Gå til innhold

Et hårstrikk/En hårstrikk?


Clebra

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Hvor er dere fra, dere som sier et strikk?

Det lurer jeg også på, for dette har jeg aldri hørt noen si før, og så er det plutselig massevis av folk som har det i dialekten sin. Så mye rart man lærer på kg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Trondheim, og er enig med de andre om at en hårstrikk høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt EN hårstrikk og synes ett hårstrikk høres helt på jordet ut... Men der jeg bodde før (Skien) sa alle ett strikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kommer fra indre Nordmøre selv og sier (selvfølgelig :gjeiper: ) ET hårstrikk/hårstrikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trodde nesten dette var en tulletråd jeg da jeg leste overskriften. Men da må det være en sammensvergelse siden det plutselig svermer med folk som sier et strikk (??!) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy at det er flere som sier et hårstrikk:) Nå fikk jeg hvertfall bevist det for samboeren, og det var egentlig poenget. Jeg er fra Bergensområdet. Da er det ikke riktig, men blir brukt i enkelte dialekter - det er vell konklusjonen? En hårstrikk høres helt merkelig ut for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dere som sier ET hårstrikk, sier dere ET gummistrikk, også?

For moro skyld (ja, jeg har lite å gjøre akkurat nå) googlet jeg både "et hårstrikk" og "et gummistrikk", og fikk overraskende mange treff. Til sammenligning:

En gummistrikk - 1140 treff

Et gummistrikk - 415 treff

En hårstrikk - 355 treff

Et hårstrikk - 295 treff

Så forbausende mange skriver faktisk et strikk. Nå er det jo mye dialektskriving og uformelt språk på internett, men likevel. Merkelige greier, har aldri hørt noen si et strikk før. Sier disse menneskene "tøye strikket for langt" også?

Fant forresten igjen en gammel diskusjon der folk påstår at det heter "et hamster" også. Man kan bli smårar av mindre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "tøye strikket for langt" og sier også "et hamster", er det også unormalt nå? :) Off, blir helt usikker på språket mitt jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg sier "tøye strikket for langt" og sier også "et hamster", er det også unormalt nå? :) Off, blir helt usikker på språket mitt jeg nå.

Hamster og strikk er hankjønnsord. Hva man sier er en ting, vi har jo ulike dialekter. Selv om jeg personlig aldri hadde hørt "et hårstrikk" før. Skal man skrive bokmål blir det en strikk og en hamster. Men det er vel strengt tatt ikke så ofte man har behov for å skrive om hårstrikk i offentlige dokumenter heller ;)

Venter bare på at noen skal komme og hevde at de sier ei strikk, strikka, jeg nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Jada, jada. Når DERE, som sikkert er unge og vant til å få viljen deres i alt, sier at det heter ET hårstrikk, så er det så klart riktig. Ordbøkene må selvfølgelig forandres. Dere minner meg sterkt om min 15-årige datterdatter som vet alt mye bedre enn alle andre. Det mener hun i ramme alvor.

Så lenge det er muntlig så har da ordbøker veldig lite å si for hva som er riktig eller galt. Ingen snakker hverken rent bokmål eller ren nynorsk (bortsett fra på tv). Når man skriver derimot, bør man ta hensyn til ordbøkene.

Jeg sier en hårstrikk, men jeg sier da et hamster tror jeg. Ikke så veldig ofte jeg snakker om hamstere, men et høres bedre ut enn en :)

edit: eller kanskje ikke et høres bedre ut enn en, ble totalt forvirra jeg nå ;) hehe

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Sier et hårstrikk- hårstrikket, et gummistrikk -gummistrikket, et hoppestrikk- hoppestrikket. Er det å strekke strikket for langt? Jeg bare spør.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sier et hårstrikk- hårstrikket, et gummistrikk -gummistrikket, et hoppestrikk- hoppestrikket. Er det å strekke strikket for langt? Jeg bare spør.. :gjeiper:

Ja, definitivt :fnise:

Morsom tråd. Er det noen som vet om flere sånne ord som skrives feil av mange? Blir litt nysgjerrig på om det er flere strikk-hamster-ord der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om man i bokmål og nynorsk bøyer strikk som hannkjønn, så er det ikke noe i veien for at flere dialekter bøyer det som intetkjønn.

Det er ingen som sitter å bestemmer hva som er riktig i en dialekt.

Jeg har forresten brukt begge deler tror jeg, men jeg bruker EN når jeg tenker meg om.

Enkelte andre fra områdene rundt meg kaller det "spring" i stedet for strikk.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jada. Når DERE, som sikkert er unge og vant til å få viljen deres i alt, sier at det heter ET hårstrikk, så er det så klart riktig. Ordbøkene må selvfølgelig forandres. Dere minner meg sterkt om min 15-årige datterdatter som vet alt mye bedre enn alle andre. Det mener hun i ramme alvor.

Hva var det for et slags svar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAH! Jeg visste jeg hadde rett hele tiden, :danse: men å ha en HEL tråd dedikert til det vil få henne til å rødme litt :flau::)

(diskuterte dette med samboers søster en laaang stund.. De sier et hårstrikk jeg blir jo svett i øra, men selv om jeg viste henne ordboka :regler: kom hun med unskyldninger :fy_fy: )

(de er fra sørlandet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...