, så skal ein trene på sykkel må ein halde seg vekk frå sykkelstiar.

For det første: Syklister som krysser en vei har vikeplikt. Det er da syklilstens feil dersom han sykler rett ut i veien uten å se seg for!

For det andre: Er det virkelig sånn at en må sykle i gangfart på gang- og sykkelsti? Det tror jeg ikke på, det er jo helt meningsløst.

Og du sier det er farlig å sykle på gang- og sykkelsti....? Hva med å sykle på bilvei da, er ikke det farlig? Sykkel mot bil versus sykkel mot gående. Begge deler er farlig, men hvilket tilfelle gir alvorligst utfall?

Som dere sikkert skjønner her er jeg bilist som irriterer meg GRENSELØST over syklister som ikke benytter gang- og sykkelsti der det finnes. Det oppstår farlige situasjoner, uansett om det er bilistens valg å kjøre forbi. Hadde ikke syklisten vært der hadde ikke situasjonen oppstått.

Det aller beste hadde selvsagt vært en bilvei, en sykkelvei, og en gangvei...

Gjest Syklisten
Skrevet

De siste to månedene har jeg syklet til og fra jobb fire dager i uken.

Jeg foretrekker å sykle der det ikke finnes en eneste annen trafikkant - men dessverre lar det seg ikke gjøre å sykle slik. Vi - som alle andre - ønsker den korteste strekningen til jobb.

Likevel finnes det medtrafikkanter som jeg virkelig lurer på er rett skrudd sammen i øverste etasje:

1) Når jeg sykler oppover bakke på brostein så sliter jeg tungt. Jeg prøver så godt jeg kan både å holde siden min og slippe forbi utålmodige turbosjåfører. Jeg snur på hodet (jeg hører nemlig ingenting pga vinden når jeg er i fart) så ofte jeg kan for å ha oversikt bak meg. Skulle jeg likevel være i veien for deg i 5 sekunder beklager jeg dette. Å legge hånden på hornet i det du fliser forbi med mindre enn 10 cm klaring er totalt unødvendig. Tro hva onkel politi hadde sagt dersom han så deg?

2) Ja jeg gjentar: jeg HØRER INGENTING av det som foregår bak meg så jeg kan ikke gjette at du er der. Jeg beklager at jeg konsentrerer meg om å komme oppover og frem, spesielt når jeg er på sleip brostein. Jeg blir veldig glad når du da lar meg slippe frem. Hvis du tror at jeg hadde valgt gaten med brostein fremfor fortauet hvis det var mulig anbefaler jeg en titt på fortauet med alle de løse steinene der. Men ser jeg deg og har sjanse til det så slipper jeg deg frem.

3) Fotgjengere på sykkel og gangsti: Da jeg vokste opp lærte jeg at man gikk på venstre side av veien og kjørte på høyre. Jeg har sykkel altså kjører jeg, altså er jeg på høyre side. Hvorfor er dere der? Når jeg kommer syklene og MØTER en som går på venstre side så ser vi hverandre. Når jeg kommer syklene og tar igjen en som går på høyre side så ser ikke du meg. Har du i tillegg på deg Ipod'en så hører du meg ikke heller og hopper vel en halvmeter når jeg sykler forbi. Venstre side ... det er lurt det.

3) Flere fotgjengere på sykkel og gangsti: Det må selvsagt være lov å gå to-tre venninner i bredden og skravle. Men du verden så kjekt det ville vært om dere holdt venstresiden - ref. over.

4) Og tilslutt fotgjengere: når dere møter en syklist på et trangt sted: STÅ I RO. Ikke begynn å vingle - skal du dit eller kanskje dit eller kanskje hit. Da blir det bare tull. Jeg skal selvsagt sykle sakte nok til å ha kontroll, men kan sjøvlsagt ikke stoppe for folk som bråstopper eller raser rett ut 5 cm foran meg.

Gjest Tigress
Skrevet
For det første: Syklister som krysser en vei har vikeplikt. Det er da syklilstens feil dersom han sykler rett ut i veien uten å se seg for!

For det andre: Er det virkelig sånn at en må sykle i gangfart på gang- og sykkelsti? Det tror jeg ikke på, det er jo helt meningsløst.

Og du sier det er farlig å sykle på gang- og sykkelsti....? Hva med å sykle på bilvei da, er ikke det farlig? Sykkel mot bil versus sykkel mot gående. Begge deler er farlig, men hvilket tilfelle gir alvorligst utfall?

Som dere sikkert skjønner her er jeg bilist som irriterer meg GRENSELØST over syklister som ikke benytter gang- og sykkelsti der det finnes. Det oppstår farlige situasjoner, uansett om det er bilistens valg å kjøre forbi. Hadde ikke syklisten vært der hadde ikke situasjonen oppstått.

For det første: når du som bilist svinger inn på ein veg t.d. til høgre, så har du vikeplikt for gående og syklande som er på eventuell gangveg. Men bilistar som kjem slik ser ofte ikkje etter syklistar. Så det beste er å halde seg vekk.

For det andre: det er diverre slik at det skal vere gangfart på gang- og sykkelsti. Eg er heilt samd i at det er teit, men slik er det, og det blir ikkje mykje trening av å måtte stoppe kvar gong nokon er ute med tvillingvogna si, eller kvar gong ein kryssar ein veg.

Sykkel i høgare fart enn gangfart må difor bruke vegen, vi forholder oss berre til trafikkreglane. Det gjer diverre ikkje dei som susar forbi med 30cm klaring... Det er alles ansvar å ta hensyn i trafikken, også til syklistar.

Gjest Tigress
Skrevet
4) Og tilslutt fotgjengere: når dere møter en syklist på et trangt sted: STÅ I RO. Ikke begynn å vingle - skal du dit eller kanskje dit eller kanskje hit. Da blir det bare tull. Jeg skal selvsagt sykle sakte nok til å ha kontroll, men kan sjøvlsagt ikke stoppe for folk som bråstopper eller raser rett ut 5 cm foran meg.

Haha, det her kjenner eg så godt igjen! Kjærasten min har tusen års sykkelerfaring, og brukar alltid å brøle "STÅ I RO!" når han møter fotgjengarar. Ein må jo sykle sakte forbi fotgjengarar, men nokre av dei gjer det merkelegaste når dei møter nokon på to hjul... Og ein har ikkje mykje å reagere med når ein sit fast i pedalane heller!

Gjest kenneth
Skrevet (endret)
For det første: Syklister som krysser en vei har vikeplikt. Det er da syklilstens feil dersom han sykler rett ut i veien uten å se seg for!
Her står det litt om dette tilfellet, og ting tyder på at du har rett. Dette er en av grunnene til at jeg konsekvent bruker veien og ikke gang/sykkelstier.

For det andre: Er det virkelig sånn at en må sykle i gangfart på gang- og sykkelsti? Det tror jeg ikke på, det er jo helt meningsløst.
Sykling på gangvei er beskrevet her. Hvis jeg skulle råke til å sykle på en gang- og sykkelvei (da sannsynligvis ikke i treningssammenheng), koster jeg selvsagt ikke forbi en forelder med barnevogn. Men å si at man skal holde gangfart ellers blir jo, som du sier, meningsløst.

Og du sier det er farlig å sykle på gang- og sykkelsti....? Hva med å sykle på bilvei da, er ikke det farlig? Sykkel mot bil versus sykkel mot gående. Begge deler er farlig, men hvilket tilfelle gir alvorligst utfall?
Nå har jeg ikke særlig kjennskap til "person vs syklist"-kræsjer, men inngående kjennskap til "syklist vs bil"-sammenstøt. Når jeg sykler, fokuserer jeg primært på at jeg ikke skal utgjøre en fare for andre. Det utelukker gang- og sykkelstier. (I tillegg er de sjelden særlig lange, og da jeg gjerne sykler 40-80 km på en treningstur, gir det å svinge inn på en sykkelvei for en skarve kilometer liten mening. For øvrig finnes det flere gode argumenter lenger opp i tråden).

Jeg stiller meg tvilende til at de som argumenterer mot syklisters ferdsel på vei er oppriktige når de fremhever bekymring for syklisten. Det er vel heller en oppsamling av personlig idioti, uvitenhet (og kanskje "tidsklemma"?) som ligger bak sånne utsagn.

Som dere sikkert skjønner her er jeg bilist som irriterer meg GRENSELØST over syklister som ikke benytter gang- og sykkelsti der det finnes. Det oppstår farlige situasjoner, uansett om det er bilistens valg å kjøre forbi. Hadde ikke syklisten vært der hadde ikke situasjonen oppstått.

Det aller beste hadde selvsagt vært en bilvei, en sykkelvei, og en gangvei...

Som du sikkert skjønner, er jeg en syklist (OG bilist) som irriterer meg grenseløst over visse bilisters iboende dumskap og uvitenhet. For å snu på flisa: Hadde ikke bilisten vært der, hadde ikke situasjonen oppstått.

Det finnes idioter bak ratt og det finnes idioter bak styrer. Hva "normalt, vettug sykling angår", får bilister rett og slett lære seg at de ikke har veien for seg selv.

Samtidig vil jeg oppfordre alle syklister som ferdes på vanlig vei om å skaffe seg en synlig bekledning. Å sykle rundt uten noen "grelle farger" er på grensen til dumskap. Det har selv en del MC-førere innsett.

Kilde til mer sykkelkunnskap: www.slf.no

Endret av kenneth
Gjest Gjest
Skrevet
Eg kan også til ein viss grad skjønne at det verkar rart at vi køyrer to og to i bredda. Det er jo fordi vi øver på å køyre fort. Men det skal også seiest at det er lurt fordi bilistane då ser oss, og det er faktisk lettare å køyre forbi, sei, ti syklistar, om dei ligg to og to, for då er feltet mykje kortare enn om dei ligg ein og ein. Å køyre forbi syklistar når det kjem bilar i mot er farleg, så ein må i så fall vente til det er klart uansett, og då er det mykje raskare å køyre forbi "doble" felt.

Men der det er enveiskjørte gater og ikke går an å kjøre forbi da? Når der ligger to i bredden som holder hender og er såå forelska (jada, har møtt slike), og sykler kanskje 10km i timen på en traffikert vei. Synes du det er greit?

Og på alle veier er det faktisk noe som heter fartsgrense. Er fartsgrensen på 50km/t, betyr ikke det at man kan velge å kjøre den farten man vil opp til de 50km. Da skal man kjøre i nettopp 50km/t, og DET er det ikke mange syklister som klarer naturlig nok.

Er enig i at der det ikke finnes gangveier eller fortau osv, må syklister få sykle på veiene, men aldri to og to i bredden. Her i området finnes det mange helt nye fortau, men blir de brukt? neida! Og hvis man sykler for å trene, hvorfor ikke bare finne seg en bedre egnet løype? Bedre for alle parter det

Skrevet

Jeg har livet kjært, derfor sykler jeg aldri ut i veibanen. Sykler har ikke noe der å gjøre, bruk sykkelstiene folkens - stiene er ikke så ille som mange skal ha det til.

Skrevet
Og på alle veier er det faktisk noe som heter fartsgrense. Er fartsgrensen på 50km/t, betyr ikke det at man kan velge å kjøre den farten man vil opp til de 50km. Da skal man kjøre i nettopp 50km/t, og DET er det ikke mange syklister som klarer naturlig nok.

Jo, det er vel AKKURAT det det betyr...en fartsgrense er max farten som er lov å kjøre på nevnte vei...

Skrevet
Eg er ikkje uenig med deg, men dei som kjører biler betaler i alle fall ei veviavgift ;)

Det er nå en gang sånn at bilistene sliter på veiene i motsetning til syklistene, så jeg syns det er rett og rimelig at de betaler. Noen fordeler bør man dessuten ha som syklist, når man er et miløjvennlig alternativ.

Skrevet
Jeg har livet kjært, derfor sykler jeg aldri ut i veibanen. Sykler har ikke noe der å gjøre, bruk sykkelstiene folkens - stiene er ikke så ille som mange skal ha det til.

Det er faktisk ikke alle steder det er sykkelstier...

Og så er det vel en vesens forskjell om man sykler en offroad sykkel eller en racer. Racer dekkene punkterer visstnok bare av å høre om grus, mens mine offroad dekk fint klarer seg overalt.

Jeg personlig irriterer meg gjerne over syklister som ikke tar hensyn, men jeg irriterer meg også over bilister som ikke tar hensyn. Jeg sykler mye etter veien (sykler til og fra jobb) og der det er sykkelsti bruker jeg den, og der det ikke er det, ja så må jeg nesten få lov til å sykle i veien. (da sykler jeg riktignok på utsiden av den hvite stripen, men dog)

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg har livet kjært, derfor sykler jeg aldri ut i veibanen. Sykler har ikke noe der å gjøre, bruk sykkelstiene folkens - stiene er ikke så ille som mange skal ha det til.
Med denne logikken ville det blitt ganske "Texas" på gang- og sykkelstier. Har det slått deg at noen av syklistene som skriver i denne tråden har en hastighet som varierer alt fra 10-80 km/t?

Men det var kanskje viktigere å se din tekst på trykk enn å skrive noe fornuftig?

Det er jo ikke noe rart at det oppstår frustrasjon i trafikken så lenge folk fullstendig blottet for trafikkforståelse ferdes i den.

Skrevet
Som dere sikkert skjønner her er jeg bilist som irriterer meg GRENSELØST over syklister som ikke benytter gang- og sykkelsti der det finnes. Det oppstår farlige situasjoner, uansett om det er bilistens valg å kjøre forbi. Hadde ikke syklisten vært der hadde ikke situasjonen oppstått.

Nettopp av den grunn burde sykkelveier fjernes fra jordens overflate, så har billister et moment mindre å irritere seg GRENSELØST over. De vil sikkert finne på noe annet å forsvare sin irritasjon med, for når en er irritert, fins det ikke en årsaksammenheng med eget sinn. Alt har med alle andre å gjøre.

Sakset fra syklingensverden.com:

Her har jeg en bedrøvelig nyhet. Dere kan linke til så mange slike debatter dere bare vil, men det forandrer ingenting. Holdningene dere leser er unnskyldninger, bilistene vil unnskylde sin egen oppførsel og legitimere at de blir provosert.

Problemet er at mennesker blir provosert. Problemet er delvis basert på uvitenhet, men først og fremst det faktum at menn og kvinner er hormonbomber og utålmodige.

Sykkelstiene gjør alt bare verre, for om du ikke har syklet selv, skjønner du ikke at det er lite komfy å hoppe over brosteinskanter og bremse opp foran hver utkjørsel.

Det er menneskelig å skylde på andre. På den måten unnskylder en også sitt eget sinne og engasjement. Menn i bunn ligger en uløselig infrastrukturell interessekonflikt og kombinasjonen dumhet og manglende selvbeherskelse.

Ellers er det bare veivesenet som kan hjelpe oss her, veivesenet må ta mer hensyn til de som trener og lage sykkelstripe i veien, ikke fortsette å pøse ut penger på idiotiske og farlige sykkelveier.

Skrevet

Som billist i Oslo har jeg fortsatt til gode og observere en syklist som faktisk følger trafikkreglene.

Hva er egentlig greia med at veldig mange syklister tror at de er en unik traffikant som kan heve seg over trafikkreglene og oppføre seg som en billist/fotgjenger etter som det passer de best?

Syklister sykler på rødt lys, de veksler mellom å sykle i veien og på fortauet, de sykler over fotgjengerfelt og forventer at biler skal stoppe. Det er livsfarlig å være billist i Oslo. Til og med på veier som det er merket opp sykkelvei med stipla linje, så klarer de ikke å ligge innenfor den linjen. Skulle tro syklister betalte veiavgift for to biler slik som de tar seg til rette.

Skrevet
Haha, det her kjenner eg så godt igjen! Kjærasten min har tusen års sykkelerfaring, og brukar alltid å brøle "STÅ I RO!" når han møter fotgjengarar. Ein må jo sykle sakte forbi fotgjengarar, men nokre av dei gjer det merkelegaste når dei møter nokon på to hjul... Og ein har ikkje mykje å reagere med når ein sit fast i pedalane heller!

Hadde jeg møtt en syklist som hadde brølt stå i ro til meg på fortauet, skal jeg love deg at han hadde fått et møte med asfalten.

Kanskje han burde få seg en sykkel med bremser, om han ikke kan reagere på annen måte fordi han sitter fast i pedalene. Forbanna kamikazesyklist!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg blir hvertfall engstelig for å sykle i trafikken når jeg treffer sånne som deg, Sol79, som ønsker syklister et møte med asfalten. Det forundrer meg også at du ikke har møtt én syklist som har fulgt trafikkreglene, og jeg begynner da å lure på om du ser det du vil se. Jeg lurer dessuten på om du er en av dem som lar deg provosere over syklisters eksistens, uavhengig av om de følger reglene eller ei.

Livsfarlig å være bilist i byen? Vel, jeg tviler på at det er farlig for andre enn syklistene du hisser deg opp over. Jeg syns hvertfall ikke det er bra å være så sint på syklister når man sitter bak rattet, fordi jeg frykter at det lettere fører til farlige situasjoner.

Skrevet
Hva er egentlig greia med at veldig mange syklister tror at de er en unik traffikant som kan heve seg over trafikkreglene og oppføre seg som en billist/fotgjenger etter som det passer de best?

Jeg er en sånn syklist. Det er ikke noe jeg tror jeg kan, det er noe jeg faktisk kan. Jeg tar risikoen, både den økte risikoen for å bli påkjørt, og for å bli ferska av snuten. Det er en risikovurdering jeg gjør. Jeg skjønner at du irriterer deg over noe som kan ha ubehagelige konsekvenser for deg, men det driter jeg i.

Tror dere virkelig at mennesker er så annerledes, enten de sitter bak et ratt, eller på en sykkel? (Om vi ser bort ifra at syklister kanskje utgjør en mer avgrenset gruppe økonomisk/trinn i livet (studenter)

Gjest *Ulla*
Skrevet

Grunnen til at jeg blir irritert når jeg skal kjøre forbi syklister er at de sykler i veien. De kan sykle på fortau eller sykkelstier, traktorer har på en måte ikke det valget. Veien er for motoriserte kjøretøy. Men når det er sagt: Vi har utrolig dårlig opplegg for sykkel i Norge, jeg ser den.

Skrevet

Sol79: Jeg kjører i Oslotrafikken hver dag, og ser utrolig mange syklister på min vei. 95% følger trafikkreglene av de som sykler i veibanen. Men dette er pendlersyklister, og ikke kjærestesyklister med MP3 på full guffe.

*ulla*: Jeg lurer på hvor alle de sykkelstiene er, jeg. Altså sykkelstiene, ikke gang- og sykkelveiene eller fortauene, hvor maksfart er gangfart.

Skrevet
Jeg er en sånn syklist. Det er ikke noe jeg tror jeg kan, det er noe jeg faktisk kan. Jeg tar risikoen, både den økte risikoen for å bli påkjørt, og for å bli ferska av snuten. Det er en risikovurdering jeg gjør. Jeg skjønner at du irriterer deg over noe som kan ha ubehagelige konsekvenser for deg, men det driter jeg i.

Om jeg kjører på deg og det er din skyld, så blir jeg fratatt førerkortet på stedet. Det plager meg.

Skrevet
Jeg blir hvertfall engstelig for å sykle i trafikken når jeg treffer sånne som deg, Sol79, som ønsker syklister et møte med asfalten.

Hvis du som syklist blir engstelig pga fotgjengere, så må du ha det vondt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...