Donpedro Skrevet 4. mai 2008 #21 Skrevet 4. mai 2008 (endret) Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede, og en del av disse ble hjerneskadet pga normale barnesykdommer, feks skarlagensfeber (også en sykdom som stort sett går greit, men ikke i dette tilfellet). Så min sønn skal få alt, og neste uke står mmr for tur. Endret 4. mai 2008 av Donpedro
Gjest Emera Skrevet 4. mai 2008 #22 Skrevet 4. mai 2008 Ja, har fulgt vaksineprogrammet og revaksinert mot kikhoste. Ingen problemer i etterkant.
Gjest regine ii Skrevet 4. mai 2008 #23 Skrevet 4. mai 2008 Spørsmål til dere som ikke vil vaksinere: mener dere at de store vaksinasjonsprogrammer spesielt i Afrika i de senere årene er forfeilet? Mener dere at disse barna ikke skal vaksineres, og i såfall - med hvilken begrunnelse?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #24 Skrevet 5. mai 2008 Ja, men følger et program som er tilpasset barnet. Det vil si at vår sønn ikke vaksineres mot Rubella eller HPV, og vår datter ikke vaksineres mot kustma. Andre vaksiner kommer vi til å vurdere fortløpende etter som om vi vurderer flytte.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #25 Skrevet 5. mai 2008 Ja, men følger et program som er tilpasset barnet. Det vil si at vår sønn ikke vaksineres mot Rubella eller HPV, og vår datter ikke vaksineres mot kustma. Andre vaksiner kommer vi til å vurdere fortløpende etter som om vi vurderer flytte. Seriøst, veit du hvor ubehagelig det er å få kusma. Eller røde hunder. Jeg blir sjokkert over at du med vitende og vilje vil utsette barna dine for disse sykdommene, som man faktisk enkelt kan unngå ved å vaksinere seg. Jeg fikk kusma da jeg var mindre, og jeg ble kjempedårlig. Var borte fra skolen lenge. Røde hunder er temmelig greit å få som barn, mens man blir veldig dårlig av sykdommen som voksen. Jeg synes det er nok at barna utsettes for sykdommer som det ikke kan vaksineres for. Og at man bør la barna slippe unna disse barnesykdommene som det finnes vaksine for.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #26 Skrevet 5. mai 2008 Seriøst, veit du hvor ubehagelig det er å få kusma. Eller røde hunder. Jeg blir sjokkert over at du med vitende og vilje vil utsette barna dine for disse sykdommene, som man faktisk enkelt kan unngå ved å vaksinere seg. Jeg fikk kusma da jeg var mindre, og jeg ble kjempedårlig. Var borte fra skolen lenge. Røde hunder er temmelig greit å få som barn, mens man blir veldig dårlig av sykdommen som voksen. Jeg synes det er nok at barna utsettes for sykdommer som det ikke kan vaksineres for. Og at man bør la barna slippe unna disse barnesykdommene som det finnes vaksine for. Nei, men jeg vet hvor ubehagelig det er å bli sengeliggende i et par uker pga en vaksine. Og HPV vaksinen (som jeg tror ikke er aktuell i Norge ennå, men diskuteres om den skal gis? Og da kun til jenter. Merkelig med tanke på at gitt til hele befolkingen hadde den hatt en enda bedre virkning på folkehelsen) er såpass ny at den er jeg glad de er for små til enda.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #27 Skrevet 5. mai 2008 Så din ene negative opplevelse med vaksine, gjør at du er villig til å utsette barna dine, og andres barn for sykdom. Ja ja sier jeg bare.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #28 Skrevet 5. mai 2008 Så din ene negative opplevelse med vaksine, gjør at du er villig til å utsette barna dine, og andres barn for sykdom. Ja ja sier jeg bare. Er ikke med i smitteringer om det er det du har fått inntrykk av De er ikke i barnehage, og vi snakker med famile osv slik at vi vet om når noen er syke, og er generelt obs når det er utbrudd av ulike ting. Så den smitterisikoen de er utsatt for er betydelig mindre enn noen som bor i en storby, går i barnehage, osv. 100 % sikker er en aldri (uten å leve i en boble), men har til nå aldri hatt noe mer alvorlig enn noen små forkjølelser. Men jeg har full respekt for at andre har andre liv, og ønsker å ta andre valg. Og hva vet jeg, kan godt være jeg om 15 års tid irriterer meg grønn over at ikke alle guttunger er vaksinert mot HPV, så jentungen min hadde vært tryggere. Men håper alikevel jeg vil forstå det, med tanke på at HPV er mer eller mindre ufarlig for gutter og menn, og vaksinen da er en større risiko enn smitten.
pøbelsara Skrevet 5. mai 2008 #29 Skrevet 5. mai 2008 Ja. Jeg har fulgt vaksineprogrammet for begge barna mine. Både av hensyn til dem, og av samfunnsmessige hensyn.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #30 Skrevet 5. mai 2008 kan godt være jeg om 15 års tid irriterer meg grønn over at ikke alle guttunger er vaksinert mot HPV, så jentungen min hadde vært tryggere. Det er vel tankegangen - at andre helst skal ta byrden for at dine barn ikke skal smittes. Gutter vaksineres ikke mot hpv fordi de i hovedsak ikke blir syke av det.
Gjest Mamma4 Skrevet 5. mai 2008 #31 Skrevet 5. mai 2008 Selvfølgelig har jeg fulgt vaksinasjonsprogrammet til helsestasjonen. Verden blir mindre og mindre, og selv om vi ikke har noen av disse sykdommene i Norge lenger, er det ingen garanti for at de ikke kan blusse opp igjen. Sykdommer stopper ikke ved landegrenser. Vaksinene er til for å hindre epidemier i å oppstå, og forhindre at barn dør av sykdommer man har vaksiner mot. Jeg mener det er et samfunnsansvar å være med og forhindre at epidemier oppstår. MMR-vaksinen står ikke i høy kurs hos meg. Jeg har selv 4 barn fra 17-2,5 år gamle. førstemann fikk alle vaksinene - jeg var veldig ung da jeg fikk ham og "turte ikke" si hverken ja eller nei, fordi jeg mente at helsesøster helt sikkert visste best. 5 år senere fikk jeg nr. 2. Også han fikk alle vaksinene - egentlig ikke av annen grunn enn at "alle gjør det", det var "det riktige " å gjøre, samfunnsbevissthet osv... Når nr. 3 meldte sin ankomst 5,5 år senere, hadde jeg allerede fanget opp signalene fra nr. 2 om at mye ikke var som det skulle være. Han slet og hadde store vansker. Jeg påpekte ADHD - og folk rundt meg innen både familie og helsevesen kunne ikke forstå hvprdan jeg kunne påstå noe så forferdelig - og ganske riktig, etter en eviglang utredning, viste det seg at han hadde ADHD. Dette gjorde meg så skeptisk, og jeg tenkte -uvisst av hvilken grunn - med en gang på MMR-vaksinen. Resultatet ble at hverken nr. 3 eller sistemann fikk denne vaksinen. De har fått alle andre vaksinene sine - men MMR er helt og totalt uaktuelt. Jeg har mange slektninger som jobber i helsevesenet, og heller ikke de ønsker MMR for sine barn. Jeg sier ikke at MMR ga min nest eldste sønn ADHD, men jeg utelukker det heller ikke. Det er ingen som vet HVORFOR eller HVA ADHD eller/og autisme kommer av, men flere og flere helseorganisasjoner heller mot MMR'en - så helt på bærtur er man ikke- om man i det minste venter en stund og deretter tar avgjørelsen om å gi eller ikke gi. Det at det finnes et program betyr ikke at man MÅ følge det ( Da må vi dra opp igjen den gamle om at når alle andre sier de skal hoppe fra ei høy bru - MÅ du også hoppe da?? ) Jeg er så enig i det som blir sagt i en av innleggene her - om at vi faktisk er enkeltindivider som får disse vaksinene. Enkeltindivider med egen fysiske utfordringer og bagasje. Vaksinene er laget som en "one size fits all" - og i min virkelige verden fungerer ikke det når det gjelder ting man skal putte i kroppen sin. Min kropp og fysikk og mine leveforhold krever ikke det samme som en 4 barnsmor i Kongo osv.. Når barna er så små, er det fremdeles så mye uoppdaget i forhold til deres helse og fysikk at jeg også mener at man må kunne avvente og tilpasse enkelte av vaksinene inntil en viss alder. - Bare en tanke.
Trampe Skrevet 5. mai 2008 #32 Skrevet 5. mai 2008 For meg er det en selvfølge å vaksinere min sønn. Jeg ser på noe annet som uansvarlig.
Gjest Cascabel Skrevet 5. mai 2008 #33 Skrevet 5. mai 2008 Barn nummer en en. Nei. Han ble dødsyk rett etter første vaksinen og ingen kunne utelukke at det var den. Barn nummer to. Ja, bortsett fra MMR-vaksinen.
Nicky B Skrevet 5. mai 2008 #34 Skrevet 5. mai 2008 Hei Det første barnet mitt fikk alle vaksinene.Nr 2 regerte så voldsomt at når MMR vaksinen sto for tur droppet jeg den.Kusma,røde hunder og meslinger er ikke så alvorlig i Norge.Jeg valgte også vekk MMR med nr 3.Jaggu fikk hun ikke kusma i fjor sommer??Det gikk jo helt fint da.Ett kinn hovent en dag og det andre neste dag.Litt feber,ellers var det hele over etter 4 dager.Grunnen tli at jeg valgte vekk MMR er pga av autismeteorien som ble diskutert en stund.Nr 4 har fått alle. MMR-vaksinen står ikke i høy kurs hos meg. Jeg har selv 4 barn fra 17-2,5 år gamle. førstemann fikk alle vaksinene - jeg var veldig ung da jeg fikk ham og "turte ikke" si hverken ja eller nei, fordi jeg mente at helsesøster helt sikkert visste best. 5 år senere fikk jeg nr. 2. Også han fikk alle vaksinene - egentlig ikke av annen grunn enn at "alle gjør det", det var "det riktige " å gjøre, samfunnsbevissthet osv... Når nr. 3 meldte sin ankomst 5,5 år senere, hadde jeg allerede fanget opp signalene fra nr. 2 om at mye ikke var som det skulle være. Han slet og hadde store vansker. Jeg påpekte ADHD - og folk rundt meg innen både familie og helsevesen kunne ikke forstå hvprdan jeg kunne påstå noe så forferdelig - og ganske riktig, etter en eviglang utredning, viste det seg at han hadde ADHD. Dette gjorde meg så skeptisk, og jeg tenkte -uvisst av hvilken grunn - med en gang på MMR-vaksinen. Resultatet ble at hverken nr. 3 eller sistemann fikk denne vaksinen. De har fått alle andre vaksinene sine - men MMR er helt og totalt uaktuelt. Jeg har mange slektninger som jobber i helsevesenet, og heller ikke de ønsker MMR for sine barn. Jeg sier ikke at MMR ga min nest eldste sønn ADHD, men jeg utelukker det heller ikke. Det er ingen som vet HVORFOR eller HVA ADHD eller/og autisme kommer av, men flere og flere helseorganisasjoner heller mot MMR'en - så helt på bærtur er man ikke- om man i det minste venter en stund og deretter tar avgjørelsen om å gi eller ikke gi. Det at det finnes et program betyr ikke at man MÅ følge det ( Da må vi dra opp igjen den gamle om at når alle andre sier de skal hoppe fra ei høy bru - MÅ du også hoppe da?? ) Jeg er så enig i det som blir sagt i en av innleggene her - om at vi faktisk er enkeltindivider som får disse vaksinene. Enkeltindivider med egen fysiske utfordringer og bagasje. Vaksinene er laget som en "one size fits all" - og i min virkelige verden fungerer ikke det når det gjelder ting man skal putte i kroppen sin. Min kropp og fysikk og mine leveforhold krever ikke det samme som en 4 barnsmor i Kongo osv.. Når barna er så små, er det fremdeles så mye uoppdaget i forhold til deres helse og fysikk at jeg også mener at man må kunne avvente og tilpasse enkelte av vaksinene inntil en viss alder. - Bare en tanke. Veldig enig i det siste som skrives. Særlig når det gjelder MMR vaksinen så er det en voldsom cocktail som sprøytes inn i kropper som enda har igjen mye å vokse. Jeg bodde i USA når autisme debatten raste som verst for endel år siden. Senere da jeg bodde i England, raste debatten på nytt. Jeg er veldig usikker- frøkna mi på 3 har enda ikke fått den. Hun har fått alle andre vaksiner, men akkurat mmr er jeg tilbakeholden på. For min del syns jeg informasjonen om mmr er veldig ensidig, det som finnes av info kommer enten fra folkehelseinstituttet eller fra legemiddelprodusentene. Men jo mer jeg leser fra begge kanter, jo mer usikker blir jeg. For det er en del tilfeller hvor barnet har endret atferd etter mmr vaksinen. Om det ville ha skjedd uavhengig av vaksinen er jo vanskelig å vite så lenge lege og helsepersonell for det meste avfeier at det kan være årsaken. Hadde ikke vært så tilbakeholden hadde vaksinen vært delt opp i enkeltdoser spredd ut over en viss tid. Men syns at en kombinert vaksine mot tre heavye sykdommer i en sprøyte blir voldsomt.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #35 Skrevet 5. mai 2008 Barnet mitt er 9 måneder og har fått vaksine 2 ganger,siste gang reagerte hun veldig på den og ble helt stiv i beina dagen etter,kunne nesten ikke sitte osv.Ble veldig redd,helsestasjonen hadde ikke sagt noe om slike bivirkninger.Ringte til legen og de sa det var vanlig.Det gikk over neste dag heldigvis.Men kommer nok til å gi alle vaksinene.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #36 Skrevet 5. mai 2008 Hadde ikke vært så tilbakeholden hadde vaksinen vært delt opp i enkeltdoser spredd ut over en viss tid. Noe som også er mulig, men lite vanlig i Norge. Da er det også mulig å gi vaksinene når sykdommene faktisk er farlige, og ikke en 12-15 år i forkant.
Gjest Lydspråke Skrevet 5. mai 2008 #37 Skrevet 5. mai 2008 Jæi skal ji alle onga vaksiner. En venn a mæi hadde hærpes såster da han var tjue, å får de såm ikke vet va det ær, så ær de en reaktivering av varitsjella-såster viruset såm skaper vannkåpper. De jør jævli vont å en kan faktisk åsså bli blinn a de. Jæi vet at tilsetningsståffene i vaksisnene kan skape bivirkninger, men de sjer ikke så åfte, å jæi mener de er vært risikon.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #38 Skrevet 5. mai 2008 (endret) Jæi skal ji alle onga vaksiner. En venn a mæi hadde hærpes såster da han var tjue, å får de såm ikke vet va det ær, så ær de en reaktivering av varitsjella-såster viruset såm skaper vannkåpper. De jør jævli vont å en kan faktisk åsså bli blinn a de. Jæi vet at tilsetningsståffene i vaksisnene kan skape bivirkninger, men de sjer ikke så åfte, å jæi mener de er vært risikon. Og det er ikke nødvendigvis tilsetningsstoffene som skaper problemene, men om jeg husker rett var det visst et større problem tidligere. Endret 5. mai 2008 av Helen
Gjest Lydspråke Skrevet 5. mai 2008 #39 Skrevet 5. mai 2008 Vaksinene er laget som en "one size fits all" - og i min virkelige verden fungerer ikke det når det gjelder ting man skal putte i kroppen sin. Min kropp og fysikk og mine leveforhold krever ikke det samme som en 4 barnsmor i Kongo osv.. Hvorran vet du de? Når barna er så små, er det fremdeles så mye uoppdaget i forhold til deres helse og fysikk at jeg også mener at man må kunne avvente og tilpasse enkelte av vaksinene inntil en viss alder. - Bare en tanke. De ær mye uåppdaget får alle alderstrinn, men de ær et spørsmål åm vilke risikoer du er mest villi til å inngå. Jæi arbeidet i November på et sykehus hvor en 19 år gammel gutt lå får døden me SSPE såm følge av meslinger. Jæi ville tatt vaksinen av rent egoistiske grunner. Virusene som benyttes i vaksinen er ikke levene, en bruker biter av dem. Allikevel reagerer noen negativt på tilsetningsstoffer. De ær sjeldent noe du dør av. Jæi kjenner ikke til noen immunsykdommer som er knyttet til vaksinering, men jæi vet åm sykdåmstilfeller etter bruk av levene virus. Det brukes ikke lenger. De ær en stor fordel å gi onga vaksine, fordi immunsysteme husker bedre om du presenteres får antigener når du er ong.
Gjest Lydspråke Skrevet 5. mai 2008 #40 Skrevet 5. mai 2008 Og det er ikke nødvendigvis tilsetningsstoffene som skaper problemene, men om jeg husker rett var det visst et større problem tidligere. De var kansje et problem me polio vaksinene av typen SABIN. De var vaksiner en tok oralt, me levene viruspartikler. Jæi er ikke så gla får tipse åm å bruke word når de fins penere alternativer såm til å me ær gratis. Dessuten ser jæi ingen grunn til å bruke word når browseren min lagrer innlegg skulle noe gå galt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå