Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #21 Skrevet 28. mai 2008 Det kan virke som det ikke er så lett å få veldig relevant jobb som nyutdannet sosionom, men det kommer nok mye an på både hvor man bor, egnethet og alder. Jeg tror det gjelder å vurdere mange typer stillinger, f eks kan det kanskje være en bra inngangsport å jobbe i miljøterapeutrelaterte jobber i institusjoner selv om man ønsker seg over i forvaltningen etter hvert. Sosionom er nok et yrke hvor alder og erfaring teller nesten like mye som utdanningen. En annen ting jeg har hørt folk si, og som i hvert fall er tydelig i antall stillingsannonser, er at opplegg i blant annet rusomsorg (og psykiatri) i større grad enn tidligere har blitt "klinifisert" i den forstand at man ønsker flere verne- og sykepleiere (som kan gi medisiner) enn "samtalebehandlere/miljøpersonell" som sosionomer. Men det er selvsagt også et behov for sosionomer og barnevernspedagoger som kjenner forvaltning og sosiallovgivning, da dette er viktig i forbindelse med botilbud, økonomistyring etc.
Gjest Huldali Skrevet 28. mai 2008 #22 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er utdannet sosionom. Mange jobb muligheter mener jeg. Alle jeg gikk ut med fra skolen fikk seg jobb uten problemer. Noen hadde også fått jobb før de var ferdig utdannet. Så kan ikke helt forstå at det er mangel på jobber for en soisonom, det er jo også utrolig mange ulike områder man kan jobbe innenfor som sosionom og det skaper jo flere jobbmuligheter. Samtidig er ikke sosial problemer akkurat synkende her i samfunnet.
Saeria Skrevet 28. mai 2008 #23 Skrevet 28. mai 2008 Morsomt at det er flere sosionomer her. Hva jobber du med, Huldali.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2008 #25 Skrevet 24. juli 2008 - NAV - Psytkiatriske institusjoner/velkomstsentre - Skoler med vanskelige barn - Eldrehjem med vanskelige eldre - Psykisk utviklingshemmede - Dissiminilis - Industribedrifter - Offentlige etater Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #26 Skrevet 25. juli 2008 - NAV - Psytkiatriske institusjoner/velkomstsentre - Skoler med vanskelige barn - Eldrehjem med vanskelige eldre - Psykisk utviklingshemmede - Dissiminilis - Industribedrifter - Offentlige etater Lykke til! Tror ikke du helt har skjønt det.......
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #27 Skrevet 25. juli 2008 Tror ikke du helt har skjønt det....... Hva er ikke skjønt?? *forvirra TS*
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #28 Skrevet 25. juli 2008 Hva er ikke skjønt?? *forvirra TS* Hvilke virkelige sosionomer er det som omtaler folk som vanskelige? også små barn?
Gjest Lurer.. Skrevet 26. juli 2008 #29 Skrevet 26. juli 2008 hei. Er nyutdannet selv og det er masse jobber. Jobber i Oslo og her er det veldig mange jobber iallefall. Jobber innenfor psykiatrien og lønnen var 300 000. Hadde praksisplassen min i utlandet og det kom godt med når jeg søkte jobb. Du har gjort ett godt valg med mange av de arbeidsoppgavene du søker. Lykke til "kollega" Hei hei. Unnskyld å bryte av tråden litt her, men jeg bare lurte på en ting. Du sier du hadde praksisplass i utlandet.. Hvor var det hen? Jeg har akkurat fullført 1. året sosionom.. Vi skal ut i praksis nå etter jul, og det er mulighet for å reise til Zambia. Dette virker utrolig spennende. Skal høre litt mer hva opplegget går ut på, men kommer nok til å takke ja. Men vil først høre med deg... Tror du dette kunne lønt seg? Eller tror du det vil være en ulempe. Mange sier jo at man burde finne en god praksisplass i Norge, så man kanskje kan sikre seg jobb der seinere? Er veldig usikker på om jeg skaø satse på utlandet eller bli værende i trygge, gode Norge:) Vil gjerne høre hva andre mener om dette også.. =) Også lurer jeg samtidig på en annen ting. Er det noen av dere sosionomer der ute som jobber/har jobbet i fengsel? Eller kriminalomsorg ellers? Jeg er veldig nysgjerrig på dette området og blir glad hvis noen har historier og erfaringer å dele med meg. Vil vite litt om arbeidsoppgaver og hvordan det er. Tusen takk:) Klem Teoline.
Gjest Gjest_Gyda_* Skrevet 25. august 2008 #30 Skrevet 25. august 2008 Jeg var ferdig utdannet sosionom i 2006, tok ett år videreutdanning med påbyggning til bachelor i spesialpedaogikk og tilpasset opplæring. da har man enda flere valg muligheter innenfor yrket. Har fast jobb i grunnskolen nå som sosionom (men måtte flytte på meg for og få fast arbeid) jobber med enkeltvedtak i skolen og trives godt med det. Har lønn på ca 320tusen pga tileggsutd. Men kan være litt vansklig å få seg jobb på noen plasser, spesielt der utdanningen er, men er man litt flyttbar er det store muligheter. Og kan man gå vikar, og engasjemnt først så har man nok jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå