Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Mia88
Skrevet

Har hørt cherazette er som minipiller. Er det da veldig viktig å ta den til samme tidspungt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Sakset fra felleskatalogen.no sin pasientinformasjon

(super kilde til slike ting, btw)

Dersom du glemmer en eller flere tabletter.

Hvis du er mindre enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett opprettholdes den preventive sikkerheten til Cerazette. Ta den glemte tabletten så snart du husker den og de neste tablettene til vanlig tid.

Hvis du er mer enn-12 timer for sent ute med å ta en tablett kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk kondom også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du tok tabletter og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid. Be legen din om råd.

Skrevet
Har hørt cherazette er som minipiller. Er det da veldig viktig å ta den til samme tidspungt?

Cerazette er en minipille som fungerer som en p-pille, altså kan det gå opptil 36 timer mellom to piller.

For å fortelle mine erfaringer:

Cerazette: dårlig

Yasmin: dårlig

Trionetta: dårlig

P-sprøyte: bra

Marvelon: bra

P-ring: bra (bruker denne nå)

Men, andre mennesker kan (mest sannsynlig) reagere helt forskjellig fra meg.

Skrevet
Hva er marvelon?

En p-pille!

Hvilke p-piller som funker varierer jo veldig fra person til person. Om venninna di er strålende fornøyd med et merke, kan du bli misfornøyd med det samme merket. Man må nesten prøve seg fram.

For min del har jeg prøvd en del merker, og bruker nå Cerazette som jeg er fornøyd med. Var også fornøyd med Trionetta, men de finnes jo ikke mer. Merker jeg har sluttet med rimelig kjapt er Marvelon, Microgynon og Synfase. Men neste gang jeg skal ha GU tror jeg det blir kobberspiral for å slippe å proppe flere hormonen inn i kroppen.

Skrevet

jeg brukte synfase helt til jeg ikke turte mer.... pga blodpropp i familien... byttet da til Cerazette, som jeg ikke har noen problemer med.. men har hørt mange som har slitt med laaange blødningsperoder med denne.. jeg har motsatt tilfelle.. ikke en bloddråpe på halvannet år.... deilig!

men jeg var kjempefornøyd med Synfase! (pga blodpropp faren må jeg holde meg borte fra trefase piller, ellers hadde jeg fortsatt med denne)

men spør på apoteket hvilken pille som erstattet Trionetta.. vet at det kom en lignende pille som legene skulle bytte over til da Trionetta ble faset ut.. men kommer ikke på hva de heter nå.... er et veldig medisinsk navn i alle fall.. ikke noe sånn "pent" som Yasmin eller sånne navn...... men det vet det på apoteket... de skal ha registeret over dette... tror kanskje det er Microgynon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...