FoxyFish Skrevet 6. mai 2008 #61 Skrevet 6. mai 2008 Lukter jeg misunnelse? Nei nei, du lukter folkehjelp!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #62 Skrevet 6. mai 2008 Det er snobbete å ta ordet jantelov i sin munn hver gang man blir rettmessig kritisert for sin ødslende livsførsel. Det mest snobbete av alt må imidlertid være å mene at "det er forskjell på folk"; altså at en dronning er mer verdifull enn en narkoman, at man har rett til bedre behandling fordi man er rik eller medlem av kultureliten osv.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #63 Skrevet 6. mai 2008 Nei nei, du lukter folkehjelp! Jeg lukter litt misunnelse her jeg!Når en med propanhytte vil ha hytte på 200-800 kvadratmeter hytte og samtidig mener at det hun vil prøve eller bytte ut det hun har med det som er snobbete! Da lukter leg misunnelse i alt hun har skrevet tidligere. Hva mener du med folkehjelp egentlig? Hjelpe folk til å forstå at det ikke nødvendigvis er bedre med en stor hytte med strøm og boblebad men likebra med utedo og propanhytte! Er det det du mener med folkehjelp? :klø:
FoxyFish Skrevet 6. mai 2008 #64 Skrevet 6. mai 2008 Jeg lukter litt misunnelse her jeg!Når en med propanhytte vil ha hytte på 200-800 kvadratmeter hytte og samtidig mener at det hun vil prøve eller bytte ut det hun har med det som er snobbete! Da lukter leg misunnelse i alt hun har skrevet tidligere. Hva mener du med folkehjelp egentlig? Hjelpe folk til å forstå at det ikke nødvendigvis er bedre med en stor hytte med strøm og boblebad men likebra med utedo og propanhytte! Er det det du mener med folkehjelp? :klø: Jeg anbefaler å lese tråden igjen - sakte og forsiktig.
Gjest Bond Skrevet 6. mai 2008 #65 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg synes ikke det å bruke penger har nødvendigvis noe med snobberi å gjøre. Det er mer med hvordan man forholder seg til andre mennesker, enn pengebruk seg selv. Mennesker bruker penger for forskjellige grunn, noen bruker mye penger på mat fordi de er gla i mat og liker god kvalitet og er typen som faktisk kan smake forskjellen mellom hakkede tomater. Noen liker fin design og setter pris på det og er villige til å betale mer for å ha finere ting rundt seg. Noen liker å ha mer plass - hvorfor ikke hvis du har råd for det? Ingen av de ting har noe med snobberi å gjøre synes jeg. Snobberi er hvordan du forholder deg til andre mennesker, om du vurderer mennesker basert på det ytre, om det er manerer eller penger eller riktig familiebakgrunn. PS. det å kalle det å kjøpe en design-sofa for snobberi? Eller noen som har en større hytte eller større hus eller finere veske... Tja.. virker som om det er en bitte liten del av janteloven som snakker? Endret 6. mai 2008 av mrs_bond
FoxyFish Skrevet 6. mai 2008 #66 Skrevet 6. mai 2008 Jeg synes ikke det å bruke penger har nødvendigvis noe med snobberi å gjøre. Det er mer med hvordan man forholder seg til andre mennesker, enn pengebruk seg selv. Mennesker bruker penger for forskjellige grunn, noen bruker mye penger på mat fordi de er gla i mat og liker god kvalitet og er typen som faktisk kan smake forskjellen mellom hakkede tomater. Noen liker fin design og setter pris på det og er villige til å betale mer for å ha finere ting rundt seg. Noen liker å ha mer plass - hvorfor ikke hvis du har råd for det? Ingen av de ting har noe med snobberi å gjøre synes jeg. Snobberi er hvordan du forholder deg til andre mennesker, om du vurderer mennesker basert på det ytre, om det er manerer eller penger eller riktig familiebakgrunn. Enig med deg. Enhver må få ha sine preferanser.Det virker som mange forbinder snobberi med det man kan se av materielle goder, og ikke så mye annet som kanskje har stor pengeverdi. Mat er et godt eksempel på det. Mange kjøper jo også veldig dyre sminke/hår/pleieprodukter uten at man flasher logoer av den grunn. Man får det man betaler for. De fleste jeg kjenner tyr til enkelte designprodukter når det kommer til make-up og parfyme, men man er da ikke snobb av den grunn. Om jeg vil bruke armani-parfyme og dior-mascara er jo det utelukkende på grunn av preferanser og erfaringer i forhold til kvalitet.
Carebear1 Skrevet 6. mai 2008 #67 Skrevet 6. mai 2008 Snobberi er dersom man bygger en hytte i gigantstørrelse med 7 bad og 7 soverom dersom man er 2 stykker og ikke har tenkt å leie det ut! Kun bygd for å vise at man har råd til det!!! Jeg syns også det blir "dust" å kjøpe en eks. veske til kr. 10.000; kun for å gå rundt å fortelle alle at den kostet så mye! Men hvordan kan du vite at folk som bygger så store hytter, eller kjøper dyre vesker gjør dette nettopp for å vise det frem? Hadde jeg hatt råd så kunne jeg fint bygd en stor hytte, med en haug bad og soverom, ikke fordi jeg skulle vise meg frem, men fordi det er praktisk. Da har man jo alltid god plass til venner, familie og forretningsforbindelser man eventuelt ønsker å ta med på hytta en tur. Tror mange som synes slikt er snobbete rett og slett er misunnelige. I Norge er det snobbete med en gang man bruker en masse penger, enten det er på en diger yacht, eller en kjempevilla. For meg virker det bare som folk er misunnelige. Hvem gidder egentlig å bo på 100 kvm rett ved e-18 om man kan få seg 500 kvm med strandlinje, brygge, badstu og basseng? Ikke jeg ialfall!
FoxyFish Skrevet 6. mai 2008 #68 Skrevet 6. mai 2008 Hadde jeg hatt masse penger, så hadde jeg brukt dem! Og da hadde jeg brukt dem på store hus og hytter og båter og det som verre er. Og det har ingenting med snobberi å gjøre, men å gjøre ting behagerlig for seg selv og sine nærmeste.
Carebear1 Skrevet 6. mai 2008 #69 Skrevet 6. mai 2008 Hadde jeg hatt masse penger, så hadde jeg brukt dem! Og da hadde jeg brukt dem på store hus og hytter og båter og det som verre er. Og det har ingenting med snobberi å gjøre, men å gjøre ting behagerlig for seg selv og sine nærmeste. Nettopp!
Gjest Screemy Skrevet 7. mai 2008 #70 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Men hvordan kan du vite at folk som bygger så store hytter, eller kjøper dyre vesker gjør dette nettopp for å vise det frem? Hadde jeg hatt råd så kunne jeg fint bygd en stor hytte, med en haug bad og soverom, ikke fordi jeg skulle vise meg frem, men fordi det er praktisk. Da har man jo alltid god plass til venner, familie og forretningsforbindelser man eventuelt ønsker å ta med på hytta en tur. Tror mange som synes slikt er snobbete rett og slett er misunnelige. (...) Dersom dem snakker mye om denne stooore hytta og viser bildet av den,snakker masse om hvor mye dem har investert i både det ene og det andre av dyre og meget spesielle saker de har innredet hytten med, samt legger ut i det vide å det brede om hvor dyrt alt var - istedenfor å snakke om omgivelsene rundt hytten, utsikten, skibakkene, turområdet o.l. så mener jeg det blir kun å ha en hytte for å skryte av og ikke noe annet! Dersom en kjøper en veske kun for å vise den fram til andre, snakke om hvor mye den koster osv. til dem man vser den fram til, og kun det er formålet med den veska, mener jeg at er kun snobberi og at de ikke kjøpte denne vesken fordi dette var en veske personen virkelig hadde lyst på - men veldig lyst til å prate om/vise fram, samt fortelle vennene sine om hvor dyr den var! (uvitenhet og galskap tenker jeg da) (om jeg skaffer en dyr veske eller får en dyr veske i gave, så ville jeg aldri ha gått rundt å fortalt hvor mye vesken faktisk kostet) Om jeg skulle ha vist den fram og evt. fortalt om denne fine og flotte vesken, hadde jeg heller vist fram hvor romslig og praktisk den var - dersom den var det da! Når det gjelder det du skriver om hytter og dets størrelse! Om du leser hva jeg faktisk skrev så mente jeg at det da ble bygd et palass til 2 der det kun var tenkt at to skulle disponere hytten samt at hytten ikke var til utleie! Å bygge en stor hytte der det er berenet på at evt. storfamilien også skal ha plass sammtidig/eller når dem måtte ønske det er noe annet! Nei, nei, det er ikke snobbete å kjøpe noe man kommer til å bruke regelmessig, men når du kjøper noe du sjeldent kommer til å bruke - bare fortelle at du har/kan disponere noe stort og meget dyrt når du vil - da, og først da blir det snobbete - og faktisk veldig latterlig!!! I Norge er det snobbete med en gang man bruker en masse penger, enten det er på en diger yacht, eller en kjempevilla. For meg virker det bare som folk er misunnelige. Hvem gidder egentlig å bo på 100 kvm rett ved e-18 om man kan få seg 500 kvm med strandlinje, brygge, badstu og basseng? Ikke jeg ialfall! Har du penger så bruk dem på hva du vil! Det jeg mener er jo ikke det da som du skriver! Om du forsøker å forstå det jeg skriver så finns det en mulighet for at du skjønner hva jeg mener! Prøv å forstå istedenfor å vri alt i en mølje!!! Det klarer du nok tror jeg1 Jeg mener at man skal bruke til det man har råd til dersom man har behov for det - men å kjøpe for kun å vise fram til andre, og skryte av det man har/kan skaffe selvom behovet ikke er til stede, mener jeg blir direkte kvalmt! Og det er det faktisk også!!! Nettopp! Det hadde jeg også gjort det, dersom jeg ville ha det for å bruke det! MEN ikke bare for å fortelle at jeg har det og kan bruke det når jeg vil fordi jeg har penger til å gjøre det! Snobette er kanskje ikke det rette ordet, men veldig unødvendig å presisere! Edit: noen usnobbete skrivefeil, men dog....."fy fele" så grusomme dem var.... Endret 7. mai 2008 av Screemy
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 7. mai 2008 #72 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes snobberi har mer med kulturvalg enn pengebruk å gjøre. Dvs, det er ikke snobbete å studere litteratur, men hvis man skryter på seg masse finkultur og ser ned på folk som velger lettere underholdning, da begynner det å ligne snobberi.
Gjest Bond Skrevet 7. mai 2008 #73 Skrevet 7. mai 2008 Det å kjøpe dyre ting å skryte at en har dem har i mine øyene ingenting med snobberi å gjøre. Det er mer harry enn snobbete, det synes i hvert fall jeg. Snobberi inkluderer en del manerer, og de mest snobbete mennesker jeg har sett snakker ALDRI om penger.
Gjest Gjest_Jasså_* Skrevet 7. mai 2008 #74 Skrevet 7. mai 2008 Fasinerende hvordann Harry-tråden ble en enighetstråd, mens snobbetråden ble en forsvarstråd. Mange snobber her på kvinneguiden, eller?
FoxyFish Skrevet 7. mai 2008 #75 Skrevet 7. mai 2008 Dersom dem snakker mye om denne stooore hytta og viser bildet av den,snakker masse om hvor mye dem har investert i både det ene og det andre av dyre og meget spesielle saker de har innredet hytten med, samt legger ut i det vide å det brede om hvor dyrt alt var - istedenfor å snakke om omgivelsene rundt hytten, utsikten, skibakkene, turområdet o.l. så mener jeg det blir kun å ha en hytte for å skryte av og ikke noe annet! Dersom en kjøper en veske kun for å vise den fram til andre, snakke om hvor mye den koster osv. til dem man vser den fram til, og kun det er formålet med den veska, mener jeg at er kun snobberi og at de ikke kjøpte denne vesken fordi dette var en veske personen virkelig hadde lyst på - men veldig lyst til å prate om/vise fram, samt fortelle vennene sine om hvor dyr den var! (uvitenhet og galskap tenker jeg da) (om jeg skaffer en dyr veske eller får en dyr veske i gave, så ville jeg aldri ha gått rundt å fortalt hvor mye vesken faktisk kostet) Om jeg skulle ha vist den fram og evt. fortalt om denne fine og flotte vesken, hadde jeg heller vist fram hvor romslig og praktisk den var - dersom den var det da! .... Man kan skryte av at ei veske er stor og romslig, men kan man da skryte av den store og romslige hytta si også? Eller er det snobberi? Hvor lite kan noe være før man kan skryte av hvor stort og romslig det er?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #76 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes ikke det å bruke penger har nødvendigvis noe med snobberi å gjøre. Det er mer med hvordan man forholder seg til andre mennesker, enn pengebruk seg selv. Mennesker bruker penger for forskjellige grunn, noen bruker mye penger på mat fordi de er gla i mat og liker god kvalitet og er typen som faktisk kan smake forskjellen mellom hakkede tomater. Noen liker fin design og setter pris på det og er villige til å betale mer for å ha finere ting rundt seg. Noen liker å ha mer plass - hvorfor ikke hvis du har råd for det? Ingen av de ting har noe med snobberi å gjøre synes jeg. Snobberi er hvordan du forholder deg til andre mennesker, om du vurderer mennesker basert på det ytre, om det er manerer eller penger eller riktig familiebakgrunn. PS. det å kalle det å kjøpe en design-sofa for snobberi? Eller noen som har en større hytte eller større hus eller finere veske... Tja.. virker som om det er en bitte liten del av janteloven som snakker? Veldig enig med deg i alt dette, og spesielt det jeg har uthevet! Det jeg har lagt mest merke til er "yrkessnobberi". (Jeg er akademisk utdannet, mens mannen min er yrkesutdannet) Det er utrolig mange som undervurderer yrkesutdannedes kunnskapsnivå og interesseområder kun ut i fra yrke, og noen har en så nedlatende holdning når de får høre hva han jobber med at jeg blir sjokkert. Kultursnobberi er også veldig utbredt. Jeg er en av dem som liker svensktopp (å danse til, ikke å lytte på ), og møter veldig ofte himlende øyne når jeg sier det. Det er ikke "fint nok"...
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #77 Skrevet 7. mai 2008 Jeg mener det er snobbete å skryte av alt man eier og hvor dyrt det er selvom dem ikke trenger tingene! Det er snobbete å gå med nesa i sky. Det er snobbete å dømme andre etter yrke. Snobberi er veldig dumt i grunn.Så snobberi er harry og ekkelt.
Nigo-san Skrevet 7. mai 2008 #78 Skrevet 7. mai 2008 Tråden er ryddet og delt. Debatten om hvem som har størst hytte, med eller uten gitarformet utedo, er plassert på Snikksnakk. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=333103 - Nigo (mod)
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #79 Skrevet 7. mai 2008 Tråden er ryddet og delt. Debatten om hvem som har størst hytte, med eller uten gitarformet utedo, er plassert på Snikksnakk. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=333103 - Nigo (mod)
Alice Ayres Skrevet 7. mai 2008 #80 Skrevet 7. mai 2008 Jeg mener det er snobbete å skryte av alt man eier og hvor dyrt det er selvom dem ikke trenger tingene! Det er snobbete å gå med nesa i sky. Det er snobbete å dømme andre etter yrke. Snobberi er veldig dumt i grunn.Så snobberi er harry og ekkelt. Ser ikke helt sammenhengen mellom snobberi og bruksverdien av det man anskaffer seg, og skryt trenger da slettes ikke å være negativt! Skryt kan komme av stolthet. Hvis jeg kjøper noe jeg synes er lekkert, er det naturlig for meg å fortelle om nyanskaffelsen til venner og kjente. Å gå med nesa i sky kan skyldes ryggproblemer. At man assosierer yrker med type personer og intelligensnivå, tror jeg er noe de fleste gjør - mer eller mindre bevisst. Hvis jeg hører om en som er søppeltømmer og om en som er hjernekirurg, gjør jeg meg ubevisst noen antagelser i hodet. Det er ikke dermed sagt at søppeltømmeren er mindre intelligent enn det hjernekirurgen er. Tror dette med å "dømme" folk etter yrket, har mer med stereotyper enn snobberi. Snobberi er veldig subjektivt, så er ikke du selv noe dømmende når du kaller de som ikke deler din definisjon for snobbete og dermed harry og ekle?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå