Gå til innhold

Hoster opp blod...har visst en liten lungebetennelse. Vanlig?


kitekatt

Anbefalte innlegg

Eller greia er at jeg overhodet ikke hoster, men mer harker opp mye slim en gang i halvtimen ca. der er det mye rent blod (rødt) som føger med opp. Var hos lege og han sa jeg har starten på lungebetennelse, men ville sende meg på røntgen. jeg hoster overhodet ikke, ingen sår hals ei helle rnoe oppkast. Han sa det kunne være en rift i halsen, men hvordan skulel jeg fått den? Er litt bekymret....har ingen feber, bare vondt i brystet og hele kroppen forøvrig. er slapp og. Fikk antibiotika og tar astmaspray (har astma og) Noen som har opplevd dette? Blir redd...jeg røyker jo og...men ikke nå såklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ikke for å skremme, men du skal be legen din om en CT eller MR ikke bare røntgenUS for dette ( selv om det er billigere for helsevesenet på kort sikt ). Om du hoster/harker opp litt blod en eller to ganger, kan det skyldes rift i halsen som han sier - derimot er det ikke vanlig å hoste/harke opp blod "jevnlig " over en kortere eller lengre periode. Det kan være tegn på lungekreft, og bør undersøkes UMIDDELBART. Undersøkelse gjennom vanlig prosedyre kan ta litt tid, og jeg vil derfor be deg komme deg avgårde til nærmeste Volvatklinikk umiddelbart, der kan de undersøke deg på dagen, og du kan forhåpentligvis få ro i sjelen .

PS!! Mange tror at man må være røyker for å få lungerelaterte sykdommer ( lungekreft osv... ) - det er ikke tilfelle - ikke la den tanken bli din egen-diagnose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke mye rent blod, men klart rødt blod i slim jeg harker opp. Har hatt dette siden i forgårs nå. Har som sagt lungebetennelse. Legen mente det var en rift men jeg synes det er rart at blodet er friskt i to dager liksom...og jeghar overhodet ikke hatt hoste, vært tett i nesa eller noe, så rart med rift liksom. Føler meg forøvrig bedre idag...har startet antibiotikaen...kjennes bare ut som det ene ribbeinet mitt er knekt her, men sånn kan det jo kjennes med lungebetennelse.

Jeg skal bestille røntgen idag, men er enda for syk til å komme meg avgårde og har ikke bil. Så det får vente noen dager. Men jeg liker ikke dette i det hele tatt.

Og til deg med alle spørsmålstegnene....hva mente du???????

Endret av kitekatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men du skal be legen din om en CT eller MR ikke bare røntgenUS for dette ( selv om det er billigere for helsevesenet på kort sikt ). Om du hoster/harker opp litt blod en eller to ganger, kan det skyldes rift i halsen som han sier - derimot er det ikke vanlig å hoste/harke opp blod "jevnlig " over en kortere eller lengre periode. Det kan være tegn på lungekreft, og bør undersøkes UMIDDELBART. Undersøkelse gjennom vanlig prosedyre kan ta litt tid, og jeg vil derfor be deg komme deg avgårde til nærmeste Volvatklinikk umiddelbart, der kan de undersøke deg på dagen, og du kan forhåpentligvis få ro i sjelen .

PS!! Mange tror at man må være røyker for å få lungerelaterte sykdommer ( lungekreft osv... ) - det er ikke tilfelle - ikke la den tanken bli din egen-diagnose!

Hvis det gir seg nå i løpet av dagen...synes du fortsatt jeg skal be om CT eller MR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei ikke mye rent blod, men klart rødt blod i slim jeg harker opp. Har hatt dette siden i forgårs nå. Har som sagt lungebetennelse. Legen mente det var en rift men jeg synes det er rart at blodet er friskt i to dager liksom...og jeghar overhodet ikke hatt hoste, vært tett i nesa eller noe, så rart med rift liksom. Føler meg forøvrig bedre idag...har startet antibiotikaen...kjennes bare ut som det ene ribbeinet mitt er knekt her, men sånn kan det jo kjennes med lungebetennelse.

Jeg skal bestille røntgen idag, men er enda for syk til å komme meg avgårde og har ikke bil. Så det får vente noen dager. Men jeg liker ikke dette i det hele tatt.

Og til deg med alle spørsmålstegnene....hva mente du???????

Denne historien stiller jeg ? ved fordi det høres helt vanvittig ut.Du skulle vert til nærmere undersøkelse,og er du for syk til å komme deg dit,så er drosje eller faktisk ambulanse noe du har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne historien stiller jeg ? ved fordi det høres helt vanvittig ut.Du skulle vert til nærmere undersøkelse,og er du for syk til å komme deg dit,så er drosje eller faktisk ambulanse noe du har krav på.

Jeg var jo hos lege igår...vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Fikk antibiotika. Skal på røntgen imorgen...jeg og syntes det var rart legen bare konkluderte med rift, men....hva skal man gjøre? Jeg føler meg jo ihvertfall bedre da, så medisinene virker ihvertfall....men ja jeg er skeptisk. men det er vel begrenset hvor mye himmel og jord jeg skal sette i bevegelse når jeg faktisk har vært hos lege...

Edit: Ringte legekontoret nå og la igjen beskjed til han med spørsmål om dette med CT/ MR...så får vi se hva de sier...ringer meg tilbake senere idag.

Endret av kitekatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringte de fra legekontoret...vi skal starte med røntgen og ta det derfra sa de...så blir ikke noe MR/CT med det første..de vet vel forhåpentligvis hva de driver med...

Men er det noen som har hatt slike symptomer ved lungebetennelse da? Det jeg anser som mye blod i slimet er type som hvis man har blødd kraftig neseblod, så kan man harke opp slim med endel blod i etterpå...vet ikke hvordan jeg skal måle dette men det er vel1-2 dråper blod som komme ropp hver gang jeg får opp dette slimet (som jo er bra jeg får opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt same lungebetennelse som deg, med slim som kom opp iblanda blod. Og for deg som set spm.tegn ved det, eg var på jobb kvar dag, ikkje nåke problem det. Då eg var ferdig med kuren var eg også frisk, ikkje meir blod, ikkje meir såre lunger. Men så røyke ikkje eg då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt same lungebetennelse som deg, med slim som kom opp iblanda blod. Og for deg som set spm.tegn ved det, eg var på jobb kvar dag, ikkje nåke problem det. Då eg var ferdig med kuren var eg også frisk, ikkje meir blod, ikkje meir såre lunger. Men så røyke ikkje eg då...

Takk, det var en lettelse å høre :) jeg er fortsatt ikke helt rolig på dette, de skal få undersøke det godt, men det var beroligende å høre ;) Jeg røyker ikke når jeg er syk forresten...men røyker til daglig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Denne historien stiller jeg ? ved fordi det høres helt vanvittig ut.Du skulle vert til nærmere undersøkelse,og er du for syk til å komme deg dit,så er drosje eller faktisk ambulanse noe du har krav på.

Et lite tips, ikke flytt til enkelte bygder iverfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg hadde lungebetennelse ifjor. Det var hosting av slim, men jeg tror ikke det var blod oppi der. Trodde først det var vanlig forkjølelse, men etter å ha hatt feber i en uke, gikk jeg til legen og fikk antibiotika, og ble bedre.

Det med ribbeinet kan kanskje være en liten brist? Det er visst helt normalt. Jeg hostet slik at jeg bristet ribbenet mitt da jeg hadde bronkitt for noen år siden. Etter dette har det liksom stukket litt mer ut fra brystet enn de andre ribbenene, men det er ikke vondt lenger.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en valig røntgen først pga 300 ganger mer stråledose på en ct. dersom radiolog (rtg legen). ser mistenkelig patologi eller er usikker vil de kunne bestemme at du skal ha en ct. faslegen din kan skrive i rekvisisjon " RTG thorax først evt CT". DET går ant å ha blodig oppspytt ved en lungebetennelse. regner med at legen din tok CRP? Go bedring=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lungebetennelse + hostet opp slim med klart rødt blod, i desember. Legen tok det veldig rolig, så da sluttet jeg å bekymre meg. Hostet innmari mye hele tiden, og i løpet av et par uker var jeg helt frisk igjen. Går nok helt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lungebetennelse i november '08. Jeg hadde også blod i oppspytt. Jeg ble undersøkt skikkelig. Lungebetennelse. Det ga seg etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har lungebetennelse, men tok ikke noe røntgen..er det farlig? Jeg har også begynt med pencelin nå i 2 dager, men føler meg ikke bedre? Følte dere forandringen med engang? Føler meg i tillegg ganske sår i magen er det normalt? Jeg vet det er en del spørsmål, men setter pris på om dere svarer :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...