Pasjonsblomst Skrevet 5. mai 2008 #1 Del Skrevet 5. mai 2008 Idag utbrøt jeg noen sjokkerte gloser da jeg kjørte forbi en kvinne i Burka.. Skjønt jeg tror faktisk det var en Chador (den eneste lett synlige forskjellen er at Chadoren viser hele ansiktet, mens Burkaen viser kun øynene (correct me if I am wrong). Jeg synes ikke en sortkledd, tildekket kvinne hører hjemme i Stavanger en vakker vårdag! Jeg får meg ikke til å tro at hun har på seg den for å feire hva hun tror på, at hun synes det er et nydelig plagg.. Jeg tror kanskje hun ikke har så mye valg. Og når de snakker om dette her så snakker de jo om VALGFRIHET.. at folk må få lov å gå i hva de vil. Men er det nettopp ikke det mange av disse kvinnene ikke kan? Altså gå kledd i akkurat det de vil? Jeg blir så trist.. Vet jo at kvinner undertrykkes mange steder i verden, men at dette også skjer her i Norge. Hva med en lov å forby "valgfrihet under tvang"? Noe inni meg fikk lyst å gå bort til kvinnen (som var mørkhudet, jeg tippa fra Somalia) og spørre hvorfor hun hadde på seg det plagget der? (Kanskje mest lyst å skrike: bryt ut kvinne, bryt ut av tvangstrøyen.. du kan være fri i Norge, du kan kle deg i hva du vil!!!) (ville jo ikke gjort noe sånt, da jeg er klar over at det er "valgfritt" og jeg passer mine egne saker). Men det er et spennende tema... Blir glad for innspill, særlig fra kvinner som dekker seg til på ligende måter (også med Hijab). Ikke ta meg for rasist, er det noe jeg er så er det heller feminist (nei menneskerettighetsforkjemper!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. mai 2008 #2 Del Skrevet 5. mai 2008 Det er ikke bare i Stavanger at man ser damer i slike plagg på varme dager. Jeg bor i en Østfoldby, og her har jeg flere ganger sett familier på piknik på badestranden (ikke i år da, foreløpig). Barna og mennene bader, ikke damene. Mennene er kledd som norske menn er om sommeren, sitter i shorts og bar overkropp. Jeg har vondt av damene som må sitte innhyllet i sine lange, flagrende gevanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. mai 2008 #3 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg ville trodd de klærne var laget nettopp for vamt klima. De stammer jo fra Midt-Østen-området, hvor de "flagrende gevantene" skjermer mer for sola enn hva shorts gjør. Men kanskje de bruker et annet stoff her oppe enn hva de gjorde før, jeg vet ikke. Uansett synes jeg også det blir veldig trist og veldig feil hvis de er tvunget til det, men jeg mener så absolutt de skal få gå med det hvis de velger det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Del Skrevet 7. mai 2008 du kan være fri i Norge, du kan kle deg i hva du vil!! Er det bare meg, eller motsier du deg selv :klø: ? Kan man kle seg som man vil, ja da kan man gå med burka også. Det er selvsagt trist at noen blir tvunget, men alle blir ikke det. Og vi vet heller ikke hvem som bli og ikke blir tvunget. La folk få gå i fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #5 Del Skrevet 13. mai 2008 Om jeg ikke tar helt feil så skygger en del av de for sola og dermed hjelper mot varmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #6 Del Skrevet 13. mai 2008 Om jeg ikke tar helt feil så skygger en del av de for sola og dermed hjelper mot varmen. Du tar nok helt feil.. Mørke, og spesielt svarte klær er mye varmere å ha på seg i solen. Det er nok ikke behagelig , det er trossalt heldekkende og ingen varme slipper ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 13. mai 2008 #7 Del Skrevet 13. mai 2008 Men det som er litt rart, fordi vi tok et eksperiment en gang, og da hadde jeg på en burka og gikk ved siden av en fra midtøsten. Han har det typiske midtøsten-utseende, så det var på en måte ikke vanskelig å se "at jeg hørte til han". Det kom da bort en annen muslimsk mann. Han startet å prate til oss, og til meg. Jeg hadde da øvd inn et par gloser som betyr hei, men jeg husker ikke dem nå lenger Han forstod dette ganske raskt da, at jeg ikke egentlig var muslim. Da startet han med å fortelle meg at det var ikke så vanskelig å skjønne at jeg ikke var muslim, fordi i Norge pleier de ikke å gå med heldekkendes burka, men de viser alltid ansiktet visst nok. Men jeg merket mye fordommer under den burkaen der. Ei gammel dame så først veldig stygt på meg, før hun slo til meg( ) og så skjellte hun ut han jeg gikk med. Skrek ut om kvinnediskriminering.. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med meg Men sånn over til TS, jeg er på en måte enig med deg. Men samtidig så er ikke jeg muslim og jeg kan ikke si at jeg vet at de bruker det på grunn av tvang osv.. men at det er litt merkelig at de går med noe som dekker dem til på den måten i Norge det er en annen sak. Jeg forstår dem ikke, det er vel det riktige å si, men at jeg respekterer hvordan de går kledd gjør jeg. Men er det slik at de kan velge mellom de mer heldekkendes plaggene og hijab? Isåfall, burde ikke hijab være et litt mer vennlig holdeplagg her i Norge å bruke? De fleste begynner jo å bli vandt med disse plaggene nå, og bruk av hijab er ikke akkurat et problem, og det er jo lettere å bli akseptert i samfunnet med kun hijab istedenfor de andre plaggene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tnita Skrevet 15. mai 2008 #8 Del Skrevet 15. mai 2008 Ikke alle velger om de vil bruke det eller ikke. Noen blir tvunget, og jeg vil tro de fleste blir det - om de da ikke blir hjernevasket til det. Ja, jeg sier hjernevasket for det er det jeg mener mye av den religionen gjør dessverre. Har hatt dette på nært hold over lengre tid og kan trygt si at ofte bestemmer mennene hva kvinnene kan ikle seg, og hva de ikke kan ikle seg. Pluss alt det andre de ikke får lov til å gjøre. Kvinnene skal liksom ikke ha egen fri vilje, de - det er de for dumme til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2008 #9 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg har sett masse "burkaer" i oslo.Med bare øynene som synes.Tror det er mest somaliske jeg har sett med det. Jeg tror ikke de går med det helt frivillig,men kanskje de også har bestemt det litt selv,sikkert forskjellig fra person til person.Man vet jo ikke hva som skjer i hjemmet deres.Men en ting jeg tror ganske sikkert at hvis hun ikke er gift/har en mann så ville hun ikke gått med det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 15. mai 2008 #10 Del Skrevet 15. mai 2008 Klarer ikke ta TS sitt innlegg seriøst...for det kan det da virkelig ikke være? Du er for at alle skal få kle seg som de vil, så lenge det ikke er tildekkende? Er det det du mener? For det gir ikke mening i det heletatt. Mange muslimske kvinner foretrekker å gå i heldekkende klær for å ikke bli objektivisert.. er da en helt ærlig sak det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amare Skrevet 16. mai 2008 #11 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg har sett masse "burkaer" i oslo.Med bare øynene som synes.Tror det er mest somaliske jeg har sett med det. Jeg tror ikke de går med det helt frivillig,men kanskje de også har bestemt det litt selv,sikkert forskjellig fra person til person.Man vet jo ikke hva som skjer i hjemmet deres.Men en ting jeg tror ganske sikkert at hvis hun ikke er gift/har en mann så ville hun ikke gått med det.. ehm.. hehe hvordan klarer du å se at de er somaliske da?? hvis de er heldekkende??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2008 #12 Del Skrevet 16. mai 2008 Du tar nok helt feil.. Mørke, og spesielt svarte klær er mye varmere å ha på seg i solen. Det er nok ikke behagelig , det er trossalt heldekkende og ingen varme slipper ut. Hørt om å kle varmen ute? Ellers blir det litt dobbeltmoralistisk å si at nei nå må dere se å få av dere burkaer, hijaber og niqaber, dere lever tross alt i et fritt land! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #13 Del Skrevet 16. mai 2008 Hørt om å kle varmen ute? Ellers blir det litt dobbeltmoralistisk å si at nei nå må dere se å få av dere burkaer, hijaber og niqaber, dere lever tross alt i et fritt land! Fortell fortell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2008 #14 Del Skrevet 16. mai 2008 Fortell fortell. Mange, spesielt eldre mennesker, lever etter reglen om å kle varmen ute. Hvordan det funker har jeg aldri helt skjønt, men mange sverger altså til det. Faren min har arbeidsantrekk som består av langermet flanellskjorte alltid helt kneppet opp, og lange arbeidsbukser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #15 Del Skrevet 16. mai 2008 Mange, spesielt eldre mennesker, lever etter reglen om å kle varmen ute. Hvordan det funker har jeg aldri helt skjønt, men mange sverger altså til det. Faren min har arbeidsantrekk som består av langermet flanellskjorte alltid helt kneppet opp, og lange arbeidsbukser! Jeg skjønner det heller ikke, for det er en kjent sak at mørke/ sorte klær absorberer mer sollys enn hvite. Kanskje de eldre er redde for å fryse? En svart drakt over vanlig tøy (antar jeg) må være ubehagelig varmt, hvorfor skal kvinner lide for å tekke religionen og sin egen mann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2008 #16 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg skjønner det heller ikke, for det er en kjent sak at mørke/ sorte klær absorberer mer sollys enn hvite. Kanskje de eldre er redde for å fryse? En svart drakt over vanlig tøy (antar jeg) må være ubehagelig varmt, hvorfor skal kvinner lide for å tekke religionen og sin egen mann? Vel, jeg tviler på at de er redde for å fryse når det er 20-30 varmegrader, og de fleste kaller det å kle varmen ute. At jeg ikke skjønner det, betyr ikke automatisk at jeg mistror det folk sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #17 Del Skrevet 16. mai 2008 Vel, jeg tviler på at de er redde for å fryse når det er 20-30 varmegrader, og de fleste kaller det å kle varmen ute. At jeg ikke skjønner det, betyr ikke automatisk at jeg mistror det folk sier. Noe må det være... Hadde aldri falt meg inn å ta på bukse, genser, kanskje kåpe og lue for å kle varmen ute , skjønner ikke logikken i det. Finnes det informasjon om fenomenet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. mai 2008 #18 Del Skrevet 16. mai 2008 Vi lever i ett fritt land, her alle kan kle seg som de vil, så lenge de kler seg slik VI mener er rett da vel å merke!! latterlig å motsi seg selv på den måten! At man ikke forstår en ting, betyr ikke at det ikke kan være sant. Tragisk ja, med alle som blir undertrykket, men også tragisk dersom folk ikke tør kle seg slik de vil, fordi vi da dømmer dem til å være undertrykte og ikke tilpasset samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2008 #19 Del Skrevet 16. mai 2008 Noe må det være... Hadde aldri falt meg inn å ta på bukse, genser, kanskje kåpe og lue for å kle varmen ute , skjønner ikke logikken i det. Finnes det informasjon om fenomenet? Fant denne linken med informasjon om påkledning og varme nederst på siden! Også en forklaring på hvorfor det i mange land er vanlig med mørke klær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #20 Del Skrevet 16. mai 2008 Vi lever i ett fritt land, her alle kan kle seg som de vil, så lenge de kler seg slik VI mener er rett da vel å merke!! latterlig å motsi seg selv på den måten! At man ikke forstår en ting, betyr ikke at det ikke kan være sant. Tragisk ja, med alle som blir undertrykket, men også tragisk dersom folk ikke tør kle seg slik de vil, fordi vi da dømmer dem til å være undertrykte og ikke tilpasset samfunnet. Alle kan kle seg etter eget ønske, men så skal en ikke glemme at burkadrakten er et resultat av kvinneundertrykking som bestemmer at kvinnen skal iføre seg det plagget. Kan man da snakke om frivillig/ufrivillig tvang eller har kvinnene en reell valgmulighet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå