Gå til innhold

Kan man spøke med alt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå kan det hende at jeg er treg, men jeg skjønner ikke hvordan vitser om voldtekt, incest ol. er jeg, hvordan klare å lage en vits ut av noe sånt? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men du vet jo ikke om den du forteller den vitsen til har opplevd en voldtekt eller ikke, for surprise! ikke alle voldtektsofre forteller om det til omverdenen. Er det ikke bedre å avstå fra å fortelle den voldtektsvitsen?

Hvis jeg forteller den til en mann er det jo ganske liten sjanse for at han har blitt voldtatt. Poenget er at man selvsagt må være forsiktig, men det finnes situasjoner der alle kan spøke med alt.

Skrevet
Nå kan det hende at jeg er treg, men jeg skjønner ikke hvordan vitser om voldtekt, incest ol. er jeg, hvordan klare å lage en vits ut av noe sånt? :klø:

Jeg kan noen, men jeg synes ikke det vil være riktig å dele dem her.

Skrevet
Godt poeng, så jeg omformulerer det til at jeg ikke tror det er noe som aldri tåler å spøkes med, så lenge det blir gjort på den riktige måten. Et utmerket eksempel på dette er "The Hitler Rap"- en sang som hadde etterlatt en flau smak i munnen dersom noen annen enn en jødisk komiker hadde framført den.

Ok, så da synes du det er greit å spøke med incest og pedofili så lenge det blir gjort på riktig måte? Hvrdan spøker man forresten med noe sånt på en riktig måte?

Skrevet
Godt poeng, så jeg omformulerer det til at jeg ikke tror det er noe som aldri tåler å spøkes med, så lenge det blir gjort på den riktige måten. Et utmerket eksempel på dette er "The Hitler Rap"- en sang som hadde etterlatt en flau smak i munnen dersom noen annen enn en jødisk komiker hadde framført den.

Jeg skjønte ikke denne formuleringen. Det er ikke fordi jeg forsøker å være vrang, men fordi et dette rett og slett er selvmotsigende.

Gjest En annen mann
Skrevet

Tja. Jeg mener i utgangspunktet at man kan spøke med det meste, men ikke med sykdom/død/overgrep osv. med mindre man er rimelig sikker på at det blir godtatt av den den det spøkes med. Folk er forskjellige, noen er nærtagne, andre har utviklet en god sans for galgenhumor. Man bør med andre ord kjenne personen ganske godt før man gjør forsøk på humor rundt vanskelig emner.

Når det gjelder generelle spøker (som ikke er rettet mot en bestemt person) om diverse temaer i sosialt lag kommer det an på om noen har opplevd det man vurderer å spøke om. Igjen kreves det en viss kjennskap til personene.

Skrevet
Finnes det noen temaer man ikke kan spøke om?

Nei, man kan spøke om alle temaer.

Men det er ikke alle temaer man vil spøke om.

Skrevet
Tja. Jeg mener i utgangspunktet at man kan spøke med det meste, men ikke med sykdom/død/overgrep osv. med mindre man er rimelig sikker på at det blir godtatt av den den det spøkes med. Folk er forskjellige, noen er nærtagne, andre har utviklet en god sans for galgenhumor. Man bør med andre ord kjenne personen ganske godt før man gjør forsøk på humor rundt vanskelig emner.

Når det gjelder generelle spøker (som ikke er rettet mot en bestemt person) om diverse temaer i sosialt lag kommer det an på om noen har opplevd det man vurderer å spøke om. Igjen kreves det en viss kjennskap til personene.

Synes det er viktig å presisere at galgenhumor er en type intern humor. Dette er Wikipedias definisjon:

"Gallows humor is a type of humor that arises from stressful, traumatic or life-threatening situations such as accidents, wartime events, natural disasters; often in circumstances where death is perceived as impending and unavoidable. It is similar to black comedy but differs in that it is made by the person affected."

Ellers synes jeg det er mye fornuftig i det du skrev.

Gjest Tigress
Skrevet

Ja, ein kan drive gjøn med alt.

Skrevet
Man kan spøke med alt. (Bortsett fra islam)

Neida, det går an å spøke med Islam også. Men da må du selvsagt ha en deal med politiet først, og et safe house å gjemme deg i etterpå. Iallfall hvis du er for subtil til at muslimene syns det er noe morsomt.

Skrevet

Ovenfor mennesker du kjenner godt kan du vel spøke med alt. Ellers synes jeg det er visse temaer man bør holde seg for god til å spøke med.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg elsker hensynsløs, stygg og slem humor. Jeg synes det er kjempegøy med vulgære or rasistiske vitser om holocaust, innvandring, voldtekt, incest, pedofili osv. Det bare tok litt tid for meg å skjønne at jeg er helt spesiell på dette området.

Selvfølgelig kan jeg spøke med det. Men det skaper meg masse trøbbel. Bedre å la være å spøke, eller holde seg til helt ufarlige. Fru Luna har rett, men av og til kan en til og med bomme med folk en kjenner godt.

Som eksempel har jeg en god vits jeg fikk høre av en kompis som er medisinstudent: Pasient: det må da være noe mer en kan gjøre doktor? Lege: Nei, jeg er redd disse kreftcellene ikke biter på noe mer.

Pasient: Men finnes det ikke noe alternativt?

Lege. (tankefull): Jooo, du kan forsøke hver natt å legge en håndfull jord på brystet.

Pasient: hva? Jord? Skal jeg bli frisk igjen av det?

Lege: Nei, men kanskje venner du deg til det.

Om incest:

- Pappa, kan jeg få låne bilen.

- Mmm.... OK, du kan få låne bilen, men på en betingelse. Enten så suger du meg, eller så lar du meg få pule deg i ræva.

*datteren tenker seg om, og så går hun ned på kne, begynner å suge,men så stopper hun opp og harker og hoster.

- Fy faen pappa, kukken din smaker DRITT!!

- Ja du skjønner, broren din spurte meg for en halvtime siden om han kunne låne motorsykkelen.

Skrevet

Humor er en utrolig viktig del av hverdagen min og jeg er av den oppfatning at man kan spøke med absolutt alt, så lenge det ikke går utover noen (man kan selvsagt aldri helgardere seg mot å såre noen når man slår en spøk, men man bør trå litt varsomt dersom det er stor fare for å såre noen). Med det mener jeg at man godt kan spøke om både døden, tragiske hendelser og handikappede, så lenge de det gjelder ikke tar skade av det. (feks. ville jeg aldri ha spøkt om en tragedie på TV eller i media, eller ledd høyt av noen som er handikappet)

Forøvrig synes jeg ikke det er så mange vitser om tragiske hendelser eller folks personlige tragedier som er så veldig morsomt.

Skrevet (endret)

Alt kan spøkes med, men ikke i alle sammenhenger.

Hei Melis :)

Endret av SnillMito
Skrevet
Alt kan spøkes med, men ikke i alle sammenhenger.

Hei Melis :)

Hei Mito :)

Skrevet
Hei Mito :)

Hva gjør du oppe så sent? :)

Skrevet
Hva gjør du oppe så sent? :)

Hva gjør jeg ikke oppe så seint? Dagen har så vidt begynt for meg :popcorn:

Du da?

Skrevet
Hva gjør jeg ikke oppe så seint? Dagen har så vidt begynt for meg :popcorn:

Du da?

Jeg kan ikke fortelle det - hemmelig, dessverre :(

Blir du med på fest på lørdag? Skal over til Jeanette.

Skrevet
Man kan spøke med alt. (Bortsett fra islam)

Jeg kan ikke noe for det, men jeg elsker det når noen treffer spikeren på hodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...