Gå til innhold

Uhygenisk å la dyr spise av samme fat som oss?

Anbefalte innlegg

Dette er latterlig. Jag har ikke katt for å ha noe å se på. Jeg koser med kattene, og de sover ofte i senga mi. Susser på de gjør jeg som sagt også. Har hatt katt hele livet. Er ikke allergisk mot NOE, og har ALDRI vært alvorlig syk. Derfor velger jeg å tro at dette bare er hysteri. Kommer ikke å slutte å ta i kattene mine fordi noen på et forum sier at man blir syk av det... :roll:

Fortsetter under...

Her er en liste over noen av de bakterier man finner i hundemunnen:

• Staphylococcus - 121 grader 15 min
  • Streptococcus - stor bakterie familie, inkluderer tarm bakterier som dyr får i seg når de smaker og lukter på det meste - 121 grader 15 min
  • Eikenella
  • Pasteurella - 55 grader i 15 min
  • Protetus- min 121 grader i 15 minutter - finnes også hos mennesker
  • Klebsiella- 121 grader i 15 min
  • Haemophilus
  • Enterobacter - min 121 grader i 15 min - finnes også hos mennesker
  • Df-2 eller capnocytophaga canimorsus - 121 grader i 15 min
  • Bacteriodes - 121 garder i 15 min, men de fleste bakteriene i denne familien forekommer også hos mennesker

C. canimorsus and C. cynodegmi can cause localized wound infections and or systemic infections in people who have been bitten, licked or scratched by cats and dogs.

Hentet herfra

Her er en liste over noen av de bakterier en finner i kattemunnen:

• Pasteurella
  • Actinomyces
  • Propionibacterium
  • Bacteroides
  • Fusobacterium - 121 grader i minst 15 minutter
  • Clostridium - er blant annet ansvarlig for botulisme. Botulisme giften drepes ved koking i 10 min, sporene ved 121 grader i minst 15 min - dette er den mest alvorlige av dem alle. Botulisme kan være dødelig og mat kan kontaminert av f.eks gjennbruk av katte serviset. C. perfringens kan gi matforgiftning. Familien inneholder også c.tetani som er ansvarlig for stivkrampe. Alle medlemmene i familien er relativt resistent mot varme og må ha 121 grader i minst 15 min.
  • Wolinella
  • Peptostreptococccus - 121 grader i 15 min
  • Staphylococcus
  • Streptococcus

Mer info om bakterier her.

Alle bakteriene over er blant de mest vanlige bakteriene som gir infeksjoner ved bitt, det finnes også en rekke andre baktrier som er mindre potente. Noen av de er også nasty selvom man ikke har blitt bitt.

Mer info her.

Det er ingen tvil om at det er uhygenisk å dele servise med dyr, hvor evnt farlig er noe annet.

Men det er verdt å merke seg at katter bærer på bakterien ansvarlig for botulisme som kan være dødelig. Om jeg hadde hatt katt og småbarn så hadde jeg vært meget forsiktig.

For oss andre er det vel egentlig opptil hvor vi drar streken for hva vi synes er "hygenisk".

edit: listen kom ikke godt nok frem så måtte bruke litt bold ;)

Endret av Ebano
Gjest Screemy
Dette er latterlig. Jag har ikke katt for å ha noe å se på. Jeg koser med kattene, og de sover ofte i senga mi. Susser på de gjør jeg som sagt også. Har hatt katt hele livet. Er ikke allergisk mot NOE, og har ALDRI vært alvorlig syk. Derfor velger jeg å tro at dette bare er hysteri. Kommer ikke å slutte å ta i kattene mine fordi noen på et forum sier at man blir syk av det... :roll:

Signerer!

Jeg skulle ha vært død forlengst så mye som jeg har kost med katter hele livet!

Kost på dem, kysset dem, har dem i senga, latt dem smake av maten min, isen min mm. Har vel gjort dette mer eller mindre daglig i 37 år..... :idesmil:

Hele familien min skulle ha vært utryddet faktisk - men tenk, vi er friske hele bunten!

Jeg har hatt katter hele livet og foreldrene mine drev med birmaoppdrett!

Uansett listen til Ebano eller ei, kommer jeg fortsatt til å være mot mine katter som jeg alltid har vært ;)

Endret av Screemy
Dette vet jeg ikke 'fasiten' på, meg jeg holder med mamman din jeg. Æsj, jeg syns det er ekkelt når dyr spiser av samme tallerkener eller bestikk som oss... Egen skål og sånn til dyrene!! Vaskemaskin eller ikke...

;)

Blir det også ekkelt da å vaske skålene til dyrene i samme maskin som du vasker ditt eget? Bare spør jeg... :kaffe:

Noen mennesker synes ikke det er betenkelig å spise mat fra søppelkassene i byen heller. Satt på spissen, men folk har forskjellig standar. At noen synes det er helt greit å være uhygenisk må være opp til dem, men det er ingen tvil om at det er uhygenisk og det er faktisk det som er spørsmålet her.

:roll:

Annonse

Gjest Gjest

Herregud da! Dere som snakker om kosing, er da søren meg ikke det det er snakk om her'!!!!

Man får da ikke bakterier i munnen ved å susse på dyrene på samme måte som når man deler en asjett.

Jeg susser og koser med hunden min, men aldri i nærheten av munnen hans. Hvis han sleiker meg i ansiktet og sånn passer jeg på å vaske det godt vekk før jeg skal spise og sånn.

Gjest Gjest
Blir det også ekkelt da å vaske skålene til dyrene i samme maskin som du vasker ditt eget? Bare spør jeg... :kaffe:

'

Ja. For det er som sagt ikke alle bakteriene som går vekk, og da kan de smitte over på resten av det som er i maskinen.

Vi vasker alltid hundeskålene med egen oppvaskebørste. Hva er problemet? Det er gjort på 3 minutter.

Gjest Gjest
Signerer!

Jeg skulle ha vært død forlengst så mye som jeg har kost med katter hele livet!

Kost på dem, kysset dem, har dem i senga, latt dem smake av maten min, isen min mm. Har vel gjort dette mer eller mindre daglig i 37 år..... :idesmil:

Hele familien min skulle ha vært utryddet faktisk - men tenk, vi er friske hele bunten!

Jeg har hatt katter hele livet og foreldrene mine drev med birmaoppdrett!

Uansett listen til Ebano eller ei, kommer jeg fortsatt til å være mot mine katter som jeg alltid har vært ;)

Det der er så typisk. Bare fordi det har gått bra med dere, så er dere liksom fasit svar på alt.

Det er sikkert skjeldent at man blir smittet av dyrene ved å bruke samme tallerken, men poenget er at det KAN skje... Så får det være opp til hver enkelt om de vil ta enkle forholdsregler.

Vi lar aldri husdyrene sleike av våre tallerkener, vi skraper maten over i deres skåler. Betyr ikke at vi er mindre glad i dyrene, vi er bare bevisst på at dyr er dyr og mennesker er mennesker.

De får like mye kos og klapp fordet, men spytt deler vi bare ikke.

Jeg synes det er mye eklere å spise hos folk som vasker opp for hånd, enn at katten har slikket tallerkenen som du satt i oppvaskmaskinen. Noen folk er dårlig til å skylle av alt bestikk og dekketøy under glohett vann når de har vasket opp, og med mindre man har byttet til nytt vann mellom HVER tallerken og kniv (noe ingen gjør) er det MYE eklere enn den tallerkenen som du tross alt satt i vaskemaskinen.

Folk som ikke kan vaske opp skikkelig når de gjør det for hånd, bør IKKE invitere folk på middag *æsj*

Nei, mora di ER hysterisk... men det er mora mi også ;)

Gjest Screemy
Man får da ikke bakterier i munnen ved å susse på dyrene på samme måte som når man deler en asjett.

Jeg kysser kattene mine på truten og deler gjerne isen med kattene!

Jeg susser og koser med hunden min, men aldri i nærheten av munnen hans. Hvis han sleiker meg i ansiktet og sånn passer jeg på å vaske det godt vekk før jeg skal spise og sånn.

Gjør du det?

Javel, men tror du at bakteriene ikke har satt seg før du vasker dem bort? Så når du er ute med hunden din og den sleiker deg på truten så løper du hjem å vasker deg?

Ha,ha, særlig du gjør det!!!

Jadda, dú gjør nok det....

'

Ja. For det er som sagt ikke alle bakteriene som går vekk, og da kan de smitte over på resten av det som er i maskinen.

Vi vasker alltid hundeskålene med egen oppvaskebørste. Hva er problemet? Det er gjort på 3 minutter.

Bakteriene går bort i en oppvaskmaskin og dermed så er det ingen smittefare som da evt. går over til det andre som er i maskinen!

Tror du at dyrebakteriene "flyr" over til alt det andre i oppvaskmaskinen å legger seg på andre ting som er der?

Bakteriene blir kverka - altså drept i det varme vannet!

Dere vasker alltid hundeskålene med egen oppvaskebørste - flott nok det!

Det er ikke nødvendig dersom dere har oppvaskmaskin.....men fortsett gjerne...

Det der er så typisk. Bare fordi det har gått bra med dere, så er dere liksom fasit svar på alt.

Det er sikkert skjeldent at man blir smittet av dyrene ved å bruke samme tallerken, men poenget er at det KAN skje... Så får det være opp til hver enkelt om de vil ta enkle forholdsregler.

.

Ja, er det ikke typisk at jeg sier at det har gått bra med meg i 37 år, og med mine foreldre som da er X antall år eldre enn meg som har kost like mye med kattene sine, + at de har vært Birmaopdrettere i 20 år! Ja, så har jeg 3 søsken som også har vokst opp med katter på samme måte - de er også friske (?) Er det ikke rart? Vi må jo være et unikt unntak!

Har du hørt om noen her i Norge for eks. som har dødd av katte/hundebakterier, eller som har blitt alvorlig syke av det! Snakker ikke om klor og bitt!

Tror det skulle ha vært mange alvorlig syke katte og hundeeier om det hadde vært farlig å få spytt fra katt/hund overført til eier!

Har du lest eller hørt om mange?

Endret av Screemy
Gjest Gjest
Jeg synes det er mye eklere å spise hos folk som vasker opp for hånd, enn at katten har slikket tallerkenen som du satt i oppvaskmaskinen. Noen folk er dårlig til å skylle av alt bestikk og dekketøy under glohett vann når de har vasket opp, og med mindre man har byttet til nytt vann mellom HVER tallerken og kniv (noe ingen gjør) er det MYE eklere enn den tallerkenen som du tross alt satt i vaskemaskinen.

Vannet i oppvaskmaskinen er ikke over 65 grader og dette kan neppe kalles glovarmt.

Bakteriene går bort i en oppvaskmaskin og dermed så er det ingen smittefare som da evt. går over til det andre som er i maskinen!

Tror du at dyrebakteriene "flyr" over til alt det andre i oppvaskmaskinen å legger seg på andre ting som er der?

Bakteriene blir kverka - altså drept i det varme vannet!

Til dere begge! Oppvaskmaskiner er langt fra rene eller sterile, vannet er ikke varmt nok og vanlig oppvaskpulver er langt fra kraftig nok.

Og viktigst av alt; hvor ofte renser og skifter dere filter i oppvaskmaskinen?? Bakterier blir slettes ikke borte i oppvaskmaskiner, de florer bla på filteret.

Som vi ser så er det også en lang rekke bakterier i hunde og katte spyttet som ikke blir drept/inaktivert av tempraturen i oppvaskmaskiner. I følge listen og linkene til Ebano er det faktisk bare Pasteurella som ikke overlever oppvaskmaskinen.

Spørsmålet er om det er uhygenisk!! Det er en personligsak men renslig er det i allefall ikke.

Annonse

Gjest Gjest
Vannet i oppvaskmaskinen er ikke over 65 grader og dette kan neppe kalles glovarmt.

Til dere begge! Oppvaskmaskiner er langt fra rene eller sterile, vannet er ikke varmt nok og vanlig oppvaskpulver er langt fra kraftig nok.

Og viktigst av alt; hvor ofte renser og skifter dere filter i oppvaskmaskinen?? Bakterier blir slettes ikke borte i oppvaskmaskiner, de florer bla på filteret.

Hør her: Menneskekjeften er full av bakterier. Hva med bestikk andre mennesker har spist av, dette blir vasket og du spiser av dette bestikket etterpå. Dette gjelder hjemme hos deg selv, hjemme hos andre og ute på restaurant!

Ta med deg din egen tallerken, glass og bestikk du neste gang du skal på besøk til andre eller ut å spise på restaurant! Da er du på den sikre siden!

Du er hysterisk og du kommer til å bli sjuk dersom du er så redd for bakterier.

Tenk på alle de bakteriene du får i deg fra andre, både dyr og mennesker ved bare å leve.Tar du i penger med plastikkhansker også?

Tør du å leve i det hele tatt uten å være inpakket i en steril drakt?

Gjest Gjest
Hør her: Menneskekjeften er full av bakterier. Hva med bestikk andre mennesker har spist av, dette blir vasket og du spiser av dette bestikket etterpå. Dette gjelder hjemme hos deg selv, hjemme hos andre og ute på restaurant!

Ta med deg din egen tallerken, glass og bestikk du neste gang du skal på besøk til andre eller ut å spise på restaurant! Da er du på den sikre siden!

Du er hysterisk og du kommer til å bli sjuk dersom du er så redd for bakterier.

Tenk på alle de bakteriene du får i deg fra andre, både dyr og mennesker ved bare å leve.Tar du i penger med plastikkhansker også?

Tør du å leve i det hele tatt uten å være inpakket i en steril drakt?

Slik piss blir for dumt!

Annonse

I forhold til clostridium botulinum, så har det vært rapportert inn 47 tilfeller i løpet av perioden 77-96. Botulisme er rapporteringspliktig.

Sakset fra Folkehelse instituttet:

Smittemåte

"Vehikkelsmitte gjennom næringsmidler som inneholder toksiner. Spedbarn blir smittet gjennom inntak av sporer i maten – særlig i honning – som pga. spedbarns spesielle tarmmiljø spirer og danner toksiner. Dette skjer ofte i forbindelse med overgang fra morsmelk til annen kost. Sårbotulisme smitter gjennom jordforurenset sår ved f.eks. sprøytemisbruk hvor injeksjonen settes intramuskulært eller intrakutant. Smitter ikke fra person til person."

Insidens i Norge

"I perioden 1977-2006 er det til MSIS totalt meldt 47 tilfeller av botulisme. 35 av disse er næringsmiddelbårne, 8 er sårbotulisme hos injiserende misbrukere og 4 er tilfeller av spedbarnsbotulisme. Det er til MSIS i perioden 1975-2006 rapportert ett dødsfall forårsaket av botulisme (næringsmiddelbåren)"

Så vi trenger neppe bekymre oss så mye for at katten skal gi oss botulisme. ;)

Ja, jeg har katt. Han får ligge med oss i senga, hvis han vil det en stakket stund. Han har egen skål til tørrfor, tefat brukes til våtfor og disse vaskes i oppvaskmaskina sammen med våre tallerker, glass og annet kjøkkenutstyr. Jeg har enda tilgode å bli syk som følge av dette.

Endret av Saeria
Gjest Gjest_Ingunn_*
Slik piss blir for dumt!

Dette er da ikke piss!

Hvorfor mener du det? Du klarte ikke å svare nei, derfor skrev du at det var piss!!!

Så vi trenger neppe bekymre oss så mye for at katten skal gi oss botulisme. ;)

Ja, jeg har katt. Han får ligge med oss i senga, hvis han vil det en stakket stund. Han har egen skål til tørrfor, tefat brukes til våtfor og disse vaskes i oppvaskmaskina sammen med våre tallerker, glass og annet kjøkkenutstyr. Jeg har enda tilgode å bli syk som følge av dette.

Nemlig!

Hadde det vært mye sykdom og evt. dødsfall grunnet katte/hunde smitte tror jeg vel at de fleste hadde vært opplyst om dette og fått streng beskjed om hva dem skal og ikke skal - kan og ikke kan mht. dyrehold!

Gjest Norsk som faen
Konklusjon, det er stor variasjon i hva den enkelte legger i "hygenisk". Hvorfor ikke legge diskusjonen død?

Det er jo det som er meningen med diskusjoner da.Noen mener det ene og noen mener det andre!

Legge det dødt fordi vi er uenige!

Da kan hele KG legges død!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...