Gå til innhold

Hvor mye koster det å ta lappen nå for tiden?


Gjest Lurer litt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg brukte vel rundt 30.000 og jeg øvelseskjørte mye med foreldrene mine! Men følte meg ganske trygg i trafikken da jeg kjørte opp, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk lappen i mai, og brukte ca 24 000 tilsammen. Syntes ikke det var så værst i og med at jeg nesten ikke øvelseskjørte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så bare overskriften så svaret mitt er sikkert gitt fra før!

Det kommer ann på hvor mye du kan fra før!

Det lønner seg å ha øvelseskjørt masse, masse, masse først før du starter med disse dyre kjøretimene.Da slipper du å ta så mange timer!

Støtter denne!! Jeg øvekjørte med mamma i 2 år før jeg begynte å ta kjøretimer hos lærer. Han sa at jeg var kjempeflink, og trengte bare de obligatoriske timene.

Man sparer sinnsykt med penger på det! :)

Så hvis man har noen man kan øvekjøre med, så gjør det! Blir fort mange mange timer om man ikke en gang kan starte en bil omtrent før man begynner hos lærer....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er viktig å øvelseskjøre,men man bør kjøre med en som virkelig kan kjøre..En kjøreskolelærer jeg kjenner,fortalte at det ofte går med tid med til å avvenne elever fra uvaner som h*n har etablert under privat øvelseskjøring,og slikt koster jo også noen ekstra kjøretimer (og tusenlapper)...

Haha, det der er så bull. En klassiker. KLART kjørelærere klager på dette, de taper jo enormt med penger på at folk øvekjører med foreldre først.

De fleste kan da kjøre bil helt fint, og lærer da rette ting bort til barna sine. Skjønner ikke helt hva uvaner dette liksom skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen i fjor for ca 17000. Tok noe som kalles intensivkurs, og lærte meg å kjøre på 2 uker uten noe kjøreerfaring fra før. Så dette er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Haha, det der er så bull. En klassiker. KLART kjørelærere klager på dette, de taper jo enormt med penger på at folk øvekjører med foreldre først.

De fleste kan da kjøre bil helt fint, og lærer da rette ting bort til barna sine. Skjønner ikke helt hva uvaner dette liksom skal være...

Typiske uvaner foreldre ofte lærer bort ved privat øvelseskjøring er:

  • For høy hastighet inn mot, og gjennom kryss
  • Mangelfull sjekk av speil og blindsone ved endring av plassering som f.eks ved filskifte
  • Feil/mangelfull bruk av blinklys, spesielt i forbindelse med rundkjøringer

Alt sammen er ting som de aller fleste slurver med etter noen år bak rattet, og som sensor er nådeløs på. Dette vet kjørelæreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok oppkjøring i jan. 07, begynte å øve med pappa i okt 06. Hadde 14 kjøretimer og var dritnervøs før oppkjøring.

Det gikk på første forsøk og 19-20 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Anne_*

Jeg fikk lappen 1. juli 2008. Øvekjørte ganske mye med faren min, og til sammen så kostet lappen 22000. Da har jeg regnet med teorikurs, teoriprøven + alt den andre. Veldig dyrt!, så jeg har ikke råd til bil enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet nettopp på dette og prisen ved en av de rimeligere kjøreskolene i Oslo var rundt 15 000 for alt det obligatoriske, dvs FØR en eneste kjøretime! Urk! Blir ikke lappen på meg på en stund, for å si det sånn!

Egentlig veldig dumt, for det blir bare dyrere og dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart 42
Jeg skal begynne å øvelseskjøre med tenåringen.

Er det noen ide at jeg selv tar en time med kjørelærer for å få det grunnleggende inn? Jeg vet at reglene er endret noe siden jeg tok lappen, bl.a. når det gjelder rundkjøringer. Jeg har også garantert lagt meg til noen uvaner.

Finnes det noen veiledning på nett for oss som skal øvelseskjøre med en tenåring?

Her finner du info om øvingskjøring. Da mine unger tok førerkortet lot jeg dem ha en dobbeltime med sjåførerlærer før jeg selv kjørte med dem, da lærte de det grunnleggende der og jeg slapp å gi dem "vranglære". Etter det gjaldt èn ting; øvelseskjøre mye. Mengdetrening til og det er altfor dyrt å overlate dette til kjøretimer med lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart 42
Jeg har ei datter som snart er ferdig med det trafikale grunnkurset. Vi driver å diskuterer litt om fordelig av kostnader osv. og ville bare høre om det er noen her som vet sånn ca hvor mye det koster å ta lappen nå.......er noen år siden jeg tok den.

Min yngste tok førerkort i mai. Tot. utgifter ble ca. 18 000,-. Da hadde han 4-5 dobbelttimer utenom alt det obligatoriske. Tror man bør beregne ca. 20 000,- hvis får øvelskjørt mye med dem, mer hvis baserer seg på å bruke kjørelærer i større grad. Der vi bor er det kr. 1 100,- for en dobbeltime. Viktig å få kjørt mye før oppkjøring, veldig mange stryker og da blir det nye 4 lapper ca. man må ut med for å kjøre opp på nytt. Ikke moro - og ikke billig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis dere øvelseskjører masse, kan dere slippe unna med rundt 15 000

Her er et eksempel fra en kjøreskole i Bergen;

Byens beste bilpakke - Pakkepris: Kr 14.400

Pakken består av:

• 10 kjøretimer

• Sikkerhetskurs på bane

• Sikkerhetskurs på veg

• 2 veiledningstimer

• Leie av bil på 1 førerprøve

Kjøretimer utover dette 500,- pr time (45 minutter)

Under veiledningstimene kan kjørelærer se hvor flink eleven er, og hva som eventuelt trengs mer opplæring i. Det er veldig viktig å lære seg viktigheten av bruk av speil og sidesyn, bruk av retningslys. Lære seg feltskift, rundkjøringer, trafikklys og skilt, avstand, overblikk, ta hensyn til potensielle faremomenter i omgivelsene og parkering. Så øv mye på dette.

Lurt å sjekke litt rundt på forskjellige skoler og høre hva de har å tilby. En må forøvrig også påregne ventetid.

Lykke til.

Tillegg til disse 15.000kr, kommer vel

trafikalt grunnkurs ca 2000,

teoriprøve biltilsynet ca 500,

oppkjøring biltilsynet + førerkortgebyr ca 1000 kr

Kostnad 15.000kr blir da minimum ca 18.500

Må vel fort regne med litt flere kjøretimer, og da

kommer man opp i 20.000 kr + + + +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...