Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Helen Parr
Skrevet

Disse trådene viser vel i bunn og grunn ikke annet enn at begreper som "snobbete" og "harry" er fullstendig meningsløse, siden de rommer så mange subjektive kriterier.

Videoannonse
Annonse
Gjest Raptuza
Skrevet

Eg syns absolutt at snobberi har med holdning til andre menneske å gjera. :fy_fy:

Skrevet (endret)
Disse trådene viser vel i bunn og grunn ikke annet enn at begreper som "snobbete" og "harry" er fullstendig meningsløse, siden de rommer så mange subjektive kriterier.

Men det er jo morsomt og underholdende å diskutere, da. :)

skriveleif

Endret av Alice Ayres
Gjest Helen Parr
Skrevet
Eg syns absolutt at snobberi har med holdning til andre menneske å gjera. :fy_fy:

Jeg kan være enig i det.

For eksempel vil det kanskje kvalifisere til snobberi å gjøre som John Fredriksen gjorde her.

Mulig man kan si at det er snobbete å demonstrativt arbeide i hagen på første mai også.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Men det er jo morsomt og underholdende å diskutere, da. :)

Absolutt! :)

Skrevet

Kan du utdype det? :)

For hvis dette betyr at det å være snobbete går ut på at man selv har valgt rett og ikke skjønner hvorfor andre ikke velger likedan, så behøver det jo overhodet ikke ha noe med materiell velstand å gjøre.

Jeg har faktisk møtt en god del fordommer fordi jeg tok litteraturutdannelse. Hvor dum og lite nevenyttig var ikke jeg som gjorde det, liksom, og ikke skjønte at det var mye smartere å bli frisør eller sykepleier slik de hadde blitt!

På den annen side blir jo grensen mellom å være snobbete og besserwisser/fordomsfull omtrent usynlig.

Skrevet (endret)
...

jeg ser også snobberi i små hverdagslige ting.. Å alltid handle ost fra ferskvare ostedisker, og å dra på ferie på de dyreste plassene og spise middag på de dyreste restaurantene, der regningen kommer på mer enn turen i seg selv kostet.

Hvis den osten som selges ferdigpakka hadde vært akkurat like god som den man får i ferskvaredisken, så hadde saken stillt seg anderledes! Og dessuten koster ikke fersk ost så veldig mye mer enn den som står ved siden av synnøve.

Er ikke dette direkte selvmotsigende? Hytta til Kurt Nilsen er på 189 kvadratmeter. Hvis jeg forstår deg rett, er det greit med stor hytte bare den er gitarformet?

:fnise: Hehehe, det har jeg alltid ment!

Endret av FoxyFish
Gjest Frk ufin
Skrevet

Jeg syns det er flott med mennesker som har dyre saker jeg og dyre ting og store biler, hus og hytter.....men jeg liker dårlig at folk som har dette kun snakker om det og i annen hver setning bare må nevne det for de som IKKE har så mye å rutte med!

Dét mener jeg er helt på trynet!

Selv disponerer jeg to hytter, en på fjellet og en ved sjøen + har endel andre tinger å tanger jeg kan gratis nyte av fordi jeg er født inn i en rik familie - men snakker jeg veldig høyt om det! Nope!Det gjør jeg ikke!

Det blir bare så teit og unødvendig!Jeg kan få en bil jeg av pappa, men vil ikke ha det!Jeg skal lære meg hvordan det er å ha en skrabbebil mm.

Jeg vil gjerne være på en primitiv hytte med propan og utedo!

Gjest Jodaså
Skrevet

For dere som er interessert i litt mere enn bare synsing omkring dette temaet (snobberi-harry) så anbefales Pierre Bourdieus Distinksjonen. Her viser Bourdieu hvordan verdsetting av gjenstander og livsstiler, musikk, hjemmeinnredning etc er bestemt gjennom klassetilhørighet og sosial plassering.

At man har en smak for dyre varer, design etc er nok ikke uttrykk for en individuell smak selv om man liker å tro det.

Skrevet
Jeg syns det er flott med mennesker som har dyre saker jeg og dyre ting og store biler, hus og hytter.....men jeg liker dårlig at folk som har dette kun snakker om det og i annen hver setning bare må nevne det for de som IKKE har så mye å rutte med!

Selv disponerer jeg to hytter, en på fjellet og en ved sjøen + har endel andre tinger å tanger jeg kan gratis nyte av fordi jeg er født inn i en rik familie - men snakker jeg veldig høyt om det! Nope!Det gjør jeg ikke!

Det blir bare så teit og unødvendig!Jeg kan få en bil jeg av pappa, men vil ikke ha det!Jeg skal lære meg hvordan det er å ha en skrabbebil mm.

Men ,du... nå vet jo alle på KG om hyttene dine... :fnise:

Skrevet

Det er i så fall sympatisk av deg :)

På den annen side var det veldig snobbete det du gjorde nå :fnise:

For nå fikk du demonstrert hvor mye penger du har, samtidig som du fikk tatt avstand fra det og kalt andres hytter "primitive" ;)

Gjest Eurydike
Skrevet

Selv disponerer jeg to hytter, en på fjellet og en ved sjøen + har endel andre tinger å tanger jeg kan gratis nyte av fordi jeg er født inn i en rik familie - men snakker jeg veldig høyt om det! Nope!Det gjør jeg ikke!Det blir bare så teit og unødvendig!Jeg kan få en bil jeg av pappa, men vil ikke ha det!Jeg skal lære meg hvordan det er å ha en skrabbebil mm.

Men du skriver i det minste om det med veldig mange utropstegn! :ler:

Skrevet

Hysj!!

Gjest Screemy
Skrevet (endret)
Men ,du... nå vet jo alle på KG om hyttene dine... :fnise:

Ingen vet om dem!

Vet du mere enn meg så send meg info ;)

Kødda! Men jeg får disponere en primitiv hytte med propan og utedo +strandkant! Jeg foretrekker det framfor palass på fjellet ;)

Endret av Screemy
Skrevet
Ingen vet om dem!

Vet du mere enn meg så send meg info ;)

Desverre vet jeg ikke mer.

Men du med de to hyttene som gjerne vil ha propan og utedo: Jeg bytter gjerne. Send meg en PM, så avtaler vi tid og sted. Du kan få familie hytta vår med både propan og utedo, så får jeg dine.

Skrevet

Edelt av deg å hjelpe henne ut av knipa, Alice Ayres :fnise:

Gjest Helen Parr
Skrevet

Spørs om ikke det kan betegnes som snobbete, Alice.

Gjest Gjest_Skeptisk_*
Skrevet

Tja... hvor flott synes du det er i et samfunnsperspektiv? Hvem er det flott for? Synes du det er flott om dem som har nok penger får lov til å kjøpe opp land og einedom for å bygge palasser i strandsonen, slik at ikke andre med mindre penger får adgang til strandsonen? Er det flott med store biler og forbruk som medfører enorme belastninger på vår felles planet?

Svært uenig med deg, og nei; jeg synes ikke du er storsinnet som unner andre luksus. Man er først storsinnet når man ofrer sin egne luksus for at andre skal ha til livets opphold, - det nødvendige.

Å overse samfunnsansvar er snobberi!

Skrevet

Jeg synes det er snobberi hvis man begynner å begrense seg selv for å markere avstand til andre.

For eksempel, hvis man ikke kjøper den gode osten i ferskvaredisken fordi man ikke vil være en "snobb", hvis man ikke kjøper den fine kjolen på HM fordi den er billig, eller hvis man fyller bokhylla med bøker man ikke kommer til å lese fordi man vil fremstå som mer intelligent enn man egentlig er.

Jeg er nok litt snobbete.

Gjest Screemy
Skrevet
Desverre vet jeg ikke mer.

Men du med de to hyttene som gjerne vil ha propan og utedo: Jeg bytter gjerne. Send meg en PM, så avtaler vi tid og sted. Du kan få familie hytta vår med både propan og utedo, så får jeg dine.

Lukter jeg misunnelse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...