yoga Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 21. mai 2008 Tar meg den frihet å svare litt ang. fagkombinasjoner. Fra UiO sin side: Bachelorprogrammet i sosiologi består av: * 80 studiepoeng i sosiologi * 40 studiepoeng emnegruppe i valgfritt støttefag * 40 studiepoeng frie emner * 10 studiepoeng ex-phil og 10 studiepoeng ex-fac Du kan dermed ta 40 studiepoeng i økonomi (støttefag) og 40 poeng i språkfag (frie emner) Her er oversikten over emnegrupper (20 og 40 poeng). Personlig vil jeg legge til at språkfag på universitetet er vanskelig! Og ofte med store arbeidsmengder, prøver hver uke (jeg hadde 2 prøver per uke), men til gjengjeld gjør dette at du alltid har noe å gjøre, og sånn sett blir tvunget til å jobbe med faget hele tiden. Samtidig vil jeg også tipse om utvekslingsavtalene til institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, særlig den siste, til University of California, Berkeley. Den er gull verdt og absolutt en fordel å ha på CV'en! Lykke til Takk for at du tok deg tid til å svare Jeg har ikke søkt på Sosiologi i Oslo, men skal sjekke nærmere på sidene til den skolen jeg har søkt.. Får jeg til, og har mulighet til, et semester i utlandet, så er det noe jeg absolutt har lyst til å få gjennomført.. Hvilket språkfag er det du har tatt?
Gjest Evalina Skrevet 21. mai 2008 #22 Skrevet 21. mai 2008 Nå har jeg ikke lest svarene du har fått, så kanskje har noen kommentert akkurat dette, men jeg tenker at typisk for samfunnsfagene er at det kommer veldig an på hvilket område/problemstilling du velger å fordype deg i. Altså ift. dine jobbmuligheter etterpå. Er du smart og velger noe som er "i vinden", kan du få interessante jobber. Så kommer det jo også an på om du etter endt utdanning ser for deg en jobb i næringslivet eller offentlig forvaltning innen ikke-proffiterende sektorer, innen forskning eller anvendt fag... Er selv sosialantropolog og var "smart" da jeg i min tid valgte tema for hovedoppgave.
California Skrevet 21. mai 2008 #23 Skrevet 21. mai 2008 Takk for at du tok deg tid til å svare Jeg har ikke søkt på Sosiologi i Oslo, men skal sjekke nærmere på sidene til den skolen jeg har søkt.. Får jeg til, og har mulighet til, et semester i utlandet, så er det noe jeg absolutt har lyst til å få gjennomført.. Hvilket språkfag er det du har tatt? Jeg vet at både Tromsø, Bergen og Trondheim har en lignende utvekslingsavtale med UC Berkeley. Regner også med at de fleste andre steder har en lignende fordeling med sosiologi-fag og fag du kan ta i andre emner. Det burde uansett ikke være noe problem å få innbakt litt økonomi og/eller språk i graden din. Jeg forsøkte meg på japansk...veldig vanskelig, men veldig gøy og spennende!
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #24 Skrevet 21. mai 2008 Trenden er at samfunnsvitere søker seg i mye større grad til privat sektor. Ingen gidder å jobbe i offentlig sektor lengre.
yoga Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #25 Skrevet 21. mai 2008 Nå har jeg ikke lest svarene du har fått, så kanskje har noen kommentert akkurat dette, men jeg tenker at typisk for samfunnsfagene er at det kommer veldig an på hvilket område/problemstilling du velger å fordype deg i. Altså ift. dine jobbmuligheter etterpå. Er du smart og velger noe som er "i vinden", kan du få interessante jobber. Så kommer det jo også an på om du etter endt utdanning ser for deg en jobb i næringslivet eller offentlig forvaltning innen ikke-proffiterende sektorer, innen forskning eller anvendt fag... Er selv sosialantropolog og var "smart" da jeg i min tid valgte tema for hovedoppgave. Jeg vet ikke helt enda hva jeg ser for meg etter endt utdanning. Tenker veldig at veien blir til mens man går, og har vel og erfart at det meste går ikke som planlagt Men drømmen hadde jo vært å finne et område hvor jeg kan begynne som forsker. Men hvor realistisk det er, er jo en annen sak. Men det er derfor man har drømmer er det ikke? Kan jeg spørre hva du jobber som nå, etter endt utdanning?
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2008 #27 Skrevet 21. mai 2008 Kan jeg spørre hva du jobber som nå, etter endt utdanning? Kjenner et par statsvitere, den ene har økonomifag fra BI i graden sin, den andre ikke, begge jobber i The Boston Consulting Group (BCG).
Gjest Evalina Skrevet 21. mai 2008 #28 Skrevet 21. mai 2008 Drømmen min er å bli en del av en oppdragssentral, hvor næringsliv, kommuner, stat - hvem/hva som helst - kan bestille oppdrag. Oppdragsbasert samtidig samfunnsforskning. Og her skulle sosiologer, antropologer statsvitere og psykologer bo...
yoga Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #29 Skrevet 21. mai 2008 Drømmen min er å bli en del av en oppdragssentral, hvor næringsliv, kommuner, stat - hvem/hva som helst - kan bestille oppdrag. Oppdragsbasert samtidig samfunnsforskning. Og her skulle sosiologer, antropologer statsvitere og psykologer bo... Ta gjerne kontakt med meg den dagen drømmen din går i oppfyllelse Hehe..
Gjest Evalina Skrevet 21. mai 2008 #30 Skrevet 21. mai 2008 Ta gjerne kontakt med meg den dagen drømmen din går i oppfyllelse Hehe..
effy Skrevet 21. mai 2008 #31 Skrevet 21. mai 2008 Jeg har bachelor i samfunnsvitenskapelige fag og slet lenge med å få jobb etterpå. Hadde flax og fikk meg jobb innen finans etter over 1 år med jobbsøking. Kjenner flere som har slik utdanning, og det er ikke lett å få jobb som er relevant etterpå. Da bør du ha en master (tror jeg da).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå