Gjest Eurodice Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Hva sier dere? Hva er riktig? En selvfølgelig.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Bruker begge deler Eks. "Fant en hårstrikk i skuffen". " Har du et hårstrikk".
Clebra Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2008 En selvfølgelig. Ånei! Da tok jeg feil, sier et strikk jeg:) surt!
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Selvfølgelig en hårstrikk, hårstrikken. Så utrolig mye rart folk sier, "hårstrikket"??
Gjest Pet Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Har en venninne fra Nord-Trøndelag som sier et strikk - strikken. Jeg sier selvfølgelig en strikk- strikken, for det er riktig!
Gjest antigartner Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 Vil absolutt anbefale bokmåls- og nynorskordboka på nett. Her er lenke til den (med "strikk" som oppslagsord i dette tilfellet): http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j
Kanutten Skrevet 5. mai 2008 #11 Skrevet 5. mai 2008 Jeg er en av de som sier ET hårstrikk, hårstrikket. Riktig eller galt? Det vet jeg ikke..
Gjest antigartner Skrevet 5. mai 2008 #12 Skrevet 5. mai 2008 Et hårstrikk er ikke riktig verken i nynorsk eller bokmål. Det kan kanskje være dialektvariasjoner, men det får du heller spørre språkrådet om.
Annie Skrevet 5. mai 2008 #13 Skrevet 5. mai 2008 Ånei! Da tok jeg feil, sier et strikk jeg:) surt! Er du fra Sandefjord? Der vet jeg de sier ET strikk. Det er HELT feil i mine ører og jeg sier EN strikk - strikken.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #14 Skrevet 5. mai 2008 Sier et hårstrikk - hårstrikket. EN hårstrikk høres skikkelig rart ut.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #15 Skrevet 5. mai 2008 Sier et hårstrikk - hårstrikket. EN hårstrikk høres skikkelig rart ut. Helt enig! ET strikk såklart.
Gjest Eurodice Skrevet 5. mai 2008 #17 Skrevet 5. mai 2008 Sier et hårstrikk - hårstrikket. EN hårstrikk høres skikkelig rart ut. Jada, jada. Når DERE, som sikkert er unge og vant til å få viljen deres i alt, sier at det heter ET hårstrikk, så er det så klart riktig. Ordbøkene må selvfølgelig forandres. Dere minner meg sterkt om min 15-årige datterdatter som vet alt mye bedre enn alle andre. Det mener hun i ramme alvor.
The Kitten Skrevet 5. mai 2008 #18 Skrevet 5. mai 2008 Hva sier dere? Hva er riktig? En strikk er riktig, men det er ganske vanlig å si et strikk. Vennlig hilsen The Kitten :banantroll:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå