Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #21 Skrevet 26. april 2008 Et par kompiser av meg ga seg en gang ut for å være en 13 år gammel jente på et nettsted, for å se om det dukket opp noen gamle griser med tvilsomme hensikter .. og de dukket opp temmelig kjapt. Siden den ene av dem er en gammel hacker, infiserte han maskina til grisen med virus og de tipset politiet (uten at jeg tror at de gjorde noe med saken) om at denne profilen, forsøkte å lure småjenter. Ja, for alle vet jo at det er smart å bryte loven når man har et problem.
Gjest MM Skrevet 26. april 2008 #22 Skrevet 26. april 2008 Et par kompiser av meg ga seg en gang ut for å være en 13 år gammel jente på et nettsted, for å se om det dukket opp noen gamle griser med tvilsomme hensikter .. og de dukket opp temmelig kjapt. Siden den ene av dem er en gammel hacker, infiserte han maskina til grisen med virus og de tipset politiet (uten at jeg tror at de gjorde noe med saken) om at denne profilen, forsøkte å lure småjenter. 13 åringer kan gi seg ut for å være gamle griser og gamle griser kan gi seg ut for å være 13 åringer. Det beviser bare at vi skal være påpasselige med hva vår unge håpefulle holder på med og ikke bare tro at alt går så bra så....
absinthia Skrevet 26. april 2008 #23 Skrevet 26. april 2008 Ja, for alle vet jo at det er smart å bryte loven når man har et problem. Følelsene tok overhånd, vedkommende hadde en lillesøster på den alderen, av og til synes jeg det er greit med sivil ulydighet. Politiet tar ikke alle disse grisene, de har for mange andre ting å bruke tid på, men det er en annen diskusjon. Jeg oppfordrer ikke til det, men synes at det er vel fortjent å få en maskin med redusert brukbarhet, når man er ute etter å misbruke barn. Det var vel heller ikke et gallopperende virus eller en orm, mannen vet hva han driver med, han jobber med at vi andre skal unngå slike virus. (Det er mulig at virus som ikke smitter videre ikke heter virus, men noe annet, men jeg er ikke fagperson innenfor området). Når det gjelder internettvett burde ikke denne mannen ha gitt fra seg adressen sin til et fremmed menneske som sa at det var en jente på 13, men egentlig var en forhenværende hacker som saboterte maskinen hans, dette er også et eksempel på at man ikke skal ta alt for god fisk!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2008 #24 Skrevet 26. april 2008 Følelsene tok overhånd, vedkommende hadde en lillesøster på den alderen, av og til synes jeg det er greit med sivil ulydighet. Sivil ulydighet er et politisk virkemiddel som brukes for å markere motstand mot en spesiell politisk sak ved å bryte loven. Det kameraten din gjorde var bare kriminalitet.
absinthia Skrevet 26. april 2008 #25 Skrevet 26. april 2008 Sivil ulydighet er et politisk virkemiddel som brukes for å markere motstand mot en spesiell politisk sak ved å bryte loven. Det kameraten din gjorde var bare kriminalitet. Kanskje det, men det er ikke det diskusjonen går ut på. Diskusjonen går ut på hvorfor man bør følge med hva barna driver på med på nettet. Du kan starte en egen tråd om du vil diskutere om hva som er mest kriminelt av å gjøre forsøk på å misbruke unger og å saboter datamaskina til de som gjør slikt.
La Guapa Skrevet 26. april 2008 #26 Skrevet 26. april 2008 Jeg har en stedatter på 12 år. Hun får IKKE lage seg profil på nettby. Det viser seg at flere av jentene i klassen henes har møtt gutter de har blitt "kjent med" på Nettby. Vi har hatt mange samtaler om dette i etterkant. Eksempel på samtale: - hvordan vet de at det er en gutt på 12 de møter? Hun svarer: jo for det ser de jo på profilbildet... - Hvordan vet dere at det er rett profilbilde da? Hun svarer: Jo, for de som driver nettby sjekker opp alle brukerne og kontrollerer at de er den de utgir seg for... Stein-hakke dumme fjortiser...hva SKAL de på Nettby???????
Varsia Skrevet 26. april 2008 #27 Skrevet 26. april 2008 Stein-hakke dumme fjortiser...hva SKAL de på Nettby??????? Hvis ikke du forstår hva de skal på nettby bør du nok snakke enda mer med stedatteren din... Jeg var selv hekta på nettet i den alderen (nettby o.l. fantes ikke da, men jeg hadde da mIRC), og hvis foreldrene mine hadde stilt det spørsmålet hadde jeg blitt håpløst oppgitt. Hva SKAL du på KG? Hva SKAL du med mail? Hva SKAL du med sosiale settinger? Kommunisere og bli kjent med andre er vel svaret, hvertfall for ungdommens del.
Varsia Skrevet 26. april 2008 #28 Skrevet 26. april 2008 Og bare for å ha sagt det, jeg mener ikke at man ikke skal ha oversikt over hva barna driver med på nettet, det bør man virkelig ha (og da er det ikke så dumt å registrere seg på samme nettsted, mange foreldre gjør det...). Men det viktigste er å ha KUNNSKAP og en viss forståelse for hva de gjør, i stedet for å bare forby det ,-hvordan skal dere kontrollere hvorvidt barna deres faktisk har nettby eller ei? Prøv å vis interesse og forståelse i stedetfor å bare stille dumme spørsmål dere egentlig ikke vil ha svar på.
Lizzee Skrevet 26. april 2008 #29 Skrevet 26. april 2008 Jeg har en stedatter på 12 år. Hun får IKKE lage seg profil på nettby. Det viser seg at flere av jentene i klassen henes har møtt gutter de har blitt "kjent med" på Nettby. Vi har hatt mange samtaler om dette i etterkant. Eksempel på samtale: - hvordan vet de at det er en gutt på 12 de møter? Hun svarer: jo for det ser de jo på profilbildet... - Hvordan vet dere at det er rett profilbilde da? Hun svarer: Jo, for de som driver nettby sjekker opp alle brukerne og kontrollerer at de er den de utgir seg for... Stein-hakke dumme fjortiser...hva SKAL de på Nettby??????? Hmmm.... Jeg har en 16-åring som i et par år har vært ivrig på Nettby. Hva han skal der? Han kommuniserer med mange venner. De har grupper som de er medlemmer av (innen musikk f.eks.) hvor de holde hverandre oppdatert om konserter, fanklubber for lokale band osv.). Sønnen min har blitt kjent med flere der og fått nye venner. Ingen gamle griser men vanlige ungdommer (søte jenter til og med) som har vært på besøk her hjemme hos oss. Det kan skje negative ting på nettet - men det kan være fint og sosialt også! Mannen min forstår ikke helt hvorfor jeg gidder å være på KG (hva skal jeg her å gjøre??? :gjeiper: ) - men jeg kutter da ikke det ut fordet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå