Gå til innhold

Jenta har alt ...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva med en fin krystallbolle, flott kakefat e.l. Jeg synes det var sikkelig stas å få en "voksen-gave" da jeg ble konfirmert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, kom over eit kakefat for ikkje lenge sida som virker temmelig genialt. Det heiter "Bake it easy" og er produsert av Porsgrunn Porselen. Eg har ikkje testa det ut sjølv, men har satt den på "vil kjøpe ved seinare anledning"-lista mi ;) .

http://www.porsgrund.com/pdfs/katalog_2008.pdf side 11 i pdfen (side 20, 21 i følge sidetallene).

Så vidt eg har forstått kan både fatet, lokket, og kakeringen fryses. Fatet og kakeringen tåler 250 grader i ovn. Virker veldig praktisk, men har aldri prøvd det ut sjølv.

Ellers er ein god kokkekniv gull verdt i mine auger. Ein skikkeleg god kniv t.d. av merket Global eller Victorinox (har høyrt at det er dei merkene kokkelandslaget bruker, utan at eg tør garantere det). Eg har sjølv victorinox og er veldig fornøyd. Japansk grønnsakskniv er også veldig praktisk.

Det kan jo vere greit å starte på "du skal sikkert snart på hybel"-gaver ;) Kos å ha skikkeleg utstyr.

Skrevet
Jeg syns jammen meg ikke man skal oppdra andres barn i konfirmasjonsgave. Gi det dere hadde syntes var naturlig til en hvilken som helst annen konfirmant, om hun er bortskjemt eller ikke.

Skal man tenke langsiktig er den kake-tina en god ide, hvis ikke kan man gi henne gavekort på bakekurs eller en lignende "opplevelse", spennende kokebok (jeg fikk og har enda) eller kakespade som du selv tenkte på.

Men å gi henne ei geit i Afrika i konfegave syns jeg faktisk blir å trekke det litt langt. Hun er fjorten år...

Veldig enig. Det er jo ikke jentas skyld at hun er som hun er.

Skrevet
Jeg syns jammen meg ikke man skal oppdra andres barn i konfirmasjonsgave. Gi det dere hadde syntes var naturlig til en hvilken som helst annen konfirmant, om hun er bortskjemt eller ikke.

Skal man tenke langsiktig er den kake-tina en god ide, hvis ikke kan man gi henne gavekort på bakekurs eller en lignende "opplevelse", spennende kokebok (jeg fikk og har enda) eller kakespade som du selv tenkte på.

Men å gi henne ei geit i Afrika i konfegave syns jeg faktisk blir å trekke det litt langt. Hun er fjorten år...

Så enig!

Skrevet

Hva med kakespade og teskjeer/små gafler? Og et fint kakefat? (Hm..merker at jeg synes dette blir litt vel voksne gaver..).

Jeg synes det blir for moralistisk å straffe en fjorten år gammel jente fordi hun er bortskjemt. Hun har myyyye modning fremfor seg. Om hun ikke setter pris på gavene i dag, så kan det hende hun forandrer mening når hun blir eldre.

Skrevet

Ikke sant! Og - selv om hun "har alt" - hvordan vet vi at hun ikke setter pris på fine gaver med omtanke? Jeg vet da også om mange utaknemmelige barn og ungdommer som ikke har rike foreldre, men som likevel "har alt" og aldri blir fornøyd. Syns utsagn som "tørker seg bak med 500-lapper" er så dårlig å si om noen bare fordi de tilfeldigvis har mange penger. Hvem ønsker seg ikke mange penger liksom?

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Det er absolutt ikkje jenta si feil at hun har rike foreldre!

Jeg selv er et godt eksempel: moren og faren min er det man kaller godt rike. Og de kunne kjøpe hva de ville til meg. Men jeg begynte å jobbe da jeg var 10 år, og da trillet jeg barn. Da jeg var 14 år begynte jeg i klesbutikk, og er nå som 19 åring daglig leder. Så dette er et godt eksempel på at rike barn kan også arbeide for tingene sine. Det er ikke alltid gøy å få bemerkninger fra familie og venner.. det var ikke min feil!

Da jeg ble konfirmert, så merket jeg den enorme misunnelsen fra familien. Men det er absolutt ikke min feil at jeg ble født inn i en velstående familie. Å kjøpe en ku i Afrika er det dummeste jeg har hørt. Selv om hun er velstående, og merkebevisst som 80% av dagens ungdom er.. så ville jeg kjøpt en helt vanlig gave.

Slutt å legg forskjell på folk, om hvor mye penger de har, eller hva de ikke har! Det sier mye om deg selv!

Skrevet

Kakespade i sølv syns jeg er en kjempefin ide. Dere kjøper noe hun kan ha når hun blir voksen. En gave er mye bedre enn penger for en jente som har nok av det...etter min mening...

Gjest glamourgirl
Skrevet

Åh så stas, folk er enige med meg! Hurra :fnise:

Skrevet

Jenten er 14/15 år og syns nok ikke det er noe særlig stas med krystallboller el.l. Og for guds skyld ikke gi noe Cacas-greier!!! Det passer seg overhodet ikke.

Det er ikke hennes "feil" at foreldrene er velstående og jeg syns at hun bør få det hun ønsker seg - altså penger. Jeg respekterer alltid når konfirmant/brudepar/bursdagsbarn sier at de vil/vil ikke ha f.eks penger eller smykker.

Gi henne penger hvis det er den hun helst vil ha.

Gjest sirrri
Skrevet

For ett par 10 år siden startet konfirmantrushet i vår familie som teller ganske mange. Jeg var tante til en hel haug og bare 6-8 år eldre enn konfirmantene. Jeg fikk ett tips fra min oldemor: Kjøp en salmebok med navnet inngravert i gull, noe jeg gjorde etterhvert til alle..... Ikke populært der å da, men de fleste sier det er denne gaven de husker og jeg ser at den står/ligger i bokhyllen hos flere av de. Før jul ble den igjen kommentert da en av den gangens konfirmanter skulle døpe sitt andre barn " Tante se hva jeg har med idag" hun lette litt febrilsk i skifte bagen før hun tok opp den hvite salmeboken med hennes navn sirlig innprentet i gull på forsiden. De blir ikke brukt ofte, vi er ikke utpregede kirkegjengere noen av oss, men til spesielle anledninger kommer den spesielle gaven konfirmanten fikk til sin rett.

Passer selvfølgelig best på de som bruker den kirkelige sermonien

Skrevet

Når dere vet hva jenta ønsker seg, syntes jeg dere burde gi henne akkurat det.

Det vil, etter min mening, aldri være flaut å gi 500 kroner i gave.

Jeg er snart 30 år, og liker fortsatt å få ting jeg ønsker meg. :fnise:

Skrevet

Noen som faktisk vurdera å gi jenta noe hun faktisk kanskje har lyst på ? -__-''

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk til alle dere som har kommet med gode forslag.

Vi endte opp med å kjøpe henne en råstilig moteklokke fra D&G. Dyrere enn vi hadde tenkt, men vi ble så lei av å lete at vi heller la til litt ekstra til slutt. Tror hun ble glad for den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...