Gå til innhold

laksepølser, hvor?

Fremhevede innlegg

Gjest Helen Parr
Skrevet
Selv om det var noen og seksti prosent laks.

Vet du hva som var de resterende 40?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Vet du hva som var de resterende 40?

65% laks, vann, potetstivelse, salt, diverse krydder, aroma. Har ikke tid til å skrive mer detaljert fordi noen roper at jeg må legge meg.

Gjest Helen Parr
Skrevet
65% laks, vann, potetstivelse, salt, diverse krydder, aroma. Har ikke tid til å skrive mer detaljert fordi noen roper at jeg må legge meg.

Ok, takk. For det meste poteter og vann, antar jeg siden det står i den rekkefølgen.

God natt, forresten. :)

Skrevet
(...)

Men konseptet her er etter det jeg har skjønt at laksesmaken skal kamufleres fullstendig, slik at pølsene skal smake/fremstå som vanlige kjøttpølser. Og det er dét jeg ikke kan svelge (:lol:) helt - jeg synes matlaging skal fremheve og understreke smaken i råvarene man bruker, ikke maskere dem til det ugjenkjennelige.

Jeg gleder meg til det kommer bønner og linser med sjokoladesmak! :fnise:

Gjest Eurydike
Skrevet
Jeg gleder meg til det kommer bønner og linser med sjokoladesmak! :fnise:

Da kan jeg få lov til å anbefale mokkabønner! :tommelsmil:

:ler:

Gjest Yihaa
Skrevet
Hvis pølsene smaker som sei, så kan de vel ikke være noe for dem som ikke liker fisk? :klø: Sei er jo kjent som "fiskeelskernes fisk", dvs med veldig kraftig fiskesmak.

OK, la meg si det slik da: Jeg kjente at det smakte sei, men det var ikke som å spise sei i ubehandlet form (bortsett fra varmebehandlet, selvfølgelig).

Enig i at det ikke i og for seg er pussigere med laksefarse i pølseform enn feks i kake- eller puddingform. Men konseptet her er etter det jeg har skjønt at laksesmaken skal kamufleres fullstendig, slik at pølsene skal smake/fremstå som vanlige kjøttpølser. Og det er dét jeg ikke kan svelge (:lol:) helt - jeg synes matlaging skal fremheve og understreke smaken i råvarene man bruker, ikke maskere dem til det ugjenkjennelige.

Jeg har ikke forstått det slik, men det er mulig jeg har misforstått. Jeg har forstått det dithen at dette er et produkt som skal være enkelt og velsmakende, og som skal gjøre at kanskje flere spiser fisk.

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe dette produktet. Ungene ville ledd av meg hvis jeg serverte det til dem, og for egen del ovnsteker jeg heller en laksefilet eller to. Men det er sikkert en målgruppe for dette også.

Og jeg har som sagt smakt sei-varianten i dag, og den var helt OK!

Gjest Yihaa
Skrevet
Da kan jeg få lov til å anbefale mokkabønner! :tommelsmil:

:ler:

:fnise:

Gjest *Mim*
Skrevet

Tror sei- og laksepølser må være to forskjellige ting.

Fisk er jo godt. Skjønner ikke vitsen med å maskere en god smak med noe helt annet.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har smakt laksepølsa som selges på Rema. Det smakte bare rart.

Gjest Gjest
Skrevet

flere merker som selger fiskpølser, lakseburgere ol.

Skrevet
Jeg for min del lurer på hva man må tilsette av uhumskheter for å få laks til å smake som grillpølser. Skrekk og gru. :hår:

65% laks, litt potetmel og resten krydder. Smak av pølse er smak av røyk - røykelaks i pølseform -> pølsesmak!

Gjest Eurydike
Skrevet
Jeg har forstått det dithen at dette er et produkt som skal være enkelt og velsmakende, og som skal gjøre at kanskje flere spiser fisk.

Lenke med info fra produsenten. Sitat: "Det mest revolusjonerende er laksegrillpølsen, som består av ren laks, men smaker som en vanlig pølse. - Spesielt blant barn mener vi dette kan bli en populær rett, siden produktet ser ut som og smaker som en vanlig grillpølse".

Clebra: Jeg forstår ikke hvordan røykelaks skal kunne smake noe helt annet enn røykelaks bare fordi man maler den opp, vanner den ut og stapper den inn i et pølseskinn. Det er mye røkt mat som ikke smaker grillpølse. Så her er det nok i tillegg noen aromat-aktige krydderblandinger ute og går, tror jeg.

Folk må for all del spise så mange laksegrillpølser de vil! :tommelsmil: Jeg sier bare hva slags inntrykk jeg har fått og hva slags tanker jeg gjør meg omkring tanken bak produktet.

Skrevet

Uff, dette hørtes bare merkelig ut synes jeg... Lurer på hvordan kvalitet det er på selve lakse-delen av pølsen... Det er vel sikkert rester og annet snadder de bruker.

Og de resterende 40 % da - det er jo nesten halve pølsa, som faktisk består av ANNET enn laks!

Det eneste i nærheten av positive jeg ser med dette må jo være en mulighet for å få lurt i ekstremt kresne barn litt fisk. Personlig tror jeg at jeg står over...

Skrevet
Uff, dette hørtes bare merkelig ut synes jeg... Lurer på hvordan kvalitet det er på selve lakse-delen av pølsen... Det er vel sikkert rester og annet snadder de bruker.

Og de resterende 40 % da - det er jo nesten halve pølsa, som faktisk består av ANNET enn laks!

Det eneste i nærheten av positive jeg ser med dette må jo være en mulighet for å få lurt i ekstremt kresne barn litt fisk. Personlig tror jeg at jeg står over...

Vel, vanlige pølser inneholder tydeligvis ikke mer enn opp til 60% kjøtt de heller, så det blir jo ikke noe bedre... Bare gå inn på de forskjellige pølsetypene og se her: Gilde

Skrevet
Vel, vanlige pølser inneholder tydeligvis ikke mer enn opp til 60% kjøtt de heller, så det blir jo ikke noe bedre... Bare gå inn på de forskjellige pølsetypene og se her: Gilde

Tviler ikke på det, men nå synes jeg vanlige pølser også er ekkelt jeg da :fnise:

Skrevet

Om de smaker som sei er det ikke noe for meg, sei er jo ekkelt jo... Fiskekaker er nå en ting, men seikaker, DET smaker skikkelig fisk det, på en ikke noe god måte for meg som ikke er glad i fisk i alle fall!

Når det er sagt, å sammenligne oppmkt røykelak og røkte pølser, blir jo feil, røykelaks er jo rå laks som er røkt, røkte pølser er jo ikke rå. Og ja, det er krydderier og røykaroma som gir pølsene pølsemsaken, så de har vel puttet mye av det samme inn ilaksepølsene da, bare byttet ut kjøttandelen med fiskekjøtt. Det er jo ikke noe mer merkelig å putte oppmalt fisk inn i et pølseskinn, enn å pute inn oppmalt kylling eller okse eller svin.

Sp kundegrunnlag for denne pølsen finnes nok. Dog da i hovedsak hos dem som faktisk ikke anser pølser som "ekkelt" og noe de ikke serverer da. Dette er jo pølser, på lik linje med andre pølser, bare med litt annet innhold, og muligens litt sunnere. Hos dem som ikke spiser mye pølser, og heller steker en laksefilet, så er nok ikke dette en fulltreffer, men hos dem som spiser mye pølser, så kan det muligens slå til?

Gjest Eurydike
Skrevet
Om de smaker som sei er det ikke noe for meg, sei er jo ekkelt jo... Når det er sagt, å sammenligne oppmkt røykelak og røkte pølser, blir jo feil, røykelaks er jo rå laks som er røkt, røkte pølser er jo ikke rå. Og ja, det er krydderier og røykaroma som gir pølsene pølsemsaken, så de har vel puttet mye av det samme inn ilaksepølsene da, bare byttet ut kjøttandelen med fiskekjøtt. Det er jo ikke noe mer merkelig å putte oppmalt fisk inn i et pølseskinn, enn å pute inn oppmalt kylling eller okse eller svin.

Røkt laks er ikke rå, den er kaldrøkt. Det finnes også varmrøkt laks med konsistens som minner mer om kokt eller stekt laks.

Forskjellen på laksepølsen og ulike typer kjøttpølser som vi er mer vant til, er at laksepølsen, slik produsenten presenterer den, er laget etter mal fra kjøttpølser, dvs for å få dem til å smake mest mulig likt kjøttpølser, og for å maskere fiskesmaken. Hovedpoenget med laksepølsene er altså ikke å lage en pølse av laks som tar utgangspunkt i og understreker laksesmaken, men en sunn grillpølse, mest mulig lik en vanlig grillpølse i smak, og tilfeldigvis laget av laks. Slik at lakseprodusentene også kan få tjene penger på "sunnere pølser"-bølgen (av feks fjærfe) som har ridd landet en stund.

Pølser av laks som ikke utgir seg for å være noe annet enn det de er, har jeg i prinsippet ikke noe i mot (selv om det kanskje virker litt merkelig å fylle fiskefarse i svine- eller lammetarmer). En laksepølse av grovmalt laks og gode urtekrydder kunne jeg faktisk gjerne tenke meg å forsøke. Som feks laksepølse med gravlaks nederst i denne artikkelen. :)

Skrevet

Men pølser av kylling er heller ikke laget for å understreke smaken av kylling, og disse er også laget for å smake som pølser...

Og pølser av svinekjøtt er ikke lagert for å understreke smaken av svin heller.

Lksepølser smaker pølser. Kyllingpølser smaker pølser. Svinepølser smaker pølser. Pølser smaker pølser, uansett hva de har inni dem. De smaker ikke av hva de er laget av.

(og jeg synes uansett om laksen er kaldrøkt eller varmrøkt at det er forskjell på å sammenligne en røkt pølse med røykelaks. Det er forsåvidt bom å sammenligne den med f.øeks sommerkotteletter, som er røkt svinekjøtt også, rett og slett fordi pølsene er og blir noe annet. Og jada, de smaker ikke kjøtt, eller fisk, eller kylling. De smaker pølser. For dem som liker det. Og, heldigvis, valgfritt for dem som heller vil spise noe annet :) )

Gjest Eurydike
Skrevet
Men pølser av kylling er heller ikke laget for å understreke smaken av kylling, og disse er også laget for å smake som pølser...

Og pølser av svinekjøtt er ikke lagert for å understreke smaken av svin heller.

Lksepølser smaker pølser. Kyllingpølser smaker pølser. Svinepølser smaker pølser. Pølser smaker pølser, uansett hva de har inni dem. De smaker ikke av hva de er laget av.

(og jeg synes uansett om laksen er kaldrøkt eller varmrøkt at det er forskjell på å sammenligne en røkt pølse med røykelaks. Det er forsåvidt bom å sammenligne den med f.øeks sommerkotteletter, som er røkt svinekjøtt også, rett og slett fordi pølsene er og blir noe annet. Og jada, de smaker ikke kjøtt, eller fisk, eller kylling. De smaker pølser. For dem som liker det. Og, heldigvis, valgfritt for dem som heller vil spise noe annet :) )

Til den uthevede delen av teksten: Her er jeg dypt, dypt uenig, altså! :ler:

Pølser smaker slett ikke pølser uansett. Det er STOR forskjell på grillpølser fra store produsenter (som aldri mer beveger seg innenfor leppene mine) og feks grove lammepølser med hvitløk og rosmarin fra småskalaprodusenter. Sistnevnte er så definitivt laget for å fremheve lammesmaken, og gjør det med glans!

(Det du skriver i parantesen skjønner jeg ikke helt, jeg har aldri ment at røkelaks er det samme (?) som røkte pølser fordi de er røkt, jeg argumenterte faktisk for det motsatte i et tidligere innlegg. Jeg skrev bare en kommentar ang. kaldrøyking vs varmrøyking - røkelaks er det første, pølser er såvidt jeg vet det andre. Begge er vel rå før de røykes, og ingen er rå etterpå).

Skrevet

Ehh, ja, "kvalitetspølser" er noe annet, "spesialpølser" etc.

Men grillpølser, disse finmalte, kjedelige pølsene. De smake absolutt ulikt fra produsent til produsent, men altså, de smaker ikke kylling eller svin, de smaker grillpølser likevel. Og nå er det altså kommet grillpølser med laks, som også bare smaker grillpølser For dem som da spiser grillpølser, så er vel det ok?

Vi bruker stort sett bare litt annerledes pølser på grillen ja. Men det er og blir ikke dette segmentet disse laksepølsene sikter seg inn på. De sikter på grillpølsemarkedet, som stort sett smaker "grillpølse" uansett hva de inneholder.

Og det med røykelaksen har nok kommet ut av proposjon, men jeg mente at et utsagn som fritt etter hukommelsen sa noe om at røykelak fortsatt burde smake røykelaks om de ble stappa inn i et pølseskinn i oppmalt form, om man ikke tilsatte noe andre skumle greier som ga smaken.... det reagerte jeg på fordi jeg mener at grillpølsene ikke er laget av røykelaks, heller ikke av røkt svinekjøtt, røkt kylling eller noe annet. Og jeg mener at pølser, disse grillpølsene, ikke alle andre pølser som tidvis av enkelte sorter faktisk er ganske rå når de selges, men disser pølsene som bare skal varms opp... de er på et helt annet nivå i produsentskala enn slik jeg kjenner rlykelaks i alle fall. Men nå det er sagt, at jeg anser den som i utgangspunktet "rå" selv om jeg vet den er vamrebehandlet på et vis, var mer sammenlignet med at pølsene jo er kokt når de kommer i pakken sin. (og når det er sagt, jeg spiser ikke røkelaks om du holder en pistol til hodet mitt engang, uten å brekke meg og spy....)

Jeg tror nok ikke at disse pølsene er noe for meg, annet enn som en kuriositet for å se om de virkelig smaker som andre grillpølser, og samtidig få i meg noe fisk, som jeg ikke er glad i. Pølser på grillen er jeg glad i, men da kjøper jeg litt forskjellige pølser som smaker ulikt ja. Men disse laksepølsene sikter på grillpølsemarkedet, og de mener jeg ikke smaker av lam eller svin eller kylling uansett.

Og ifølge link litt lenger oppe, så finnes det fiskepølser som er laget mot det andre pølsemarkedet også, der pølsene smaker litt av hva som er i dem, og ikke bare "grillpølsesmak". Men det er ikke dette markedet disse pølsene sikter på.

Og for meg virker det som om de fleste som er negative til laksepølsene kritiserer pølsene for å ikke treffe et markedssegment de ikke sikter på i det hele tatt. Disse sikter helt klart på grillpølsemarkedet, ikke "spesialpølsemarkedet", og det ville bli som å kritisere de lammepølsene du nevner for å smake sånn at de ikke oppfylte ønskene til småunger som ville ha pølse i brød. Nei, de gjør nok ikke det, men de vil ikke det heller. Laksepølsene treffer nok ikke ønskene til dem som vil ha fiskesmaken. Men de vil ikke det heller. Pølsemarkedet er ikke et marked...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...