Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2008 #21 Del Skrevet 16. mai 2008 Alle kan kle seg etter eget ønske, men så skal en ikke glemme at burkadrakten er et resultat av kvinneundertrykking som bestemmer at kvinnen skal iføre seg det plagget. Kan man da snakke om frivillig/ufrivillig tvang eller har kvinnene en reell valgmulighet?? Kan man snakke om frihet hvis vi krever at de skal ta disse plaggene av seg? Det blir på en måte samme problemstillingen. Tvang blir det uansett om du krever at noen skal kle på seg eller av seg! Hvis vi krever at alle i slike plagg skal ta de av, samtidig som noen av disse jentene selv har valgt plagget, er vi ikke da like ille som de som krever at det skal være på? Og kan det ikke føre til at de som blir tvunget inn i slike plagg ikke får lov til å bevege seg i samfunnet hvis slike plagg blir forbudt? Da ender det jo med at de får enda mindre frihet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #22 Del Skrevet 16. mai 2008 Kopiert fra link i tråden: Kle på deg når du skal ut i varmen. Bruk luftige, lyse klær av stoff som ”puster” – gjerne flere lag. Sats på klær som er lette å vaske, det er en fordel når du svetter mye. Føttene har det best i lette, myke sandaler som er gode å gå i. Lyse farger fanger opp veldig lite varmestråler. Og tynne stoffer som ligger utenpå hverandre med luft imellom, virker isolerende og holder varmen ute. Når folk som bor i varme land ofte går kledt i sort, er det fordi mørke klær gir bedre beskyttelse mot ultrafiolette stråler enn lyse klær. Varmen stenger de ute med flere klesslag. Svarte klær absorberer nesten all stråling, slik at det blir ufattelig varmt, hvorfor tar folk ellers av seg genser og ytterplagg når det er varmt ute? For øvrig kan man undres over hvorfor mennene i Arabiske land som oftest går med hvite plagg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 16. mai 2008 #23 Del Skrevet 16. mai 2008 Kan man snakke om frihet hvis vi krever at de skal ta disse plaggene av seg? Det blir på en måte samme problemstillingen. Tvang blir det uansett om du krever at noen skal kle på seg eller av seg! Hvis vi krever at alle i slike plagg skal ta de av, samtidig som noen av disse jentene selv har valgt plagget, er vi ikke da like ille som de som krever at det skal være på? Og kan det ikke føre til at de som blir tvunget inn i slike plagg ikke får lov til å bevege seg i samfunnet hvis slike plagg blir forbudt? Da ender det jo med at de får enda mindre frihet! Før hele problemstillingen snus på hodet , må man ta utgangspunkt i at disse kvinnne er pålagt en kleskodeks av mannen sin, religion er ofte brukt som unnskyldning. Det står visst ingen steder i Koranen at kvinne skal dekkes til for å skjule individet eller for å passe på at ingen skal bli tiltrukket av henne som kvinne. Er hun iført burka hjemme ? Lite trolig. Det er passe fordomsfullt å anta at samtlige menn eller kvinner for den del ser på den muslimske kvinne som et vandrende kjøttstykke som for alt i verden må skjermes for det overseksualiserte samfunnet vi lever i . Det er en velkjent fordom blant utlendinger( alle norske kvinner kler seg som horer) og skal derfor behandles som noen. Hvor er den naturlige friheten da?? Hvis disse kvinnene hadde et valg , ville sikkert et behagelig antrekk vært å foretrekke. Jeg synes generelt det er underlig med personer som har alt for mye kler på seg, og tydelig er mistilpass. De kan ta av seg klærne, burkakledde kvinner kan ikke det. Frihet? tja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. mai 2008 #24 Del Skrevet 16. mai 2008 Noe må det være... Hadde aldri falt meg inn å ta på bukse, genser, kanskje kåpe og lue for å kle varmen ute , skjønner ikke logikken i det. Finnes det informasjon om fenomenet? tror kanskje det har mer med fasong og slikt å gjøre, det er jo ikke sydd som bukse, men som kjoler, lag på lag og slikt. Det skal visst bli mer luftig det. Og om man ser mange kvinner, også de som ikke tildekker seg, i afrikanske land, så går fler av dem i mørke/sorte kjoler eller andre flagrende gavanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #25 Del Skrevet 16. mai 2008 tror kanskje det har mer med fasong og slikt å gjøre, det er jo ikke sydd som bukse, men som kjoler, lag på lag og slikt. Det skal visst bli mer luftig det. Og om man ser mange kvinner, også de som ikke tildekker seg, i afrikanske land, så går fler av dem i mørke/sorte kjoler eller andre flagrende gavanter. De har vel genser/ skjorte og benklær under burkaen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. mai 2008 #26 Del Skrevet 16. mai 2008 De har vel genser/ skjorte og benklær under burkaen? har aldri titta under en burka jeg, så det skal jeg ikke uttale meg om, hadde vel ikke vært utenkelig om de gikk i kjole/skjørt uten bukse under egentlig. Det som vel er kluet, er vel at det ikke skal være kroppsnært, at det skal være lag på lag (noe det jo blir om man har på vide topper eller bukser/skjørt under burkaen også), slik at det blir sirkulasjon under der. Jeg kjenner ikke noen som bruker burka jeg altså, så jeg vet egentlig ikke hvordan det fungerer under der, men i andre vide, flagrende gavanter som ofte brukes i land som er betraktelig varmere en norge, så er ihvertfall det målet, at man skal unngå å få sola skinnende direkte på kroppen, da DET blir veldig varmt, og at man skal ha vide, flagrende ting på seg, gjerne litt lag på lag, slik at det kommer flere lag luft imellom og dermed kan holdes noe kjøligere innerst mot huden. man ser jo mange steder at også mennene bruker kjoler og heldekkende plagg, og plagg som dekker til hodet, og det er ikke fordi noen tvinger dem til det, så jeg regner med at det OGSÅ er noe fornuft i hvordan de kler seg. altså utover å dekke til utseendet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #27 Del Skrevet 16. mai 2008 Hvis det er så fantastisk smart å pakke seg inn i mørke klær, hvorfor er det ikke andre enn muslimer o.l. kledd slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 16. mai 2008 #28 Del Skrevet 16. mai 2008 Hvis det er så fantastisk smart å pakke seg inn i mørke klær, hvorfor er det ikke andre enn muslimer o.l. kledd slik? Fordi andre enn arabermuslimene ikke bor på disse jævla ørkenstedene. Hvis det er så fantastisk smart å ikke pakke seg inn for å minimere soleksponering, hvorfor er hvite australiere på toppen av melanomstatistikken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #29 Del Skrevet 16. mai 2008 Fordi andre enn arabermuslimene ikke bor på disse jævla ørkenstedene. Hvis det er så fantastisk smart å ikke pakke seg inn for å minimere soleksponering, hvorfor er hvite australiere på toppen av melanomstatistikken? Det er noe som heter solkrem :kaffe: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. mai 2008 #30 Del Skrevet 16. mai 2008 Det er noe som heter solkrem :kaffe: må da være mye enklere å kle ute solen en å drive å smøre seg stadig vekk, hadde jeg ikke vært interessert i å få farge, hadde jeg kledd meg for både beskyttelse og behag jeg. min mor bruker noen afrikanske kjoler på sommern, fordi de er så utrolig deilige å ha på, de er vide, i godt stoff og blir veldig luftige og svale å ha på i varmen. Har bedt henne utallige ganger om å ta med til meg og, men har innsett at jeg nok må fikse det selv.. og, er det ikke bare LITT tenkelig at de som er født, oppvokst og vant til sterk hete året rundt, vet hva som funker og hva som er mest effektivt for å hindre hete en oss nordboere som er heldige om vi har hete to mnd i året? eller er det igjen en selvfølge at det er vi som sitter med fasiten og alle som ikke gjør som oss gjør det fordi de enten ikke vet bedre eller blir tvunget til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå