Gå til innhold

Jakobines


Jakobine

Anbefalte innlegg

Jeg er bare grunnleggende skeptisk til å gjøre ting på en bestemt måte fordi det er slik det alltid er blitt gjort av "alle". Etter å ha drevet innen en idrett i noen år der man ikke stiller spørsmål med hvorfor man gjør som man gjør, man gjør det bare fordi man alltid har gjort sånn, er jeg blitt mer interessert i spesifikk trening og optimalisering av det man faktisk gjør på trening. Treningsvitenskap er et felt som er under stadig utvikling, og derfor synes jeg det ofte er verdt å sjekke ut om vitenskapen henger på greip med den en selv erfarer, og omvendt. :)

Ja, og det er jeg helt enig med deg i. Jeg er en slik som spør etter dokumentasjon hver gang jeg hører en påstand (nesten... ;)), og synes i utgangspunktet det er veldig interessant.

I mitt tilfelle har det igrunnen også vært slik; i starten trente alle rundt meg etter teorien, og jeg fulgte det slavisk selv. Så begynte jeg og trene med andre folk, fant ut at det er flere muligheter for å få resultater, og testet ut på meg selv. Så for min del ble optimalisering av treningen min å gå bort fra en god del av "sannhetene", og skreddersy treninga ut ifra hva som passet best på meg. Men det er forsåvidt godt mulig det finnes dokumentasjon på dette også - som jeg ikke har oversikt over. :) Det hadde i tilfelle vært gøy å se, men jeg har ikke funnet så mye forskning på styrketrening med fokus på muskelvekst og styrke, egentlig. Hvis du har noen tips, så er jeg veldig interessert!

Når det er sagt så er jo ens egne erfaringer ekstremt viktig å lytte til siden respons på trening er og blir en individuell sak, men jeg ser ingen motsetning mellom det og det å sammenstille sin egen og andres erfaringen med hva vitenskapen tilsier.

Nei, når det gjelder mitt opplegg så er det jo - ut ifra den dokumentasjonen jeg har sett - en direkte motsetning mellom dette og hva som er "riktig". Men det er jo akkurat når det gjelder lengde på treningsøkta, og ikke noe generelt utover akkurat det.

Forøvrig er en naiv treningsidiot for meg jenta som bare trener i ja/nei-maskinene med lette vekter og drøssevis av repetisjoner fordi hun vil ha lange slanke madonnamuskler i beina og ikke skjønner hvorfor hun ikke har fremgang. I tillegg er hun livredd for at hun kommer til å se ut som en boler i løpet av tre treningsøkter om hun nærmer seg frivektsavdelingen. Evt. gutta som ikke forstår verdien av å utføre øvelser strikt og korrekt og ser seg blinde på at de absolutt skal løfte mer en fyren/jenta ved siden av.

Uff, nå var jeg slem....... :sjenert:

:ler:

Jeg er enig, selv om det er veldig lite populært å si det. Mange gjør vel slikt utav ren uvitenhet, og det er jo lov å ikke vite - de jeg er kritisk til er de som får høre hvordan de bør trene, men likevel nekter å gjøre det riktig av en eller annen mystisk grunn jeg ikke skjønner. OG klager, som du sier, på dårlige resultater...

Jeg får forøvrig nesen fysisk vondt av å se enkelte av gutta i basisøvelsene som kommer til å være ødelagte i kroppen innen få år...

Det ble et litt fort&gærent svar dette her, jeg må gå - men det er artig med litt diskusjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker den nye optikeren min litt. :hjerte:

Har fått nye linser, og jeg SER jo faktisk. Det har jeg visst ikke gjort på veldig mange år, uten å vite det. Fornøyd!

:kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, jeg strakk en muskel på trening i går. Vondt! Jeg må trene to dager til denne uka, blant annet i dag, så håper det snart går over. Hvis ikke kan det bli en interessant affære, men man kommer seg jo alltids igjennom.

Jeg skal heldigvis ikke forberede en pøkk til 17. mai - tar det rolig, kanskje en fjelltur på dagen, også skal vi ut og spise med venner på kvelden. Når det er sagt, så betyr 17. mai veldig mye for meg, men jeg har ikke noe voldsomt tog- og isbehov av den grunn. Synd jeg aldri har fått soset meg til å fikse hælene på skoene mine - det får bli kjole og joggesko, da! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, her har jeg lyst til å følge med. Kanskje jeg kan få noen tips til treningen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, her har jeg lyst til å følge med. Kanskje jeg kan få noen tips til treningen min :)

Hei!

Ja, det er gøy å dele erfaringer. :) Jeg er jo veldig langt ifra å være noen ekspert, og jeg kan ikke garantere at det jeg gjør vil passe for andre, men jeg holder nå på med mitt - basert på egen erfaring med hva som funker samt hjelp fra folk som er mye flinkere enn meg.

Trener du styrke?

Endret av Jakobine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener mye styrke, en del kondisjon og kickboxing. Har Personlig Trener som hjelper meg 1 gang i uka med styrke, sånn at jeg får rettet opp eventuelle feil i teknikken og får skikkelig progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boksing er gøy! Ja, ikke at jeg kan det, har bare vært innom via kampsport. Er du godt fornøyd med PT'n din?

Jeg har kommet hjem fra tidenes hardeste beinøkt - jeg er så sliten! Det er jo en nydelig følelse, selv om treninga nesten var litt hat i dag.

Fri i morgen. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kos med en fridag, ekstra langhelg er jo veldig velkommen da !

Ha en fin-fin dag, håper været ikke er så ille, her er det faktisk rim og sol !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksing er gøy! Ja, ikke at jeg kan det, har bare vært innom via kampsport. Er du godt fornøyd med PT'n din?

Jeg har kommet hjem fra tidenes hardeste beinøkt - jeg er så sliten! Det er jo en nydelig følelse, selv om treninga nesten var litt hat i dag.

Fri i morgen. :hjerte:

PT-en min er kjempeflink, og jeg er veldig fornøyd med henne. Hun er veldig flink til å pirke på teknikken min og hjelpe meg med progresjonen. Hun er sånn akkurat passe sadist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT-en min er kjempeflink, og jeg er veldig fornøyd med henne. Hun er veldig flink til å pirke på teknikken min og hjelpe meg med progresjonen. Hun er sånn akkurat passe sadist ;)

Hehe, litt sadisme må til på trening. Jeg trener alltid sammen med kjæresten, så vi pusher hverandre, og det er gull verdt! Teknikken min kunne imidlertid sikkert vært bedre når det gjelder endel øvelser - selv om jeg prøver å fokusere på det er det lett å "falle litt ut". Mark og bøy vet jeg at jeg har god teknikk i, men så var det alt det andre ...

***

Det er forøvrig genialt å ha trent bein og mage dagen i forveien. Kjenner meg skikkelig fit, selv om jeg ikke er så veldig enig i den følelsen når jeg ser meg i speilet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du deg fortsatt fit ?

Jeg har vondt på steder jeg ikke ante eksisterte. Elsker å være støl, selv om det er faen så vondt. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har hatt en KG-pause...

Det er fint å være støl, selv om den funksjonelle siden av treningen kommer litt i bakevja når man alltid er støl og hemmet i ganglaget... :ler:

Jeg skal snart begynne på nytt program, blir morsomt. I dag er det imidlertid treningsfri... Litt deilig å ha kvelden helt uten planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut litt om treningsprogrammet ditt? Altså, litt om hvor ofte du trener, øvelser, trener du split, osv? Jeg trenger nytt treningsprogram og lurer litt på hvordan jeg skal legge det opp, hvilke muskelgrupper jeg skal trene samtidig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du legge ut litt om treningsprogrammet ditt? Altså, litt om hvor ofte du trener, øvelser, trener du split, osv? Jeg trenger nytt treningsprogram og lurer litt på hvordan jeg skal legge det opp, hvilke muskelgrupper jeg skal trene samtidig osv.

Nå trener jeg en 4-splitt.

Dag 1: bryst og biceps

Benkpress, skråbenk, flyes, hantelcurl, pull up's + div andre øvelser etter behov. Bytter alltid litt om på øvelsene. Det gjelder alle øktene.

Dag 2: bein

Knebøy, strakmark, beinpress, utfall og div andre småøvelser etter behov.

Dag 3: skuldre og triceps

Skulderpress med stang (ville tatt militærpress om det ikke var for ryggen), sidehev, pecdec/facepulls, franskpress, dips og div andre smågreier.

Dag 4: rygg

Markløft, stangroing (ny, akkurat begynt med), chins/nedtrekk, enarms hantelroing + diverse.

Det nye programmet er etter styrkeløftprinsipper, så det spørs jo hva som er målet med treninga di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker først og fremst å bygge styrke i forhold til kickboxinga, så eksplosiv styrke er viktig. Tror 4-split egentlig hadde passet meg bra, i forhold til å få inn litt kondisjon sammen med alle styrkeøktene, og for å klare å konsentrere meg skikkelig gjennom hele styrkeøkten. Du bruker mange av de samme øvelsene som jeg gjør. Hvor mange serier og reps tar du, og ca hvor lang tid bruker du pr. gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker først og fremst å bygge styrke i forhold til kickboxinga, så eksplosiv styrke er viktig. Tror 4-split egentlig hadde passet meg bra, i forhold til å få inn litt kondisjon sammen med alle styrkeøktene, og for å klare å konsentrere meg skikkelig gjennom hele styrkeøkten. Du bruker mange av de samme øvelsene som jeg gjør. Hvor mange serier og reps tar du, og ca hvor lang tid bruker du pr. gang?

Tja, jeg bruker omtrent to timer på hver økt, så det tar ikke nødvendigvis så kort tid selv om kroppen er delt inn i fire. ;)

Jeg tar få reps (1-5) og mange sett (5-10) i benk, mark og bøy. I de andre øvelsene ligger jeg stort sett på 6-12 reps og 4 sett. Ingenting er imidlertid fastlåst - jeg trener slik at jeg bruker "opp" muskelen, og varierer utifra dagsform og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer, ja. Er det bare styrke, eller trener du kondisjon også? Jeg er vant med å "tømme" musklen i enkelte øvelser og merker jeg får gode resultater av det. Hvor mange ganger i uka trener du? Går du på diett eller spiser du relativt "normalt", men med vekt på å få i deg nok proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer, ja. Er det bare styrke, eller trener du kondisjon også? Jeg er vant med å "tømme" musklen i enkelte øvelser og merker jeg får gode resultater av det. Hvor mange ganger i uka trener du? Går du på diett eller spiser du relativt "normalt", men med vekt på å få i deg nok proteiner?

Trener stort sett bare kondis som oppvarming, pluss en økt i uka med kampsport. Jeg burde trene mer kondis, men er ikke så veldig motivert.

Jeg trener 4 ganger med styrke. Ellers blir det som sagt omtrent halvannen time kampsport i uka. Alt utover det er sporadisk. Jeg teller ikke med gåturer o.l.

Jeg går ikke på diett. Det er fordi jeg heller fokuserer på å bli sterkere nå, siden jeg begynte nesten på 0 etter jul etter flere år med masse ryggtrøbbel. Har derfor ikke tid til å være på diett. ;) Jeg spiser kanskje litt diettaktig i forhold til normalkost uansett, men jeg går ihvertfall ikke med hensikt veldig mye ned i kalorier. Litt blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! Ville bare takke deg for det supre tipset om volumdingsen :P Var jo genialt at en dvd fulgte med!!!

Ellers anbefaler jeg mitt geniale situpsprogram!

Program!

Magen min er så ekstremt mye bedre nå!

Endret av Serenity88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...