Gå til innhold

Den nye kroppsnormen i samfunnet?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det bare meg eller har det vokst frem en ny "norm " i samfunnet angående hvem det er som kan vise seg i lettkledde antrekk som bikini, lette sommerklær, ect?

Mitt inntrykk er at det er helst unge jenter og gutter som har "lov" til å vise mye hud. Feks er idealet at kvinner som nærmer seg 30 ikke bør gå i bikini, med mindre de har en flott kropp. Når det kommer til menn så er mitt inntrykk også at menn som begynner å forfalle ikke bør kaste skjorta, og vise frem en utrent og pondusbelagt kropp.

Jeg vet jo at dette er helt feil, og det er ikke slik det burde være, men det er slik jeg føler at det er blitt.

Selv er jeg 27, og føler vel at jeg begynner å bli for gammel til å gå i bikini på en strand. Heller ei har jeg idealkroppen til det, og derfor unngår jeg det. Men det kommer jo også av at jeg føler jeg vil bli grundig studert, og at folk vil tenke, eller kanskje snakke seg imellom..." hun der hadde ikke noe bra kropp". De vil automatisk vurdere meg, og jeg liker ikke tanken på å bli gransket opp og ned.

Så, hva tenker dere andre....deler dere min oppfattning? eller er det bare jeg som er blitt helt kokko i hodet.

Ikke tenk på hvordan det burde være ( at alle som vill bør få gå slik de vil), men ta utgangspunkt i hvordan du føler det er blitt i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gutt92

Jeg tror folk flest er som deg. Så bekymret for hvordan de selv ser ut, at de ikke vier mye oppmerksomhet til å se etter skjønnhetsfeil hos andre.

Jeg er enig med deg, det er jo faktisk blitt sånn ! Det er utrolig synd, at hele samfunnet er så kroppsfiksert nå :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sara_*

Jeg er 35 og tanken har aldri slått meg at jeg ikke skulle kunne gå i bikini!

Hvordan går det an å si at du er for gammel til det som 27-åring!?

Og det er da mange 40-50 åringer som går i bikini. Beklager, men dette hørtes veldig merkelig ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også merket at det har blitt litt slik. Men det jeg også har observert er at dette er værre i byene. Dette har sikkert med at vi ikke har så mange offentlige strender her jeg bor og når man drar på stranden er det somregel bare familie og venner der med deg, og kanskje en familie til om man er "uheldig" og må dele stranda.

Jeg selv er veldig glad i å kle av meg, og hører klager fra venninner at de ikke tørr gå på stranden i "en så avslørende" bikini, "da må jeg ihverfall ha på meg skjørt slik at ikke alle ser at lårene mine disser sånn" Jeg hater at samfunnet har blitt slik det har blitt. Jeg forbanner alt som har med det forvrengte kroppsbildet folk prøver å oppnå. :sur:

Jeg savner tidene da slike som min bestemor og gammeltanter på vel 50/60 går rundt i bikini og De hadde ikke noe problemer med sitt selvbilde. Gode og runde, med rynker og arr, men likevel i så små bikinier at de måtte passe på puppene så ikke de falt ut og opp i kaffekoppen. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Har det virkelig blitt sånn? Hvordan vet du i så fall det? Er det noen som har kommentert kroppen din hvis du har kledd av deg? I så fall er det vel deres komplekser som de overfører på deg. Eller er det bare du som føler det sånn? Hvor mye legger du merke til andres skavanker hvis du er på en strand? Og hvis du gjør det, hvorfor bryr du deg?

Hvis det er blitt sånn, er det kanskje på tide å ta stranden tilbake for oss som ikke er perfekt. Jeg har i hvert fall tenkt å gå på stranden i bikini, med alle mine skavanker. Så får andre si og tenke hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra
Jeg savner tidene da slike som min bestemor og gammeltanter på vel 50/60 går rundt i bikini og De hadde ikke noe problemer med sitt selvbilde. Gode og runde, med rynker og arr, men likevel i så små bikinier at de måtte passe på puppene så ikke de falt ut og opp i kaffekoppen. :briller:

JA! Sånn vil jeg ha det!! Kan jeg få kopiere dette til signaturen min slik at jeg ikke glemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det virkelig blitt sånn? Hvordan vet du i så fall det? Er det noen som har kommentert kroppen din hvis du har kledd av deg? I så fall er det vel deres komplekser som de overfører på deg. Eller er det bare du som føler det sånn? Hvor mye legger du merke til andres skavanker hvis du er på en strand? Og hvis du gjør det, hvorfor bryr du deg?

Hvis det er blitt sånn, er det kanskje på tide å ta stranden tilbake for oss som ikke er perfekt. Jeg har i hvert fall tenkt å gå på stranden i bikini, med alle mine skavanker. Så får andre si og tenke hva de vil.

Den holdningen har jammen jeg også! :5:

Jeg har tråkket ned strendene i bikini, tross strekkmerker og et lite pent arr etter keisersnitt. Det er en fallitterklæring dersom vi lar vær å gå i bikini, fordi vi mener at vi ikke er nok perfekte.

Det er vel ikke sånn at den eneste grunnen til at man kler av seg om sommeren er at andre skal beundre oss fordi vi er så plettfrie?

Jeg trodde ihvertfall at det var fordi det er godt med sol på kroppen.

Og dersom noen kommenterer det, skal de jammen få tilsnakk.

Stå på, stranda er ikke bare for sillikonpupper og modellspirer! :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Er det bare meg eller har det vokst frem en ny "norm " i samfunnet angående hvem det er som kan vise seg i lettkledde antrekk som bikini, lette sommerklær, ect?

Mitt inntrykk er at det er helst unge jenter og gutter som har "lov" til å vise mye hud. Feks er idealet at kvinner som nærmer seg 30 ikke bør gå i bikini, med mindre de har en flott kropp. Når det kommer til menn så er mitt inntrykk også at menn som begynner å forfalle ikke bør kaste skjorta, og vise frem en utrent og pondusbelagt kropp.

Normen er at det ikke er en norm: alle kvinner kan gå i bikini hvis de ønsker.

Det er klart, er man overvektig i bikini på en strand med flere mennesker vil det kanskje bli hvisket og tisket om. Bortsett fra det kan man gjøre som man vil.

Jeg tror nok ikke vi kan knytte hud opp mot alder så fremt kvinnen trener, holder seg i god fysisk form og ser generelt lekker ut. Hvorfor skulle vi ikke få se en veltrent og fin 40-åring når vi må se på dvaske og lubne tenåringsjenter med mager hengende over bukselinningen? :)

Det må være det estetisk pene som vinner uavhengig av alder, det er min holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I Trondheim hvor jeg bor, er min oppfatning av strandliv og lettkleddhet slik: På såkalte familiestrender ser du alle slags kropper, og gjerne de dvaske i flertall ;)

Så har vi parkene hvor det er mest unge, slanke kropper å se. Forståelig nok, jeg ville adri vanket i bikini i byen. Men det hadde jeg nok ikke gjort om jeg var sylslank heller.

Jeg føler meg ikke vel i bikini. Dvs det går greit når jeg ligger og soler meg, eller bader. Men akkurat de mellomstasjonene der; til og fra vannet, er kjipe. Men ikke kjipe nok til å la være å dra på stranda. Med den kroppsfokuseringen vi har i dag er det klart at man blir vurdert, enten på den ene eller den andre måten. Men at det er en norm tror jeg ikke, men at folk vurderer nøye hvor de vil kaste klærne og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjanola

Nei, dette har jeg aldri tenkt på. Personlig går jeg mye heller i bikini nå enn for noen år siden, selv om jeg tydeligvis begynner å bli for gammel (!) (like gammel som ts..)

Og det bryr meg mindre og mindre hva de andre personene på stranda måtte mene om kroppen min, den fungerer utmerket til mitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, er man overvektig i bikini på en strand med flere mennesker vil det kanskje bli hvisket og tisket om. Bortsett fra det kan man gjøre som man vil.

Jeg tror nok ikke vi kan knytte hud opp mot alder så fremt kvinnen trener, holder seg i god fysisk form og ser generelt lekker ut. Hvorfor skulle vi ikke få se en veltrent og fin 40-åring når vi må se på dvaske og lubne tenåringsjenter med mager hengende over bukselinningen? :)

Det må være det estetisk pene som vinner uavhengig av alder, det er min holdning.

Fordi det finnes ikke veltrente tenåringsjenter eller?

Jeg for min del er en av de veltrente tenåringsjentene som gleder meg til å gå i bikini! :hoppe: .. Men når jeg er på stranden er jeg mer opptatt av å se på veldreide gutter i badeshorts enn feite damer på 40.

Det jeg skal fram til er at med mindre du veier 400 kg og virkelig skiller deg ut tror jeg ikke det skal være no problem å dra på stranda i bikini. Ingen som hvisker og tisker om det, fordi det er faktisk helt vanlig å gå i bikini på stranda, enten du ser sånn eller sånn ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Mener du virkelig at stranda bare er for estetisk pene, eller sier du dette bare for å provosere? I beste fall var setningen lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Hvis det er noen som gidder å bruke tid på å studere mine celluliter, valker og andre kroppsfeil, og hviske og tiske om det, er det synd for dem. De har jo ikke noe liv og noe interessant å snakke om stakkars. Kunne ikke brydd meg mindre.

Men det er synd det er så mange som lar tanker om at noen skal vurdere kroppen deres stoppe dem fra å gå på stranda og kose seg med sol og bading. Det er jo ikke mye sommer vi har heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mee, too! :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg 27, og føler vel at jeg begynner å bli for gammel til å gå i bikini på en strand. Heller ei har jeg idealkroppen til det, og derfor unngår jeg det. Men det kommer jo også av at jeg føler jeg vil bli grundig studert, og at folk vil tenke, eller kanskje snakke seg imellom..." hun der hadde ikke noe bra kropp". De vil automatisk vurdere meg, og jeg liker ikke tanken på å bli gransket opp og ned.

Seriøst? Du er 27 år gammel, og mener du er for gammel til å gå i bikini på en strand?

Jeg er 30, og det har aldri falt meg inn at jeg skulle være for gammel til å gå på stranda i bikini. Sist jeg var på stranda var det folk i forskjellige aldersgrupper der. Hvis man har en fleskemage full av strekkmerker og arr etter keisersnitt, så tar man kanskje på seg en badedrakt som dekker magen. Det finnes selvsagt badetøy som passer til forskjellige typer figurer og kropper. Man trenger jo ikke ta på seg den minste stringbikinien man finner. Men at en normal 27-åring skulle være for gammel til å gå i bikini er det dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er 45 og kunne aldri tenke meg å ha hel badedrakt bare fordi noen skulle synes at jeg er for gammel til å ha bikini. Jeg ferierer mye i Spania, og det er befriende å se spanjolene på stranda. De koser seg i de plaggene de vil om de er 50 eller 150 kilo. Der hadde vi kunnet lære noe, vi selvopptatte og skjønnhetsopphengte nordmenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette potetlandet lever kun etter en lov, og den heter janteloven.. dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jeg tror vi har det "for godt" i Norge. Så godt at vi kan unne oss å fokusere på alle detaljer ved kroppen vår, og så mange penger tilgjengelig at vi kan fikse på det vi ikke liker. Og media hjelper godt til på dette med alle kroppsfikseprogrammene som går nå. "Se hvor støgg du var før, og se hvor peeeen du ble etter fjorten operasjoner, spraybruning og hårklipp hos en profilert stylist..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tulla_*

Seriøst?

De slanke, pene og veltrente får gå i bikini, resten av oss får værsågod å pakke oss inn i dongeribukser og gensere sånn at de generelt lekre menneskene slipper å se på oss?

Hm... Ikke helt enig med deg altså! Mulig du har skrevet med ironi selvsagt, i såfall ber jeg om unnskyldning for den krasse reaksjonen. :)

Hva som er estetisk pent er dessuten et definisjonsspørsmål av de store. Min kjære samboer synes jeg er blant de aller vakreste menneskene som vandrer rundt på denne jorda. Jeg tror ikke jeg kan kalles paranoid når jeg sier at de fleste andre ville være uenige med han. Jeg er nemlig god og rund og veier vel omtrent det samme som tre supermodeller. Men det finnes en del mennesker - ikke bare min inhabile samboer - som synes jeg er ei flott dame likevel. Og det finnes en del mennesker som ikke synes ei dame på 170 cm og 50 kg er noe særlig å legge øynene sine på. Smaken er som baken vettu.

Kan ikke de som har sterke preferanser for hva de synes er pent nok til å gå på stranda bare la være å se på oss som ikke passer inn i idealet? Så kan vi alle gå på stranda og være fornøyde enten vi er undervektige eller overvektige eller normalvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er direkte flau over meg selv. For jeg er totalt motsatt av det mangen av dere er! Jeg hater å gå på stranden. Jeg hater å vise kroppen frem. Og da mener jeg hater. Jeg er så flau over å gå i badetøy, så her brukes det som brukes kan, og i mitt tilfelle blir det boardshorts og bikinitopp. Ja, jeg har litt grenser med tildekking :ler:

Og jeg er 18 år, uheldigvis så er jeg ikke alene om dette, for jeg vet at flere i klassen min tenker slik som meg samt flere av vennene mine. Det som er litt trist er at alle de som tenker slik som meg er utrolig søte jenter :jepp: Jeg sammenligner meg med dem og de sammenligner seg med de med modellkropp :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...