Gå til innhold

Porsjonskontroll


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det noen her som spiser alt de vil, men likevel er slanke pga. at de utøver porsjonskontroll?

Visste du for eksempel at du kan spise snacks og sjokolade mens du går ned i vekt, så lenge du ikke tar mer enn 30 gram av det? :) Gode nyheter for alle som ikke klarer å la være. Gi deg selv lov, men pass på porsjonene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Å, du mener å bruke huet og spise normalt?

Ja, det er noe som fler burde få øynene opp for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du for eksempel at du kan spise snacks og sjokolade mens du går ned i vekt, så lenge du ikke tar mer enn 30 gram av det? :)

Hehe. Denne må du utdype. ;) Totale kalorier inn er totale kalorier inn uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totale kalorier inn er totale kalorier inn uansett.

Selvsagt, men hvis du spiser en liten sjokolade som en del av det totale energiinntaket så kan du da altså spise sjokolade uten å gå opp i vekt. Det trådsstarter skriver om handler bare om å spise det man vil i små porsjoner, holde seg under sitt totale energibehov og dermed holde vekten/gå ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette nytt?

Hehe, det lurte jeg også på..

Selvfølgelig kan man spise "fy-mat" og gå ned i vekt. Det som er problemet er at det gir så utrolig lite metthetsfølelse og energi i forhold til kaloriene, så det er ikke helt gjennomførbart. En slankekur hvor man spiste hva man ville (om dette innebar godteri og junk food) og kun drev porsjonskontroll for å holde kaloriantallet lavt ville i praksis blitt en veldig slitsom og krevende sultekur.

Men man kan jo selvsagt unne seg litt digg i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida
Er det noen her som spiser alt de vil, men likevel er slanke pga. at de utøver porsjonskontroll?
Jeg tror det er dette de som er 'naturlig slanke' gjør. De som får høre at 'du kan spise hva du vil, du legger aldri på deg' osv. De spiser når de er sultne, det de har lyst på, spiser sakte og SLUTTER NÅR DE ER METTE. Også tenker de ikke på mat ellers. Det er min teori. Jeg har forsøkt å gjennomføre dette, og jeg går alltid ned i vekt da. Det er litt vanskelig når man har brukt halve livet på å fucke opp sultfølelsen...men jeg øver og øver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Dette er vel rimelig normalt ;) Det jeg tror kjennetegner disse "naturlig slanke" menneskene også er et normalt høyt aktivitetsnivå. Hvis det er snakk om å slanke seg på junkfood er det fullt mulig, hvis man belager seg på å nesten ikke spise noen ting og ikke er så nøye på næringsstoffene man får i seg.

Dessuten tror jeg "alt man vil" er et begrep som er svært individuelt. For enkelte et normalt sunt kosthold med enkelte utskeielser i løpet av uken, for andre en evigvarende spiseorgie.

Ellers synes jeg kanskje ikke "hvis du først skal spise sjokolade spis det i mindre porsjoner" er det mest banebrytende jeg noensinne har hørt =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Streken

Er en av disse såkalte "naturlig slanke",og teorien til "Elfrida" stemmer godt overens med det spisemønsteret jeg alltid har hatt,uten å tenke over det.I tillegg spiser jeg lite og ofte fremfor mye og sjelden.Som"Bolledeig" skriver,så tror jeg også at det "å spise alt man vil" er et begrep som defineres svært forskjellig fra person til person.Men først og fremst har nok alt dette med arv å gjøre.Har ikke så godt peiling,men vil tro at "naturlig tynne" har en genetisk disposisjon for å ha høy forbrenning,og at forbrenningen holdes ytterligere oppe ved at man spiser lite og ofte framfor sjelden og mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna
Er en av disse såkalte "naturlig slanke",og teorien til "Elfrida" stemmer godt overens med det spisemønsteret jeg alltid har hatt,uten å tenke over det.I tillegg spiser jeg lite og ofte fremfor mye og sjelden.Som"Bolledeig" skriver,så tror jeg også at det "å spise alt man vil" er et begrep som defineres svært forskjellig fra person til person.Men først og fremst har nok alt dette med arv å gjøre.Har ikke så godt peiling,men vil tro at "naturlig tynne" har en genetisk disposisjon for å ha høy forbrenning,og at forbrenningen holdes ytterligere oppe ved at man spiser lite og ofte framfor sjelden og mye.

Jeg tror jeg kan underskrive alt du sier her. Jeg tilhører også en sånn gruppe, og spiser ofte, men ikke i enorme mengder, og mye frukt og grønt. Jeg føler til tider at jeg spiser konstant, men når jeg ser hva andre spiser, skjønner jeg at mengdene jeg spiser ikke er så store. I tillegg har jeg et naturlig høyt aktivitetsnivå, og sitter sjelden i ro, så alt henger nok sammen. Jeg har ingen ting jeg absolutt ikke "kan" spise, men jeg foretrekker gjerne smaken på sunn mat framfor junkfood og ferdigprodukter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Var dette nytt?

Nei, men det er mye på KG som ikke er nyheter og som vi ikke visste i fra før. Det er kjekt å bli minnet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det som startet denne tråden ikke er revolusjonerende tanker, men blir overrasket over at ikke flere er bevisst det, egentlig :) Hadde selv i mange år vrangforestillinger om mat, som for eksempel at sunn mat "veiet opp" for usunn mat, uten å tenke på at det faktisk ble "kalorier oppå kalorier". Det var faktisk ikke før jeg aktivt begynte å lese næringsinnhold på matvarer og veie maten jeg spiste at jeg ble klar over inntaket mitt, hvordan fordelingen var mellom ulike næringsstoffer, og hvor mye aktivitet som skulle til for å forbrenne det.

Nå virker det som det enkleste mattestykke i verden at det som går inn må forbrennes dersom det ikke skal legge seg på kroppen, men tror det er fryktelig mange som ikke reflekterer over det så lenge de føler at de spiser relativt sunt, ogderfor ikke skjønner hvorfor de går opp/ikke går ned i vekt, evt ikke merker en forskjell på kroppen.

Med det sagt ser jeg og og at det er mulig å både holde stabil vekt og sikkert gå ned i vekt ved å spise potetgull, men for min del er dette en vurdering jeg tar i forhold til hvordan næringsinnholdet mitt ser ut ellers, og om jeg i det hele tatt synes det er nødvendig å putte det i meg i forhold til andre ting jeg både blir mettere av, kroppen blir mer fornøyd med og kanskje av og til til og med frister mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Jeg tror jeg kan underskrive alt du sier her. Jeg tilhører også en sånn gruppe, og spiser ofte, men ikke i enorme mengder, og mye frukt og grønt. Jeg føler til tider at jeg spiser konstant, men når jeg ser hva andre spiser, skjønner jeg at mengdene jeg spiser ikke er så store. I tillegg har jeg et naturlig høyt aktivitetsnivå, og sitter sjelden i ro, så alt henger nok sammen. Jeg har ingen ting jeg absolutt ikke "kan" spise, men jeg foretrekker gjerne smaken på sunn mat framfor junkfood og ferdigprodukter. :)

Helt som meg, dette :) Spiser i grunnen akkurat det jeg har lyst på, men er ikke noe glad i ferdigmat og junk så stort sett er lystene mine nokså sunne. Når jeg sammenligner det jeg putter i handlekurven med det andre kjøper, ser jeg jo at jeg nok foretrekker sunnere mat enn gjennomsnittet, uten at det er et veldig bevisst valg (jeg er vegetarianer, da - DET er et bevisst valg ;) )

Spiser lite og ofte, og beveger meg mye. Alltid vært tynn/slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Streken

Enig i det som blir nevnt over her,tror mange "naturlig tynne" foretrekker sunn mat framfor usunn.Jeg har alltid hatt det slik selv,vært glad i frukt og grønnsaker og spist lite junk-food fordi jeg ikke liker det særlig godt.Det samme gjelder mine foreldre og søsken.Dette med hvilke matvaner og spisemønstre man er vokst opp med i barne- og ungdomstiden,kan nok ha mye å si for hva,og hvordan man velger å spise som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Å spise lite og ofte eller skjelden og mye påvirker ikke forbrenningen din. Ellers påvirker foreldrenes matvaner under din oppvekst trolig deg mer enn genene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ellers påvirker foreldrenes matvaner under din oppvekst trolig deg mer enn genene dine.

Faen steike! Da sliter jeg.

Foreldrene mine er veldig matglade og et par store godtemumser. De er begge overvektige.

Når de spiser tenker jeg: "Jaha, kverna går."

De nyter ikke maten, de losser den innpå.

Begge er vokst opp i store søskenflokker. Jeg tror det har hatt litt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bolledeig

Jeg tenkte mer på maten du spiste i oppveksten som en funksjon av foreldrenes matvaner ;) Det er lett å skylde på gener når foreldrene er overvektige og man begynner å bli overvektig selv. Men at overvekten kommer av at du spiste den samme maten som gjorde dine foreldre feite, er det ikke alltid så mange som tenker på.

Og det er jo også blitt vist at overvekt som unge gir en markant økningen i risikoen for å også bli overvektig som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Noen som har tips på hvordan øve opp porsjonskontroll...?

Har et sunt kosthold, trener men står enten stille eller går litt opp. Merker/ser jo at jeg spiser mye mer enn andre! Skal mer til før jeg blir mett.

Idag har jeg forsøkt nøye å tenke på om jeg er sulten eller sugen. Men gaflet i meg mer enn jeg ville for det. Følte meg bnemlig ikke mett rett og slett.

sto opp ca 12.

1 polarbrød ekstrem, salat, tomat, lettost, grønn te.

Litt ris og stekte grønnsaker (kikerter, grønnsaker, litt naturell youghurt) var rester fra i går. Masse salat/tomat/agurk, dressing.

Mer salat for var ikke mett. + eple. Gikk meg en tur for å avlede tankene på å spise. Kom hjem og;

3 (!!) polar brød ekstrem med italiensk salat, salat og rå løk. (vet at majones basert salat ikke er så kalorifattig... hadde det i skapet og "bare måtte")

Ellers har jeg drukket vann, litt pepsi max, fun light saft.

Og nå er klokken 12 på natten og føler meg litt fysen eller sulten da på mat igjen. Men har ikke mer brød igjen bare knekkebrød og det har jeg ikke lyst på nå.

Tips????? Anyone??

ps. var og prøvde klær idag, og ja - er ikke lengere "formfull", men er direkte feit! Yuk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

@ StoreSky

Er dette en representativ dag for ditt vanlige kosthold? Du må nesten si noe om hva du trener også og hvor mye.

Jeg er selv overvektig, og har begynt med reductil som reduserer apetitten. Merker selv at mitt problem har vært at jeg har spist for mye. Nå får jeg jo hjelp av tablettene til å spise mindre, men merker fortsatt at jeg er sulten.

Du bør kjenne på om det er noen matvarer som du ikke blir mett av eller som gjør deg ekstra sulten. Selv blir jeg eksta sulten av gulrot og har merket det samme når jeg spiser salat.

Det kan være lurt å starte dagen med havregrøt, det vil gi deg langvarig energi. Ellers kan det være lurt å redusere brødmengden. Jeg har begynt å spise bare to brødskiver hver dag. Har kuttet ned på melkemengden også for å spare kalorier.

Selv liker jeg å spise tomater som mellommåltid. Har også oppdaget en "ny" grønnsak, rettich, denne er veldig kalorifattig og smaker som en nepe omtrent.

Til frokost spiser jeg en liten porsjon havregrøt. For jeg har merket at jeg blir like fort sulten om jeg spiser lite eller mye.

For å vite hvordan du ligger an kan du jo regne ut kalorier i det du spiser.

Hva mener du med fysen/sulten? Er du sulten, eller kan det være at du kjeder deg og derfor vil spise noe? Ta en frukt eller grønnsak om du føler deg sulten, hvis ikke prøv å unngå å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Noen som har tips på hvordan øve opp porsjonskontroll...?

Har et sunt kosthold, trener men står enten stille eller går litt opp. Merker/ser jo at jeg spiser mye mer enn andre! Skal mer til før jeg blir mett.

Idag har jeg forsøkt nøye å tenke på om jeg er sulten eller sugen. Men gaflet i meg mer enn jeg ville for det. Følte meg bnemlig ikke mett rett og slett.

sto opp ca 12.

1 polarbrød ekstrem, salat, tomat, lettost, grønn te.

Litt ris og stekte grønnsaker (kikerter, grønnsaker, litt naturell youghurt) var rester fra i går. Masse salat/tomat/agurk, dressing.

Mer salat for var ikke mett. + eple. Gikk meg en tur for å avlede tankene på å spise. Kom hjem og;

3 (!!) polar brød ekstrem med italiensk salat, salat og rå løk. (vet at majones basert salat ikke er så kalorifattig... hadde det i skapet og "bare måtte")

Ellers har jeg drukket vann, litt pepsi max, fun light saft.

Og nå er klokken 12 på natten og føler meg litt fysen eller sulten da på mat igjen. Men har ikke mer brød igjen bare knekkebrød og det har jeg ikke lyst på nå.

Tips????? Anyone??

ps. var og prøvde klær idag, og ja - er ikke lengere "formfull", men er direkte feit! Yuk...

Jeg har (i samråd med klinisk ernæringsfysiolog) brukt en form for porsjonskontroll for vektkontroll.

Det jeg gjorde var:

1.skritt Finne ut hvor stort intervall det var mellom hver gang jeg ble sulten...

Når dette var avklart:

2. spise etter klokken! Da spiste jeg en forhåndsbestemt mengde før jeg ble sulten, og behøvde ikke så mye mat fordi jeg var allerede "mett".

Gikk det to timer mellom hver gang jeg ble sulten, passet jeg på å spise et lett måltid etter 90 minutter... altså før jeg kjente sult!

90 minutter senere spiste jeg også en liten mengde...

I denne perioden hadde jeg mange små måltider i løpet av døgnet, 4 hovedmåltider, og 3 mellommåltider.

Jeg var aldri sulten i denne perioden!

Jeg kjente etterhvert at det skulle mindre og mindre mengde til før jeg ble "stappmett".

Etter hvert økte jeg tiden mellom måltidene, og ventet jeg til jeg ble sulten før jeg spiste, og jeg ble stappmett etter halvparten av mengden mat jeg spiste før. ;)

Har med hell brukt samme metode både for vektøkning og for å holde vekt stabil. :)

Men jeg må understreke at dette ble gjort i samråd med ernæringsfysiolog for å sikre et balansert og riktig næringsinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...