Gå til innhold

Hvor mye koster det å ta lappen nå for tiden?


Gjest Lurer litt

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt

Jeg har ei datter som snart er ferdig med det trafikale grunnkurset. Vi driver å diskuterer litt om fordelig av kostnader osv. og ville bare høre om det er noen her som vet sånn ca hvor mye det koster å ta lappen nå.......er noen år siden jeg tok den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, husker nå ikke alle prisene, men tror det var 500 pr kjøretime. Også var det vel 11000 for grunnpakken (glattkjøring, lang kjøring, leie av bil til fører prøve o.s.v.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror man trygt kan beregne rundt 20 laken for å ta lappen i dag. Kommer veldig ann på kjøreskole og eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her skriver så kommer det jo ann på eleven, læreren, hvor lang tid de bruker og hvor mye de får kjørt privat.

En kjøretime koster ca 500,-. Dette er bare 45 min, og man trenger minst en dobbeltime i uken, altså 1000,-. Hvis man har litt hastverk og ikke kjører noe privat så anbefaler noen kjørelærere to dobbeltimer i uken, men dette blir jo veldig fort veldig mye penger.

Jeg tror 20.000 er et minimumsbeløp dere må regne med. Jeg brukte nesten 50.000. Da hadde jeg en kjøretime i uken og kjørte nesten ikke privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingunn_*

Så bare overskriften så svaret mitt er sikkert gitt fra før!

Det kommer ann på hvor mye du kan fra før!

Det lønner seg å ha øvelseskjørt masse, masse, masse først før du starter med disse dyre kjøretimene.Da slipper du å ta så mange timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare overskriften så svaret mitt er sikkert gitt fra før!

Det kommer ann på hvor mye du kan fra før!

Det lønner seg å ha øvelseskjørt masse, masse, masse først før du starter med disse dyre kjøretimene.Da slipper du å ta så mange timer!

Det kommer ann på hvor flink den du skal øvelseskjøre med er til å være avslappet og lære bort det grunnleggende. Jeg tror det mest ideelle (for det fleste, men sikkert ikke for alle) er å ta noen kjøretimer med lærer først, for å komme seg ut på veien og kjenne seg litt trygg på giring, vikeplikt og slikt. Når man kan det grunnleggende kan man heller begynne å kjøre privat frem til man føler seg klar til å ta lappen, og så gå tilbake og ta resten av det obligatoriske på skole igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan komme unna med ganske lite, glattkjøring/langkjøring/mørkekjøring og kanskje bittelitt bykjøring, pluss at jeg ville investert i en "prøve"-oppkjøring:)

Det kan også bli svindyrt, spørs hvor mye du/familie kan kjøre med jenta... Begynn med landeveiskjøring og hvis dere har hytte et sted la henne kjøre dit hver gang dere drar, hver gang dere drar til butikken, skal besøke noen, gi henne alle muligheter dere har for å øvelseskjøre med dere! Jo mer øving hun får jo bedre blir hun når hun skal ut i trafikken alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde øvelseskjørt veldig, veldig mye, både bykjøring og langkjøring, før jeg begynte å ta kjøretimer. Tror jeg hadde 10 kjøretimer (enkelttimer) totalt, i tillegg til det obligatoriske. Jeg hadde nok klart meg med færre også, men valgte å gå igjennom alt, og jeg stod med glans på første forsøk.

Som nevnt over, så kommer det veldig an på eleven. Jeg vil ikke påstå at man nødvendigvis ha to dobbeltimer i uka. Det kommer an på eleven. Ring rundt til de ulike kjøreskolene og hør om de har noen "pakker" og hva priser på kjøretimene er.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet nettopp på dette og prisen ved en av de rimeligere kjøreskolene i Oslo var rundt 15 000 for alt det obligatoriske, dvs FØR en eneste kjøretime! Urk! Blir ikke lappen på meg på en stund, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingunn_*
Det kommer ann på hvor flink den du skal øvelseskjøre med er til å være avslappet og lære bort det grunnleggende. Jeg tror det mest ideelle (for det fleste, men sikkert ikke for alle) er å ta noen kjøretimer med lærer først, for å komme seg ut på veien og kjenne seg litt trygg på giring, vikeplikt og slikt. Når man kan det grunnleggende kan man heller begynne å kjøre privat frem til man føler seg klar til å ta lappen, og så gå tilbake og ta resten av det obligatoriske på skole igjen.

Selvsagt! Den du øvelseskjører med bør være en du stoler på og en du har sittet mye på med!Eks. mamma eller pappa eller en kjæreste!

Vedkomne som du skal øvelseskjøre med må vel ha hatt lappen i ett visst antall år!

Starte øvelseskjøringen på en åpen og stor parkeringsplass (eks. OBS på en søndag når det ikke er biler der)

Senere på en landevei der det ikke er mye trafikklys mm...

Fortsette der det er litt mere trafikk og tilslutt litt bykjøring!

Bare som et eksempel altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjørelærer

Prisen på førerkortet avhenger av mange ting - også hvor i landet dere bor. Det er stor forskjell på å ta førerkort i en av de største byene eller på mindre steder. Jeg jobber som kjørelærer i en av de største byene. Vi regner 25000 (pluss/minus) totalt. Men elevene er forskjellige ang hvor fort de lærer, hva de kan fra før og hvordan de øvelseskjører hjemme.

Mitt beste råd til dere er å IKKE velge kjøreskole ut fra pris. Når man kjøper en tjeneste er det stor forskjell i kvalitet - det kan fort bli dyrt å velge en "billig" kjøreskole. Er ofte en grunn til at de er billige. Snakk med folk dere kjenner som nylig har tatt førerkort. Hør hvilken kjøreskole de har kjørt på og velg samme skolen dersom de har vært fornøyde. Velg gjerne samme lærer da det kan være ulik kvalitet på undervisningen innad på samme skole.

Det er også mulig å sitte på under en eller flere kjøretimer. Dette kan være utrolig nyttig for å få best mulig utbytte av øvelseskjøringen privat. Det er viktig å øve riktig for å få ned kostnadene. Dette betyr i hovedtrekk at man først får kontroll over bilen, deretter kjører i mer og mer trafikk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvor flink den du skal øvelseskjøre med er til å være avslappet og lære bort det grunnleggende. Jeg tror det mest ideelle (for det fleste, men sikkert ikke for alle) er å ta noen kjøretimer med lærer først, for å komme seg ut på veien og kjenne seg litt trygg på giring, vikeplikt og slikt. Når man kan det grunnleggende kan man heller begynne å kjøre privat frem til man føler seg klar til å ta lappen, og så gå tilbake og ta resten av det obligatoriske på skole igjen.

Da vi var på møe og fikk informasjon om førerkort for ungdommene våre, var anbefalingen at man begynte å kjøre med dem selv, så en "avklaringstime" for å se hvordan eleven oppfører seg i trafikken og hva h*n kan. Så anbefalte de å fortsette med privat kjøring frem til eleven følte seg kalr til kjøretimer på skole. Øvelse gjør mester, også i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg brukte litt over 20 000, kanskje mer 25 000.. Eller, lever hvertfall i håpet om at det ikke ble dyrere :dåne:

Tror det er veldig vanlig å bruke 20-30 000, og så klart er det store induviduelle forskjeller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er viktig å øvelseskjøre,men man bør kjøre med en som virkelig kan kjøre..En kjøreskolelærer jeg kjenner,fortalte at det ofte går med tid med til å avvenne elever fra uvaner som h*n har etablert under privat øvelseskjøring,og slikt koster jo også noen ekstra kjøretimer (og tusenlapper)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å øvelseskjøre,men man bør kjøre med en som virkelig kan kjøre..En kjøreskolelærer jeg kjenner,fortalte at det ofte går med tid med til å avvenne elever fra uvaner som h*n har etablert under privat øvelseskjøring,og slikt koster jo også noen ekstra kjøretimer (og tusenlapper)...

Det er nettopp derfor avklaringstimen anbefales, da ser man eventuelle svakheter og uvaner og kan jobbe videre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere øvelseskjører masse, kan dere slippe unna med rundt 15 000

Her er et eksempel fra en kjøreskole i Bergen;

Byens beste bilpakke - Pakkepris: Kr 14.400

Pakken består av:

• 10 kjøretimer

• Sikkerhetskurs på bane

• Sikkerhetskurs på veg

• 2 veiledningstimer

• Leie av bil på 1 førerprøve

Kjøretimer utover dette 500,- pr time (45 minutter)

Under veiledningstimene kan kjørelærer se hvor flink eleven er, og hva som eventuelt trengs mer opplæring i. Det er veldig viktig å lære seg viktigheten av bruk av speil og sidesyn, bruk av retningslys. Lære seg feltskift, rundkjøringer, trafikklys og skilt, avstand, overblikk, ta hensyn til potensielle faremomenter i omgivelsene og parkering. Så øv mye på dette.

Lurt å sjekke litt rundt på forskjellige skoler og høre hva de har å tilby. En må forøvrig også påregne ventetid.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal begynne å øvelseskjøre med tenåringen.

Er det noen ide at jeg selv tar en time med kjørelærer for å få det grunnleggende inn? Jeg vet at reglene er endret noe siden jeg tok lappen, bl.a. når det gjelder rundkjøringer. Jeg har også garantert lagt meg til noen uvaner.

Finnes det noen veiledning på nett for oss som skal øvelseskjøre med en tenåring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart30

Nå er det drøyt 10 år siden (guri som tida flyr!) jeg tok lappen, og mye har nok endret seg. Men det vi gjorde var følgende (min tålmodige far stilte opp!):

- begynte så smått da jeg var 16, med det kjøretekniske (giring, rygging, speilbruk etc) på en stor parkeringsplass søndag formiddag. Etterhvert gikk jeg litt lei, siden det føltes så lenge til jeg ble 18.

- rett etter 17 års dagen intensiverte vi kjøringen, landeveiskjøring i starten, etterhvert mer tettbebygde strøk etc.

- da det gjensto ca 6 mnd til 18 års dagen, tok jeg en kjøretime, der pappa var med. Dette for å se hvordan vi lå ann kjøremessig, hva jeg burde trene mer på, hva pappa evt burde avvenne meg med etc. Denne timen var veldig nyttig! Heldigvis var vi veldig godt i rute, og fikk beskjed om at vi ikke trengte å ta kontakt før det var ca 2 mnd igjen før oppkjøring :)

- det siste halvåret kjørte jeg så ofte jeg kunne, til butikken, på besøk til familie etc. Kjørte MASSE!

- når det var ca 2 mnd igjen kontaktet jeg kjøreskolen igjen. Da ble det teorikurs, obligatoriske timer, samt ca 5 kjøretimer for at kjørelærer skulle kunne justere småting dersom det var noe (disse kjøretimene hadde ett hovedområde hver, som: bykjøring, rundkjøringer/kryss, landeveiskjøring, motorvei etc.).

- Og til slutt: Oppkjøring gikk veldig bra :)

Nå har det blitt mer obligatorisk i dag, med trafikkalt grunnkurs etc. Men uansett er rådet mitt (dersom du har mulighet til det) å kjøre så mye som mulig privat! Begynn forsiktig, med store parkeringsplasser og få giring, speil etc inn i fingrene. Ta det gradvis, og ha en grei dialog med kjørelærer underveis.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest gninnot

Jeg hadde oppkjøring tidlig i år. Alt kom på rundt 24 000 og dette var med rundt 15 kjøretimer, noe jeg tror er omtrent normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...