*Lillian* Skrevet 12. mai 2003 #1 Del Skrevet 12. mai 2003 Aline, jeg så i en annen tråd at du hadde skrevet at du har fri fra jobben til å få i behandling for psykiske ting. Jeg ville ikke ødelegge den tråden, så jeg spør her... Har du virkelig rett til å gå i f.eks. terapi uten å bli trukket i lønn? Hvordan går du fram for å få komme i terapi? Hvor ofte får du terapi i uka uten at du blir trukket i lønn? Hvis man har time tidlig om morgenen er det jo ikke sikkert man har krefter til å gå til jobben etterpå? Hvordan gjøres dette, da? Hvor mye koster det å gå i terapi? Masse spørsmål her, men som du sikkert skjønner så vurderer jeg å komme meg i behandling pga psykiske ting... Siden jeg så at du tydeligvis har peil tenkte jeg at kanskje du kunne hjelpe meg? Beklager hvis jeg spør for mye, du må si ifra hvis du ikke vil svare meg! Forresten synes jeg du virker som en sterk og flott kvinne med bena godt plantet på jorden!! :D Stå på, og lykke til med dine egne problemer! Koz, Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 14. mai 2003 #2 Del Skrevet 14. mai 2003 Har du virkelig rett til å gå i f.eks. terapi uten å bli trukket i lønn? Hvordan går du fram for å få komme i terapi? Hvor ofte får du terapi i uka uten at du blir trukket i lønn? Hvis man har time tidlig om morgenen er det jo ikke sikkert man har krefter til å gå til jobben etterpå? Hvordan gjøres dette, da? Hvor mye koster det å gå i terapi? Hei *Lillian*. Beklager at jeg ikke har svart før, jeg er stort sett bare her i arbeidstiden, så jeg svipper bare fort på "siste innleggene" og går sjeldent inn på hvert forum, så jeg har rett og slett ikke sett denne. Men nå skal jeg svare så godt jeg kan ihvertfall! "Har du virkelig rett til å gå i f.eks. terapi uten å bli trukket i lønn?" - Jeg har ikke sjekket noen regler, men vet at du har rett på fri til behandling dersom dette vanskelig lar seg gjennomføre utenfor arbeidstiden. Med behandling regnes vel behandling som skal gi deg bedre mulighet til å fungere best mulig i hverdagen/arbeidsdagen. - Sjefen min har en dårlig skulder, han KAN jobbe med den, men behandling vil gi ham en bedre mulighet til å yte best mulig og fungere best mulig i hverdagen, også langsiktig. Han har rett til fri fra jobb med betaling for å få behandling for sine problemer. - Jeg har ett litt dårlig hode og følelsesliv, jeg KAN jobbe med det, men behandling vil gi meg en bedre mulighet til å yte best mulig og fungere best mulig i hverdagen, også langsiktig. Jeg får fri fra jobb med betaling for å få behandling for mine problemer. - Iflg min arbeidsplass er det like stor rett til fri for behandling til psykiske lidelser som til fysiske lidelser. "Hvordan går du fram for å få komme i terapi?" Det første jeg gjorde var å gå til fastlegen min å sette ham inn i hvordan jeg hadde det, og ba om henvisning til Psykolog. Så var jeg super heldig, så jeg kom med i ett "prosjekt" for sisteårets studenter på universitetet/ psykologisk avd. Her fikk jeg tretten timers behandling med en fast terapaut, fire andre avgangsstudenter og en spesialist på naborommet. Dette har jeg fått helt gratis, og jeg har fått fem ekstra timer fordi jeg var livredd for å avslutte behandlingen uten å ha kommet meg dithen at jeg kan takle resten selv. Dette har vært ett supert tilbud. Jeg fant annonsen i Aftenposten, men det går sikkert an å ringe dit å høre om de skal ha flere slike avslutningsprosjekter. Ellers er det å ta kontakt med kommunen du bor i og be om en liste over psykologer med avtale, også er det bare å ringe rundt... :-? Det er gjerne 6-8 mnd ventetid også. "Hvor ofte får du terapi i uka uten at du blir trukket i lønn? " Jeg har èn times behandling i uken, med reise til og fra er jeg vekk fra jobb ca halvannen til to timer en dag i uka, i atten uker. Dette får jeg dekket fullt og helt. "Hvis man har time tidlig om morgenen er det jo ikke sikkert man har krefter til å gå til jobben etterpå? Hvordan gjøres dette, da? " - Jeg har time på morgenen, det var en av grunnene til at jeg måtte ha aktiv sykemelding en mnd på det hardeste, nå går det stort sett greit, og dersom det ikke hadde gjort det, så hadde jeg gått til legen igjen og bedt om psykemelding en dag i uke slik at jeg slapp å gå på jobb den dagen. Jeg har sagt ifra på jobb, og lukker døren når det blir for ille. Men noen dager er det jævlig!! "Hvor mye koster det å gå i terapi?" Jeg er faktisk litt usikker, siden jeg selv har fått det gratis. :D Men jeg har skriftlig tilbud om når som helst å ringe å få time hos spesialisten på teamet, hun har IKKE avtale med kommunen, og koster 500,- pr time og du må betale bestandig. - De med avtale vil jeg tro at koster litt mindre, samt at du kun betaler en viss sum i året (tror det er ett sted mellom 1400 og 1500,- i året som er egenandelen) og resten av behandlingen det året er gratis for deg. Sånn ellers, takk!! (for det med sterk og flott kvinne!!) Dersom du føler du vil prøve psykolog, så gjør det!!! Etter å ha vært i terapi nå en stund har jeg lært utrolig mye om både meg selv, mine følelser, min barndom, mine nærmeste og hvor viktig det er å komunisere åpent og ærlig med både seg selv og de rundt seg! Jeg har fått sparket ut ett par lik fra lasten, og er på innmari god vei til å bli stabilt sikrere på meg selv og de rundt meg. Også på god vei til å få overkommet endel situasjoner som fremkaller angst, panikklidelser for meg, og bare det å få en "diagnose" og få forklart symptomene, og vite at det jeg har vært så livredd for i mange år er fysisk helt ufarlig, har hjulpet meg til å komme langt!! - Folk har også bare vært positive til min terapi, jeg har aldri lagt skjul på at jeg går til psykolog, er åpen om både det at jeg faktisk har psykiske problemer og at jeg gjør noe med dem hos psykolog. Noen har forsøkt å fortelle meg at jeg ikke trenger snakke om det, men hvorfor skal jeg IKKE? Vi lever i 2003, man er ikke lenger gal eller svak for å gå tl psykolog, jeg tror faktisk man er ganske sterk som tar tak i sine problemer og gjør noe med det, og risikerer at man må endre på endel ting i livet sitt! (for det har jeg måttet) Jeg kjenner faktisk ingen jeg, som ikke hadde hatt godt av noen timer i terapi, men det er ikke alle som liker å innrømme det! Lykke til *Lillian*, og bare spør mer om du lurer. Du virker som ett fint menneske du også, og bør gjøre det som er rett for deg. Vi har bare ett liv, og det må vi ta vare på som best vi kan! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå