Gjest Gjest Skrevet 29. april 2008 #41 Skrevet 29. april 2008 vi er to voksne, og maskinen blir nok satt på omtrent annenhver dag. Bestikk, tallerkner og glass har førsteprioritet på plassen, men er det plass på størrelse med en kasserolle så går den også inni. Så kasseroller og slikt vaskes delvis i maskin og delvis for hånd, etter hva som er hensiktsmessig der og da. Trerørere, kniver som jeg ønsker å beholde skarpe (2stk.) og aluminiumskjelen holdes unna maskina!
Kamikatze Skrevet 29. april 2008 #42 Skrevet 29. april 2008 Eremitt - en om dagen. Men har benkemaskin da, fordi jeg ikke ønsker å gjøre inngrep i kjøkkenbenken, for den lille stunden jag skal bo her. Frk. Åberg er sannelig ikke enkel å tilfredsstille -ler- Men at en oppvaskmaskin bruker 15-20 liter vann, betyr ikke at alt vannet er oppvarmet. Sannsynligvis er bare ca en fjerdedel oppvarmen, resten går til skylling. Min maskin spruter nedenfra, stort sett. Så er det digre panner, går det fint å ha mindre ting under. Men vil man VIRKELIG være miljøvennlig, så tar man med seg oppvasken når man likevel skal gå i dusjen
Gjest Catwoman Skrevet 30. april 2008 #43 Skrevet 30. april 2008 Men vil man VIRKELIG være miljøvennlig, så tar man med seg oppvasken når man likevel skal gå i dusjen Vi er to - og kjører maskina ca. en til to ganger i uken tror jeg. Noen ganger oftere. Når det bare er meg her (mannen min reiser mye i jobben) så tar det noen ganger en evighet før den blir fyllt opp. Så da blir den gjerne kjørt en runde før den er helt full - fordi det begynner å lukte inni der, hvis møkkete tallerkner og sånt står for lenge. Vasker steikepanne for hånd, og kjeler med teflonbelegg. Og de beste knivene mine - for å bevare de lengst mulig. Resten går i maskinen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. april 2008 #44 Skrevet 30. april 2008 Frk. Åberg er sannelig ikke enkel å tilfredsstille -ler- Jeg vet jeg hørtes vrien ut. Jeg ville bare stille spørsmål, og høre om det er gjennomtenkt eller om man bare gjør ting. Det er mange måter å være miljøvennlig på, og jeg mente ikke å dømme noen som kjører maskinen hver dag. Det var aller mest en nysgjerrighet rundt hvorfor noen kunne mene at det er mer miljøvennlig å sette på oppvaskmaskinen oftere enn å vaske store ting for hånd.
Gjest Elize Skrevet 30. april 2008 #45 Skrevet 30. april 2008 Vi er to voksne og maskinen går 2-3 gang i uka. Vi vasker det meste i maskinen, uetnom stekepannen, lange vinglass og skærefjøler i tre.
Kamikatze Skrevet 30. april 2008 #46 Skrevet 30. april 2008 (endret) Du behøver ikke å unnskylde deg for å mene eller spørre om noe, frk Å. Vi tok nyansene, men nøt litt å se deg forsøke å kjempe deg ut av din egen detaljtenkning Men ja. Hvis man er råbevisst på vannforbruk, så greier man det kanskje. Men oppvaskmaskinens kraft ligger ikke så mye i varmtvannet, som i mekanikken. Det at vannet pumpes gjennom en snurrende dyse. Og pumpa trekker ikke mange watt. Kroppen forbrenner også energi, som betyr en ekstra plogfure med traktor på rismarka i et asiatisk land, og ekstra drivstoff til skipet som frakter den helt til Norge. Hvis alle greier å spare noen milliliter varmt oppvaskvann i døgnet, så kan det nok hjelpe litt. Men en oppvaskmaskin kan ofte startes med tidsbryter. Her til lands er vannkraft hovedkilden til strømproduksjon. Vi har også rikelig med forbruksvann i drikkevannreservoarene våre (med få unntak). Derfor tror jeg vi får den beste miljøgevinsten av å kjøre oppvaskmaskin nattestid. Jeg levde også i den villfarelsen at mikrobølgeovn og oppvaskmaskin var energislukere. Men jeg tok feil. I mitt tilfelle var det motsatt, for jeg fikk nesten ikke oppvasken ren nok, og tvangsspylte ekstra grundig, for å slippe såpesmak av glass og kokekar. Men det er ingen grunn til å kaste en kniv jeg har smurt ei brødskive med i maskina. Den skyller jeg i lunkent vann, og "gjenbruker". Potetpannen skyller jeg bare, samme med stekepannen i støpejern. Forstår hva du sier, frk Åberg. Men er redd for at nytteverdien blir marginal. Det er jo ikke slik at hele landet vasker ekstramaskinen sin samtidig. Og mange kjører nok både spareprogram og kaldvask. Tror der er mye mer energi å spare på om alle slår av plata med poteter fem minutter før de er ferdigkokt, og lar dem kose seg de siste minuttene på ettervarmen. Mye av problemet med strømoverforbruk er jo nettopp det at vi her til lands lever i kor. - At vi dusjer, jobber, spiser samtidig. Hvis toppene i forbruket fra ni-til-fire-tilværelsen ble litt mer spredd. Da skulle det virkelig begynt å smake fugl. Endret 30. april 2008 av Kamikatze
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 30. april 2008 #47 Skrevet 30. april 2008 To voksne og et barn, vasker en gang om dagen. Samme her, to voksne og ett barn, en maskin im dagen, helt full.
Gulphild Skrevet 1. mai 2008 #48 Skrevet 1. mai 2008 :O Jeg er helt overrasket over hvor mye dere bruker vaskemaskinen, da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine gikk maskinen 3-4 ganger i uken. To voksne og to "barn". Men nå er foreldrene mine veldig økonomiske, da. He, he.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå