Gjest Grafica Skrevet 12. mai 2008 #21 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Skulle tydeligvis blitt sivilingeniør eller noe jeg da. Gud, så glad jeg er for at jeg valgte yrke med hjertet og ikke med lommeboka... Endret 13. mai 2008 av Scorpina
Gjest Bolledeig Skrevet 12. mai 2008 #22 Skrevet 12. mai 2008 Dette kommer til å utarte seg. Jeg har som de fleste andre innsett at vi trenger de fleste yrkesgrupper her i landet (kunne tatt med unntakene, men da blir jeg nok flådd, så jeg dropper det). Som et eksempel ville vi faktisk uten søppeltømmere hatt et enormt problem allerede etter et par dager, til ettertanke. Det betyr selvsagt ikke at jeg av den grunn er i nesegrus beundring til de som utfører yrket. Og selv om "film- og TV-produksjon" er et av de vanskeligste studiene å komme inn på her i landet, betyr det heller ikke at jeg beundere det mest. Psykiatere havner ganske langt opp på min liste, det gjør også de som jobber med samfunnsmedisin og helsefremmende arbeid (her kommer svært mange yrkesgrupper inn), økonomer/analytikere, realister, og ja, listen er lang og langt fra uttømmende, men jeg har da nevnt noen
Gjest Serena Skrevet 12. mai 2008 #23 Skrevet 12. mai 2008 Dette kommer til å utarte seg. Jeg har som de fleste andre innsett at vi trenger de fleste yrkesgrupper her i landet (kunne tatt med unntakene, men da blir jeg nok flådd, så jeg dropper det). Som et eksempel ville vi faktisk uten søppeltømmere hatt et enormt problem allerede etter et par dager, til ettertanke. Det betyr selvsagt ikke at jeg av den grunn er i nesegrus beundring til de som utfører yrket. Og selv om "film- og TV-produksjon" er et av de vanskeligste studiene å komme inn på her i landet, betyr det heller ikke at jeg beundere det mest. Psykiatere havner ganske langt opp på min liste, det gjør også de som jobber med samfunnsmedisin og helsefremmende arbeid (her kommer svært mange yrkesgrupper inn), økonomer/analytikere, realister, og ja, listen er lang og langt fra uttømmende, men jeg har da nevnt noen Det er ikke snakk om at en må ha nesegrus beundring for folk som velger lavtlønnsyrker, men å påstå at det ikke er bruk for dem utelukkende på grunn av at de har lav utdanning blir noe annet. Særlig når en tilsynelatende ikke har kjennskap til hvilke arbeidsoppgaver yrkesgruppen har en gang.
Gjest Bolledeig Skrevet 12. mai 2008 #24 Skrevet 12. mai 2008 Jeg anerkjenner jo i innlegget mitt at alle gjør stort sett viktig arbeid, men det betyr ikke at det er dem jeg beundrer mest. Og at det ikke er bruk for dem er i hvertfall feil. Og selvsagt vil ikke folk ha 100% kunnskap om alle arbeidsoppgaver alle yrkesgrupper har. Det ville jo vært umulig Heldigvis vet jeg jo det veldig godt, og derfor blir nok konklusjonene lite bastante. Jeg vet ikke så mye om hva en aktivitør gjør f.eks, så da kan jeg liksom ikke mene noe verken den ene eller andre veien :-D
Gjest Serena Skrevet 12. mai 2008 #25 Skrevet 12. mai 2008 Jeg anerkjenner jo i innlegget mitt at alle gjør stort sett viktig arbeid, men det betyr ikke at det er dem jeg beundrer mest. Og at det ikke er bruk for dem er i hvertfall feil. Og selvsagt vil ikke folk ha 100% kunnskap om alle arbeidsoppgaver alle yrkesgrupper har. Det ville jo vært umulig Heldigvis vet jeg jo det veldig godt, og derfor blir nok konklusjonene lite bastante. Jeg vet ikke så mye om hva en aktivitør gjør f.eks, så da kan jeg liksom ikke mene noe verken den ene eller andre veien :-D Nettopp.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #26 Skrevet 12. mai 2008 Du har heller ikke svart på HVORFOR du beundrer sivilingeinører, advokater, leger og økonomer? Dette er utdanninger som er krevende å komme seg igjennom. I tillegg så er arbeidsoppgavende veldig krevende, og de krever endel av deg som person.
Gjest Grafica Skrevet 12. mai 2008 #27 Skrevet 12. mai 2008 Så det krever ikke noe av en hjelpepleier som person å omgås syke og døende hver eneste dag, altså? Å ha ansvar for at de har det bra og får riktig behandling og oppfølging? Å være den de stoler på at tar seg av alle behov de har? Nei, det er jo logisk. Det er mye mer krevende å sitte bak et skrivebord.
Gjest Serena Skrevet 12. mai 2008 #28 Skrevet 12. mai 2008 Dette er utdanninger som er krevende å komme seg igjennom. I tillegg så er arbeidsoppgavende veldig krevende, og de krever endel av deg som person. Så du mener at å rapportere om pasientens tilstand ikke er en krevende oppgave? At det ikke krever noe av en som person å forholde seg til pårørende av dødssyke pasienter når legene haster videre? At en ikke trenger å ha kunnskaper når en skal sjekke at sykepleierne har målt opp rett dose medisin? Det er umulig å måle omsorgsyrker opp mot mer teoretiske yrker, rett og slett fordi en har behov for ulik kompetanse. Mennesker som ikke innser hvilken nytteverdi omsorgsarbeidere har, bør for eksempel aldri ta på seg en slik oppgave.
Gjest Bolledeig Skrevet 12. mai 2008 #29 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Så det krever ikke noe av en hjelpepleier som person å omgås syke og døende hver eneste dag, altså? Å ha ansvar for at de har det bra og får riktig behandling og oppfølging? Å være den de stoler på at tar seg av alle behov de har? Nei, det er jo logisk. Det er mye mer krevende å sitte bak et skrivebord. Hva med økonomene som skal prøve å finne ut den måten man skal kunne gi flest mulig mennesker et bra helsetilbud? Gjøre forskning på hvordan helsetilbudet kan bli enda bedre? Helseøkonomi er et ganske stort fagfelt. Eller legene, som er ansvarlige for å gi pasientene behandling, holde seg oppdatert på forskning på de relevante fagfeltene etc? Sist gang jeg var på sykehuset kan jeg ikke akkurat huske at hjelpepleierne sa noe som helst om hva slags behandling jeg skulle få.. Det var legenes jobb. Eller ingeniører og realister, som utvikler det tekniske utstyret til bruk i helsevesenet? Det er ikke leger som lager CAT-scannere, nanoteknologi etc. etc. Ikke alle som sitter på kontor sitter og blar i papirer og surfer på facebook Nei, jeg sier fremdeles ikke at omsorgsyrkene ikke gjør en viktig jobb. Endret 12. mai 2008 av Bolledeig
mann23 Skrevet 12. mai 2008 #30 Skrevet 12. mai 2008 Jeg tror kanskje noe av grunnen til det er lettere å beundre leger, advokater og andre yrker med utdanning er at de gjør seg lettere synlige. Når sist leste vi om hjelpepleieren som reddet dagen, eller kassadama som har hatt plettfri oppgjør i 10 år i strekk? Aldri, og det er pga slike ting er rimelig careface for alle oss andre. Derimot legene som diagnoserte en krazy ass sykdom er det lettere for oss å se samt beundre, også mediene kjører denne stilen.
absinthia Skrevet 12. mai 2008 #31 Skrevet 12. mai 2008 Jeg ser faktisk ofte folk i lokalavisen som har fått utmerkelser og god omtale fordi de har f.eks vært vasker på en skole i 40 år, vært industriarbeidere i en mannsalder uten fravær eller bare med en dag eller to, bønder som har drevet fremadrettet landbruk i 50 år og engasjerer seg i forskning og eksperimentering, kassabetjening som har gått av med pensjon etter å ha tilbrakt hele livet på coopen osv. Jeg er imponert over folk som gjør en innsats uavhengig av yrkesgruppe.
Gjest Grafica Skrevet 13. mai 2008 #32 Skrevet 13. mai 2008 Bolledeig: Jeg beundrer absolutt dem og, jeg satte gjest sitt innlegg på spissen, fordi jeg synes h*ns holdning er helt på jordet, som avfeier en så viktig yrkesgruppe på den måten.
Wildy Skrevet 13. mai 2008 #33 Skrevet 13. mai 2008 Jeg anerkjenner jo i innlegget mitt at alle gjør stort sett viktig arbeid, men det betyr ikke at det er dem jeg beundrer mest. Og at det ikke er bruk for dem er i hvertfall feil. Og selvsagt vil ikke folk ha 100% kunnskap om alle arbeidsoppgaver alle yrkesgrupper har. Det ville jo vært umulig Heldigvis vet jeg jo det veldig godt, og derfor blir nok konklusjonene lite bastante. Jeg vet ikke så mye om hva en aktivitør gjør f.eks, så da kan jeg liksom ikke mene noe verken den ene eller andre veien :-D En aktivitør bruker aktiviteter målrettet for å opprettholde brukers\pasients funskjonsnivå fysisk, psykisk, sosial og åndelig. Dette kan være alt fra å tilrettelegge for formingsoppgaver til trening på å utføre vanlige dagligoppgaver som å gå på toalettet, hygiene og påkledning. En aktivitør kan arbeide med mange ulike grupper, alf fra unge til gamle. Når det kommer til hvilken yrkesgruppe jeg beundrer mest har jeg ikke ett endelig svar. Alle jobber, vel, de aller,aller fleste, er nødvendige. Og det er slettes ikek alle jeg kunne tenkt meg å gjøre selv. For meg hadde det vært en skjebne verre enn døden å sitte på et kontor hele dagen, all ære til de som greier det.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #35 Skrevet 13. mai 2008 Ja, vet du hva, det gjør jeg faktisk! Eksempel 1: Søsteren til eksen min er en typisk 6-er elev i alle fag. Hun endte opp med 5,8 i snitt fra helse og sosial, (tok påbygging siste året), men bestemte seg for å gå videre med hjelpepleien. Eksempel 2: En jente jeg vet om, som for øvrig har gitt ut bokmanus i en alder av tjue år, gikk helse og sosial på videregående. Dette er en jente som hadde 5 og 6 i alle fag. Og hvor vanskelig er det å få 5/6 i alle fag når man går helse og sosial? Det er ikke spesielt høyt snitt der som regel..
Gjest gjest*lala Skrevet 13. mai 2008 #36 Skrevet 13. mai 2008 Og hvor vanskelig er det å få 5/6 i alle fag når man går helse og sosial? Det er ikke spesielt høyt snitt der som regel.. Herregud, nå må du virkelig slutte å være så usaklig.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #37 Skrevet 13. mai 2008 Herregud, nå må du virkelig slutte å være så usaklig. Jeg skjønner ikke helt hva som er så usaklig med det, siden det er fakta. Skoleflinke folk som vil bli sykepleiere går allmenn fag, de mindre skoleflinke går helse og sosialfag. Sånn er det bare. Du trenger liksom ikke å være Einstein for å 5 i snitt på helse og sosial.
Wildy Skrevet 13. mai 2008 #38 Skrevet 13. mai 2008 Jeg skjønner ikke helt hva som er så usaklig med det, siden det er fakta. Skoleflinke folk som vil bli sykepleiere går allmenn fag, de mindre skoleflinke går helse og sosialfag. Sånn er det bare. Du trenger liksom ikke å være Einstein for å 5 i snitt på helse og sosial. En trenger ikke være Einstein for å få fem i snitt på allmennfag heller.....
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #39 Skrevet 13. mai 2008 En trenger ikke være Einstein for å få fem i snitt på allmennfag heller..... Nei, det er sikkert og visst, men man må ofte være litt mer Einstein enn på helse og sosial.
MissJenny Skrevet 13. mai 2008 #40 Skrevet 13. mai 2008 At en ikke trenger å ha kunnskaper når en skal sjekke at sykepleierne har målt opp rett dose medisin? ehh. sjekke at sykepleierne har målt opp rett dose? er ferdig sykepleier nå, og har jobbet som assistent et års tid.. kan ikke si at jeg på noe tidpunkt har sjekket riktig dose, annet enn å sjekke at tabletten har riktig styrke. hjelpepleierer setter jo ikke sprøyter eller gir intravenøst, der man faktisk skal måle noenting. Forøvrig ser jeg opp til sykepleiere med spesialutdanning, det finnes mange flinke hjelpepleierer jeg ser opp til, leger advokater som gjør mer enn å stille opp i media fr en hver sak...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå