Gå til innhold

Syklistar


Gjest Tigress

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida

Nå må dere slutte med den veiavgiften. Hvis alle sykla hadde jammen ikke veibudsjettet vært stort. Hvor mye slitasje tror du egentlig det blir av en sykkel? Ikke hadde vi trengt motorveier med flere filer og tunneler og trafikkmaskiner osv osv. Syklisters bruk av veien utgjør en så liten del av utgiftene at det er en vits i forhold til biltrafikken.

Og hvorfor man sykler ved siden av hverandre tror jeg Tigress har forsøkt å forklare i mange innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå må dere slutte med den veiavgiften. Hvis alle sykla hadde jammen ikke veibudsjettet vært stort. Hvor mye slitasje tror du egentlig det blir av en sykkel? Ikke hadde vi trengt motorveier med flere filer og tunneler og trafikkmaskiner osv osv. Syklisters bruk av veien utgjør en så liten del av utgiftene at det er en vits i forhold til biltrafikken.

Riktig, om jeg som syklist skulle betale veiavgift skulle sett at pengene ble brukt på bygging/utbedring av sykkelfil/veier..noe som nesten ikke er eksisterende per i dag.

I dag blir du hetset av fotgjengere om du sykler på fortauet og bilister om du sykler i veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Det som irriterer meg er at "sports-syklistene" ikke kan legge turen sin et annet sted enn på de mest trafikkerte veiene. Og er det virkelig nødvendig å sykle 2 i bredden? :frustrert:

Vi legg aldri turane våre til dei mest trafikkerte vegane, men eit visst krav til asfalten må ein få stille - dekka våre tol ikkje så mykje som eit bildekk.

JA, vi MÅ sykle to i bredda. Ikkje berre fordi det er tryggare, men fordi det er ein del av treninga. Har du sett på TdF nokon gong? Vel, det er faktisk same sporten, og du har sikkert sett at dei sjeldan syklar på rekke. Det er slik sporten er, og eg kan ikke sjå at ikkje ein kan ta hensyn til - landevegssykling er ikkje ein så stor sport, trass alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være syklist er ikke så lett egentlig.

-Sykkelveiene her hvor jeg bor har en tendens til å plutselig forsvinne inn i en fortauskant for eksempel (Har vært i noen andre byer rundt om i verden hvor syklistene har egne, adskilte, deler av veibanen, en drøm for meg.).

-Bilistene glemmer at syklistene også er kjørende og overholder ikke vikeplikten (og ja, jeg synes alle syklister bør kunne trafikkreglene, men da må det gå andre veien også).

Samtidig så er det digg å få brukt den tida man ellers ville ha brukt på å sitte på bussen til å bli sprekere og få frisk luft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er en av disse som nesten automatisk kjenner irritasjonen boble i meg når jeg ser en syklist langs veien, men oppfører meg jo ikke som noen drapsmaskin for dét. Jeg lager plass til syklistene og gir de tid, men forventer at de oppfører seg slik de skal også. Regner med de fleste gjør det.

Men idag ble jeg rett og slett sjokkert over et veldig lite gjennomtenkt trekk fra en syklist som kunne ført ham på sykehuset in no time. Jeg lå i høyre felt og ventet på luke for å komme inn i ei rundkjøring, skulle til høyre(blinka selvfølgelig). Bak meg på høyre side kommer en syklist og stanser ved siden av meg. Da luken kom, kjørte jeg ut i rundkjøringen, gav syklisten plass da jeg forventet at han også skulle til høyre, men neida, han skulle rett frem! Han hadde jo kjørt inn i sida mi hvis jeg ikke hadde stanset. Er dette normal oppførsel? Han burde jo ha lagt seg bak meg i stedet for på siden. Håper han oppfatta situasjonen selv og gjør det på en annen måte neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vei hjem fra jobb i går, så måtte jeg bråstoppe for to syklister som sykla over fotovergang på rød mann.

Selvfølgelig bruker jeg hornet da, men hva skjer? Man får finger'n tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei hjem fra jobb i går, så måtte jeg bråstoppe for to syklister som sykla over fotovergang på rød mann.

Selvfølgelig bruker jeg hornet da, men hva skjer? Man får finger'n tilbake..

Ja, sånt er slett ikke greit, men det er heldigvis fåtallet av syklister som oppfører seg så bedritent. Men det er med syklister som med andre trafikanter - de fleste oppfører seg bra, men det er idiotene man husker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men idag ble jeg rett og slett sjokkert over et veldig lite gjennomtenkt trekk fra en syklist som kunne ført ham på sykehuset in no time. Jeg lå i høyre felt og ventet på luke for å komme inn i ei rundkjøring, skulle til høyre(blinka selvfølgelig). Bak meg på høyre side kommer en syklist og stanser ved siden av meg. Da luken kom, kjørte jeg ut i rundkjøringen, gav syklisten plass da jeg forventet at han også skulle til høyre, men neida, han skulle rett frem! Han hadde jo kjørt inn i sida mi hvis jeg ikke hadde stanset. Er dette normal oppførsel? Han burde jo ha lagt seg bak meg i stedet for på siden. Håper han oppfatta situasjonen selv og gjør det på en annen måte neste gang.

Jeg legger meg til høyre for bilen din, men så langt fram at du ser meg. Om du da meier meg ned når du svinger til høyre, så vil du gjøre det med vilje. De færreste er så mongo i hue at de meier ned syklister med vilje, fordi selv om en får lov til å ta livet av noen ganske billig, så er det allikevel så mye ukomfortabelt forbundet med det. Det er forøvrig eneste grunnen til at jeg ikke knuser flere bilruter og lager bulk i biler også.

Er det to filer før rundkjøringa, ligger jeg selvfølgelig i fila til venstre. Om du syns det er irriterende at syklister sniker forbi deg i rundkjøringa, så driter jeg i det. Hva med å få ræva di over på en sykkel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg til høyre for bilen din, men så langt fram at du ser meg. Om du da meier meg ned når du svinger til høyre, så vil du gjøre det med vilje. De færreste er så mongo i hue at de meier ned syklister med vilje, fordi selv om en får lov til å ta livet av noen ganske billig, så er det allikevel så mye ukomfortabelt forbundet med det. Det er forøvrig eneste grunnen til at jeg ikke knuser flere bilruter og lager bulk i biler også.

Er det to filer før rundkjøringa, ligger jeg selvfølgelig i fila til venstre. Om du syns det er irriterende at syklister sniker forbi deg i rundkjøringa, så driter jeg i det. Hva med å få ræva di over på en sykkel da?

Det er vel akkurat slike syklister som deg som ødelegger for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest innlegg 130
Jeg legger meg til høyre for bilen din, men så langt fram at du ser meg. Om du da meier meg ned når du svinger til høyre, så vil du gjøre det med vilje. De færreste er så mongo i hue at de meier ned syklister med vilje, fordi selv om en får lov til å ta livet av noen ganske billig, så er det allikevel så mye ukomfortabelt forbundet med det. Det er forøvrig eneste grunnen til at jeg ikke knuser flere bilruter og lager bulk i biler også.

Er det to filer før rundkjøringa, ligger jeg selvfølgelig i fila til venstre. Om du syns det er irriterende at syklister sniker forbi deg i rundkjøringa, så driter jeg i det. Hva med å få ræva di over på en sykkel da?

Hei, du trivelige syklist! Har en dårlig dag idag? Nesten blitt påkjørt, kanskje?

Situasjon: rundskjøring, to felt inn, bilist allerede på plass i høyre fil, blinker til høyre. Syklist kommer syklende på høyre side av bilen, stanser litt bak fører og skal rett frem.

Resultat: bilist må bråbremse inne i rundkjøringa på tur ut da syklist kommer fra siden og krysser veibanen.

Spørsmål: Hvorfor kan ikke syklisten legge seg _bak_ bilen istedet slik at han ikke risikerer sitt eget liv og ikke er til hinder for resten av trafikken? Det kan jeg heller respektere og det ville ikke plage meg.

Hvorfor forventer en del syklister at bilister skal ta hensyn til dem, men ikke omvendt?

Han en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse som nesten automatisk kjenner irritasjonen boble i meg når jeg ser en syklist langs veien, men oppfører meg jo ikke som noen drapsmaskin for dét. Jeg lager plass til syklistene og gir de tid, men forventer at de oppfører seg slik de skal også. Regner med de fleste gjør det.

Men idag ble jeg rett og slett sjokkert over et veldig lite gjennomtenkt trekk fra en syklist som kunne ført ham på sykehuset in no time. Jeg lå i høyre felt og ventet på luke for å komme inn i ei rundkjøring, skulle til høyre(blinka selvfølgelig). Bak meg på høyre side kommer en syklist og stanser ved siden av meg. Da luken kom, kjørte jeg ut i rundkjøringen, gav syklisten plass da jeg forventet at han også skulle til høyre, men neida, han skulle rett frem! Han hadde jo kjørt inn i sida mi hvis jeg ikke hadde stanset. Er dette normal oppførsel? Han burde jo ha lagt seg bak meg i stedet for på siden. Håper han oppfatta situasjonen selv og gjør det på en annen måte neste gang.

Fint eksempel på dårlig kommunikasjon i trafikken. Jeg ville lagt meg bak deg, det ville vært min måte å signalisere at jeg skulle rett frem på. Når jeg skal igjennom en runndkjøring (altså rett frem) så legger jeg meg midt i og ikke på sida av noen av bilene, skal jeg til høyre legger jeg meg til høyre.

I begynnelsen av min sykkelkarriere kunne jeg nok ha gjort slik som i den situasjonen du kom med, fordi jeg ikke hadde tenkt over at trafikk handler om kommunikasjon og at jeg som syklist mangler et av hjelpemidlene for kommunikasjon i trafikken, nemlig blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er vel akkurat slike syklister som deg som ødelegger for alle andre.

Ødelegger på hvilken måte da? Du mener at irritasjon forbundet med min sykling i trafikken smitter over på andre bilister og at bilistene ikke hadde vært irriterte, om jeg hadde kjørt i rumpa på bilene?

Til rundkjøringsspm. Sett at det er kø, og jeg kjører forbi en haug med biler. Mellom bil nummer 1 og bil nummer 2 som skal inn i rundkjøringa er det ingen plass, fordi bilene ligger tett i tett. Gjerne oppå fotgjengerfeltet også, hvis det er et der.

Så hvordan skal jeg nå få lagt meg midt i veien? Forklar meg det er dere snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du legger deg bak den siste bilen i køen, sånn for å ikke skape så veldig farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rundkjøringsdama igjen
Til rundkjøringsspm. Sett at det er kø, og jeg kjører forbi en haug med biler. Mellom bil nummer 1 og bil nummer 2 som skal inn i rundkjøringa er det ingen plass, fordi bilene ligger tett i tett. Gjerne oppå fotgjengerfeltet også, hvis det er et der.

Så hvordan skal jeg nå få lagt meg midt i veien? Forklar meg det er dere snille.

Gjør du deg til? Hvorfor gjør du det så vanskelig for deg selv? :sjenert: Hvis bilene står i ro, så kan man jo f.eks. vise tydelig til den potensielle bilisten at du skal rett frem i rundkjøringa ved å enten signalisere med ei hånd eller bare få tydelig øyekontakt slik at bilisten får en sjanse til å se at du er der og gi deg den tiden du trenger til å smette mellom eller foran bilene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syklisten

I dag var jeg utsatt for den farligste situasjonen jeg har vært borte i så langt siden jeg startet syklingen til jobb. En bilist hadde ikke tid i 2 sekunder en gang og måtte forbi midt i en sving på en liten bakketopp. Jeg holdt siden min og jeg tråkket fremover, likevel måtte altså denne bilisten forbi. Hadde jeg hatt avstandsstang med refleks (og mine kolleger foreslo en 4 toms spiker på enden) hadde bilisten fått skrapet opp bilen. Det føltes som det var mindre enn 10 cm mellom tullingen og meg. Og nei - her er det verken fortau eller sykkelfelt eller hvit stripe man kan sykle utenfor. Her var det rett og slett en bilist som mente at hans/hennes rett til å komme frem i full fart var viktigere enn trafikksikkerhet.

Jeg holdt siden min - la det være sagt. Det var ingen møtende trafikk - og det er selvsagt ikke helt lett å se det i denne svingen. Det var vel derfor bilisten mente at å holde sin side med så liten klaring til meg var nødvendig.

Følelsen når den bilen kjørte forbi var ekkel - det var virkelig alt for nærme.

For ordens skyld: i slike tilfeller har bilisten vikeplikt da de har en hindring på sin side. De plikter å sakke ned farten og skal de passere hindringen er det selvsagt en forpliktelse til å gjøre det på en trygg måte. Løsningen burde vært å ventet til vi var over bakketoppen og litt lenger frem i svingen da var det nemlig fri sikt for bilisten. Det betyr at vedkommende ville kommet hele 2 eller 5 sekunder senere frem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Du legger deg bak den siste bilen i køen, sånn for å ikke skape så veldig farlige situasjoner.

Du tuller, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Då eg tok lappen lærte vi at vi alltid skulle sjekke i spegelen om det var ein syklist der før vi svingte til høgre - nettopp fordi dei har lov til å trille opp på sida di dersom dei har plass til det. Eg gjer alltid det, og har alltid gjort det, også før eg begynte å sykle. Det er ei billig og enkel sikring av både billakk og syklistliv.

Viss bilistane ligg så langt ut til høgre at det ikkje er plass til meg på sykkel legg eg meg bak dei, eg risikerer ikkje striper i lakken til bilane eller velting (det første er mest truleg i ein slik situasjon). Den einaste gongen eg ikkje har lagt meg bak var ein gong ein kar i ein Porsche såg meg i spegelen (eg hadde augekontakt med han), og då han såg meg, svingte han ut til høgre, heilt tydeleg for å sperre vegen for meg. Då eg stoppa, gliste han riktig nøgd. Då klikka eg meg ut av pedalane, løfta sykkelen opp på fortauet, trilla forbi han, og trilla heilt framst i køa. Då slutta han å glise. Eg trudde kan hende at han sperra meg for å hindre ei slik hending som skildra over her - at han skulle til høgre og ikkje ville skvise meg - men neida, han skulle rett fram... Herregud, Porsche OG småleg opptreden - kor liten pikk kan ein ha og fortsatt vere mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg tok lappen lærte vi at vi alltid skulle sjekke i spegelen om det var ein syklist der før vi svingte til høgre - nettopp fordi dei har lov til å trille opp på sida di dersom dei har plass til det. Eg gjer alltid det, og har alltid gjort det, også før eg begynte å sykle. Det er ei billig og enkel sikring av både billakk og syklistliv.

Akkurat det der skulle jeg likt og se dokumentasjon på, da jeg tviler på at det har så mye hold i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Porsche OG småleg opptreden - kor liten pikk kan ein ha og fortsatt vere mann?

Slår ikke bilføreren som saaakte gled opp på siden av fattern og kjørte på ham med speilet, mens jeg kunne se at sjåføren snudde ansiktet til siden og lo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...