Gå til innhold

Sosionom, arbeidsoppgaver, muligheter

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sina_*
Skrevet

Har satt sosialt arbeid (sosionom) på øverste valg fra høsten og lurer på om noen kan fortelle litt om hverdagen til en sosionom??

Jeg vil veldig gjerne ha et yrke der jeg har muligheten til å forandre folks hverdag. Jeg kan tenke meg en jobb som rådgiver, gjerne med et kontor der jeg kan ha viktige samtaler med utsatte mennesker. Jeg ser for meg en jobb der jeg har litt papirarbeid, samtidig litt oppfølging og gjerne noe ledelse, personalansvar og ansettelser.

Gjerne litt forran og litt bak kulissene (noe med mennesker, annet for meg selv og med papirer, data eller tlf).

Er det noen her som vil fortelle om mulighetene jeg har for å oppnå dette med en sosionom utdannelse -eventuelt hvilken tilleggsutdannelse vil du anbefale<??

Interessefelt: fosterhjemstjenesten, adopsjonsfirmaer, familievern, incest og misbruk senter, asylmottak, fengsel, minoritetsspørsmål (kan tenke meg å lære et fremmedspråk for å spesifikt kunne hjelpe noen nasjonaliteter bedre), som rådgiver på skoler, på sykehus (finne veien tilbake til livet, hvordan informere barna når mor/far er syk osv..), sorggrupper.. +++

Samtidig er det viktig for meg å ha et yrke som jeg kan benytte i utlandet dersom det skulle være aktuelt å flytte senere.

Sånn, da føler jeg at jeg har fått sagt en del av hva jeg tenker og drømmer om... er det noen som har noen gode råd, innvendinger eller som kan fortelle mer om hva en sosionom gjør, om jeg er på rett spor eller om mine drømmer passer bedre for andre typer yrker (eventuelt da også hvilken utdannelse dere anbefaler..)!

Tuuuuuusen takk skal dere ha!! :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosionom høres ut som et godt valg for dine ambisjoner. Høres ut som du er et reflektert og medmennesklig menneske..noe som er veldig viktig i denne type arbeid.

Lykke til!! :)

Skrevet
Sosionom høres ut som et godt valg for dine ambisjoner. Høres ut som du er et reflektert og medmennesklig menneske..noe som er veldig viktig i denne type arbeid.

Lykke til!! :)

Hva er egentlig vanlig sosionom lønn nå i 2008? Er det noen som har fulgt med på lønnsoppgjøret?

Jeg har søkt en del på nettet men kildene mine er ikke oppdatert siden 2004 så da er det jo en del år siden :)

Skrevet

Begynnerlønn i kommunen er ca 280 tusen, bedre innen stat.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg tenker på det samme og ble anbefalt denne siden: http://jobbfeber.no/

Her står det meste du trenger å vite om praktiske ting, med linker videre.

Lykke til:)

Skrevet (endret)

Frivillige organisasjoner som jobber med marginaliserte grupper som prostituerte og rusmisbrukere, kriminalomsorgen, NAV, etater i kommunen som boligkontor, PPT og innen psykiatrien er det også muligheter.

Hvilken skole har du søkt?

Endret av Saeria
Gjest Gjest
Skrevet
Frivillige organisasjoner som jobber med marginaliserte g :jepp: rupper som prostituerte og rusmisbrukere, kriminalomsorgen, NAV, etater i kommunen som boligkontor, PPT og innen psykiatrien er det også muligheter.

Hvilken skole har du søkt?

Jeg har søkt i Oslo. Høgskolen - flere??

Tuuusen takk for masse gode svar og råd!!

Skrevet

Jeg er snart ferdig med førsteåret i Bergen. Trives godt så langt. Lykke til med opptaket og studiene!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er snart ferdig med førsteåret i Bergen. Trives godt så langt. Lykke til med opptaket og studiene!

Tusen takk skal du ha :) Gleder meg maaaaaaasse!!

Har du tillagt deg noen relevant erfaring ennå?

Jobber du ved siden av studiene?

Er det mye arbeid og lekser på dette studiet?

Har du planer om noen tilleggsutdannelse/fordypning utover de 3 første årene?

Hva er drømmen din å jobbe som etter endt studie? :)

Har masse spørsmål, syntes det er så gøy å høre hvordan andre i drømmestudiet mitt har det... :jepp:

Skrevet
Tusen takk skal du ha :) Gleder meg maaaaaaasse!!

Har du tillagt deg noen relevant erfaring ennå? Jeg er i praksis nå og får relevant erfaring der.

Jobber du ved siden av studiene? Nei, ikke no særlig.

Er det mye arbeid og lekser på dette studiet? Det varierer litt. Noen ganger er det mye, andre ganger lite. I tillegg er det hva man gjør det til selv da. :)

Har du planer om noen tilleggsutdannelse/fordypning utover de 3 første årene? Nei, ikke enda.

Hva er drømmen din å jobbe som etter endt studie? :) Jeg er ikke sikker enda. Muligens boligarbeid. Tildeling av kommunale boliger etc.

Har masse spørsmål, syntes det er så gøy å høre hvordan andre i drømmestudiet mitt har det... :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Wow, du er god på å svare raskt..skikkelig bra!! :jepp:

Hva liker du best med sosionom yrket da??

Er det et yrke du tror man blir fort utbrent i, eller er det et yrke man blir veldig glad i så lenge interessene er der?

Noe spesielt du syntes "nyfikne" sosionom-studenter bør tenke over før de kaster seg på et sånt studie?

Tusen takk for at du er så hjelpsom!!

Skrevet
Wow, du er god på å svare raskt..skikkelig bra!! :jepp:

Var tilfeldigvis på nett, men takk. ;)

Hva liker du best med sosionom yrket da??

Nå har jeg jo nett begynt, men det jeg liker er allsidigheten. Man har så mange muligheter. Man blir utfordret på egne holdninger og verdier, man møter mennesker som av en eller annen grunn faller utenfor og som man får lov til å prøve å hjelpe.

Er det et yrke du tror man blir fort utbrent i, eller er det et yrke man blir veldig glad i så lenge interessene er der?

Tar man jobben med hjem, risikerer en det. Men mange arbeidsplasser har gode rutiner på å snakke om det som kan ha blitt opplevd som vanskelig. De jeg har truffet som er i yrket, trives kjempegodt. Man lærer jo også litt om hvordan å takle de utfordringene en kan møte, i løpet av studietida.

Noe spesielt du syntes "nyfikne" sosionom-studenter bør tenke over før de kaster seg på et sånt studie?

Setter man seg litt inn i læreplanen og opplegget høyskolen har, hvilke fag, hvordan studiet er lagt opp og fremdeles finner det interessant, så skader det ikke å prøve seg. Er man ikke interessert i å jobbe med mennesker, sier det seg nesten selv at en bør velge noe annet.

Tusen takk for at du er så hjelpsom!!

Gjest Gjest
Skrevet

Er utdannet sosionom fa HIB, det er vanskelig å få seg jobb og det utdannes fler sosionomer enn det er bruk for. Jobber selv med noe annet, men menneskerelatert.

Det som er bra med selve utdanningen er at man får økt selvinnsikt og mulighet til å ta oppgjør med egne fordommer.

Å drive boligsosialt arbeid synes jeg blir litt på kanten når boligprisene er som de er, det ligger nemlig en del stigmatisering i komm leiligheter og enkeltgrupper i samfunnet.. DET liker jeg ikke..

Skrevet

Vel, jeg har enda to år foran meg. ;) Hvordan markedet er da, vet man ikke. Men det sies at det vil kunne bli ok etter NAV er innført over hele fjøla.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, jeg har enda to år foran meg. ;) Hvordan markedet er da, vet man ikke. Men det sies at det vil kunne bli ok etter NAV er innført over hele fjøla.

Det samme hørte jeg på HIB for knappe to år siden;)

....

Skrevet

:ler:

Ja, ja...Den tid, den sorg...

Gjest Gjest
Skrevet
:ler:

Ja, ja...Den tid, den sorg...

Klart det, men når de får beskjed om å kutte sos utdanningen ett år fordi det utdannes for mange så bør det ringe en bjelle, synes det er uetisk.

For all del, velg praksis plass med omhu så kanskje dere får bli etter ferdig utdanning :)

Gjest Gjest
Skrevet
Klart det, men når de får beskjed om å kutte sos utdanningen ett år fordi det utdannes for mange så bør det ringe en bjelle, synes det er uetisk.

For all del, velg praksis plass med omhu så kanskje dere får bli etter ferdig utdanning :)

Herregud, er det sant?? På min skole (videregående) ble vi ANBEFALT av rådgiverene å velge sosionom utdannelsen fordi det kom til å bli stor etterspørsel...de hadde visstnok vært på kurs nå nylig med nav eller ett eller annet som har kontroll på yrker og etterspørsel nog fått opplyst dre om at sosionomer trengte vi myyyye mer av om få år..

Hvorfor er det så forskjellig hva som sies??

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Fredrik_*
Skrevet

hei.

Er nyutdannet selv og det er masse jobber. Jobber i Oslo og her er det veldig mange jobber iallefall. Jobber innenfor psykiatrien og lønnen var 300 000. Hadde praksisplassen min i utlandet og det kom godt med når jeg søkte jobb. Du har gjort ett godt valg med mange av de arbeidsoppgavene du søker. Lykke til "kollega":)

Skrevet

Så moro at du fikk jobb! :-D Selv skal jeg begynne på andreåret i Bergen. Jeg har mer lyst på en administrativ/forvaltiningsjobb da. Men nå som NAV skal være klart innen utgangen av 2009 er jo mulighetene greie der og. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...