Gå til innhold

Er ikke menn lenger gentlemen(n)?

Gjest skorpio

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Charlotte_*

Jeg er helt enig med TS her. Har selv bodd mange år i utlandet, og det at folk bryr seg om andre rundt seg, er ganske så fint. I Nederland holder man alltid døren åpen hvis der kommer noen bak deg, og den personen tar da over, hvis han eller henne har noen bak seg igjen. Her i Norge, hvis du har flere bak deg, og du holder åpen døren, bare strømmer folk forbi, og tror at du er en dørvakt eller noe. :kjefte:

Er selv gift med en Amerikaner og han holder ALTID åpen døren, bærer de tyngste bæreposene eller alle hvis vi har lite. Hvis det høljregner, kjører han meg til inngangen, setter meg av, før han selv parkerer bilen. I begynnelsen syntes jeg alt var veldig rart, men nå setter jeg stor pris på det. :) Han reiser seg også alltid på bussen hvis noen andre må stå.

Jeg er glad jeg er gift med han! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skorpio
Jeg er helt enig med TS her. Har selv bodd mange år i utlandet, og det at folk bryr seg om andre rundt seg, er ganske så fint. I Nederland holder man alltid døren åpen hvis der kommer noen bak deg, og den personen tar da over, hvis han eller henne har noen bak seg igjen. Her i Norge, hvis du har flere bak deg, og du holder åpen døren, bare strømmer folk forbi, og tror at du er en dørvakt eller noe. :kjefte:

Er selv gift med en Amerikaner og han holder ALTID åpen døren, bærer de tyngste bæreposene eller alle hvis vi har lite. Hvis det høljregner, kjører han meg til inngangen, setter meg av, før han selv parkerer bilen. I begynnelsen syntes jeg alt var veldig rart, men nå setter jeg stor pris på det. :) Han reiser seg også alltid på bussen hvis noen andre må stå.

Så herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å holde døra oppe for damer er naturlig for meg egentlig, men jeg mister helt lysten i dag fordi det ikke er mange damer som kler seg som damer.

På et eller annet punkt i denne hverdagen med krav likestilling og lignende så fant mange kvinner ut at "HEI!.......Jeg er min egen sjef og jeg kan nå kle meg akkurat så stygt og grusomt som jeg vil!!"

Mulig jeg er sær her men før i tida var det stas å være gentlemann for damene da dem kledde seg skikkelig og pent og så ut som damer! I dag så er jeg i tvil om det er en baseballspiller eller en gymlærer for de leste damer anser treningstøy som finklær og tror at tights er "one-size-fits-all"! :)

Det var til og med ei dame som påsto at hun hadde på seg motetreningsbukse!!...ehhh......what??

Nei. Jeg tror at flere vil være gentlemann dersom man kan være gentlemann for en DAME!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest nå

En gang jeg skulle ut av en heis møtte jeg en godt voksen tysk herre. Han gikk til siden, smilte og sa "damene først" (på tysk, men jeg forsto såpass...). Ble glad jeg :) Synes denne lille høfligheten løftet dagen. Sendte et stort smil i retur.

Å hjelpe dem som faller ser jeg som naturlig. Men jeg er pleier jeg da, og vandt til å plukke opp de "fallne" :fnise: Har fanget opp et par gamle damer som har vært på vei i gulvet på bussen, og har fått et styggt blikk som takk. Jeg er faktisk ikke ute etter hverken å ta på dem eller nærme meg vesken deres om det er det de tror. Jeg ser rett og slett at de mister balansen, og strekker meg automatisk ut for å redde dem. Det er en refleks, men jeg blir lei av å få stygge blikk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita

En jeg datet, overrasket meg ved å ikke holde bildøra åpen, ikke holdt ytterdøra åpen men gikk inn først selv i stedet og lot døra stå åpen. Han skjenket ikke i vin i glasset mitt først, og han viste seg å være verken gentleman eller å ha noe spesielt med erfaring. Jeg tenkte at jeg kanskje hadde blitt bortskjemt av exen men han jeg er sammen med idag er gentleman så jeg tror det finnes flere gentlemen enn de som ikke er det. Jeg tar det som en selvfølge å bli behandlet som en dame. Kall meg gjerne gammeldags, men for meg er det rart å dele på betalingen om han inviterer ut på middag f eks. Det er en selvfølge at han betaler, bærer de tunge tingene, tar av seg det tunge arbeidet i hjemmet, lar damene komme først, holder opp dører, og gjør slike små ting. En selvfølge at han skal få damen til å føle seg som en dame! Hvis ikke ser jeg ikke på han som en "ordentlig" mann.

Endret av Tnita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er min mann også, og han er norsk:) Og jeg er også veldig glad for at jeg er gift med han! Ikke pga akkurat dette han gjør, men han er så omtenksom i alt han gjør.

Og han får selvfølgelig samme behandling tilbake på annet vis.....vi skjemmer bort hverandre, og trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min søsters mann er en gentlemann.....

har lukker opp og igjen bildøra for deg, og gjør absolutt alt etter "boka".......

så her sitter jeg og er misunnelig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min kjære, også. Synes det er koselig. :rødme:

Jeg skjemmer også bort han, men da på andre måter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at han betaler, bærer de tunge tingene, tar av seg det tunge arbeidet i hjemmet, lar damene komme først, holder opp dører, og gjør slike små ting. En selvfølge at han skal få damen til å føle seg som en dame! Hvis ikke ser jeg ikke på han som en "ordentlig" mann.

Bare fordi jeg er nysgjerrig; hva gjør du for å vise at du er "ordentlig dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg datet, overrasket meg ved å ikke holde bildøra åpen, ikke holdt ytterdøra åpen men gikk inn først selv i stedet og lot døra stå åpen. Han skjenket ikke i vin i glasset mitt først, og han viste seg å være verken gentleman eller å ha noe spesielt med erfaring. Jeg tenkte at jeg kanskje hadde blitt bortskjemt av exen men han jeg er sammen med idag er gentleman så jeg tror det finnes flere gentlemen enn de som ikke er det. Jeg tar det som en selvfølge å bli behandlet som en dame. Kall meg gjerne gammeldags, men for meg er det rart å dele på betalingen om han inviterer ut på middag f eks. Det er en selvfølge at han betaler, bærer de tunge tingene, tar av seg det tunge arbeidet i hjemmet, lar damene komme først, holder opp dører, og gjør slike små ting. En selvfølge at han skal få damen til å føle seg som en dame! Hvis ikke ser jeg ikke på han som en "ordentlig" mann.

Den gangen dette var menns jobb, var det også kvinnens jobb å pynte seg, være hjemme med barna, holde huset i orden, og ha middag på bordet når han kom på jobb, finne avisen og tøflene, og sørge for at barna ikke forstyrret ham med frekkheter eller høylydt lek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman-oppførselen gikk vel av moten omtrent samtidig som likestillingen satte inn... Jeg synes sånne små gester utover vanlig høflighet kan være søtt og koselig når jeg en gang iblandt opplever det, men det er absolutt ikke jeg forventer eller synes skal være en selvfølge. Tror jeg hadde syntes det var plagsomt om det skjedde hele tiden -hvis det kom en mann løpende for å åpne hver gang jeg nærmet meg en dør, for eksempel.

Opplevde en gang jeg gikk på trynet så det sang på gata i Oslo, at en mann faktisk stoppet bilen og kom løpende for å høre om det gikk bra og om jeg trengte hjelp. Det gjorde jeg ikke, men jeg var imponert over reaksjonen hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at han betaler, bærer de tunge tingene, tar av seg det tunge arbeidet i hjemmet, lar damene komme først, holder opp dører, og gjør slike små ting. En selvfølge at han skal få damen til å føle seg som en dame! Hvis ikke ser jeg ikke på han som en "ordentlig" mann.

Jeg ser ikke på slike damer som deg som en ordentlig dame.

Jeg blir direkte flau av jenter som forventer og forlanger.

Jeg er glad jeg og min samboer er likestilte i forholdet vårt, og at han ikke får meg til å føle meg som en stakkars som ikke klarer seg selv.

Her holder den som går først døra for den som går bakerst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita
Bare fordi jeg er nysgjerrig; hva gjør du for å vise at du er "ordentlig dame?

Hva jeg gjør? Nå er det litt vanskelig å definere siden det jeg gjør faller helt naturlig. Men jeg ordner hjemme, vi varter vel opp hverandre på hver sin måte. Jeg liker å kle meg pent for han og ta godt vare på meg og vise frem det. Jeg respekterer han fullt ut.

Den gangen dette var menns jobb, var det også kvinnens jobb å pynte seg, være hjemme med barna, holde huset i orden, og ha middag på bordet når han kom på jobb, finne avisen og tøflene, og sørge for at barna ikke forstyrret ham med frekkheter eller høylydt lek...

Ja, og jeg har en jobb jeg. Syns det er synd hvis menn slutter å gjøre disse små fine tingene.

Jeg ser ikke på slike damer som deg som en ordentlig dame.

Jeg blir direkte flau av jenter som forventer og forlanger.

Jeg er glad jeg og min samboer er likestilte i forholdet vårt, og at han ikke får meg til å føle meg som en stakkars som ikke klarer seg selv.

Her holder den som går først døra for den som går bakerst!

Hvorfor ser du ikke på meg som en ordentlig dame, hva slags grunnlag har du for å si det? Jeg forventer og forlanger... Jaha ja. Fordi jeg tar det som en selvfølge å bli behandlet pent av mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hjelpsom

Støtter alle som mener vi må være litt mer behjelpelige mot hverandre i hverdagen. Dette blir en kjempeklisje, men vi trenger faktisk mer kjærlighet i verden. Vær snill mot meg for faen, ellers griner jeg på deg - : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes folkeskikk og gentlemansfakter handler mest om å vise oppmerksomhet, enten ovenfor de man er sammen med (venner, kjæreste, familie) eller i offentlige rom. Og da har det mindre med kjønn å gjøre enn hva man faktisk gjør. Noen ting er kanskje kjønnsavhengig, som det å bære tunge poser, løfte kofferter (jeg strevde med min på et tog fullt av vernepliktige unggutter - den som endte med å hjelpe meg var ei dame på rundt 70) o.l., men det meste annet går begge veier, synes jeg. Å kjøre noen til døra når det regner - det er en fin egenskap, og jeg legger merke til folk som gjør det lille ekstra, men det er ikke ikke forbeholdt menn. Ei dame burde vel gjøre dette om det er hun som kjører...

Men jeg er enig i at det kunne vært mer av denne oppmerksomheten :) Man blir lett usynlig når ingen ser en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde døra oppe for damer er naturlig for meg egentlig, men jeg mister helt lysten i dag fordi det ikke er mange damer som kler seg som damer.

På et eller annet punkt i denne hverdagen med krav likestilling og lignende så fant mange kvinner ut at "HEI!.......Jeg er min egen sjef og jeg kan nå kle meg akkurat så stygt og grusomt som jeg vil!!"

Mulig jeg er sær her men før i tida var det stas å være gentlemann for damene da dem kledde seg skikkelig og pent og så ut som damer! I dag så er jeg i tvil om det er en baseballspiller eller en gymlærer for de leste damer anser treningstøy som finklær og tror at tights er "one-size-fits-all"! :)

Det var til og med ei dame som påsto at hun hadde på seg motetreningsbukse!!...ehhh......what??

Nei. Jeg tror at flere vil være gentlemann dersom man kan være gentlemann for en DAME!:)

Før kledde menn seg i dress og slips og var flotte menn. Nå går de rundt i hullete jeans og t-skjorte og klager hver gang de må ta på et slips.

Det der går begge veier!

Min mann er en gentlemann. Han lager frokorst til meg, åpner døren, bærer det som er tyngst osv. I begynnelsen åpnet han også bildøren for meg. Men det syntes jeg nesten var litt flaut. Da måtte han jo ut av sin egen dør, løpe rundt og åpne min, før han måtte rundt igjen. Det blir litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Wildcat
Støtter alle som mener vi må være litt mer behjelpelige mot hverandre i hverdagen. Dette blir en kjempeklisje, men vi trenger faktisk mer kjærlighet i verden.

Jeg er faktisk helt enig! Av og til er det de små tingene som gjør at man kommer i godt humør en ellers så kjip dag. F.eks at den som sitter på setet innenfor deg på bussen smiler og sier "takk" når du reiser deg for å slippe personen ut når h*n skal av. For meg er det utenkelig å ikke spørre om det går bra med en person som har gått på trynet rett ved meg. Jeg synes også det er hyggelig å reise meg for gravide og eldre på bussen.

Egentlig synes jeg ikke det å være "gentle" er kjønnsavhening, men jeg innrømmer at jeg synes det er hyggelig når menn åpner dører, trekker ut stolen og hjelper meg på med kåpen. Hjemme hos oss har vi innført begrepet "likestilling per muskelvolum" når det gjelder bæring av tunge ting - det er jo rett og slett logisk at det er den sterkeste som bærer de tyngste bæreposene hjem fra butikken og har den tyngste sekken på fjelltur. :)

Kom forøvrig på en episode av "Friends" nå, der Phoebe prøver å finne den ultimate uselviske handling, og konkluderte med at det finnes ingen slik handling. Og det er vel kanskje sant. Men det er vel ikke noe i galt i å gjøre noe som gjør at både en selv og en annen får et bittelitt bedre dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser du ikke på meg som en ordentlig dame, hva slags grunnlag har du for å si det? Jeg forventer og forlanger... Jaha ja. Fordi jeg tar det som en selvfølge å bli behandlet pent av mannen?

Det er basert på ordene dine i det forrige innlegget jeg siterte.

Du blir litt for 1950 for meg, og jeg er glad for at de fleste jenter/kvinner jeg kjenner ikke henger igjen i gamle dager.

Klarer du deg selv om du skulle bli singel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en tanke som umiddelbart slo meg; at dette må være definisjonen på en "gentlekvinne".

I dagens samfunn vil sannsynligvis en kvinne som gjør slikt bli sett på som et undertrykket nek og mannen hennes som en mannsjåvinistisk svin.....

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det virkelig overraske deg at ordene "forventer og forlanger" blir brukt om deg, når du ikke regner en mann som ordentlig mann om han ikke betaler maten din, bærer varene dine, åpner dører for deg osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...