Gå til innhold

Vaksinerer dere barna deres?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er litt usikre på om vi faktisk skal gi poden vår alle vaksinene, man hører jo så mye skummelt om de. Men sykdommene er jo også skumle.

Synes ikke HS gir meg den informasjonen jeg trenger, de mener det ikke er noen betenkeligheter med å vaksinere. Er det virkelig sant? Det har jo vært opp flere ganger at vaksiner kan gi hjerneskader.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Selvfølgelig har jeg fulgt vaksinasjonsprogrammet til helsestasjonen. Verden blir mindre og mindre, og selv om vi ikke har noen av disse sykdommene i Norge lenger, er det ingen garanti for at de ikke kan blusse opp igjen. Sykdommer stopper ikke ved landegrenser.

Vaksinene er til for å hindre epidemier i å oppstå, og forhindre at barn dør av sykdommer man har vaksiner mot.

Jeg mener det er et samfunnsansvar å være med og forhindre at epidemier oppstår.

Skrevet (endret)

Hei

Det første barnet mitt fikk alle vaksinene.Nr 2 regerte så voldsomt at når MMR vaksinen sto for tur droppet jeg den.Kusma,røde hunder og meslinger er ikke så alvorlig i Norge.Jeg valgte også vekk MMR med nr 3.Jaggu fikk hun ikke kusma i fjor sommer??Det gikk jo helt fint da.Ett kinn hovent en dag og det andre neste dag.Litt feber,ellers var det hele over etter 4 dager.Grunnen tli at jeg valgte vekk MMR er pga av autismeteorien som ble diskutert en stund.Nr 4 har fått alle.

Jeg tenker nå at vi trenger vaksinene.Har jo nå erfart at hvis flere lar vær å vaksinere,kommer sykdommene tilbake igjen....Polio,stivkrampe,difteri og hjernehinnebetennelse blandt annet er jo ikke noe jeg vil ha tilbake ihvertfall!Vi er jo relativt trygge i Norge foreløpig iforhold til alvorlig sykdommer,men at de aldri vil komme tilbake...det er jeg ikke trygg på.

Endret av Honey Bee
Gjest Gjest
Skrevet

Kommer neppe til å fullvaksinere, men gi de vaksinene som er nødvendige for det barnet vi får. Jeg ønsker ikke å utsette barnet for fare for bivirkninger av hensyn til samfunnsøkonomi og folkehelse.

Etter samme tankegang tar jeg heller ikke influensavaksinen selv. Jeg omgås ikke syke fast i jobb eller privat sammenheng, og da er ikke risikoen verdt det.

Gjest Screemy
Skrevet

Mitt barn har fått alle sine vaksiner!

En gang fikk han utsatt en vaksine fordi han var syk!

Man skal være helt frisk for å få en vaksine!

Skrevet

Alle barna har fulgt vaksineprogrammet. Vi var aldri i tvil om vi skulle gjøre det. Selv om en del av sykdommene vi vaksinerer mot er så godt som utryddet i Norge, kan det bli bragt smitte fra andre land. Det er vaksinene som har gjort at en del sykdommer så godt som er utryddet her. Dersom flere og flere dropper vaksinen, kan det resultere i at disse sykdommene igjen blir vanlige.

Gjest Gjest
Skrevet
Kommer neppe til å fullvaksinere, men gi de vaksinene som er nødvendige for det barnet vi får. Jeg ønsker ikke å utsette barnet for fare for bivirkninger av hensyn til samfunnsøkonomi og folkehelse.

Det er slike som deg som gjør at vi får en oppblussing av sykdommer som vi før hadde under kontroll. Hvis alle tenkte slik, ville vi nå være dårlig beskyttet mot smittsomme sykdommer. Jeg blir ærlig talt innmari irritert på en slik tankegang. Det er helt greit at andre utsetter sine barn for evnt bivirkninger, men ikke mitt barn, nei. For mitt barn er mer dyrebart enn andres. Men fordelen av at andre vaksinerer skal du ha.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er slike som deg som gjør at vi får en oppblussing av sykdommer som vi før hadde under kontroll. Hvis alle tenkte slik, ville vi nå være dårlig beskyttet mot smittsomme sykdommer. Jeg blir ærlig talt innmari irritert på en slik tankegang. Det er helt greit at andre utsetter sine barn for evnt bivirkninger, men ikke mitt barn, nei. For mitt barn er mer dyrebart enn andres. Men fordelen av at andre vaksinerer skal du ha.

Hovedproblemet som jeg ser det er at ikke alle vaksinene er relevante for den gruppen som blir vaksinert. Foreksempel er rubella ikke farligere enn mye annet som det ikke vaksineres mot for barn, mens det ikke er rutine på å gi det etter 12-13 års vaksinen. Merkelig, når det da er en sykdom som i hovedsak er farlige for fostre, og ikke fødte. Har selv forsøkt å fått tatt den nå i voksen alder, men har fått beskjed om at da må jeg ta MMR vaksinen. Når kusma ikke vil være farlig for meg kan jeg ikke si det frister mer enn influensavaksinen gjør.

Som sagt, vaksiner som er relevante med tanke på det smittepresset vi har i vår famile tar vi. Men å følge et vaksineprogramm som er satt sammen for å passe alle fra de som bor på den ytterste bydeøy til de som bor i tjukkeste Oslo blir ikke aktuelt.

Håpet mitt er at det snart kommer på banen en bedre individuell vaksineoppføging enn det som er i dag, frem til det får vi fortsette å hente informsjon fra ulike helsepersonell selv.

Skrevet

JA vi har vaksinert. Synes det er viktig.

Skrevet

Selvsagt kommer vi til å gjøre det, noe annet er direkte uansvarlig.

Skrevet
Hovedproblemet som jeg ser det er at ikke alle vaksinene er relevante for den gruppen som blir vaksinert. Foreksempel er rubella ikke farligere enn mye annet som det ikke vaksineres mot for barn, mens det ikke er rutine på å gi det etter 12-13 års vaksinen. Merkelig, når det da er en sykdom som i hovedsak er farlige for fostre, og ikke fødte. Har selv forsøkt å fått tatt den nå i voksen alder, men har fått beskjed om at da må jeg ta MMR vaksinen. Når kusma ikke vil være farlig for meg kan jeg ikke si det frister mer enn influensavaksinen gjør.

Som sagt, vaksiner som er relevante med tanke på det smittepresset vi har i vår famile tar vi. Men å følge et vaksineprogramm som er satt sammen for å passe alle fra de som bor på den ytterste bydeøy til de som bor i tjukkeste Oslo blir ikke aktuelt.

Håpet mitt er at det snart kommer på banen en bedre individuell vaksineoppføging enn det som er i dag, frem til det får vi fortsette å hente informsjon fra ulike helsepersonell selv.

Vaksine for deg finnes ikke bare for å beskytte deg, men også for å beskytte resten av befolkningen. Hvis en stor nok del av befolkningen synes det er kjekkere å ha kusma ei uke enn å vaksineres, får vi epidemier av kusma, og i tillegg til at det er dårlig for folkehelse og samfunnsökonomi, kan det godt hende at det fins andre barn som tar större skade av det enn dine.

Tuberkulose er et eksempel på en sykdom som har blitt mer utbredt fordi folk har holdt opp med å vaksinere seg. Vet ikke om det er et problem i Norge, men jeg kjenner faktisk et par dansker i 25årsalderen som har fått tuberkulose etter reiser.

Sammenligningen med influensavaksine funker ikke helt, ettersom influensavirus forandrer seg så mye, og det fins så mange ulike, at det er praktisk talt umulig å unngå epidemier. Da blir det viktigste å beskytte dem som virkelig er sårbare, når epidemien först kommer.

Så til TS, med mindre du har en god grunn til å mistenke at akkurat din pode skal få negative reaksjoner på vaksinen, synes jeg du burde vaksinere. Både for podens del og for alle andres poders del!

Gjest *Mim*
Skrevet

Alle mine fire har fått alle vaksiner. Har ikke merket bivirkninger i det hele tatt, og er glad de er vaksinert. Det hadde vært utrolig leit om de ble syke på grunn av at jeg hadde valgt bort vaksiner for dem.

Gjest Gjest_Nabodama_*
Skrevet

Naboen min sier hun ikke kommer til å gi datteren sin MMR fordi hun har lest (har glemt kilden) at den inneholder deler fra aborterte fostere...

Jeg syns dette høres merkelig ut. Noen som vet noe om dette?

Gjest Gjest
Skrevet
Naboen min sier hun ikke kommer til å gi datteren sin MMR fordi hun har lest (har glemt kilden) at den inneholder deler fra aborterte fostere...

Jeg syns dette høres merkelig ut. Noen som vet noe om dette?

Stemmer. Det er rubellaen som kommer fra vev fra et enkelt abortert smittet foster fra 50-tallet.

Jeg klarer ikke finne noe nøytralt om dette på nett nå, det er enten fra vaksinepositive, eller vaksinenegative sider. Men om du googler på rubella strain, fetus, RA27/3 osv så finner du mye informasjon fra begge sider.

Personlig seg jeg ikke noe problem med det selv pga at det ikke blir foretatt aborter forløpende pga dette, men det er celler fra et enkelt foster som dyrkes frem kontinuerlig. Men så lenge det ikke er mulig å få tak i ren rubella vaksine i Norge velger jeg å vente litt til i håp om at det kommer. Skal til lege om noen måneder uansett, så skal høre med han da om det er mulig å få tatt det inn på registeringsfritak. Gjør det ikke det får jeg heller ta hele MMR coctailen et par måneder før vi begynner prøve på et barn.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Røde hunder er jo et godt eksempel på hvorfor man bør vaksinere barna sine. Det er ingen alvorlig, dødelig sykdom, men hvis man blir smittet med denne sykdommen mens man er gravid, kan fosteret få alvorlige skader.

Min mor fikk røde hunder da hun gikk gravid med meg, og legen var helt klar på at det bare var å ta abort. (Dette er 40 år siden...) Mamma hadde ventet i mange år på å få flere barn, og blånektet. Hun tok det barnet hun fikk, skadet eller ikke. Jeg er frisk og rask, men har ikke hørsel på det ene øret.

Har også jobbet med tungt psykisk utviklingshemmede hvor mor fikk røde hunder under graviditet.

Vaksine er et samfunnsansvar, ikke bare en handling for å beskytte sitt eget barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Alle mine fire har fått alle vaksiner. Har ikke merket bivirkninger i det hele tatt, og er glad de er vaksinert. Det hadde vært utrolig leit om de ble syke på grunn av at jeg hadde valgt bort vaksiner for dem.

Enig :Nikke: jeg kunne ikke levd med meg selv om mitt valg om å ikke vaksinere hadde ført til at andres barn hadde blitt skadet for livet.

Gjest Gjest
Skrevet

Går det virkelig ikke ann å vaksinere om en av sykdommene i MMR vaksinen? Det er jo coctailen, altså en blanding av flere vaksiner i en som kan være farlig.

Både Sverige og Danmark har nektet en eller flere av de vaksinene som vi gir. (husker ikke hvilke, skal prøve å finne link)

Gjest Gjest
Skrevet
Går det virkelig ikke ann å vaksinere om en av sykdommene i MMR vaksinen? Det er jo coctailen, altså en blanding av flere vaksiner i en som kan være farlig.

Både Sverige og Danmark har nektet en eller flere av de vaksinene som vi gir. (husker ikke hvilke, skal prøve å finne link)

Joda, men det er ikke standard i Norge. Meruvax II er så vidt jeg kjenner til den vanligeste rene rubellavaksinen, og den jeg håper på å få legen til å ta inn for meg om jeg velger å la meg revaksinere.

Skrevet

Altså jeg gir fullstendig faen i samfunnsansvaret. Meg, meg, meg. Fins ingen grunn til ikke å være fullstendig egoistisk, så lenge jeg ikke har noen fordeler av å tenke på andre.

Men etter at det har vært flere tilfeller av subakutt skleroserende panencefalitt nedover i europa, og utbrudd av meslinger i salzburg for litt over en måned sida, kan du banne på at jeg skal ta MMR vaksine så fort jeg er kvitt det jævla viruset som gir meg sår hals. Jeg ønsker ikke å dø av at hjernen min degenererer uten at en kan behandle det, noe som skjer i en liten prosent av de som har hatt meslinger, jeg tror ca 10 år i snitt etter smitte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...