Frk Johansen Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Min søster skal gifte seg, og bor på en annen kant av landet enn oss men skal ha bryllupet "hjemme" på mitt bosted. Mine to barn skal være brudepike/svenn men hun har ikke tenkt å invitere min stesønn på ti år. Barna våre går veldig godt overens og min stesønn er en rolig unge. Jeg mener det er en selvfølge at hun inviterer han men hun er ikke enig. Jeg har ikke lyst til å gå i et bryllup med fire av fem familiemedlemmer, jeg har tatt det opp med henne men hun ser ikke helt mitt poeng for hun har ikke tenkt å ha barn i bryllupet sitt. Hun skal kun ha mine to siden de skal være brudepike/svenn. Jeg har ingen andre søsken så jeg mener det er ikke noen andre barn det ville vært naturlig å hatt. Inviteres ikke stebarn på lik linje som biologiske når man bor sammen i et stabilt forhold? Jeg leser samme problematikken angående en konfirmasjon her og et stebarn også. Hva skal til for at folk viser litt storsinn og faktisk bruker hodet og tenker på de som står igjen?
Betsy Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Jeg synes det er en selvfølge at stebarn blir invitert på lik linje med biologiske. Trist at ikke voksne ser hvor vondt det kan føles for barna som utelates.
Frk Johansen Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2008 Min stesønn bor hos oss 40%, mine barn hos oss 50% og vi bor i nærheten av hverandre så vi ses nok kanskje litt mer i forbindelse med treninger/kamper/skolearrangementer etc.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Kjenner søstera di stesønnen din, da? I det andre tilfellet var det snakk om en konfirmant som vil ikke ville be halvsøskenet sitt. I dette tilfellet er det snakk om en person som ikke er i slekt med dette barnet. En ting er om hun kjenner barnet godt, en annen ting om hun ikke har noe kontakt med barnet. Jeg synes i grunnen brudeparet bør få bestemme gjestelisten selv.
Frk Johansen Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hun kjenner han jo ikke så godt, det skjønner jeg også. Vi bor langt unna hverandre men de ses jo 2 ganger i året, hver sommer og til jul. De har feiret jul sammen og noen bursdager som er på sommeren. Hun skal gifte seg en helg vi har barna, jeg tenker på han som ikke skal pynte seg for han er ikke invitert. Ikke like stas for meg og mine da føler jeg å forlate huset pyntet til en fest hvor han ikke skal få delta. Endret 6. mai 2008 av Frk Johansen
Kittykat Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Hun burde ha invitert stesønnen din. Han er også en del av "din" familie. Du bor jo sammen med pappaen hans. Her synes jeg faktisk at søsteren din ikke har tenkt så langt. Dere 4 skal pynte dere til fest, mens han skal utelates? Nei, det hadde ikke jeg gått med på. Enten alle eller ingen. Hadde dette vært min søster så hadde jeg ikke gått for jeg hadde ikke hatt hjerte til å la stesønnen min være utenfor. Han er en del av din familie, som også vil si din søsters familie og jeg finner det merkelig at hun kan utelate han på den måten.
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Om de to andre skal være brudepike/venn syntes jeg ikke har noen ting og si. Om hun kunne skulle hatt brudepiker, hadde hun latt sønnen din bli hjemme da. De skal jo være der til kanskje etter middag, så om det blir et barn til gjør vel liten forskjell syntes nå jeg.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Har brudgomen noen barn han er onkel til også? Slik at det er barn på den siden også som ikke blir invitert? Isåfall kan det være hun rett og slett er så korttenkt at hun mener at hun ikke har gjort forskjell siden det er flere enn ham som ikke blir invitert. Det hun derimot ikke tenker på er at han er den eneste som blir utelatt i din familie, og det er synd. Hadde en blitt invitert og to ikke, så hadde det nesten vert greit (visss den ene var budepike), men når en blir utelatt da er det alt annet enn greit!
Gjest Raptuza Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Ja, ja. Det er ikkje lett med desse nyare familiekonstellasjonane. Inviterte min fars sambuar i vårt bryllup, men ho takka nei....
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #11 Skrevet 6. mai 2008 Så hun inviterer altså bare de barna som skal være brudepike/svenn...? OK. Så om du hadde hatt en liten unge på 1 år som ikke kunne være brudepike/svenn så måtte den ungen ha blitt igjen også...??? Det er greit nok at man ikke vil ha unger i bryllupet sitt. Men man kan ikke invitere en familie og bare akseptere at de tar med 2/3 av barna sine!! Og det at de 2/3 skal "brukes til noe" (=brudepike/svenn) er ikke god nok unskyldning for at den 3. ungen i familien ikke skal få bli med - fordi han ikke skal "brukes til noe". Det er lov å bruke hodet også da.....
Gjest ¤bella¤ Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Jeg syns absolutt stesønnen din skulle blitt bedt, og tror nok jeg hadde prøvd ganske hardt å fått han med.
Lizzee Skrevet 6. mai 2008 #13 Skrevet 6. mai 2008 Det er mange som velger å feire bryllup uten at barn er invitert. Og det er helt greit det. Men når 2 barn i en familien som består av 3 barn blir invitert fordi de skal være brudepike og brudesvenn så er det naturlig at det tredje barnet også får bli med. Hvorvidt din søster kjenner denne gutten godt eller ei spiller ingen rolle. Inviterer hun to av barna som bor under ditt tak må hun også invitere den tredje.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #14 Skrevet 6. mai 2008 Det hadde vært interessant å lese svarene denne tråden ville ha fått inne på bryllupsforumet.
Gjest Piper Skrevet 6. mai 2008 #15 Skrevet 6. mai 2008 Jeg hadde rett og slett takket nei til en slik invitasjon, for selv om din søster ikke kjenner stesønnen så godt er han fortsatt en del av familien deres. Derfor hadde ikke jeg gått, og jeg hadde brydd meg fint lite om hva min søster mente om akkurat den delen. Voksne mennesker burde klare å oppføre seg bedre enn som så, men tydeligvis er det enkelte som ikke klarer dette.
Betsy Skrevet 6. mai 2008 #16 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Det hadde vært interessant å lese svarene denne tråden ville ha fått inne på bryllupsforumet. Hvorfor det? De aller fleste (til og med brudepar) skjønner vel at det ikke er pent å gjøre forskjell på barn fra samme familie. At enkelte ønsker seg et fullstendig barnefritt bryllup, blir en helt annen sak. Endret 6. mai 2008 av Betsy
Noldus Skrevet 6. mai 2008 #17 Skrevet 6. mai 2008 Hei!! Jeg har selv to stebrødre, og valgte å ikke invitere dem til vårt bryllup, dette på grunn av ekstremt lite kontakt. Tror ikke jeg har pratet med dem på vertfall 4 år, så følte det ble helt feil. De har heller aldri bodd sammen med oss så jeg har aldri fått noe særli forhold til dem. Dette ser jeg på som greit.. Men det du forteller her, det mener jeg ikke er greit. Man utelater ikke en eneste person fra en familie slik som dette. Ikke når han er gammel nok til selv å forstå hva som skjer.
Noldus Skrevet 6. mai 2008 #18 Skrevet 6. mai 2008 Jeg hadde rett og slett takket nei til en slik invitasjon, for selv om din søster ikke kjenner stesønnen så godt er han fortsatt en del av familien deres. Derfor hadde ikke jeg gått, og jeg hadde brydd meg fint lite om hva min søster mente om akkurat den delen. Voksne mennesker burde klare å oppføre seg bedre enn som så, men tydeligvis er det enkelte som ikke klarer dette. Dersom dere bare sees ett par ganger i året, så kjenner hun vel egentli ikke dine barn noe særli bedre heller??
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 6. mai 2008 #19 Skrevet 6. mai 2008 Hvis dere drar uten ham vil det kunne virke på ham som om dere godtar avgjørelsen uten problemer. Han er stor, men ikke stor nok til å se hva som er blitt gjort "bak hans rygg" (dvs. at dere har lyst og forsøker å få ham med). Din søster, som er en voksen dame (og burde oppføre seg som en også!), vil ha lettere enn stesønnen din for å se din side av saken. Eller sagt på en annen måte, hva har hun å tape ? Ingenting! Stesønnen din kan komme til å føle seg tilsidesatt, og det kan være utrolig sårt
Gjest Gjest_mango_* Skrevet 6. mai 2008 #20 Skrevet 6. mai 2008 I dette tilfellet syns jeg det var greit siden de ungene som inviteres bare er de som skal være brudepiker/brudesvenner. Hadde flere barn blitt invitert syns jeg din stesønn også burde blitt invitert med. Ville valgt å ikke gjøre minst mulig nummer ut av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå