Gjest Rundkjøringsdama igjen Skrevet 23. mai 2008 #141 Del Skrevet 23. mai 2008 Då eg tok lappen lærte vi at vi alltid skulle sjekke i spegelen om det var ein syklist der før vi svingte til høgre - nettopp fordi dei har lov til å trille opp på sida di dersom dei har plass til det. Eg gjer alltid det, og har alltid gjort det, også før eg begynte å sykle. Det er ei billig og enkel sikring av både billakk og syklistliv. Jo, jeg kjørte jo forbi han noen hundre meter før rundkjøringa og visste han kom, derfor var jeg obs på å gi syklisten plass på sidene av bilen og jeg så han kom og stilte seg på min høyre side. Da gikk jeg naturlig nok utifra at han også skulle til høyre(sykkelundergang der) siden han ikke kunne unngått å sett blinklysene mine, men nei.... (Ja, vet jeg drar det dette tilfellet noe j..lig, men skulle gjerne vite mer om hva dere syklister mener og da mener jeg litt mer konstruktive kommenterer enn h*n over her: "Du tuller, ikke sant?") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 23. mai 2008 #142 Del Skrevet 23. mai 2008 Akkurat det der skulle jeg likt og se dokumentasjon på, da jeg tviler på at det har så mye hold i virkeligheten. Det kan ikkje dokumenterast, for det var så vidt eg veit ikkje nokon som tok det opp på film eller bånd. Eg har ikkje sagt at det er slik lova er, eg har berre sagt at eg lærte det då eg tok lappen, og at eg brukar det eg lærte. Eg meinar eg kan leve med om det ikkje er påbudt å gjere slik, men eg vil heller vente litt enn å skrape opp bilen og øydeleggje ein syklist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2008 #143 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er da helt riktig å lære at man ALLTID skal sjekke speil og dødvinkel før man svinger -samme hvilken vei det er. Den sjåførskolen som ikke legger mye vekt på dette er ikke verdt penga. Jeg tror heller ikke man får lappen hvis man ikke gjør dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrik=) Skrevet 23. mai 2008 #144 Del Skrevet 23. mai 2008 Du skal aldri kjøre forbi noen på høyre side. er ikke påbudt med speil på høyre side på mc feks. det du derimot lærer på kjøreskolen er å holde til høyre slik at mopedister og sykklister ikke finner på å skule kjøre forbi der. blae jeg hater sykkel idioter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2008 #145 Del Skrevet 23. mai 2008 Syklister har lov til å kjøre forbi på høyre side. I tillegg er det flere andre unntak fra denne regelen, for eksempel for å komme forbi noen som skal ta av til venstre. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html Se særlig §12 og 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #146 Del Skrevet 23. mai 2008 § 18. Særlige bestemmelser for syklende 1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel. 2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende. 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. 4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe. Håper at dette ryddet unna irritasjonen som bobler opp fordi syklister "bryter lovene." Men dere finner vel fort på en annen unnskyldning for at andre skal være skyld i følelsene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 23. mai 2008 #147 Del Skrevet 23. mai 2008 (Ja, vet jeg drar det dette tilfellet noe j..lig, men skulle gjerne vite mer om hva dere syklister mener og da mener jeg litt mer konstruktive kommenterer enn h*n over her: "Du tuller, ikke sant?") Vel, hva annet skal en si da? Om du mener at syklister skal være så altruistisk innstilte at de venter bakerst i køen og sniffer eksos, når de har rett til å sykle forbi, og mulighet til det, så er det vel ikke store sjanser for at en kan forandre meningen din ved hjelp av argumenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Politkonstabel Kamikaze Skrevet 25. september 2009 #148 Del Skrevet 25. september 2009 Men der det er enveiskjørte gater og ikke går an å kjøre forbi da? Når der ligger to i bredden som holder hender og er såå forelska (jada, har møtt slike), og sykler kanskje 10km i timen på en traffikert vei. Synes du det er greit? Og på alle veier er det faktisk noe som heter fartsgrense. Er fartsgrensen på 50km/t, betyr ikke det at man kan velge å kjøre den farten man vil opp til de 50km. Da skal man kjøre i nettopp 50km/t, og DET er det ikke mange syklister som klarer naturlig nok. Er enig i at der det ikke finnes gangveier eller fortau osv, må syklister få sykle på veiene, men aldri to og to i bredden. Her i området finnes det mange helt nye fortau, men blir de brukt? neida! Og hvis man sykler for å trene, hvorfor ikke bare finne seg en bedre egnet løype? Bedre for alle parter det Ja....det der har jeg og opplevd. Skjer søren hver jæla gang jeg kjører en enveiskjørt gate så er det to dritforelskede syklister som sykler 10km/h side om side mens de kliner og holder hånd..... Men fartsgrense 50 km/t betyr IKKE at du SKAL kjøre 50km/h uansett. Det betyr at du kan gjøre det, men farten skal tilpasses føreforhold, siktforhold og trafikkforhold. Det er ikke en plikt men en mulighet, som sjåførens fornuft skal bedømme om er mulig. Skjønner det faller litt tungt for deg det...... Forbikjøring av syklist skal skje med en personlengdes klaring, fordi man ikke skal kjøre over vedkommende om han faller når du kjører forbi. Det er det en høyesterettsdom på. Dermed må du uansett ha klar bane i motgående felt når du kjører forbi. Da kan syklister kjøre to i bredden og hjelpe forbikjøringen fordi det blir halvparten så lang forbikjøring. Spesielt om 10-20 syklister er i følge er dette nyttig. Du får regne litt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 25. september 2009 #149 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Jeg må le av argumentene til syklister som bruker veien fritt. Spesielt de som står på retten sin fordi det er så dårlig asfalt på fortauene... Jeg har selv drevet aktivt med terrengsykling i mange år og har enda ikke slitt med dårlig asfalt på fortauene. Det er vesentlig dårligere standard på veien enn det er på fortauet og det har en enkel forklaring; trafikkmengden. Jeg har heller ikke slitt med at det er for mange gående på fortauet som enkelte prøver seg på. Da må du bo midt i sentrum... Bortsett fra racersykler er det ingen grunn (og da mener jeg absolutt null) til at syklister skal oppholde seg i veien. Det virker som de glemmer at biler ikke stopper like raskt som sykler. Hjelper lite at du hadde retten på din side når du ligger i koma... Med andre ord; jeg hadde en særdeles god start på dagen da Oslopolitiet delte ut haugevis med bøter til alle syklistene som syklet på rødt lys! Endret 25. september 2009 av Max Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #150 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg synes det er slitsomt å kjøre ut porten og måtte være redd for å treffe en syklist som kommer farene nedover på fortauet når det ER sykkelvei rett ved siden av. Man trenger jo egentlig ikke sykkelveier i Norge! Veldig få som egentlig gidder å bruke dem. En annen sak er at nede ved Skøyen så er det en fiin sykkelvei, men der står bilene parkert! Snakket til ei kjerring som parkerte bilene sin midt i sykkelveien jeg, men hun sa at siden hun ikke så noen syklister så sto hun der. At det går an! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veltrent Sykkelslask Skrevet 28. september 2009 #151 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg må le av argumentene til syklister som bruker veien fritt. Spesielt de som står på retten sin fordi det er så dårlig asfalt på fortauene... Jeg har selv drevet aktivt med terrengsykling i mange år og har enda ikke slitt med dårlig asfalt på fortauene. Fint! Så hva er forklaringen din på at syklister da velger å sykle i veibanen, allikevel? Hvis det ikke er noen grunn til å slite med sykkelveier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 28. september 2009 #152 Del Skrevet 28. september 2009 Med andre ord; jeg hadde en særdeles god start på dagen da Oslopolitiet delte ut haugevis med bøter til alle syklistene som syklet på rødt lys! Det hadde virkelig gledet mitt dag!! Jeg har ikke lest mer enn de siste par svarene her, men vil si: Det irriterer meg voldsomt at syklister krever rettigheter, samtidig som at de driter en lang marsj i da f.eks røde lys og andre trafikkregler. Dessuten må de bare skviiiise seg forbi deg i kø, også okkuperer de halve veien når de først er foran deg. Jeg pleier, når jeg kan, å komme meg forbi dem for så å slakke ned på farten (om det lar seg gjøre på en trygg måte) og ikke la dem sykle forbi meg igjen. Ha HAAA!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2009 #153 Del Skrevet 28. september 2009 Det hadde virkelig gledet mitt dag!! Jeg har ikke lest mer enn de siste par svarene her, men vil si: Det irriterer meg voldsomt at syklister krever rettigheter, samtidig som at de driter en lang marsj i da f.eks røde lys og andre trafikkregler. Dessuten må de bare skviiiise seg forbi deg i kø, også okkuperer de halve veien når de først er foran deg. Jeg pleier, når jeg kan, å komme meg forbi dem for så å slakke ned på farten (om det lar seg gjøre på en trygg måte) og ikke la dem sykle forbi meg igjen. Ha HAAA!! Jeg hadde en som gjorde det på meg. Jeg smalt med bar-endsen inn i sidespeilet da det var for trangt til å kjøre forbi, og han kjørte forbi meg for så å bremse opp. Aner ikke om det ble sprekk, for jeg var kjapt videre, mens rasshølet som skulle oppdra meg måtte vente bak to andre biler. Håper det blir deg neste gang, ha haaaaaaaaa!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #154 Del Skrevet 29. september 2009 Det hadde virkelig gledet mitt dag!! Jeg har ikke lest mer enn de siste par svarene her, men vil si: Det irriterer meg voldsomt at syklister krever rettigheter, samtidig som at de driter en lang marsj i da f.eks røde lys og andre trafikkregler. Dessuten må de bare skviiiise seg forbi deg i kø, også okkuperer de halve veien når de først er foran deg. Jeg pleier, når jeg kan, å komme meg forbi dem for så å slakke ned på farten (om det lar seg gjøre på en trygg måte) og ikke la dem sykle forbi meg igjen. Ha HAAA!! Hva i alle dager er poenget med så barnslig kjøring da? Hva ønsker du å oppnå ved å hindre andre trafikanter for moro skyld? Jeg fatter ikke at mennesker som er så umodne har lov til å kjøre bil... Hvis du skal kjøre saktere enn syklisten, så er det jo ikke noe vits i å presse seg forbi. Bli voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. september 2009 #155 Del Skrevet 29. september 2009 Max Manus: Det er stor forskjell på å sykle på fortau med terrengsykkel og transportsykkel. Jeg transportsykler ihvertfall ikke med terrengsykkel, og å sykle på mange av fortauene i Oslo med landeveissykkel er omtrent umulig. Men again - mange syklister som burde hatt et kurs i trafikklovene, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #156 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hvis dere sykler mye i byene er et presslufthorn tilpasset sykkel å anbefale (120db). Jeg har i lengre tid brukt dette mot hissige bilførere/trikker og busser som bevisst prøver å presse meg av veien i Oslo. Det fungerer fantastisk, flere lurer sikkert på "hvor kom trikken fra?" hvis en skal tolke uttrykkene deres. ...og ja dette er lovlig utstyr som gir en helt annen respekt enn en liten "pling, pling" sykkelbjelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #157 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hvis dere sykler mye i byene er et presslufthorn tilpasset sykkel å anbefale (120db). Jeg har i lengre tid brukt dette mot hissige bilførere/trikker og busser som bevisst prøver å presse meg av veien i Oslo. Det fungerer fantastisk, flere lurer sikkert på "hvor kom trikken fra?" hvis en skal tolke uttrykkene deres. ...og ja dette er lovlig utstyr som gir en helt annen respekt enn en liten "pling, pling" sykkelbjelle. Genialt! Hvor får man kjøpt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå