Gå til innhold

Bryllupsinvitasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det må gå an å si til denne dama at "vår familie består av 5 personer, du kan ikke invitere 4 av oss og tro at det er greit". Kanskje hun ikke har tenkt så langt selv....

Akkurat dette har jeg sagt og hun sier hun skjønner jeg vil anse min familie bestående av fem medlemmer men hun har ikke noe forhold til han som "bare" har vært en del av den familien de siste tre årene. Jeg blir mer og mer frustrert når jeg tenker på dette og håper hun tar til fornuft!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I så tilfelle så er det vel 2 personer som kun har tilhørt familien de siste årene. Da burde ikke din mann vært invitert heller.

Skrevet
I så tilfelle så er det vel 2 personer som kun har tilhørt familien de siste årene. Da burde ikke din mann vært invitert heller.

Godt sagt! :klappe:

Skrevet

Det var et godt poeng som ts kan si til søsteren sin :jepp:

Gjest Piper
Skrevet
Uff så leit.

Jeg tror jeg hadde gjort som deg. Men det er jo vanskelig da, når det er den eneste søsteren din.

Eventuelt så hadde jeg sagt til henne at da kan dessverre ikke de to andre barna komme heller, ettersom du ikke kan forsvare overfor dem at DE skal i bryllup, mens broren ikke får komme.

Jeg har opplevd at min stesønn ikke har blitt invitert i barnedåp/bryllup selv om både vi og de to småsøsknene er invitert. Men i de tilfellene har jeg håpet at det har hatt med å gjøre at småsøsknenen var så små at de var en del "oss", mens han har vært så stor at han greier seg selv.

Jeg vet også at det i et av tilfellene var snakk om plassproblemer.

Så det du sier er at det er greit å utestenge et barn, når det enten er plassmangel eller når aldersforskjellen er stor mellom de?

Og du hadde jo tydeligvis ikke sagt at da kommer ikke de andre to heller, for du har jo tydeligvis vært med på at stesønnen din har blitt utestengt. Men du bare unnskylder det med at han er så stor, og at i det ene selskapet var det plassmangel. Hvor stor plass tar en person egentlig?

Veldig greit å råde andre til ting, når man selv ikke behøver å følge rådet.

Skrevet
Så det du sier er at det er greit å utestenge et barn, når det enten er plassmangel eller når aldersforskjellen er stor mellom de?

Både nei og ja. Jeg synes ikke det er greit å utestenge et BARN. Men hos oss er nå barna 3 - 7 og 20 år. Jeg regner faktisk ikke lengre alltid med at stesønnen min regnes med i "familien" som inviteres. Faktisk så er det nå naturlig å nevne det OM han er hos oss og gjerne vil være med oss hit og dit. Og som oftes får han også egen invitasjon til bryllup og barnedåper. Han lever sitt eget liv og bor i egen leilighet. Men jeg tar ham alltid med på presanger. Han er nå liksom en del av "underskrifta" da

Og du hadde jo tydeligvis ikke sagt at da kommer ikke de andre to heller, for du har jo tydeligvis vært med på at stesønnen din har blitt utestengt. Men du bare unnskylder det med at han er så stor, og at i det ene selskapet var det plassmangel. Hvor stor plass tar en person egentlig?

Veldig greit å råde andre til ting, når man selv ikke behøver å følge rådet.

Hvor stor plass tar en person egentlig?

Nå synes jeg faktisk at du tillegger meg helt andre meninger enn jeg gir uttrykk for i innlegget mitt. Det er hyggeligere om man spør, istedet for å anta at "worst case scenario"-stemmer.

Som du har skjønt er det altså stor aldersforskjell i ungeflokken vår. Så i vårt tilfelle var faktisk ikke stesønnen min ikke lengre et barn da dette skjedde. Han var på daværende tidspunkt 18 år. Mens søsknene var 1 og 5.

I den aktuelle barnedåpen hadde jeg nok sagt noe om det, om jeg ikke visste at det uansett ikke passet for stesønnen, fordi han var på klassetur i Praha. Men jeg så ikke noe poeng i å lage masse styr av å få ham bedt, for så å melde avbud i det han fikk invitasjon. Det var heller ikke en dåp i nær familie, men sønnen til et vennepar der jeg og mannen var faddere. Og jeg visste tilfeldigvis at dåpsbarnets mor ikke kunne be flere hun gjerne ville hatt der på grunn av plassmangel.

I det aktuelle bryllupet var sønnen vår (nå 7) baby, og var med fordi jeg ammet ham

Stesønnen var da 14 og var hos sin mor. Dette var ikke snakk om et bryllup i nær familie, men en av mine venninner. (Som stesønnen min ikke kjenner noe særlig - altså ikke en familievenn) Vi var nok typisk "nederst ved bordet-gjester" og jeg syntes ikke det var det minste rart at vi fikk "løyve" til å ta med

oss en baby, mens en fjortenåring ikke var regnet med på samme måten.

For meg går dette skillet ved når barnet trenger en egen plass ved bordet.

Men jeg kan love at hos oss så er stesønnen min absolutt regnet som en del av familien. Det henger bilde av ham ved siden av de andre barnebarna på veggen hos mine foreldre, han hadde konfirmasjon med hel og halv og ste og hele sulamitten, og er faktisk fadder på barnet til min bror.

Gjest viblita
Skrevet

Trådstarter, du høres ut som en kjempefin stemor! Jeg krysser fingrene for at søsteren din ombestemmer seg og inviterer stesønnen din. :klemmer:

Skrevet
Hun burde ha invitert stesønnen din. Han er også en del av "din" familie. Du bor jo sammen med pappaen hans. Her synes jeg faktisk at søsteren din ikke har tenkt så langt. Dere 4 skal pynte dere til fest, mens han skal utelates? Nei, det hadde ikke jeg gått med på. Enten alle eller ingen. Hadde dette vært min søster så hadde jeg ikke gått for jeg hadde ikke hatt hjerte til å la stesønnen min være utenfor. Han er en del av din familie, som også vil si din søsters familie og jeg finner det merkelig at hun kan utelate han på den måten.

Helt enig! Dette hadde jeg aldri i verden gått med på. Uansett om det så er søsteren min eller ei. Jeg hadde gitt beskjed til henne om at vi ikke kom. Aldri i verden om jeg hadde godtatt noe slikt. Sånt GJØR man bare ikke mot barn!!!!!

Gjest Gjest
Skrevet
Min søster skal gifte seg, og bor på en annen kant av landet enn oss men skal ha bryllupet "hjemme" på mitt bosted. Mine to barn skal være brudepike/svenn men hun har ikke tenkt å invitere min stesønn på ti år. Barna våre går veldig godt overens og min stesønn er en rolig unge. Jeg mener det er en selvfølge at hun inviterer han men hun er ikke enig.

Jeg har ikke lyst til å gå i et bryllup med fire av fem familiemedlemmer, jeg har tatt det opp med henne men hun ser ikke helt mitt poeng for hun har ikke tenkt å ha barn i bryllupet sitt. Hun skal kun ha mine to siden de skal være brudepike/svenn. Jeg har ingen andre søsken så jeg mener det er ikke noen andre barn det ville vært naturlig å hatt.

Inviteres ikke stebarn på lik linje som biologiske når man bor sammen i et stabilt forhold? Jeg leser samme problematikken angående en konfirmasjon her og et stebarn også. Hva skal til for at folk viser litt storsinn og faktisk bruker hodet og tenker på de som står igjen?

enda et eksempel på hvordan det blir vanskelig å være stebarn. det er ikke gitt at alle tar hensyn til at de er en DEL av fam.

jeg hadde gitt besked at vi velger å takke nei. vi kan ikke akseptere at barn blir ekskludert og beh sånn.

Om det var ditt biologiske barn...skulle det ha vert svenn da?....

jeg har selv blitt beh sånn tidligere...mine barn er særkulls og ble utelatt ved invitasjoner osv.....jeg satte en stopper for det. jeg kunne ikke se på at noen beh barn slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...