Gå til innhold

skifte dekk - etterstramming?


Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Jeg har skiftet til sommerdekk på bilen - har gjort det på et verksted.

Men jeg må vel etterstramme mutterne likevel?

når må det gjøres - altså etter hvor mange mil ca. ?

også idiotspørsmålet... hehe... klarer jeg det selv? Ser for meg at jeg kanskje ikke er sterk nok til å stramme de hardt nok, det er jo litt viktig at hjulene sitter godt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å etterstramme etter en 5 kjøreturer, men vet ikke om det er noen fasit på dette.. Synes det er bedre å skru dem til selv, da det virker som de har lettere for å løsne når de blir strammet med sånn drillgreie.

Og du klarer det fint selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strammer de også etter et par kjøreturer. Er ingen problemer å stramme de selv. Hvis du er redd du ikke tar i nok så kan du jo bare tråkke på den du strammer med for å være sikkert, det gjør jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Som de andre sier her, ingen fasit. Ta det når du har kjørt noen turer.

Kan nok være lurt å gjøre seg kjent med hjulnøkkelen. Hvis du ikke har brukt hjulnøkkelen før, hva gjør du når du punkterer og skal sette på reservehjulet ? (Hvis den har da)

I denne forbindelse, en ting som er lurt å ha i bilen er hansker og en engangskjeledress. Tar ingen plass, og du slipper å vaske henda (eller klærne) når du kommer frem til festen!

Edit:La til link.

Endret av Nedfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at man i hvert fall ikke skal tråkke med full kraft på hjulvinna når man strammer, da kan nemlig gjengene både på muttere og bolter bli ødelagt og da må de byttes. Samboeren min lærte dette av egen erfaring, dessverre. Man trenger ikke å ta i mer enn det man klarer med vanlig "håndkraft", og sånne muttertrekkere de har på bilverkstedet er innstilt på å trekke til med en viss styrke.

Endring: Når det gjelder når det skal gjøres, så er det jo ingen stor jobb akkurat så jeg gjør det etter å ha kjørt et par km, for så å gjøre det en ekstra gang etter å ha kjørt en 4-5 mil. Bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Jeg kjenner nemlig en som mistet forhjulet inni en tunnell en gang, han hadde glemt å etterstramme!

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Infralove

Man skifter hjul, køyrer eit par mil, tar fram hjulnøkkelen og strammer muttarane. Det er etterstramming.

Muttarane kan løsne litt etter at hjula nettopp er blitt skifta, derfor skal man stramme dei litt etterpå. Der er folk som har mista eit hjul fordi dei ikkje etterstramma. =O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skifter hjul, køyrer eit par mil, tar fram hjulnøkkelen og strammer muttarane. Det er etterstramming.

Muttarane kan løsne litt etter at hjula nettopp er blitt skifta, derfor skal man stramme dei litt etterpå. Der er folk som har mista eit hjul fordi dei ikkje etterstramma. =O

Folk som mister hjulet av den grunn må være temmelig korka, man merker tydelig at boltene løsner, bilen begynner å riste merogmer..

Du fortsetter ikke å kjøre da, uten å stoppe og sjekke, da er du bare dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har aldri etterstrammet mutterene i løpet av 20 år som sjåfør. Har aldri mistet hjula heller. Ergo, etterstramming er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Det kommer bla an på hvordan verktøy de bruker når de strammer, og hvor god jobb de gjør, så det er uansett best å sjekke det, etter en 5-6 mils kjøring. Også bør man alltid ha hjulvinde i bilen, slik at man evt kan sjekke om det er boltene som er løse, dersom bilen begynner å skjelve mens man kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...