Gå til innhold

Vske opp med oppvaskmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er to voksne og kjører oppvaskmaskina ca. annenhver dag.. Da er den helt full nede, men er fortsatt plass til noen glass til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er to og vasker hver dag. Oppbevaringsboller for matrester og denslags tar mye plass. Vasker ikke for hånd ting som kan vaskes i maskin. Jeg tenker at det går mye varmt vann på å vaske for hånd, vasker alltid på økonomiprogram med maskinen.

Skrevet

Vi er to voksne og kjører den nesten hver dag. Mest fordi plassløsningen i maskinen er elendig og den tar rett og slett ikke så mye før den er full. Ville uansett kostet mer å vaske for hånd.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg tenker at det går mye varmt vann på å vaske for hånd, vasker alltid på økonomiprogram med maskinen.

Ville uansett kostet mer å vaske for hånd.

Av nysgjerrighet: Hva gjør at dere tenker det koster mer å vaske for hånd? Jeg har ikke noe tall på hvor mye strøm som går per maskinvask, men det fins oversikter på sånt. Hvis jeg skal ta min egen husholdning, kan jeg bare ikke se hvordan det å skulle gå fra å vaske 1-2 ganger til å vaske 7 ganger, kan være mer strømbesparende enn å vaske gryter for hånd. I mitt tilfelle ville det hvertfall blitt forskjellen. Kanskje andre bruker færre gryter eller har større oppvaskmaskin.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi er to voksne, og setter den på ca 2 ganger i uka. Da er den helt full.

Skrevet

Vi er to voksne og to-tre barn (avhengig av dag...) Setter på en maskin hver dag. Fyller alt i maskinen som kan vaskes, utenom jernpanner og Kenwood-utstyr.

Skrevet
Av nysgjerrighet: Hva gjør at dere tenker det koster mer å vaske for hånd? Jeg har ikke noe tall på hvor mye strøm som går per maskinvask, men det fins oversikter på sånt. Hvis jeg skal ta min egen husholdning, kan jeg bare ikke se hvordan det å skulle gå fra å vaske 1-2 ganger til å vaske 7 ganger, kan være mer strømbesparende enn å vaske gryter for hånd. I mitt tilfelle ville det hvertfall blitt forskjellen. Kanskje andre bruker færre gryter eller har større oppvaskmaskin.

Vi vasker også nesten alltid store gryter for hånd, da de tar opp uforholdsmessig stor plass i maskinen. Vi må dessuten uansett vaske opp etter middagen, idet verken forskjærskniver eller skjærebrett tåler maskinvask. Vasking av grytene fører derfor ikke til større forbruk av varmvann.

Vi setter for øvrig på oppvaskmaskinen 1-2 ganger per dag, og vi er to voksne og en tenåring som ikke er her hver dag.

Skrevet
Vi vasker også nesten alltid store gryter for hånd, da de tar opp uforholdsmessig stor plass i maskinen. Vi må dessuten uansett vaske opp etter middagen, idet verken forskjærskniver eller skjærebrett tåler maskinvask. Vasking av grytene fører derfor ikke til større forbruk av varmvann.

Vi setter for øvrig på oppvaskmaskinen 1-2 ganger per dag, og vi er to voksne og en tenåring som ikke er her hver dag.

Hvordan klarer dere sette på en maskin 1-2 ganger pr dag når dere er så få i huset, og i tillegg vasker opp store ting for hånd?? Vi er 4 stk, to voksne og to tenåringer, og vi vasker gryter for hånd. Da holder det å sette på maskinen 2 ganger i uken.

Gjest *smak*
Skrevet

Vi er to voksne og setter maskinen i gang 3-4 ganger i uka. Vi har gryter og stekepanner i oppvaskmaskinen, føler det blir renere der. Jerngryta og pannen vasker vi opp for hånd fordi vi ikke skal bruke såpe til de.

Skrevet

Å vaske all den oppvasken vi vasker i oppvaskmaskinen vår hver dag ville definitivt kostet mer i varmtvann. Ildfaste former som trenger mye gnukking, fett, deig i bakeboller osv.

Her er en artikkel fra forskning.no som støtter opp under dette.

Skrevet
Hvordan klarer dere sette på en maskin 1-2 ganger pr dag når dere er så få i huset, og i tillegg vasker opp store ting for hånd?? Vi er 4 stk, to voksne og to tenåringer, og vi vasker gryter for hånd. Da holder det å sette på maskinen 2 ganger i uken.

Vi lager ganske mye mat. :sjenert:

Skal vi se: :)

Noen av middagsingrediensene kan f.eks. være kraft eller suppe fra fryseren, eller nedfryste rester (hvis jeg ikke bruker opp en hel boks med tomater eller kokosmelk, fryser jeg ned resten, og etter at jeg har brukt det opp, må plastboksene vaskes). Vi lager leverpostei, påleggssalater o.l. som oppbevares i porselensskåler som jo må vaskes etter bruk. Dessuten har vi som regel med middagsrester på jobb - igjen flere plastbokser. Middagsrester som ikke blir til lunsj blir gjerne satt i kjøleskapet og brukt i neste dags middag. Vi lager også iskrem, sorbet o.l. Stinkende oster blir oppbevart i tette plastbokser. Salatblader pleier jeg å vaske med en gang de kommer i hus og oppbevare i store plastbokser. Kjøttpålegg, åpnet makrell i tomat o.l. blir oppbevart i plastbokser.

Mye av oppvasken vår består med andre ord av plastbokser og små skåler. :ler:

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Å vaske all den oppvasken vi vasker i oppvaskmaskinen vår hver dag ville definitivt kostet mer i varmtvann. Ildfaste former som trenger mye gnukking, fett, deig i bakeboller osv.

Her er en artikkel fra forskning.no som støtter opp under dette.

Hm, det stod også følgende: "Enkelte mennesker som vasker opp for hånd bruker nemlig uforståelig store mengder varmt vann."

Om man da er sparsom med vannet, vil jeg tro at man sparer strøm ved å vaske store ting for hånd. I denne undersøkelsen varierte vannbruken fra 15 til 345 liter vann på den utdelte oppvasken, så det er tydeligvis rom for forbedringer for enkelte. Jeg vil altså ikke si at denne studien beviser en gang for alle at det må være mer energibesparende å vaske alt i maskin.

Når det gjelder bakeboller, så setter jeg dem alltid i bløt i kaldt vann først, noe som visstnok skal løse opp deig bedre enn varmt vann. Hvis ildfaste former er ekstra vanskelige, så hender det jeg har dem i maskinen, men jeg syns stort sett det kreves lite gnukking, spesielt om de har stått i vann først.

Skrevet

Jeg er 1 og vasker 1-2 ganger i uka (fulle maskiner uten kjeler/panner).

Skrevet
Hm, det stod også følgende: "Enkelte mennesker som vasker opp for hånd bruker nemlig uforståelig store mengder varmt vann."

Selvfølgelig kommer det ann på hvordan man vasker opp, men artikkelen sier noe om at man gjennomsnittlig bruker mer energi ved oppvask for hånd enn i maskin:

Standardforbruket for en europeisk vaskemaskin er mellom 12 og 20 liter vann. (...) Gjennomsnittlig brukte vaskerne 1,5 timer og 88 liter vann for å få unna stabelen med oppvask, i følge undersøkelsen.

For å ikke snakke om all tiden man bruker på det, hvilket jeg også syns er en viktig faktor. Om man bruker like mye energi på å vaske opp for hånd som å vaske opp i oppvaskmaskin så ville jeg heller satt på oppvaskmaskinen da oppvask virkelig er en tidslukende aktivitet.

Dessuten vil jeg ha oppvasken min ordentlig ren - hvilket vil tilsi at jeg ville ha skiftet vann flere ganger i løpet av oppvasken. Vår strømregning var betydelig høyere da vi vasket for hånd enn den er nå, med oppvaskmaskin.

Men for all del, hvis man er flink til å bruke lite vann, gjøre det fort og likevel få det like rent så må man jo bare vaske opp for hånd om man vil det :)

Skrevet
Selvfølgelig kommer det ann på hvordan man vasker opp, men artikkelen sier noe om at man gjennomsnittlig bruker mer energi ved oppvask for hånd enn i maskin:

For å ikke snakke om all tiden man bruker på det, hvilket jeg også syns er en viktig faktor. Om man bruker like mye energi på å vaske opp for hånd som å vaske opp i oppvaskmaskin så ville jeg heller satt på oppvaskmaskinen da oppvask virkelig er en tidslukende aktivitet.

Dessuten vil jeg ha oppvasken min ordentlig ren - hvilket vil tilsi at jeg ville ha skiftet vann flere ganger i løpet av oppvasken. Vår strømregning var betydelig høyere da vi vasket for hånd enn den er nå, med oppvaskmaskin.

Men for all del, hvis man er flink til å bruke lite vann, gjøre det fort og likevel få det like rent så må man jo bare vaske opp for hånd om man vil det :)

Det lille jeg vasker opp for hånd vasker jeg i rennende vann. Først vakse i kaldt vann, så vaske i rennende varmt vann. Da går det mindre varmtvann enn om man fyller kummen. Samme prinsipp som at man bruker mer vann når man bader i badekar enn om man dusjer ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Til det første du sier, så sier artikkelen noe om gjennomsnitt, men for meg er ikke det så interessant om dette er folk som sløser med varmtvannet. Poenget må vel være at man lærer seg til å ikke bruke mer vann enn nødvendig, og at man da kan få en miljøgevinst. Det blir rart om man sier at man ikke vil vaske for hånd fordi en del andre bruker mye vann. Når det er snakk om så få gryter, tar jeg bare litt vann i gryta, børster og skyller.

Jeg heller ønsker ikke å bruke mye tid på oppvask, men syns bare det tar så kort tid når det er snakk om få ting. Det er utrolig deilig å ha oppvaskmaskin, når jeg tenker på hvor mye tid vi brukte på oppvask før.

Jeg lurer på om jeg høres litt kverulerende ut her. Folk må jo gjøre som de vil, men for meg høres det ut som en så enkel måte å være litt miljøvennlig på, hvis man har mulighet for det. Jeg får nemlig inntrykk av at bruk av vaskemaskin og oppvaskmaskin tar mer strøm enn mange tror.

Endret av Frk Åberg
Skrevet (endret)

Vi er to voksne og den setter vi på hver dag. Stappa full.

Jeg har ikke tid til å være miljøvennlig på dette området. Dessverre!

Endret av LilleCanCan
Skrevet
Til det første du sier, så sier artikkelen noe om gjennomsnitt, men for meg er ikke det så interessant om dette er folk som sløser med varmtvannet. Poenget må vel være at man lærer seg til å ikke bruke mer vann enn nødvendig, og at man da kan få en miljøgevinst.

Og det er også noe jeg sier, at hvis man er flink til å bruke lite vann, tid og også klarer å få det skikkelig rent så må man jo bare vaske for hånd.

Selv vasker jeg gryter for hånd fordi de tar halve oppvaskmaskinen, men ellers går resten i oppvaskmaskinen. Jeg bruker for mye vann til at det skal lønne seg for mer å vaske opp alt for hånd.

Skrevet

Vi vasker alt i oppvaskmaskina, de dagene vi lager middag fra skratch (for det meste) så går også maskina hver dag. Vår maskin bruker kun 10 liter vann på en vask, jeg bruker atskillig mer om jeg skal vaske opp (vi var uten vannrør en liten periode slik at alt vannet gikk i ei bøtte - det går mye vann når jeg vasker opp i hvertfall!).

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Og det er også noe jeg sier, at hvis man er flink til å bruke lite vann, tid og også klarer å få det skikkelig rent så må man jo bare vaske for hånd.

Selv vasker jeg gryter for hånd fordi de tar halve oppvaskmaskinen, men ellers går resten i oppvaskmaskinen. Jeg bruker for mye vann til at det skal lønne seg for mer å vaske opp alt for hånd.

Da er vi nok ganske enige. :) Jeg snakket egentlig bare om de store tingene, som gryter f.eks.. At det ville ført til en mangedobling av antall maskinvask om jeg ikke skulle tatt dem for hånd. Jeg er ikke interessert i å hive ut oppvaskmaskinen og ta alt for hånd, nei. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...