Gå til innhold

laksepølser, hvor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mange prosent laks er det egentlig i disse pølsene?

Kan ikke være mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rundtom 60 står det, hvilket er det samme som normal kjøttprosent i andre grillpølser.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Det er en ting jeg fortsatt ikke skjønner, og det er hvordan de har klart å fjerne laksesmaken i disse pølsene. For laks smaker laks uansett hva jeg har krydret den med. Denne smaken er, så vidt jeg forstår ut fra denne tråden, borte i disse pølsene. De smaker som andre grillpølser sier de som har smakt dem. Hva har produsenten tilsatt eller gjort med laksen for å fjerne laksesmaken? Noen her som kan forklare meg det?

Gjest Eurydike
Skrevet
Det er en ting jeg fortsatt ikke skjønner, og det er hvordan de har klart å fjerne laksesmaken i disse pølsene. For laks smaker laks uansett hva jeg har krydret den med. Denne smaken er, så vidt jeg forstår ut fra denne tråden, borte i disse pølsene. De smaker som andre grillpølser sier de som har smakt dem. Hva har produsenten tilsatt eller gjort med laksen for å fjerne laksesmaken? Noen her som kan forklare meg det?

Nei, det lurer jeg også fortsatt på. Jeg har ikke smakt pølsene, men har gjengitt produsentens presentasjon, som hevder nettopp det du skriver.

Så enten

1. stemmer det ikke at pølsene ikke smaker laks

2. er pølsene tilsatt tilsetningsstoffer av et eller annet slag som overdøver laksesmaken.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns fortsatt at jeg kunne ane en laksesmak, men jeg er usikker på om det var innbilning. Jeg har heller ikke spist kjøttpølser på 14 år, så jeg har ikke så mye å sammenligne med.

Og jeg er selvsagt enig i at det beste hadde vært om de smakte ordentlig laks, framfor å prøve å lage det om til noe annet. Men igjen, så ser jeg at det er en bra ting for de hvor alternativet vil være en mer usunn kjøttpølse.

Gjest Yihaa
Skrevet
Ehh, ja, "kvalitetspølser" er noe annet, "spesialpølser" etc.

Og for meg virker det som om de fleste som er negative til laksepølsene kritiserer pølsene for å ikke treffe et markedssegment de ikke sikter på i det hele tatt. Disse sikter helt klart på grillpølsemarkedet, ikke "spesialpølsemarkedet", og det ville bli som å kritisere de lammepølsene du nevner for å smake sånn at de ikke oppfylte ønskene til småunger som ville ha pølse i brød. Nei, de gjør nok ikke det, men de vil ikke det heller.

Veldig enig!

om ikke annet har denne tråden fått meg til å få lyst på laks - dog ikke i pølseform. Så i morgen er det laks og pesto på menyen. Mmmm... Eller laks, sitronpepper og dill..... Valgets kvaler!

Skrevet
Rundtom 60 står det, hvilket er det samme som normal kjøttprosent i andre grillpølser.

Men nå spiser ikke jeg pølser for å få i meg kjøtt.

Skrevet

Flere enn meg som synes ordet PØLSE blir mer og mer morsomt for hver gang jeg leser i denne tråden? :fnise:

Jeg tror at disse pølsene helt klart er beregnet for barnefamilier og folk som spiser mye vanlige pølser, ikke for folk som synes pølser er søppelmat uansett, eller som synes de skal smake fisk.

http://www.kyst.no/index.php?page_id=95&article_id=81414

Dei nye pølsene frå Mills er laga av laks, men røykeprosessen og krydderet gir pølsene ein nøytral pølsesmak. For selskapet har det vore viktig å få fram ein smak som alle vil like.

Undersøkingar som Mills har fått gjennomført syner at sju av ti barnefamiliar i Noreg et pølser ein til tre gongar i veka. Ein veit også at om lag 40 prosent av alle under 30 år har dårleg samvit for at dei et for lite fisk.

-Folk vert jo oppfordra til å ete meir fisk, og det er dette målet vi skal hjelpe dei å oppfylle, seier Ilje til Norsk Fiskeoppdrett og legg til laksepølsene inneheld meir enn 65 prosent laks. Andre pølser inneheld gjerne ikkje meir enn 30 til 40 prosent protein.

http://www.firdaposten.no/Innenriks/n_ring...icle3507038.ece

– Til å begynne med forsøkte vi å la pølsene smake som laks, men vi fikk veldig raskt tilbakemelding fra testpersonene om at pølser skal smake som pølser. Så vi endret smaken med krydder og røyk, slik at laksepølsene nå smaker som pølser, sier eieren av oppdrettsfirmaet SalMar.

De inneholder 65 prosent laks, 27 prosent vann og potetstivelse. Pølsene er skinnfrie.

– Tre laksepølser gir det samme som 100 gram laks, mens man får sitt daglig Omega 3-behov fra to pølser. Så helseaspektet er veldig viktig, og nå får barnefamilier et enkelt og sunt middagsalternativ.

Skrevet (endret)
Jeg tror at disse pølsene helt klart er beregnet for barnefamilier og folk som spiser mye vanlige pølser, ikke for folk som synes pølser er søppelmat uansett, eller som synes de skal smake fisk.

Det er opplagt at disse laksepølsene er beregnet for barnefamilier, samt for folk som ønsker å spise fisk uten å merke noe til det. Samtidig vil jeg hevde min rett til å si at jeg ikke synes noe om dem, da det strider fullstendig mot mine idéer om hva god mat er, og hva slags produkter jeg ønsker å finne i butikken.

Endret av Zia
Gjest Eurydike
Skrevet
Det er opplagt at disse laksepølsene er beregnet for barnefamilier, samt for folk som ønsker å spise fisk uten å merke noe til det. Samtidig vil jeg hevde min rett til å si at jeg ikke synes noe om dem, da det strider fullstendig mot mine idéer om hva god mat er, og hva slags produkter jeg ønsker å finne i butikken.

Enig (bombe). Nei, jeg tilhører ikke målgruppen - ja, det er pølsesmak folket, les markedet, vil ha.

Men for meg finnes det altså noen objektive kriterier som må ligge i bunnen om man vil lage skikkelig mat, og i dette tilfellet høres det mildest talt ikke ut som de er oppfylt. Vil markedet ha dette produktet, mener jeg rett og slett at markedet tar feil. Ingen har fortjent laksepølser der laksesmaken er svimeslått med krydder (??) og røyksyre. Særlig ikke barn, som bør gis anledning til å oppdage så mange, gode og rene råvarer som mulig for å bygge opp og utvikle sans for smaksnyanser.

Vi er fremmedgjorte nok i forhold til maten vi spiser som det er.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Vi er fremmedgjorte nok i forhold til maten vi spiser som det er.

Nettopp. Jeg er veldig enig i det. Og hadde jeg vært opplagt nå, kunne jeg skrevet mye om å tilfredsstille ungers naturlige nysgjerrighet og at det å utvikle smaken forutsetter at man utsetter den for utfordringer. Samt at det er passe håpløst å ikke like "fisk".

Men jeg orker ikke. Jeg orker ikke, fordi jeg vet at det er like mange voksne som er "kresne" og bare liker pølser (jepp, oxymoron) og som igjen påvirker ungene sine.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes man skal la andre mennesker gjøre som de vil, uten å stikke det pretensiøse nesegrevet sitt opp i matfatet deres. Det er vel få som kjører i seg laksepølser hver eneste dag, og hvis de har lyst på det en gang i blant ser jeg ikke noe galt i det.

Men når man leser denne tråden forstår man raskt at man er i Norge.

Gjest Eurydike
Skrevet
Men når man leser denne tråden forstår man raskt at man er i Norge.

Eller man forstår at man er i Norge straks man hører om filosofien bak produktet laksepølse.

Gjest Gjest
Skrevet
Eller man forstår at man er i Norge straks man hører om filosofien bak produktet laksepølse.

Hva er egentlig filosofien bak den vanlige pølsen? Er det å fungere som en djevel som fortærer sjelen til propert tilbredt svin? Eller kan det være at pølsen (både grise- og laksevarianten) representerer et mangfold; fordi man ikke alltid må spise kulturelitistisk og sunt?

Hvis det finnes mennesker som utelukkende spiser laksepølser og Grandiosa har de et problem. Laksepølsens blotte eksistens er imidlertid ikke et av dem.

Gjest Eurydike
Skrevet
Hva er egentlig filosofien bak den vanlige pølsen? Er det å fungere som en djevel som fortærer sjelen til propert tilbredt svin? Eller kan det være at pølsen (både grise- og laksevarianten) representerer et mangfold; fordi man ikke alltid må spise kulturelitistisk og sunt?

Hvis det finnes mennesker som utelukkende spiser laksepølser og Grandiosa har de et problem. Laksepølsens blotte eksistens er imidlertid ikke et av dem.

I denne saken er jeg ikke så opptatt av om folk spiser sunt. Laksepølsen er jo laget for å hjelpe folk å spise sunnere, i følge produsenten.

Jeg er opptatt av (for å gjenta meg selv til det kjedsommelige) at jeg ikke ønsker prosesserte matvarer som fullstendig maskerer smaken av råvaren de består av. Laksepølsen er, i følge produsentens egen presentasjon, et eklatant eksempel på dette. Det er altså laksepølsen i seg selv, eller dens blotte eksistens, som er problemet, aldeles uavhengig av hvor ofte folk måtte velge å spise den.

Skrevet
Jeg er opptatt av (for å gjenta meg selv til det kjedsommelige) at jeg ikke ønsker prosesserte matvarer som fullstendig maskerer smaken av råvaren de består av.

Men kanskje andre ønsker nettopp dette. Du står fritt til å ikke kjøpe laksepølse, så jeg ser ikke hvordan et bredere utvalg har en negativ innvirkning på ditt liv på noen slags måte.

Gjest Eurydike
Skrevet
Men kanskje andre ønsker nettopp dette. Du står fritt til å ikke kjøpe laksepølse, så jeg ser ikke hvordan et bredere utvalg har en negativ innvirkning på ditt liv på noen slags måte.

Og som Zia så treffende skriver, så står jeg også fritt til hevde min rett til å si at jeg ikke synes noe om laksepølsen (og retningen innenfor matvareindustrien den representerer). Hvilket jeg akkurat har gjort. For hundrede gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Og som Zia så treffende skriver, så står jeg også fritt til hevde min rett til å si at jeg ikke synes noe om laksepølsen (og retningen innenfor matvareindustrien den representerer). Hvilket jeg akkurat har gjort. For hundrede gang.

Det er så morsomt med folk som hater en matvare. :ler:

Skrevet

Jeg synes det er et illevarslende tegn på tidene vi lever i at folk gidder å hisse seg opp over pølser. Dra til Pointe-Noire og bo der i et år, så skal jeg vedde på at dere hadde kjørt i dere laksepølser som om det var laksepaté.

Skrevet (endret)
Jeg synes man skal la andre mennesker gjøre som de vil, uten å stikke det pretensiøse nesegrevet sitt opp i matfatet deres. Det er vel få som kjører i seg laksepølser hver eneste dag, og hvis de har lyst på det en gang i blant ser jeg ikke noe galt i det.

Jeg synes også at man skal la andre mennesker gjøre som de vil. Derfor har jeg da heller aldri gått bort til folk som har kjøpt matvarer som jeg ikke liker og bedt dem om å la være. Jeg kommer dessuten aldri til å ta til orde for å forby laksepølser. I likhet med deg ser jeg heller ikke noe galt i at enkelte får lyst på laksepølser en gang i blant.

Jeg har allikevel rett til å uttale meg om at jeg ikke synes noe om laksepølser eller andre matvarer som er laget for å smake som noe annet, og at jeg heller ville foretrukket å finne mer fersk fisk og grønnsaker i butikkene.

Hva er egentlig filosofien bak den vanlige pølsen? Er det å fungere som en djevel som fortærer sjelen til propert tilbredt svin?

Svinepølser og andre kjøttpølser oppsto vel antakelig, i likhet med kjøttkaker og andre farseprodukter, som en følge av at man ville bruke opp avskjær, hodekjøtt, samt stykningsdeler som ikke er spesielt møre. Det er altså ingenting i veien med pølser som sådan, det tror jeg det er få som mener. Men i praksis er det er ofte noe i veien med kjøttinnholdet samt måten de smakssettes på.

Eller kan det være at pølsen (både grise- og laksevarianten) representerer et mangfold; fordi man ikke alltid må spise kulturelitistisk og sunt?

Jeg er uenig med deg at i at laksepølser representerer et mangfold. Jeg vil snarere hevde det motsatte; de representerer en ensretting av smaksbildet i en del av det norske kostholdet, hvor pølser, taco og frossenpizza står sentralt.

For meg er det nisjeproduksjon av den typen Lars Sponheim tok til orde for da han var landbruksminister, med bl.a. utvikling av nye typer skinke, ost, sjømatoppdrett og det å gå tilbake til gamle saue- og okseraser som representerer mangfold. Og ikke laksepølser som smaker som grillpølser.

Til opplysning: Kulturelitistisk mat er ikke nødvendigvis sunt. Både pancetta, lardo, fløte, smør, andefett og bacon kan feks inngå i slik mat. Pølser også, men da fortrinnsvis fra småskalaprodusenter, eller fra Albert Idsøe eller Grøstadgris.

For øvrig ville jeg syntes det hadde vært trist om jeg hadde måttet avstå fra enkelte typer mat med bakgrunn i at den kan sies å være kulturelitistisk.

Det er så morsomt med folk som hater en matvare. :ler:

Det er vel ingen her som hater laksepølser? :klø: Det er da helt normalt at folk har negative meninger om ulike typer mat? Det er dog ikke det samme som at de hater denne matvaren.

Jeg synes det er et illevarslende tegn på tidene vi lever i at folk gidder å hisse seg opp over pølser. Dra til Pointe-Noire og bo der i et år, så skal jeg vedde på at dere hadde kjørt i dere laksepølser som om det var laksepaté.

Du mener altså at fordi det finnes folk som sulter, så skal man ikke diskutere hva slags mat man liker å spise?

Endret av Zia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...