Gå til innhold

Hvilke utdanninger/yrker beundrer du mest?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Min liste:

1. Hjelpleiere

2. Lærere

3. Kunstnere

4. Fysioterauter

5. Leger

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ambulansefolk! Tar asv meg hatten for det de gjør. Må være tødt å se så mye fælt.

Har også stor respekt for jordmødre.. Tenk så fin jobb, da! Hadde jeg valgt hvis jeg måttevelge meg ny jobb tror jeg.

Gjest Peachbud
Skrevet

Forfattere som skriver fantastisk.

Folk som jobber frivillig (ubetalt), for eksempel med prostituerte eller i u-land.

Gjest Evine
Skrevet (endret)

Jeg beundrer folk som velger yrke utifra sitt hjerte og talent og ikke utifra hva som lønner seg akkurat nå eller hva mamma og pappa mener vedkommende bør velge .. Det nytter ikke å "tvinge" avkommet sitt til å bli lege, advokat eller ingeniør når vedkommende ikke har hverken lyst, interesse eller talent for masse teori.

I tillegg beundrer jeg folk som har talent og som utnytter talentet sitt profesjonelt - og spesielt de som starter opp egen virksomhet ..

Endret av Evine
Skrevet
Jeg beundrer folk som velger yrke utifra sitt hjerte og talent og ikke utifra hva som lønner seg akkurat nå eller hva mamma og pappa mener vedkommende bør velge .. Det nytter ikke å "tvinge" avkommet sitt til å bli lege, advokat eller ingeniør når vedkommende ikke har hverken lyst, interesse eller talent for masse teori.

I tillegg beundrer jeg folk som har talent og som utnytter talentet sitt profesjonelt - og spesielt de som starter opp egen virksomhet ..

Jeg ser generelt opp til mennesker som jobber innen helse (holder på å utdanne meg innen samme fagfelt), og da særlig leger, hjelepleiere, ernæringsfysiologer, vernepleiere. Ser også opp til mennesker som tør å skape sitt eget som for eksempel billedkunstnere og forfattere.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Etter at jeg var sommervikar på sykehjem for noen år siden, fikk jeg stor respekt for hjelpepleiere. Lav lønn, slitsom jobb, men mange var virkelig interessert i å gjøre hverdagen bedre for de gamle, til tross for at de hadde lite tid til slike "unødvendigheter".

Skrevet

Førskolelærere. Kunne aldri klart å jobbe med unger hele dagen selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Min liste:

1. Hjelpleiere

2. Lærere

3. Kunstnere

4. Fysioterauter

5. Leger

Herregud.....hvor mange ganger skal det startes slike tråder?? Har dere problemer med selvtillitten å føler dere må argumentere for eget yrke for å føle at dere er verdt noe?

Personlig beundrer jeg ingen utdanninger/yrker, men jeg beundrer mennesker i de fleste yrker som tar jobben sin på alvor og er entusiastiske, har høy arbeidsmoral og som jobber for positive endringer.

Gjest Serena
Skrevet
Herregud.....hvor mange ganger skal det startes slike tråder?? Har dere problemer med selvtillitten å føler dere må argumentere for eget yrke for å føle at dere er verdt noe?

Personlig beundrer jeg ingen utdanninger/yrker, men jeg beundrer mennesker i de fleste yrker som tar jobben sin på alvor og er entusiastiske, har høy arbeidsmoral og som jobber for positive endringer.

Beundrer enkeltmennesker og den innsatsen de gjør. Jeg vil f.eks ikke si at jeg beundrer alle kunstnere, (noen er useriøse), men de som står på og er dyktige, gjør en god jobb. Det samme gjelder sykepleiere, lærere, journalister, økonomer, advokater, samfunnet er avhengig av alle uansett.

Skrevet
Beundrer enkeltmennesker og den innsatsen de gjør. Jeg vil f.eks ikke si at jeg beundrer alle kunstnere, (noen er useriøse), men de som står på og er dyktige, gjør en god jobb. Det samme gjelder sykepleiere, lærere, journalister, økonomer, advokater, samfunnet er avhengig av alle uansett.

ord

Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv! :5:

Gjest Gjest
Skrevet

Virker som om TS har et mindreverdighetskompleks, hun må absolutt starte en tråd hvor hun sier at hun beundrer hjelpepleiere mest. Leser man den andre tråden så ser man at moren hennes er hjelpepleier.

Jeg beundrer mest sivilingeniører, advokater, leger og økonomer. Hjelpepleiere er blandt de jeg ser på som lavest på rangstigen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hahaha! Hjelpepleiere?! Du beundrer noen som har havnet nederst på rangstigen? Ingen tar en hjelpepleierjobb frivillig, de gjør det ut av nød.

De jeg beundrer mest:

1:Musikere, ikke rockere og den slags, men kvalitetsmusikere à la Beethoven og Miles Davis.

2:Økonomer

3:Kirurger

4:Forskere

5:Matematikere

Gjest Serena
Skrevet (endret)
Hahaha! Hjelpepleiere?! Du beundrer noen som har havnet nederst på rangstigen? Ingen tar en hjelpepleierjobb frivillig, de gjør det ut av nød.

De jeg beundrer mest:

1:Musikere, ikke rockere og den slags, men kvalitetsmusikere à la Beethoven og Miles Davis.

2:Økonomer

3:Kirurger

4:Forskere

5:Matematikere

Hvis du virkelig lever i den troen, kan jeg med en gang opplyse om at det er feil. Jeg kjenner flere som velger hjelpepleieryrket fordi de har et oppriktig ønske om å hjelpe andre. Faren min er siviløkonom og eier eget selskap, men jeg beundrer nødvendigvis ikke yrket hans mer enn tanta mi som er sykepleier! En hjelpepleier som sliter livet av seg natt og dag for å gjøre i utgangspunktet elendige sykehusforhold bedre, fortjener all den anerkjennelsen h*n kan få. At folk som deg ikke klarer å se lengre enn sin egen nesetipp, sier for øvrig mer om deg. Det er ikke alle her i verden som ser opp til de som tjener mest/ har høyest karriereambisjoner, vet du.

Moren min er lege, og jeg hører henne stadig vekk skryte over den fantastiske innsatsen hjelpepleierene gjør. Som redaktøren min pleier å si; "dette mediehuset ville ikke gått rundt uten alle leddene". Og det er faktisk helt sant! Uten rengjøringshjelpa ville det vært uuutholdelig å jobbe for de fleste av oss.

Derfor, vær så snill, tenk litt lengre enn som så før du svarer. Du fremstår verken som verdensvant eller tøff, men heller som navlebeskuende og uten evne til å leve deg inn i andres tanker og perspektiver.

Edit: Byttet ut de med h*n. Gikk litt fort i svingene.

Endret av Serena
Gjest Serena
Skrevet
Virker som om TS har et mindreverdighetskompleks, hun må absolutt starte en tråd hvor hun sier at hun beundrer hjelpepleiere mest. Leser man den andre tråden så ser man at moren hennes er hjelpepleier.

Jeg beundrer mest sivilingeniører, advokater, leger og økonomer. Hjelpepleiere er blandt de jeg ser på som lavest på rangstigen.

Og logikken er? Jeg skjønner GODT at TS lurer på hva som gjør at enkelte uttaler seg så ubalansert som de har gjort i den tråden. Hvorfor skulle forresten TS ha komplekser på grunn av moren sin? Såvidt meg bekjent, kommer det frem av svaret hennes at hun beundrer hjelpepleiere! Og det må hun da ha all rett til å gjøre.

Du har heller ikke svart på HVORFOR du beundrer sivilingeinører, advokater, leger og økonomer?

Skrevet

I disse eksamenstider beundrer jeg i aller høyeste grad folk i mitt fremtidige yrke!!! :ler:

Gjest Grafica
Skrevet

Folk som jobber i yrker som står nederst på "rangstigen", har dårlig lønn til slitsomt arbeid, yrker som er "utakknemlige" og som "ingen" vil ha... Som hjelpepleiere, alle som jobber med barn og eldre, vaskehjelper, politi, natteravner, vektere, alle som får mer dritt enn positivt slengt om yrket sitt, men som ikke bryr seg fordi de liker det de driver med.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du virkelig lever i den troen, kan jeg med en gang opplyse om at det er feil. Jeg kjenner flere som velger hjelpepleieryrket fordi de har et oppriktig ønske om å hjelpe andre. Faren min er siviløkonom og eier eget selskap, men jeg beundrer nødvendigvis ikke yrket hans mer enn tanta mi som er sykepleier! En hjelpepleier som sliter livet av seg natt og dag for å gjøre i utgangspunktet elendige sykehusforhold bedre, fortjener all den anerkjennelsen h*n kan få. At folk som deg ikke klarer å se lengre enn sin egen nesetipp, sier for øvrig mer om deg. Det er ikke alle her i verden som ser opp til de som tjener mest/ har høyest karriereambisjoner, vet du.

Moren min er lege, og jeg hører henne stadig vekk skryte over den fantastiske innsatsen hjelpepleierene gjør. Som redaktøren min pleier å si; "dette mediehuset ville ikke gått rundt uten alle leddene". Og det er faktisk helt sant! Uten rengjøringshjelpa ville det vært uuutholdelig å jobbe for de fleste av oss.

Derfor, vær så snill, tenk litt lengre enn som så før du svarer. Du fremstår verken som verdensvant eller tøff, men heller som navlebeskuende og uten evne til å leve deg inn i andres tanker og perspektiver.

Edit: Byttet ut de med h*n. Gikk litt fort i svingene.

Påstår du at folk med gode nok karakterer til å studere psykologi eller ingeniørfag bevisst velger å bli hjelpepleiere fremfor å tjene penger, få høyere status of en bedre jobb på alle måter?

Prøver du å fortelle meg at noen liker å vaske rumper og kjønnsorganer, ha et meget stressfylt yrke og tjene halvparten av det en sivilingeniør gjør? At noen bevisst velger drittyrkene?

Drøm søtt! Det er en grunn til at innvandrere er overrepresenterte i hjelpepleieryrket.

Gjest Serena
Skrevet (endret)
Påstår du at folk med gode nok karakterer til å studere psykologi eller ingeniørfag bevisst velger å bli hjelpepleiere fremfor å tjene penger, få høyere status of en bedre jobb på alle måter?

Prøver du å fortelle meg at noen liker å vaske rumper og kjønnsorganer, ha et meget stressfylt yrke og tjene halvparten av det en sivilingeniør gjør? At noen bevisst velger drittyrkene?

Drøm søtt! Det er en grunn til at innvandrere er overrepresenterte i hjelpepleieryrket.

Ja, vet du hva, det gjør jeg faktisk!

Eksempel 1: Søsteren til eksen min er en typisk 6-er elev i alle fag. Hun endte opp med 5,8 i snitt fra helse og sosial, (tok påbygging siste året), men bestemte seg for å gå videre med hjelpepleien.

Eksempel 2: En jente jeg vet om, som for øvrig har gitt ut bokmanus i en alder av tjue år, gikk helse og sosial på videregående. Dette er en jente som hadde 5 og 6 i alle fag.

Jeg kunne nevnt flere eksempler, så at det er automatikk i at de mest ressurssvake velger de mest ressursløse yrkene er det dummeste jeg har hørt. Tanten min, som for øvrig er sykepleier, hadde toppkarakterer da hun gikk ut av gymnaset (som det het den gang). Hun kunne blitt lege om hun ønsket det, men det ville hun ikke.

Hvis du virkelig er så ensporet at du tror at det eneste hjelepleiere gjør er "å tørke ræva" til andre, synes jeg virkelig du bør ta deg en tur på sykehuset. De forbereder pasientene til operasjon, de tar klokke, de gjør skylleromsarbeid, de gir rapport, de bestiller mat til pasientene, i det hele tatt, de gjør mye.

Og hvem har forresten sagt at dette er et drittyrke? For noen betyr det noe å kunne være der for pasienter som er dødssyke. Hjelpepleieren stiller ikke bare en diagnose, han/hun er der og har kontinuerlig kontakt med pårørende.

Dessuten er IKKE innvandrere overrepresentert i hjelpepleieryrket. Det finnes ufaglærte innvandrere rundt omkring, men de er ikke hjelpepleiere.

Ikke alle har interesse av høy lønn eller statusyrker, vet du. Noen foretrekker å gjøre det de liker og brenner for. Og takk gud for det!

Endret av Serena

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...