Tule Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 hei jeg vile bare spøre dere om va dere syns om dette det har vert opp i Her og nå og Puls på nrk i dag mange barnehager har nå blit det en kaller sukkerfrie, det vil si at man reduserer sukeret barn far i seg veldig, helt borte kan det jo ike bli men likevel eksperter reagerer må på dete og mener det er en risiko for at barna kan skeie ut mer når di blir eldre nar di har slike strenge grenser og viser til dokumeterte tilfeler her, jeg tenker at det kan vere noe i det eler at de får en helt feil virkelighetsopfatning her til og begyne med har jeg vert positiv men har begynt og lurer litt, jeg syns det har fat mer og mer karakter av hysteri og fanatisme misforstå ikke, jeg syns det er greit at de har kutet ut kremkaker og sjokoladekaker med mye sukker til burtsdager og serverer frukt i steden, jeg tror barn koser seg like mye med det, det er ikke det jeg reagerer på, men når man tar bort kakaoen på tur som en koste seg med og nar man ikke kan få saft til kaker og når man ike kan ha sukker i lusekater og i boller og når man ike kan ha suker på grøten når man spiser det da syns jeg det har gått for langt i en barnehage jeg horte om var det ike lov til og ha brunost på matpakka en gang Det er helt vanlig og ha suker på slike ting og om man er forsiktig med det og ikke bruker mye av det til daglig så må man vel kune kose seg med lit søtet ting i helgene og til fest? jeg mener det er helt greit at man reduserer det sukkeret barn får i seg, de får i seg alt for mye slik det er men det er en grense jeg mener at man skal lere barna og ha et naturlig forhold til mat og slike ting, og lere at det er naturlig i noe og at en skal ungå det i andre ting. i slike ting som boller og kaker mener jeg det hører til jeg mener det er grenser for hvor hysteriske man skal vere, jeg må si meg enig med Jeanette Rhode her, det er snakk om og lere og ha et sunt forhold til det og kan barna lere det her det ma da vere bedre og snake om det som en vanlig ingrediens man ike skal bruker for mye av? va mener dere?
Lady_Z Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Hei du! Jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager og har gjort opp min egen mening. Jeg synest det er veldig greit å feire bursdag med et fruktfat med lys på i stede for sukkerbombe kakene. Jeg synes også det er greit at pålegg som prim og sjokkopålegg blir begrenset. Men at kakao på tur skal nektes? Det er å dra den for langt? Er man på tur så må man kunne kose seg. Da bruker også barna mye energi og sukkere blir ikke "overflødisk" i kroppen. En liten kjeks som "belønning" når man når målet er også helt ok. Man merker lett når 19 barn har fått i seg mye sukker. Støynivået øker og det blir mye mer energi i luften. Dette sliter også på oss som er ansatt i barnehagen. Nei til kake o.l i barnehagen, ja til litt ekstra kos på tur
Gjest gjest A Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Hysteri etter min mening! Det er greit med begrensning, men det er ikke noe poeng å bli fanatisk heller! Kan jo sikkert ikke spise brød til slutt heller, er vel vanlig å ha en teskje sukker eller to i deigen.... Barn som vokser opp med veldig strikse grenser på f eks søt mat kan risikere å kompensere for dette senere, med mye søt mat. Barn som får litt innimellom vil ikke hige etter det. Og barn har ikke vondt av sukker en gang innimellom , f eks når de er på tur. Det var en artikkel i avisen (husker ikke hvilken) for litt siden som fortalte om barn som spiste for mye frukt og grønt!!! Dvs foreldrene var blitt altfor sunnhetsorienterte på en misforstått måte, så ungene fikk ikke dekket sitt naturlige kaloribehov, små barnemager orker jo ikke spise så store grønnsaksmengder at det gir tilstrekkelig med kalorier.
Gjest Gjest-M- Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Enig med Lady Z, man må finne balansen. Jeg er ped.leder på en småbarnsavdeling, og i vår barnehage er vi opptatt av å ha et sunt kosthold i hverdagen. Vi har aldri syltetøy eller prim, men brunosten har vi beholdt. Kakao lager vi når vi føler for det, men ikke altfor ofte. Saft, kaker og annet søtt er forbeholdt festdager, og kan dreie seg om 4-5 dager i året. Når vi feirer bursdager, har foreldrene selv med en godbit, og de fleste har med frukt. De minste hos oss elsker frukt, og spiser det med stor glede. De har enda ikke fått noe begrep om konseptet bursdag, og blir glade for det lille ekstra de får i form av frukt. Å servere kake til de minste er egentlig bortkastet. De spiser kun glasuren, og resten ligger strødd på gulvet. Men vi er opptatt av å finne en gylden middelvei. Fanatisme fører sjelden noe godt med seg. Vi ønsker å lære barna at godis er forbeholdt fest, og ha et sunt kosthold i hverdagen.
Nigo-san Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 I vår barnehate har de "pølsebod" der bursdagsbarnet får servere. Vil ikke barnet det, så har de fiskeburgere, og alltid frukt. Når så er sagt, har jeg aldri klaget over kakenivået i barnehagen. Det meste av sukkeret får barna i seg hjemme. At barna ikke får ha kakao på tur, er helt på trynet. Det er sukker det er snakk om, ikke arsenikk.
Tule Skrevet 28. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2008 I vår barnehate har de "pølsebod" der bursdagsbarnet får servere. Vil ikke barnet det, så har de fiskeburgere, og alltid frukt. Når så er sagt, har jeg aldri klaget over kakenivået i barnehagen. Det meste av sukkeret får barna i seg hjemme. At barna ikke får ha kakao på tur, er helt på trynet. Det er sukker det er snakk om, ikke arsenikk. hei jeg tror ike det var noe generelt forbud mot kakao i sukerfrie barnehager men det var en der di hade erstatet det med frukte det var da jeg reagerte på det hilsen
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Så lenge man ikke blir helt hysterisk og skal forby syltetøy (som man lager selv), og andre søtt pålegg og frukt (er jo fruktsukker), så synes jeg det er greit.
Tule Skrevet 28. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2008 Hei du! Jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager og har gjort opp min egen mening. Jeg synest det er veldig greit å feire bursdag med et fruktfat med lys på i stede for sukkerbombe kakene. Jeg synes også det er greit at pålegg som prim og sjokkopålegg blir begrenset. Men at kakao på tur skal nektes? Det er å dra den for langt? Er man på tur så må man kunne kose seg. Da bruker også barna mye energi og sukkere blir ikke "overflødisk" i kroppen. En liten kjeks som "belønning" når man når målet er også helt ok. Man merker lett når 19 barn har fått i seg mye sukker. Støynivået øker og det blir mye mer energi i luften. Dette sliter også på oss som er ansatt i barnehagen. Nei til kake o.l i barnehagen, ja til litt ekstra kos på tur hei det er det jeg mener ogsa, kaker bør man ike ha, det spiser man nok av hjeme pa fine dager, men jeg syns det ma vere lov med lit kakao og sukker i bolledeigen det er vanlig, jeg kan forstå lyden ja med 19 barn med mye sukker og jeg er enig i at man skal begrense det men det er snak om rimelighet og da det var og nyt for meg at syltetøy var usunt, jeg er vant med hjemelaget jeg da, og lager solbær og blåbærsyltetøy nesten vert ar, det ineholder mye vitaminer hilsen
Tule Skrevet 28. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2008 Så lenge man ikke blir helt hysterisk og skal forby syltetøy (som man lager selv), og andre søtt pålegg og frukt (er jo fruktsukker), så synes jeg det er greit. hei det er det jeg mener også, jeg reagerte ogsa pa det med syltetøy hilsen
Leanne Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 i barnehagen til min datter fokuserer de veldig på kosthold.. - de har ingen usunne pålegg som syltetøy, sjokoladepålegg osv på bordet... - de serverer frukt etter alle måltider - de lager kakao på tur og en sjelden gang ellers, men søter med vaniljesukker i stedet for sukker.. - to dager i uken kommer en kokk i barnehagen og lager varm lunsj til barna. Har hatt hjemmelaget fiskegrateng, forskjellige typer pasta med kylling, gryterett mm.. de bruker mye fisk til disse måltidene.. - de har skrevet ønsker til foreldrene om at de ikke vil ha yoghurt, cornflakes eller brødskiver med sjokoladepålegg i matpakkene, men det er det ikke alle som følger.. - barna får ikke ha med drikke i barnehagen, de kan ha flasker som personalet fyller med vann. (mange hadde med saft/juice/milkshake..) de får melk til måltidene (evt. litt juice for de som ikke tåler melk) - når barna har bursdag kan de selv velge hva de vil ha til mat, da er det vel ikke så kjempe sunne retter, men ostesmørbrød, pizza, grove vafler (da får de syltetøy), eller grøt (med sukker og kanel) Jeg synes barnehagen har satt igang mange bra tiltak. Jeg merker at min treåring er mer åpen for å prøve nye matretter til middag. Hun spør ofte om vi kan ha noe av det hun har fått i barnehagen.. Heldigvis henger det et oppskriftshefte i garderoben med maten de har fått Det er faktisk sånn at mange ikke får det de trenger hjemme og da er det bra at de får det i barnehagen. Hvis man vet at man har et veldig sunt kosthold både i barnehagen og hjemme kan man jo ta den helt ut noen ganger. Kose seg med kakao med sukker i, fine vafler med syltetøy, juice og kjeks med god samvittighet
Gjest *Mim* Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 - de lager kakao på tur og en sjelden gang ellers, men søter med vaniljesukker i stedet for sukker.. Er det noe bedre, da? - to dager i uken kommer en kokk i barnehagen og lager varm lunsj til barna. Har hatt hjemmelaget fiskegrateng, forskjellige typer pasta med kylling, gryterett mm.. de bruker mye fisk til disse måltidene.. Så flott! Det skulle jeg ønske barnehagen vår gjorde. Ingen barnehage kan være sukkerfri, sukker finnes jo i så mange matvarer, både tilsatt og naturlig.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 For de som tror syltetøy er sunt; bær er sunt, syltetøy er proppfullt av sukker, også hjemmelaget.. For de som søter hjemmelaget syltetøy med fruktsukker eller kunstig søtningsmiddel; dette er uegnet for småbarn i slike mengder som må til for å søte syltetøy..
Leanne Skrevet 1. mai 2008 #13 Skrevet 1. mai 2008 For de som tror syltetøy er sunt; bær er sunt, syltetøy er proppfullt av sukker, også hjemmelaget.. For de som søter hjemmelaget syltetøy med fruktsukker eller kunstig søtningsmiddel; dette er uegnet for småbarn i slike mengder som må til for å søte syltetøy.. det spørs vel hvor mye man sukrer det hjemmelagde syltetøyet med...
Fluffie Skrevet 1. mai 2008 #14 Skrevet 1. mai 2008 Det blir for hysterisk. Sukker i moderate mengder skader ingen. Det er selvsagt bra at barnehager ikke serverer sjokoladepaalegg daglig eller har kake og annet soett hver uke, men det gaar litt langt enkelte steder ser det ut til.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #15 Skrevet 1. mai 2008 Herregud, forby juice? Raffinert sukker er lurt å begrense i hverdagen, men naturlige matvarer proppfulle av sunne ting i tillegg til fruktsukkeret? Det er hysterisk. Får ungene en liter juice hjemme i tillegg til i barnehagen?
Embla s Skrevet 1. mai 2008 #16 Skrevet 1. mai 2008 For min del syns jeg det høres fornuftig ut med sukkerfrie barnehager. Jeg syns ikke det ville vært noen krise hvis det aldri var kake eller kakao i barnehagen til barna mine! Jeg syns heller ikke det hadde gjort noe om det ikke var lov med juice. Å skylle tennene i en blanding av syre og sukker er ikke spesielt bra, og jeg syns ikke det gjør noe om barn lærer seg å drikke vann når de er tørste. Må presisere at jeg ikke er noen anti-sukker-fantast. Jeg ser bare ikke noen ulempe med barnehager som ikke bruker kaker, sjokoladepålegg, kakao, is og juice. Det kan da ikke være annet enn en fordel for barna?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 Men, hvis du er redd for at de ikke skal skylle tennene i juice, hva med frukt? Da er tannpuss etter lunsj mer fornuftig, som de gjør i mange andre land i vesten.
tingeling Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes at dette har tatt helt overhånd. Barn har et kjempe aktivitetsnivå og så lenge de ikke lever på juice/yoghurt/sjokoladepålegg hjemme så er det ingen krise at de får kake når det er bursdag i barnehagen. Mine foreldre var veldg strikse på godteri. Resultatet var tre ganske uhøflige barn som kastet seg over godteskålen ved en hver anledning. Sønnen min får vann/melk til alle måltider. Yoghurt et par ganger i uka, grønnsaker hver dag (han er allergidk mot frukt), prim på brødskiva stort sett hver dag, bolle når vi går på kafé i helgen og litt lørdagsgodt. I barnehagen vår er de heldigvis ikke mer hysteriske enn at barna fortsatt får ha kake med seg på bursdagen sin. Det husker jeg selv som stor stas når jeg var liten og jeg er glad for at sønnen min får oppleve det samme. tingeling
Varsia Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 Men, hvis du er redd for at de ikke skal skylle tennene i juice, hva med frukt? Da er tannpuss etter lunsj mer fornuftig, som de gjør i mange andre land i vesten. Tannpuss bør ikke gjøres mer enn to ganger daglig, så om barna pusser tennene om morgenen og på kvelden er det dermed ikke bra å pusse de etter lunsj... Jeg synes det er bra med sukkerfrie barnehager, så lenge man ikke gjør en big deal ut av det. Man savner kun kake i barnehagen om man faktisk er vant til å få kake i barnehagen, det samme gjelder syltetøy, kakao osv. Barna tar ikke skade av å ikke få syltetøy på skiva, og om de ikke greier å kose seg på tur uten kakao så kan neppe turen være særlig koselig i utgangspunktet... Og er det en ting jeg hvertfall syns er en uting så er det kaker ved bursdager (i barnehagen). Ser ser hvor utrolig ofte tantebarna blir servert kake i den barnehagen de går i, for det er alltid noen har bursdag. Så da blir det kake i barnehagen. Så blir det gjerne kake på ettermiddagen igjen (i bursdagsselskap), eller kanskje selskapet holdes noen dager før/etter, så får barna kake flere ganger i løpet av uka. Det er litt dumt når barnehager tilbyr så mye søtsaker (aker, syltetøy, kakao, osv) hvis foreldrene faktisk prøver på det motsatte hjemme, - å lære barna at man kan kose seg uten uten sukker. Nytter ikke så veldig når barnehagen hardnakket gjør det motsatte. Syns det er trist at så mange foreldre og voksne lærer barna at man må¨ha søtsaker for å kose seg. Det går an å feire UTEN snop, kjære foreldre!! Og hvis det er så utrolig viktig for dere at barna deres lærer seg at kos=snop, hvorfor ikke ta ansvaret for det på fritiden, sånn at barnehagens uvaner slipper å gå utover alle barn?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 I barnehagen jeg jobber i har vi et avslappet forhold til mat. Jeg tror vel det er det sunneste i det lange løp. Alle måltider tilberedes i barnehagen, så ingen matpakker her i gården. Havregrøt eller brødskive til frokost. De bestemmer selv hva de vil ha. Da er det selvfølgelig sukker og kanel på grøten. Hvis ikke ville ikke jeg spist den selv engang... På brødet går det i ost, gomme, prim, pølser av forskjellig slag, leverpostei og kaviar. Sikkert flere, men det var de jeg husket i farten. Barna velger selv hva de vil ha av det vi smører opp, og hvitost med eple på er mange ganger mer populært enn primen er. Vi lager varm mat minst en gang i uken, og da går det i alt fra fiskekaker til supper. Vi har med kakao på tur, og lager vafler eller lapper om vi har mye melk som skal brukes opp før datoen går ut. Vi har IKKE kaker og slikt til bursdager. Da har vi vanslig smøremåltid, men med eget bord til bursdagsbarnet som får med to andre barn. Bordet pyntes med flagg og lys og det er stor stas Vi har ingen overvektige barn i barnehagen, og de er sunne og aktive både hjemme og i barnehagen. Når jeg selv får barn vil jeg ikke ha dem i sukkerfri barnehage. Jeg syns det blir for mye fokus på mat generellt. Og jeg tror ikke det er bra. Det som er bra er å la barna få prøve mange smaker, og lage smakfull mat slik at de lærer å like forskjellige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå