Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har en bachelor/master- grad innen en samf. vitenskapelig utdannelse?

I så fall hva jobber du med nå, og hva syntes du om utdannelsen?

Tok det lang tid før du fikk jobben?

Og ble det sånn du hadde tenkt deg?

Jeg har veldig lyst til å gå den veien, men er litt usikker fordi det er så lite informasjon om jobbmuligheter.

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Ingen som kjenner noen som har gått den veien heller?

Eller er under utdannelse nå?

Skrevet

Jeg syns også du burde få noen svar på dette... :) Og hvilke SV-fag er "sikrest" mht. jobb?

Selv kjenner jeg ei som har bachelor i samfunnsgeografi, hun sliter veldig med å få jobb, men det visste hun jo at hun kom til å gjøre (siden hun vil jobbe i humanitøre organisasjoner). De jobbene hun har fått har ikke vært betalt. Hennes plan er uansett å ta master for å sikre seg litt bedre, hun vil bare få litt erfaring først...

Hadde det ikke vært fort at SV-fag er så vanskelige å få jobb innen hadde jeg glatt studert det, men jeg er for pinglete til det:(

Skrevet

(avspaserer i dag, så det så)

Jeg har cand.polit i statsvitenskap. Syntes utdannelsen var veldig interessant. Særlig på hovedfagsnivå når jeg fikk mulighet til å fokusere på de feltene jeg var mest interessert i (internasjonal politikk/EU). Er også litt slik med de samfunnsvitenskapelige fagene at man fort ikke vet hvor mye man har lært før man begynner å jobbe (analyse, skriftlighet osv).

Tok litt tid før jeg fikk relevant jobb, men da var også jobbmarkedet mye trangere enn det er nå. Slike ting går jo opp og ned, og det kan man ikke gradere seg helt mot med en slik utdannelse. Men har troen på at det man vil det får man til! Vil si at master nesten er et must for å få en interessant jobb, men her er det helt sikkert noen som har andre erfaringer. Her jeg jobber har i alle fall samtlige mer enn bachelorgrad. Noen har til og med to mastergrader.

Har nå jobbet i staten siden jeg var ferdig. Har hatt jobb både hjemme og ute som er spot on når det gjelder min faglige bakgrunn. Har jobbet mye internasjonalt, prosjekt osv som gjør at det er godt mulig at jeg skifter til det private etterhvert, da det er mange på min arbeidsplass som kommer fra/går til det private. Men staten er faktisk et meget interessant og utfordrende sted å jobbe!

Skrevet
Jeg syns også du burde få noen svar på dette... :) Og hvilke SV-fag er "sikrest" mht. jobb?

Selv kjenner jeg ei som har bachelor i samfunnsgeografi, hun sliter veldig med å få jobb, men det visste hun jo at hun kom til å gjøre (siden hun vil jobbe i humanitøre organisasjoner). De jobbene hun har fått har ikke vært betalt. Hennes plan er uansett å ta master for å sikre seg litt bedre, hun vil bare få litt erfaring først...

Hadde det ikke vært fort at SV-fag er så vanskelige å få jobb innen hadde jeg glatt studert det, men jeg er for pinglete til det:(

Hehe.. Takk for svar :)

Jeg også er redd jeg er for pinglete, men det har jeg ikke lyst til nå. Har så lyst til å gå for denne biten, men tør ikke bli helt sikker enda, for jeg føler jeg har for lite kjennsskap til arb. markedet.

Skrevet (endret)
(avspaserer i dag, så det så)

Jeg har cand.polit i statsvitenskap. Syntes utdannelsen var veldig interessant. Særlig på hovedfagsnivå når jeg fikk mulighet til å fokusere på de feltene jeg var mest interessert i (internasjonal politikk/EU). Er også litt slik med de samfunnsvitenskapelige fagene at man fort ikke vet hvor mye man har lært før man begynner å jobbe (analyse, skriftlighet osv).

Tok litt tid før jeg fikk relevant jobb, men da var også jobbmarkedet mye trangere enn det er nå. Slike ting går jo opp og ned, og det kan man ikke gradere seg helt mot med en slik utdannelse. Men har troen på at det man vil det får man til! Vil si at master nesten er et must for å få en interessant jobb, men her er det helt sikkert noen som har andre erfaringer. Her jeg jobber har i alle fall samtlige mer enn bachelorgrad. Noen har til og med to mastergrader.

Har nå jobbet i staten siden jeg var ferdig. Har hatt jobb både hjemme og ute som er spot on når det gjelder min faglige bakgrunn. Har jobbet mye internasjonalt, prosjekt osv som gjør at det er godt mulig at jeg skifter til det private etterhvert, da det er mange på min arbeidsplass som kommer fra/går til det private. Men staten er faktisk et meget interessant og utfordrende sted å jobbe!

Takk for svar :)

Det er også det jeg har inntrykk av, av det jeg har sett, at man er mest attraktiv på arb.markedet med en master/doktor-grad.

Men er det sånn at med en bachelor/master, så kan man med et halvt-ett år med pedagogikk ved siden av, jobbe som lærer? Som en evnt. nødløsning i en periode?

Har du noen gode råd til meg på veien forresten?

For jeg har virkelig lyst til å gå denne veien, men ikke lyst til å utdanne meg til arbeidsløshet.

:)

edit: skriveleif

Endret av yoga
Skrevet

Hei

Jeg har cand.polit. og ikke master, så vet litt lite om den nye ordningen og krav for undervisningskompetanse. Men det siste avhenger vel litt av hvilke andre fag man har også, som kan gjøre det enklere å få jobb som lærer.

Det virker som dette er noe du har veldig lyst til, så da synes jeg du skal satse. Men det er jo mange samf.vit studieretninger da: samfunnsøkonomi, sosiologi etc. Noen av disse er det sikkert lettere å få jobb med enn andre, men man må jo se på hva man vil også!

Som sagt så vet jeg ingenting om den nye ordningen på universitetet, men det jeg personlig angrer på er at jeg ikke har mer økonomi i fagkretsen. Det hadde nok vært bra ift jobb ser jeg. Har også kolleger som har journalistikk i graden, eller har startet på handelshøyskolen og deretter tatt videre utdanning, med en master i samfunnsfag til slutt. Så her er det uante muligheter!

Jeg ville i alle fall vært litt kritisk og fremsynt når det gjelder å sette sammen graden (også ift enkeltemner). Det er ikke alltid dumt å slite seg gjennom ett eller annet kurs som er litt tøffere enn de som ser morsomme ut.

Så er det også viktig i denne sammenheng at arbeidsgivere ofte også ser på verv/medlemskap i organisasjoner/arbeidserfaring når de ansetter. De er mange interessante ting å finne på ved siden av studiene som vil lønne seg senere!

Skrevet
Det virker som dette er noe du har veldig lyst til, så da synes jeg du skal satse. Men det er jo mange samf.vit studieretninger da: samfunnsøkonomi, sosiologi etc. Noen av disse er det sikkert lettere å få jobb med enn andre, men man må jo se på hva man vil også!

Jeg ville i alle fall vært litt kritisk og fremsynt når det gjelder å sette sammen graden (også ift enkeltemner). Det er ikke alltid dumt å slite seg gjennom ett eller annet kurs som er litt tøffere enn de som ser morsomme ut.

Jeg har lyst til å studere sosiologi, og begynner nok der til høsten hvis jeg kommer inn :) Og da jobbe for en bachelor/master i det.

Jeg har også tenkt det at det lønner seg med noe økonomi og/eller språk i tillegg, så det er noe jeg håper jeg får til å supplere med.

Ja, dette er virkelig noe jeg brenner for så jeg håper at jeg finner fort ut ved studiestart, at jeg tør å stå løpet ut, og at jeg ikke "løper" avgårde til nærmeste trygge vei.

Jeg er jo godt oppi 20-åra, og det er nok også noe av grunnen til at jeg ønsker å føle meg veldig sikker i mine valg, da jeg ikke er 18 lenger :)

Gjest Gjest
Skrevet

Studiet Informasjonsvitenskap går under SV, men er egentlig litt diffust for det inneholder jo mye data og matte som Informatikk, som går under realfag.

Men ja, vil si det studiet er ganske sikkert med henhold til jobb! Går på det selv, og trives.

Skrevet

Det er viktig å huske at når man starter kan det hende at man må lese mer av ting man ikke er så interessert i. Det må man bare motivere seg til å komme igjennom! Særlig gjelder dette for min del metode og statisikk som jeg synes var grusomt! (men til slutt var det verd det!)

Men lykke til uansett! :)

Skrevet
Men er det sånn at med en bachelor/master, så kan man med et halvt-ett år med pedagogikk ved siden av, jobbe som lærer? Som en evnt. nødløsning i en periode?

Synes ingen bør jobbe som lærere fordi det er en nødløsning! Man skal arbeide som lærer fordi det er noe man brenner for...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner noen som brukte mange år av livet sitt på å studere et samfunnsvitenskapelig fag.. Hun har mange hundre tusen i studielån, og jobber som barnehageassistent.

Skrevet

Jeg kjenner også noen som brukte mange år av livet sitt på å studere samfunnsvitenskapelige fag. Idag er han statsminister.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kjenner også noen som brukte mange år av livet sitt på å studere samfunnsvitenskapelige fag. Idag er han statsminister.

:fnise: Så bra!

Den som intet våger intet vinner- tror det er veldig viktig å følge hjertet sitt hele veien og gjøre det som føles rett, Regardless av hva andre måtte synse og mene...bare du selv vet hva som er det rette for deg, og tilsist vil drømmene dine bli sanne om du bare jobber for det..

Skrevet
Den som intet våger intet vinner- tror det er veldig viktig å følge hjertet sitt hele veien og gjøre det som føles rett, Regardless av hva andre måtte synse og mene...bare du selv vet hva som er det rette for deg, og tilsist vil drømmene dine bli sanne om du bare jobber for det..

Du har så rett, så rett..

Men innimellom så hadde det vært så greit hvis noen bare kunne sagt at "nei, det er ikke lurt" eller "go for it"... ;)

Det er så altfor mange veier å velge, og altfor mange drømmer å oppnå. Men det er jo litt av et luksus problem egentlig :)

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Hei

Jeg har gått et år på sosiologi på Blindern nå til sommeren. Jeg har tenkt til å bytte til en annen linje, men bare spør hvis du lurer på noe!

Skrevet
Hei

Jeg har gått et år på sosiologi på Blindern nå til sommeren. Jeg har tenkt til å bytte til en annen linje, men bare spør hvis du lurer på noe!

Hei :)

Fortell.. Fortell.. :fnise:

Gikk du på årstudium eller 1. år av bachelor?

Hva slags emner hadde du? Og hva syntes du om dem?

Er grunnen til at du bytter linje relatert til studie?

Dette var litt mange spørsmål, men....

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet
Hei :)

Fortell.. Fortell.. :fnise:

Gikk du på årstudium eller 1. år av bachelor?

Hva slags emner hadde du? Og hva syntes du om dem?

Er grunnen til at du bytter linje relatert til studie?

Dette var litt mange spørsmål, men....

Hei igjen:)

Jeg tror ikke det finnes årsstudium i Sosiologi, jeg går hvertfall første året bachelor. Grunnen til at jeg bytter linje er at jeg vil inn på et annet studie m ganske høyt snitt, men i fjor hadde jeg akkurat litt for lite poeng, derfor tenkte jeg å ta litt sosiologi i mellomtiden fordi det hørtes interessant ut.

Hvis du klikker deg inn på uio sine sider og på sosiologi ser du de fagene man har første året. Det er mye som er interessant og relevant, men personlig synes jeg også det er en del som ikke er det. Men det er bra kvalitet på forelesninger og seminargrupper.

I innføringsfaget er det gjerne forskjellige forskere som forteller om sine forskningsprosjekter som de holder på med, eller akkurat er ferdig med.

Så det er ganske "up to date". Innføringsfaget var bra, det er lagt opp slik at man får litt "smakebiter" på sosiologifaget og hva det handler om. Pedagogisk;)

Moderne sosiologisk teori syntes jeg var veldig interessant, selv om det er relaitivt tungt. (Det tilhører egentlig ikke første året men jeg hadde et annet fag fra før, derfor tok jeg det). Exfac er jeg forbausende fornøyd med, rett og slett spennende, og slett ikke tungt! Exphil var ok.

Som du sikkert vet kan du i bacheloren velge en del fag selv, slik at du får vinklet det mot det du synes er spennende, og det er mye bra å velge i ser det ut som.

Bare å spørre om du lurer på noe mer...

Skrevet
Bare å spørre om du lurer på noe mer...

Da benytter jeg meg av den sjansen ;)

Jeg har skjønt det kan være et stort pluss og ha enten ett språktillegg eller økonomitillegg ved siden av bachelor/master grad. Vet du noe om hvordan det kan la seg kombinere?

Kan det taes som emner i graden eller som ekstra emner i tillegg til sosiologien?

Sa foreleserne/evnt. veilederne noe om karrieremulighetene for de med en grad i sosiolgi?

Og har du, eller noen andre, kjennskap til noen gode måter å kunne "markedsføre" seg selv som en kommende sosiolog, gjennom studiene?

Skrevet
Jeg har skjønt det kan være et stort pluss og ha enten ett språktillegg eller økonomitillegg ved siden av bachelor/master grad. Vet du noe om hvordan det kan la seg kombinere?

Kan det taes som emner i graden eller som ekstra emner i tillegg til sosiologien?

Tar meg den frihet å svare litt ang. fagkombinasjoner.

Fra UiO sin side:

Bachelorprogrammet i sosiologi består av:

* 80 studiepoeng i sosiologi

* 40 studiepoeng emnegruppe i valgfritt støttefag

* 40 studiepoeng frie emner

* 10 studiepoeng ex-phil og 10 studiepoeng ex-fac

Du kan dermed ta 40 studiepoeng i økonomi (støttefag) og 40 poeng i språkfag (frie emner) Her er oversikten over emnegrupper (20 og 40 poeng).

Personlig vil jeg legge til at språkfag på universitetet er vanskelig! Og ofte med store arbeidsmengder, prøver hver uke (jeg hadde 2 prøver per uke), men til gjengjeld gjør dette at du alltid har noe å gjøre, og sånn sett blir tvunget til å jobbe med faget hele tiden.

Samtidig vil jeg også tipse om utvekslingsavtalene til institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, særlig den siste, til University of California, Berkeley. Den er gull verdt og absolutt en fordel å ha på CV'en!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...