Gå til innhold

Min morfar ligger for døden..


Gjest Gjest nå

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå

Min morfar ligger for døden 50 mil unna der jeg bor nå.. Er det noen som vet om det er noen muligheter for å få sykemelding for å reise dit? Var og besøkte han for 1 måned siden da han også var veldig dårlig. Brukte da 4 egenmeldingsdager. Men utrolig nok ble han bedre. Nå VET vi at han ikke kommer seg igjen, men jeg vil ikke bruke opp alle sykedagene mine heller.. Ville egentlig vært hos min mor i dagene fram mot begravelsen også, for å støtte og hjelpe henne. Vet at hun har det tøft nå.. Noen som har noen synspunkter/erfaringer?

Sist jeg var hos morfar fikk jeg beskjed av avdelingsleder om at permisjon med lønn var uaktuelt. Det står nemlig i reglementet at man kun får perm med lønn om man trengs der i forbindelse med pleie og stell, og det vil man jo aldri gjøre så lenge personen er på sykehus/sykehjem.

Dette ble litt rotete skrevet.. Takknemlig for synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min morfar ligger for døden 50 mil unna der jeg bor nå.. Er det noen som vet om det er noen muligheter for å få sykemelding for å reise dit? Var og besøkte han for 1 måned siden da han også var veldig dårlig. Brukte da 4 egenmeldingsdager. Men utrolig nok ble han bedre. Nå VET vi at han ikke kommer seg igjen, men jeg vil ikke bruke opp alle sykedagene mine heller.. Ville egentlig vært hos min mor i dagene fram mot begravelsen også, for å støtte og hjelpe henne. Vet at hun har det tøft nå.. Noen som har noen synspunkter/erfaringer?

Sist jeg var hos morfar fikk jeg beskjed av avdelingsleder om at permisjon med lønn var uaktuelt. Det står nemlig i reglementet at man kun får perm med lønn om man trengs der i forbindelse med pleie og stell, og det vil man jo aldri gjøre så lenge personen er på sykehus/sykehjem.

Dette ble litt rotete skrevet.. Takknemlig for synspunkter på dette.

Tror ingen lege vil nekte deg s.m. Snakk med fastlegen din i morgen tidlig, og reise avgårde så snart du kan. Tenk på hva som er best for deg og dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist det enn er, så gir dette ikke rett til sykemelding. Sykemelding gjelder egen sykdom, aldri andres.

Du kan vel bruke feriedager, eller ta permisjon uten lønn.

Dette er tydeligvis viktig for deg, og da bør du bruke de muligheter du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bruke det som heter Velferdspermisjon her?

Jo, det kan man ihvertfall i forbindelse med begravelsen, men det er ikke mange dagene en har krav på...og det kommer nok litt an på hvor man jobber, altså hvordan reglementet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist det enn er, så gir dette ikke rett til sykemelding. Sykemelding gjelder egen sykdom, aldri andres.

Du kan vel bruke feriedager, eller ta permisjon uten lønn.

Dette er tydeligvis viktig for deg, og da bør du bruke de muligheter du har.

Sykemelding gjelder alltid egen sykdom, ikke andres, men depresjon i forbindelse med andres sykdom er jo en gyldig sykemeldingsgrunn...

Til TS: Du må nesten snakke med legen din, så finner du ut om legen synes det er rett å skrive ut sykemelding eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken trygdekontor eller arbeidsgiver er pliktige til å betale deg lønn mens du er i sykebesøk hos morfaren din. Egenmelding er heller ikke lovlig når du ikke er syk selv. Noen leger skriver ulovlige sykemeldinger fordi de synes synd på pasientene.

Mulighetene du har er vel permisjon uten lønn, feriedager, og avspasering om du har noe til gode.

Leit med bestefaren din. Det er ikke vanskelig å skjønne at du gjerne vil være der, men det er vanskelig å få dette lønnet dersom ikke arbeidsgiveren din ser stort på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg har flere ganger fått sykemelding i forbindelse med hendelser i min familie.

Jeg har forklart legen at det er tungt for meg og jeg ikke klarer jobbe og heller vil være med familien.

Om dette er vanlig eller jeg bare har hatt snille leger vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger fått sykemelding i forbindelse med hendelser i min familie.

Jeg har forklart legen at det er tungt for meg og jeg ikke klarer jobbe og heller vil være med familien.

Om dette er vanlig eller jeg bare har hatt snille leger vet jeg ikke.

Du har i hvertfall hatt leger som ikke bryr seg om at det finnes regler for når de kan dele ut av våre skattepenger, og som kunne blitt straffet for det om det ble oppdaget. At man heller vil være med familien er forståelig, men man har ikke rett på lønn for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Du kan ringe hjelpetelefonen til Mental helse.

Du kan også ringe hjelpetelefonen til Røde Kors eller Kirkens SOS. En oversikt over numrene finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...