Gå til innhold

Diskusjon om sexy/vulgær

Pemille

Anbefalte innlegg

Hei!

En av mine gode venninner og medarbeidere, sa tidligere i uka at hun hadde valgt å unngå et antrekk fordi hun syntes at hun ble for sexy for jobben. Diskusjonen har da i etterkant gått på om det ville vært mer naturlig å si at antrekket var for vulgært for jobben, fordi det å si at man er for sexy til å gå på jobb er litt i samme gate som å si at man er "for pen til å gå på jobb" hvis man har tatt på seg ballkjole. (I stedet for å si at man er for pyntet.)

Hun står på sitt, og jeg skjønner forsåvidt litt hva hun mener, at ordet vulgær inneholder noe mer.

Likevel mener jeg at hva som er vulgært i stor grad avgjøres av kontekst, og at det langt i fra trenger å være et negativt uttrykk for noe, kun at noe er ute av sin vante sammenheng.

Hva mener dere?

Vi gleder oss til synspunkter fra alle kanter! :)

Hilsen Frøken Sexy og Frøken Vulgær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glamourgirl

Interessant... Jeg mener vel vulgær er "verre" enn sexy...

Altså, jeg mener man skal kle seg etter alder, kropp og fasong. Gjør man det kan man gjerne være sexy, uten at det blir vulgært.

Vulgært forbinder jeg med lycra og "mutton dressed like a lamb" og sånne store damer på Jerry Springer som går uten undertøy og sier "If you got it, flaunt it!" ...

At noen klær/antrekk er for sexy for jobben, syns jeg godt man kan si, uten at klærne da nødvendigvis er vulgære.

(jeg skjønte hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til din sammenligning om ballkjolen:

Man er ikke i ballkjole for PEN til å gå på jobb, men for PENT KLEDD. (som du velger å endre til et annet begre, for pyntet. Hvilket fungerer fordi "pyntet" er synonymt med "pent kledd")

Man er ikke i visse antrekk for SEXY til å gå på jobb, men for SEXY KLEDD. (som du vil edre til vulgær, hvilket ikke fungerer fordi "vulgært" ikke er et ord som er synonymt med "sexy kledd")

Vulgær er over en grense, som ikke er sexy. Jeg synes ikke hva som er vulgært i hovedsak avgjøres av konteksten, men at vulgært er rett og slett "horete". Det som er vulgært er ikke sexy, bare stygt.

Jeg skjønner derfor godt at hun ikke vil si at antrekket ble for vulgært, men at det ble for sexy. Sexy kan være pent, men det kan bli "for sexy" for konteksten. Vulgært er bare ufint.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over angående at "vulgær" er et negativt ord, horete på et vis.

Men å si at man er for sexy til å gå på jobb mener jeg også er feil. Jeg ville sagt "for sexy kledd" eller "for utfordrende kledd". Man kan jo være knallsexy uten å være sexy kledd (Frøken Jolie f.eks. er av typen som er sexy selv i utvasket joggis). Disse kunne jo da aldri gått på jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Moro å høre hva dere sier!

Jeg tror kanskje at kjernen i diskusjonen kom til fordi det ble sagt "Jeg følte meg for sexy", og ikke "Jeg følte meg for sexy kledd", ja. Det er mulig det er dét som ville vært den rette diskusjonen. Hehe.

Men noe som er vulgært i en situasjon, kan jo være sexy i en annen situasjon? Eller synes dere ikke det? F.eks. et kort skjørt er for mange å regne som vulgært i barnedåp, men kan være sexy på fest. Eller mye sminke på dagtid kan virke vulgært, mens det kan f.eks. være stilig med knallrød munn på byen?

Kanskje jeg og mine kollegaer må revurdere vår bruk av ordet vulgært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_maren_*

Jeg synes også at man kan oppføre seg vulgert, og det er veldig negativt i min verden.

Er noe vulgært så er det stygt, synes jeg da.

Om man føler seg for sexy i det antrekket man har på seg så er jo det helt ok å si.

Selv om personlighet og lign kan være sexy så er det jo for det meste utseende og kledning som gjør folk sexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Moro å høre hva dere sier!

Jeg tror kanskje at kjernen i diskusjonen kom til fordi det ble sagt "Jeg følte meg for sexy", og ikke "Jeg følte meg for sexy kledd", ja. Det er mulig det er dét som ville vært den rette diskusjonen. Hehe.

Men noe som er vulgært i en situasjon, kan jo være sexy i en annen situasjon? Eller synes dere ikke det? F.eks. et kort skjørt er for mange å regne som vulgært i barnedåp, men kan være sexy på fest. Eller mye sminke på dagtid kan virke vulgært, mens det kan f.eks. være stilig med knallrød munn på byen?

Kanskje jeg og mine kollegaer må revurdere vår bruk av ordet vulgært!

Jeg synes kort skjørt i barnedåp kanskje kan anses for noen å være upassende, men ikke vulgært. Vulgært blir det når toppen viser det bh'en burde dekke, og skjørtet er så kort at du kan konstatere fargen på trusa, om der er noen. Det er vulgært, kirke eller ei. Forskjell på upassende (i en situasjon) og vulgært. I alle fall i mitt hode.

Og ordboka definerer vulær slik: "simpel, tarvelig, ukultivert" altså slik jeg tenker, ikke situasjonsavhengig. Hva som er passende/upassende til en situasjon er noe annet enn hva som er vulgært. Vulgært ER vulgær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er stor forskjell på sexy og vulgær.

Kler man seg på en vulgær måte, ja da kan man nok minne litt om en som tar seg betalt for diverse tjenester.

Å kle seg sexy er vel en kombinasjon av stilig og elegant, men som fremhever kvinnelige former som hofter, brystparti, rumpe e.l uten at det grenser til kategorien nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ike an å bli for sexy. Selv en stripper, nakenmodell ja, selv en Hollywood-stjerne som er kåret til en av de mest sexye kan ikke bli for sexy.

Det burde vært lovpålagt å kle seg sexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...