Gå til innhold

Syklistar

Gjest Tigress

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Jeg hørte også at det var gjort en undersøkelse om bilisters syn på syklister: sykler man i vanlige klær tas det mer hensyn enn om man har "proffe" sykkel klær. Det virker som om noen bilister tenker at sykkelklær = sykkel bølle.

Det var også en som undersøkte om det var forskjell på hvordan bilistene forholdt seg til en syklist med og uten hjelm. Han mente at bilene i snitt la seg nærmere en syklist med hjelm. (Jeg husker riktignok at jeg var noe skeptisk til denne undersøkelsen - husker ikke om han brukte seg selv som eneste deltaker eller noe - men om det er tilfelle at bilister oppfører seg mindre hensynsfullt overfor en proft utseende syklist med hjelm er det uansett ikke bra da jeg mener man bør kunne forvente hensyn uansett når man er så myk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er no eigentleg det noko å ta så på veg for?!

Tar ikke på vei, men det skaper ofte farlige forbikjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ofte det som er forskjellen på traktorer og syklister.

Traktorer kjører inn på busslomma for å slippe trafikken forbi, syklister gjør ikke det.

Min er faring er at det er omvendt. Her jeg bor lagrer traktorene opp milevis med kø bak seg uten tanke om å svinge til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Tar ikke på vei, men det skaper ofte farlige forbikjøringer.

Jau, men det er jo som oftast fordi bilisten ikkje har tid til å vente litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg husker riktignok at jeg var noe skeptisk til denne undersøkelsen - husker ikke om han brukte seg selv som eneste deltaker eller noe - men om det er tilfelle at bilister oppfører seg mindre hensynsfullt overfor en proft utseende syklist med hjelm er det uansett ikke bra da jeg mener man bør kunne forvente hensyn uansett når man er så myk.)

Ja, han brukte seg selv som forsøksperson mens han syklet til jobb. Og med kun en forsøksperson er det jo ikke akkurat vitenskapelig bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

Noen sjåfører blir vel innerst inne redde for å skade syklistene. Også er det kanskje noe med at syklister kan sykle på fortauet (når det ikke er sykkelfelt) - fotgjengerne mener vi skal sykle i veien og bilistene mener vi skal sykle på fortauet.

Jeg har forresten inntrykk av at mange bilister ikke liker traktorer heller.

Syklister er bra! - Vi forurenser ikke, bidrar til mindre bilkøer (enn om vi hadde kjørt) og har muskuløse rumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Syklister er bra! - Vi forurenser ikke, bidrar til mindre bilkøer (enn om vi hadde kjørt) og har muskuløse rumper.

Spesielt det siste. :ler: La oss for guds skyld få beholde stålrumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er min feil, alt sammen. Jeg tusler på bena på tvers av fotgjengerfelt med sykkelen i hånd. Sakte men sikkert finner jeg min vei over feltet i rushtiden. Skulle gjerne syklet over, men da møter jeg, basert på empiriske undersøkelser, sinte bilister uansett hvor mye hensyn jeg tar. Så nå må bilene ta ut aggresjonen sin på andre. Unnskyld. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min feil, alt sammen. Jeg tusler på bena på tvers av fotgjengerfelt med sykkelen i hånd. Sakte men sikkert finner jeg min vei over feltet i rushtiden. Skulle gjerne syklet over, men da møter jeg, basert på empiriske undersøkelser, sinte bilister uansett hvor mye hensyn jeg tar. Så nå må bilene ta ut aggresjonen sin på andre. Unnskyld. :lur:

Det er ikke lov å sykle over fotgjengerfelt. Skal man over med sykkel skal man gå av og trille sykkelen over, så du gjør nok det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å sykle over fotgjengerfelt. Skal man over med sykkel skal man gå av og trille sykkelen over, så du gjør nok det riktige.

Bullshit. Det er lov, men bilene har ikke vikeplikt.

Forresten enda en grunn til å ikke sykle, prektige bilister hisser seg opp over manglende moral hos syklister, så kan de ikke trafikkreglene.

Endret av Transmogrifier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg grenseløst er de bilistene som har bestemt seg for at syklister ikke hører hjemme i trafikken, og dermed ikke følger trafikkreglene i forhold til dem. Når en syklist kommer fra høyre har bilistene vikeplikt for syklisten! Dette skaper mange farlige situasjoner, og jeg har selv hatt et stygt fall på grunn av en bilist som bryter vikeplikten....

Og blinklys skal alltid brukes. Også når det bare er syklister eller gående i nærheten. Man skal gi TYDELIG tegn på hvor man skal. Da slipper mange unødvendlig venting og eventuelle farlige situasjoner med bilder som plutselig svinger av veien uten å si fra først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bullshit. Det er lov, men bilene har ikke vikeplikt.

Forresten enda en grunn til å ikke sykle, prektige bilister hisser seg opp over manglende moral hos syklister, så kan de ikke trafikkreglene.

Herregud, poenget er da det samme!!! Om det er lov eller ikke er det samme når bilene ikke har vikeplikt for deg=)

Ha en fin dag surpomp :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syklisten
Herregud, poenget er da det samme!!! Om det er lov eller ikke er det samme når bilene ikke har vikeplikt for deg=)

Ha en fin dag surpomp :fnise:

Når man gjør noe ulovlig kan man bli bøtlagt. Det er f.eks. ikke lov å sykle i alkoholpåvirket tilstand.

Når bilistene ikke har vikeplikt betyr det at du må selv sørge for at veien er klar før du kan gjøre det. Bilister har vikeplikt for enhver fotgjenger i en fotgjengerovergang og dersom en fotgjenger velger å hoppe ut i veien og bilisten ikke klarte å stoppe så risikerer altså bilisten bot. Dersom syklisten kommer syklisten kommer syklene fra "nowhere" ut i fotgjengerovergangen så kan ikke bilisten klandres fordi syklisten ikke overholdt sin vikeplikt.

Jeg sykler DAGLIG over fotgjengeroverganger - både på grønn mann og i kryss som ikke er lysregulerte. Men jeg gjør det kun når "kysten er klar". Dermed er det jeg gjør lovlig fordi jeg overholder min vikeplikt overfor syklister og også overfor de som går (jeg er verken til hinder eller sjenanse for dem).

Det er forskjell på ulovlig og at man har vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom syklisten kommer syklisten kommer syklene fra "nowhere" ut i fotgjengerovergangen så kan ikke bilisten klandres fordi syklisten ikke overholdt sin vikeplikt.

Det snodige er at bilisten blir fratatt førerkortet på stedet om det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det snodige er at bilisten blir fratatt førerkortet på stedet om det skulle skje noe.

For noe sprøyt. "Om det skulle skje noe" - hva slags vag påstand er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sprøyt. "Om det skulle skje noe" - hva slags vag påstand er det?

Var det vanskelig å forstå kanskje? Om det skulle skje at en person på sykkel som sykler over et fotgjengerfelt blir påkjørt av en bil blir sjåføren rutinemessig fratatt førerkortet på stedet. Det er fakta og ikke "sprøyt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elfrida
Klart det ikke er det samme. Det betyr jo at man kan sykle over fotgjengerfelt når det ikke er noen biler i nærheten. Stor forskjell.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg berre lurte på om det er nokon her som kan forklare på ein logisk måte kvifor det er så mange bilistar som blir så forbanna når dei skal køyre forbi syklistar? Det er utruleg få bilistar som ter seg så aggressivt når dei skal køyre forbi traktorar, og syklistar køyrer om lag like fort (viss dei ligg i felt), eventuelt er raskare å køyre forbi (viss dei er aleine, eller to etter kvarandre).

Jeg er blir forbanna på syklister av flere grunner. De færreste overholder trafikkreglene, og flertallet her jeg bor velger å overse sykkelistien som er her. Ny sykkelisti grein de seg til for noen år siden, men å bruke den? Å neida! Må jo sykle i veien og hindre bilene i å komme frem må du vite!

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Ps. Jeg blir ikke irritert på syklister som sykler i veien der hvor det ikke er sykkelisti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste som kjører bil skal vel også fra a til å, og da legger de opp, som syklistene, den letteste ruta? Hvorfor skal bilistene være i en særstilling?

Men når det er sagt skjønner jeg godt de som irriterer seg og syklister som ikke tar hensyn. De ødelegger for alle de som faktisk tar hensyn, gir tydelig tegn når de skal svinge, og følger trafikkreglene. Syklistene har like mye rett til å være på veien som bilistene.

Jeg er en av de som liker å sykle fra a til å, og prøver å ta hensyn. Men det betyr ikke at jeg lar være å sykle i trafikken, bare på de største, skumleste veiene.

Det finnes jo ikke alltid en alternativ rute for bilistene da. Uansett så bidrar billistene mer til veien i form av bompenger, veiavgift osv. Spør du meg har de da førsterett.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke syklet mye. Kombinerte gang- og sykkelstier er en vits, etter mitt syn. Særlig i sentrale strøk. Når folk går med to barnevogner i bredden, og det er stadige fortauskanter, er det opplagt at det er lettere å sykle i veien mange steder. Én ting er når man skal sykle en liten tur på butikken, noe annet er når man er ute for å trene eller sykler langt til jobb. Da vil man ikke ha så mange stopp. Jeg kan heller ikke skjønner hvorfor bilene skal ha noe mer rett på veien enn syklister. Det å sykle er en bra ting, og da syns jeg man automatisk burde få litt mer forståelse enn om man f.eks. gjorde noe miljøskadelig.

En annen ting er at flere syklister burde være oppmerksomme på at de er et kjøretøy i trafikken. Trafikklys gjelder dermed også for dem om de sykler i veien, og jeg har sett flere trafikkfarlige situasjoner som følge av at noen syklister tror de kan sykle gjennom lyskryss som det passer dem.

Ja, bilistene forurenser. Bilistene ødelegger miljøet. Ned med bilistesene :ironi:

Bilistene har ofte betalt i større grad for veiene de kjører på en syklistene. Ja, syklistene har også bidratt; men ofte mye mindre.

Har du tenkt på at de fleste som bruker bil, gjør det fordi de faktisk trenger den?

Er forresten enig i at syklister flest kunne satt seg mer inn i trafikkreglene.

:reise:

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...