Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Elfrida
Skrevet
Tips????? Anyone??
Bruk mye tid på å spise, ikke kast i deg maten for da rekker ike hjernen å registrere at du er mett. Dessuten varer ikke metthetsfølelsen så lenge når man spiser fort. Jeg aner ikke om du spiser for fort, men jeg spiser mindre når jeg spiser sakte. I tillegg blir jeg mer tilfredsstilt på en måte, jeg tenker ikke på mat mellom måltidene. Konsentrer deg om maten når du spiser, smak på den. Legg ned bestikket mellom hver munnfull.

Som flere har nevnt, så har jeg også merket at når jeg virkelig følger sultfølelsen og appetitten og spiser det jeg har lyst på når jeg er sulten så ender det opp med å bli nesten bare sunn mat.

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Takk for svar alle tre!

Prøver å begrense meg, men "bare MÅ ha det" innimellom.

Nå har spist en tallerken havregrøt med ekstra kli i. saaaaakte.... Men jeg er jo sulten!!! grr! Skal prøve å vente 2 timer hvis jeg klarer. ( nesten 2dl havregrøt med kli, ekstra kli, vann, søtningsmiddel og 1 ts ekstra lett smør)

Jeg er ellers ikke veldig aktiv, men ikke heeelt lat heller. Jobben er egentlig kontor, er styrer i barnehage, men er mye flying til ulike hus, praktiske oppgaver, etc. Trener styrke 1-2 ganger i uka, målet er 2-3 ganger men ja..Liker bedre å lese bøker og høre på musikk jeg. :-) Går/sykler til jobben, som regel buss hjem. (oppoverbakke midt i solen) I juni/juli har jeg avlyst månedskortet, så da "må" jeg gå, hehe!

Maten over er realtivt representativ for hvordan jeg spiser, noen dager mer brød mat, andre dager mindre. Ofte vegetarisk, men bruker da bønner/egg i maten. Melk drikker jeg sjeldent.

Men kan si at står det kaker/cookies/sjokolade på jobb så klarer jeg ikke stå imot... Spiser det lite ellers for jeg kjøper det ikke hjem. Klarer fint å la være kjøpe potetgull/godis/etc i butikken.

Gjest Gjest
Skrevet

Til StoreSky igjen.

Vil anbefale deg å bruke skritteller for å se hvor mye du faktisk går i løpet av en dag. 10 000 skritt som er anbefalt er egentlig ganske mye, mange tror ofte at de går mer enn de egentlig gjør i løpet av en dag. Så på programmet sunt og godt at den ene deltakeren fikk skritteller og det ble sagt at om hun gikk 10 000 skritt pr. dag trengte hun ikke å trene noe utenom.

Pass også på bruken av søtstoffer dersom du merker at du blir mer sulten av å bruke det.

Ellers er det jo lurt og unngå raske karbohydrater og få i seg nok proteiner.

I tillegg må du passe på at du bruker tunge nok vekter når du trener styrke slik at du får bygd mer muskler og øker forbrenningen.

Leste faktisk også om et eksperiment som var gjort i forhold til det å være sulten. Noen deltakere fikk beskjed om å tenke på måltidet de hadde spist sist og det viste seg at de da ble mindre sultne, enn de andre deltakerne som ikke fikk beskjeden.

Jeg lager min havregrøt i micro, noen ganger lager jeg ferdige poser fra Quaker, noen ganger lager jeg selv. Da blander jeg i tørkede epler som jeg har skåret opp, kanel og litt splenda før jeg har det i ovnen. Jeg lager grøten av melk blandet med vann. Kanel sies jo også å ha en gunstig effekt på blodsukkeret og søtsuget.

Gjest StoreSky
Skrevet

Dessverre kastet skrittelleren jeg fikk, hehe! Skjønte ikke noe av den nemlig. Men går nok ikke 10 000 skritt nei..

Søtstoff bruker jeg lite av, bruker lite sukker generelt, er ikke så glad i søtt faktisk.

Karbohydrater; å redusere dette vet jeg har effekt, problemet er at jeg bare elsker ris/pasta/brød. Spiser ikke mye kjøtt og å leve på grønnsaker er ganske dyrt faktisk. (men digg!)

Trening; der har jeg fått hjelp av instruktør, hun justerer opp vektene for jeg er ganske lat og tar for lette vekter for det er..ja lettere! ;)

Kom gjerne med tips og innspill alle og enhver!

Men nå har jeg gått tur siden siste innlegg, ca 40 min, trodde treningen var stengt idag, men var åpent - så istede for å snakke om trening skal jeg faktisk ut å trene nå.

Sjallabais!

Gjest Gjest
Skrevet

synes det høres ut som du spiser ganske lite jeg da. så med mindre du bruker et tårn av pålegg og mye dressinger og sånt kan jeg ikke skjønne at du skulle bli feit på den slags kosthold.

Skrevet
Selvsagt, men hvis du spiser en liten sjokolade som en del av det totale energiinntaket så kan du da altså spise sjokolade uten å gå opp i vekt.

Ja, men det gjelder jo uansett. Hvis du bare spiser sjokolade og holder deg innenfor innenfor max antall kalorier for å gå ned i vekt, vil du også gå ned i vekt.

Gjest StoreSky
Skrevet (endret)
synes det høres ut som du spiser ganske lite jeg da. så med mindre du bruker et tårn av pålegg og mye dressinger og sånt kan jeg ikke skjønne at du skulle bli feit på den slags kosthold.

Dagen igår:

grøt, 2 dl havregryn, vann, ekstra kli, litt søtningsmiddel, litt smør., grønn te

gikk 40 min + full runde med vekter på treningen etterpå.

kylling fileet, grønnsaker -stekt i litt olje + salat. 2 "runder".

1 eple

kaffe

2 knekkebrød med 2 kokte egg, litt lett majones. grønn te

salatblad med 2 skiver røkt kylling, litt philiadelfia ost (12%)

Skal selvfølgelig ikke påstå at jeg alltid spiser så lite, men dette følte jeg for igår, sto opp veldig sent. Men tenkte hele tiden "porsjonskontroll" og spise saaakte. Hehe!

edit: det jeg har beskrevet av mat disse to dagene er det jeg faktisk har spist. Har tenkt godt etter for å se om det er noen "skjulte" kalorier der, om det er noen jeg sånn tilfeldigvis "glemmer". Men kommer ikke på noe.

Endret av StoreSky
Gjest Gjest
Skrevet

da spiser jeg mer enn deg i hvert fall. typisk et par tre knekkebrød til frokost, et par brødskiver el salat til lunsj, pasta el til middag og noen brødskiver igjen til kvelds. av pålegg spiser jeg det meste bortsett fra syltetøy.

trener ikke, bortsett fra pilates i ny og ne og at jeg prøver å gå 30 min-time hver dag (til-fra jobb f.eks)

Ift. porsjoner er det omtrent det samme som de rundt meg spiser.

har stabil vekt og føler meg passe mett men spiser mer enn dette på typiske "søndager" (sløve hjemme og godtesugen dager)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ødela nesten sult- og metthetsfølelsene mine da jeg var ung, det tok meg laaang tid å kjenne noe til dem igjen. Jeg var en "følelsesmessig spiser", spiste når jeg ikke var sulten men hadde kjipe følelser, og overspiste i tillegg. Nå går det greit, særlig sultfølelsen kjenner jeg godt.

Det jeg sliter litt med er å ta bare *litt* av veldig fete/usunne matvarer. Så disse unngår jeg så langt jeg klarer. (Snacks/kaker/snop)

Hvor mange her spiser en eller annen form for frokostblanding i løpet av dagen? Hvor mye tar dere som èn porsjon? En porsjon er faktisk bare 30 gram. Tro det eller ei, jeg synes det ser veldig lite ut når jeg veier det opp, men det er jo bare å fylle på med grønnsaker hvis man ikke blir mett. Og kanskje et hardkokt egg også.

For tiden spiser jeg til frokost: Havregrøt laget på 30 g gryn, 1 hardkokt egg og en frukt (eple, appelsin eller pære) eller rå grønnsak (gulrot, noen blomkålbuketter el.l) Tenker å bytte ut frukten med bær i sesongen.

Gjest StoreSky
Skrevet

30 gram havregryn??? Jeg lager en posjon med 1,2 dl + ekstra kli! ( ca 87 gram) Det blir en litt stor tallerken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...