Gjest Gjest Skrevet 24. april 2008 #1 Del Skrevet 24. april 2008 http://www.nettavisen.no/verden/article1780935.ece Det er til og med noen som hevder at det ikke finnes intelligent liv på jorden, sier Hawking. Ikke så vanskelig å si seg enig i det vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 24. april 2008 #2 Del Skrevet 24. april 2008 Det finnes nok intelligent liv her på planheten, men om det finnes klokskap kan antakelig diskuteres Og intelligens uten klokskap er jo ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I'm persian - meaow Skrevet 24. april 2008 #3 Del Skrevet 24. april 2008 Hvis aliens finnes tror jeg de har en teknologi som ikke kan måle seg med vår. Det vil da si at jeg tror de er mer fredelige enn oss, har det bedre enn oss, og er mye klokere enn oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cidric Skrevet 24. april 2008 #4 Del Skrevet 24. april 2008 Forventelig har vi utslettet oss selv og resten av planeten innen 100 år. Det betyr at vår planets 'intelligente' vesen vil ha hatt ca 6000 år med nedskrevet historie, 30000 år med språk, og ikke så mye mer med abstrakt tankegang. I universmålestokk...med de ufattelige avstandene det er snakk om...hva er oddsene for at en annen planet som ligger innenfor rimelig rekkevidde skulle ha utviklet intelligent liv som vi kunne kommunisere med akkurat på samme tid som oss, istedet for 5 milliarder år før eller senere? Det er sikkert noen der ute...men vi kommer aldri, aldri til å treffe på noen av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 24. april 2008 #5 Del Skrevet 24. april 2008 Og det kan vi være glade for. For er det en ting som kjennetegner liv, så er det at det livnærer seg ved å fortære annet liv... Men jeg stiller meg tvilende til at krokodiller har et utviklet skriftsspråk. Ja, for ettersom de har overlevd så lenge som de har, så må de være sabla intelligente? Selv om vi menneskevesener ikke helt skjønner logikken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 25. april 2008 #6 Del Skrevet 25. april 2008 Artig at så mange konsekvent avviser at det finnes liv der ute, og andre mener bastant at de i såfall ligger så langt unna oss at vi aldri vil kunne møte dem... når det samtidig finnes utallige observasjoner som sier det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 25. april 2008 #7 Del Skrevet 25. april 2008 Forventelig har vi utslettet oss selv og resten av planeten innen 100 år. Det betyr at vår planets 'intelligente' vesen vil ha hatt ca 6000 år med nedskrevet historie, 30000 år med språk, og ikke så mye mer med abstrakt tankegang. I universmålestokk...med de ufattelige avstandene det er snakk om...hva er oddsene for at en annen planet som ligger innenfor rimelig rekkevidde skulle ha utviklet intelligent liv som vi kunne kommunisere med akkurat på samme tid som oss, istedet for 5 milliarder år før eller senere? Det er sikkert noen der ute...men vi kommer aldri, aldri til å treffe på noen av dem. Jeg ville ikke være så lite optimistisk på artens vegne. Menneskene har vært gjennom flere røffe perioder, allerede, og vi har visstnok vært på utryddelsens rand ganske mange ganger. Og i vår levetid så er det mange andre arter som har bukket under for miljøforandringer og tid. Men her er vi, fortsatt, etter en haug med istider, minst et supervulkan-utbrudd, verdensomspennende pandemier og mere til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 26. april 2008 #8 Del Skrevet 26. april 2008 Jepp, vi og kakerlakkene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 26. april 2008 #9 Del Skrevet 26. april 2008 Jepp, vi og kakerlakkene Mistenker at kakerlakkene leder på oss og at de vil sitte på gjerdet og le den dagen den siste av oss pakker tøflene. Når det er sagt så har jeg litt vondt for å tro at det ikke skal kunne finnes liv (kanskje til og med intelligent) på andre planeter der ute. Derimot er jeg ikke fullt så sikker på at de dermed er nødt til å være fredelig anlagte. Det er å håpe, men hvis de har noe til felles med oss i det hele tatt så tviler jeg. Eller kanskje har jeg bare sett for mange dårlige sci-fi filmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cidric Skrevet 26. april 2008 #10 Del Skrevet 26. april 2008 Artig at så mange konsekvent avviser at det finnes liv der ute, og andre mener bastant at de i såfall ligger så langt unna oss at vi aldri vil kunne møte dem... når det samtidig finnes utallige observasjoner som sier det motsatte. Det fins utallige observasjoner av Elvis lenge etter 1977 også, allikevel er jeg ikke overbevist. Faktisk er opptil flere observasjoner av utenomjordiske knyttet til Elvis-observasjoner... Kom med noe mer håndfast. Vitneutsagn vet vi allerede at er omtrent så upålitelig som det kan få blitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 26. april 2008 #11 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Cidric, det er ikke så rart at folk ser Elvis hele tiden. Mannen har jo ørten hundre fans som løper rundt utkledd som ham Jeg har ingen grunn til å tro at det ikke finnes intelligent liv andre steder enn på Tellus, og jeg ser heller ingen grunn til at de ikke skulle klart å komme seg hit, selv om vi ikke kommer oss lenger enn til månen. Jeg er veldig bevisst på ikke å sette våre begrensninger som mennesker til grunn for hva annet liv andre steder kan være i stand til. Og jeg forholder meg åpen til at folk ikke bare juger. Dessuten så jeg den flere timer lange konferansen som foregikk i USA for noen år siden... og som jeg er sikker på at noen klarer å finne en link til. Jo, og så har jeg personlig snakket med en mann som jobbet for NASA og som faktisk så de utenomjordiske de fikk inn etter krasjen i Mexicoørkenen... han bor i California i dag... eller gjorde for tretti år siden da jeg snakket med ham. Venn av familien jeg bodde hos. Endret 26. april 2008 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #12 Del Skrevet 27. april 2008 Det som er morsomt er at mennesker sliter nok med å respektere hverandre over (lande)grenser uten å krangle så busta fyker, men vi har ingen betenkeligheter med å sende satellitter og andre signaler ut i rommet som forteller om oss, hvordan vi er bygd opp, og nøyaktig hvor vi kan finnes i tilfelle det er noen som har teknologi langt overlegen vår og derfor har mulighet til å ta seg hit. Snakker om naivitet. Hvis det viser seg at en slik rase faktisk har fiendtlige hensikter (hvor ofte er de som er øverst på næringskjeden en fredelig rase?) så sliter vi potensielt så det holder.. Jeg vet hvertfall at for en eventuell laverestående rases skyld, så håper jeg at menneskene aldri finner dem, for vi er grusomme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 27. april 2008 #13 Del Skrevet 27. april 2008 Tja, Voyager som er ute og seiler vil bruke ca 70 000 år til nærmeste solsystem, så jeg tror ikke det er så innmari farlig at vi har sendt den ut. De signalene vi driver og sender vil vel også bruke temmelig lang tid før de når noe som helst, så.. En annen ting er jo at det er nokså morsomt at vi holder på sånn samtidig som så mange mener at kontakten er opprettet for lengst. Jeg tror forøvrig at dersom det finnes sivilisasjoner der ute som faktisk kan ta seg hit, så må de ha kommet så langt i sin utvikling, noe som igjen antakelig tyder på at de er fredeligere enn oss, at de neppe utgjør noen fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. april 2008 #14 Del Skrevet 27. april 2008 Tja, Voyager som er ute og seiler vil bruke ca 70 000 år til nærmeste solsystem, så jeg tror ikke det er så innmari farlig at vi har sendt den ut. De signalene vi driver og sender vil vel også bruke temmelig lang tid før de når noe som helst, så.. En annen ting er jo at det er nokså morsomt at vi holder på sånn samtidig som så mange mener at kontakten er opprettet for lengst. Jeg tror forøvrig at dersom det finnes sivilisasjoner der ute som faktisk kan ta seg hit, så må de ha kommet så langt i sin utvikling, noe som igjen antakelig tyder på at de er fredeligere enn oss, at de neppe utgjør noen fare. Hvorfor antar du det? Det er ingen som helst grunn til å anta det, i det hele tatt. Utvikling tar så mange former, og den har ikke noe høyere mål. Teknologisk utvikling forutsetter ikke noen høyere moralsk standard eller etisk bevissthet. Og i tilfellet Homo Sapiens Sapiens, så har vi en huleboerhjerne som viste seg å være bra nok til å oppdage atomet, bygge farkoster som kan ta oss til månen og kanskje til Mars, og vi har sågar klart å skru sammen en fusjonsreaktor. Den starter om noen år i Frankrike. En liten bit av solen, lukket inne i en magnetisk beholder av luft og ingenting, som kan lage energi av vann. Helt fantastisk. Så langt har vi kommet i løpet av et par hundre år av teknologisk utvikling, og hvis vi ikke tar livet av oss med en eller annen krig, så kan vi sikkert komme utenfor solsystemet i løpet av et par hundre år. Men huleboerhjernen kommer ikke til å ha gjennomgått noen vesentlige endringer, med mindre vi redesigner den selv. Og det er den samme type hjerner som tror på jomfrufødsel og hellig krig, og som valgte George W Bush til to perioder i Det Hvite Hus. Nei, jeg tror Stephen Hawking hadde et godt poeng da han mente at man IKKE burde prate så mye om hvem vi er eller hvor man kan finne oss. Det er overhengende fare for at de som evt kommer, er like store drittsekker som vi er. Og hvis de kommer før vi har fått et teknologisk overtak, så har vi et problem. Se på alle andre møter mellom sivilisasjoner på forskjellige utviklingstrinn, så skjønner du hva jeg mener. Det går meget dårlig for de teknologisk svakeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. april 2008 #15 Del Skrevet 27. april 2008 Artig at så mange konsekvent avviser at det finnes liv der ute, og andre mener bastant at de i såfall ligger så langt unna oss at vi aldri vil kunne møte dem... når det samtidig finnes utallige observasjoner som sier det motsatte. Tenker du på noe spesielt? Hva slags observasjoner? Ikke flygende tallerkenere og åkersirkler, vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2008 #16 Del Skrevet 28. april 2008 En annen ting er jo at det er nokså morsomt at vi holder på sånn samtidig som så mange mener at kontakten er opprettet for lengst. Så lenge det ikke er noe toveiskommunikasjon inne i bildet så er det vel strengt talt irrellevant hva en liten gruppe med tilsynelatende mildt forstyrrede mennesker påstår.. Jeg tror forøvrig at dersom det finnes sivilisasjoner der ute som faktisk kan ta seg hit, så må de ha kommet så langt i sin utvikling, noe som igjen antakelig tyder på at de er fredeligere enn oss, at de neppe utgjør noen fare. Det her er vel noe av det mest naive jeg har lest på lenge. Menneskene har da kun utviklet seg framover, og det er ingenting som tyder på at vi har blitt en mer fredelig rase av den grunn. Visst, vi har samfunn og lover og regler, men det har tydeligvis ikke forandret noe ved grunn-naturen vår. Faktisk så er mange av frembruddene våre i teknologi basert på en søken etter nyere og mer effektive måter å skade/drepe andre på! Sannsynligvis så ville funnet av en planet med intelligent liv vært en gudegave for verdens ledere, for da ville de hatt en måte å samle menneskeheten på, mot denne nye, ukjente trusselen. Det er godt mulig at det ville vært det samme for en evnt. annen rase som fant oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 28. april 2008 #17 Del Skrevet 28. april 2008 Tenker du på noe spesielt? Hva slags observasjoner? Ikke flygende tallerkenere og åkersirkler, vel? Man har jo mennesker som påstår at de har vært bortført. JEG har ingen som helst grunn til å påstå at de juger. Man har mennesker som kan vitne om mannskapet på romskipet som skal ha kræsjet i Mexicoørkenen. Jeg har selv snakket med en som har sett dem med egne øyne og jeg har ingen grunn til å tro at han juger heller. Det jeg mener er kun at selvom JEG ikke har opplevd ting, så betyr ikke det at ting ikke finnes. Det at JEG finner ting vanskelig å forstå og tro på betyr IKKE at det IKKE stemmer allikevel. Skjønner? Jeg påstår ingen ting, men jeg utelukker ikke heller. Så lenge det ikke er noe toveiskommunikasjon inne i bildet så er det vel strengt talt irrellevant hva en liten gruppe med tilsynelatende mildt forstyrrede mennesker påstår.. Vel, ganske mange påstår at de har toveiskommunikasjon, selv om myndighetene ikke har det. Hva vet egentlig JEG - eller du for den saks skyld? Det her er vel noe av det mest naive jeg har lest på lenge. Menneskene har da kun utviklet seg framover, og det er ingenting som tyder på at vi har blitt en mer fredelig rase av den grunn. Visst, vi har samfunn og lover og regler, men det har tydeligvis ikke forandret noe ved grunn-naturen vår. Faktisk så er mange av frembruddene våre i teknologi basert på en søken etter nyere og mer effektive måter å skade/drepe andre på! Hehe, jeg synes alltid det er artig når man sammenlikner med mennesker og hvem vi er, i den store sammenhengen. Mine antakelser går på at dersom noen har klart å bruke kanskje milliarder av år på å utvikle metoder for å reise rundt i universet, så har de kanskje brukt mer energi og tankevirksomhet på det, enn på å krige og lage helvete for seg selv og andre. Vi mennesker går nok til grunne lenge før vi når så langt. Vi er en primitiv, elendig rase og har ikke kommet lenger enn til sandkassestadiet når det kommer til teknologi og forståelse. Glem ikke at det gjerne er de uvitende som er de mest påståelige. De har lite referansegrunnlag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paranåjd Skrevet 28. april 2008 #18 Del Skrevet 28. april 2008 Vel, ganske mange påstår at de har toveiskommunikasjon, selv om myndighetene ikke har det. Hva vet egentlig JEG - eller du for den saks skyld? Jeg vet at så lenge jeg ikke har opplevd det selv; så lenge de som påstår at de har opplevd det virker som oppmerksomhetssyke og/eller stakkarslige skruller/white trash; og så lenge det ikke finnes noen som helst offentliggjorte bevis eller bilder, utenom de som er i blader ála 'En gal gal verden'; så er jeg fortsatt veldig skeptisk til å tro på det. Hvis det er noen som tror at myndighetene liksom ville hysjet det ned så har de tydeligvis ikke tenkt på menneskers generelle problemer med å holde på hemmeligheter. Å overhodet tro at det finnes noen myndigheter som faktisk ville klart å holde på en sånn hemmelighet uten at det ville lekket ut synes for meg å være rene skjære idioti. Hehe, jeg synes alltid det er artig når man sammenlikner med mennesker og hvem vi er, i den store sammenhengen. Mine antakelser går på at dersom noen har klart å bruke kanskje milliarder av år på å utvikle metoder for å reise rundt i universet, så har de kanskje brukt mer energi og tankevirksomhet på det, enn på å krige og lage helvete for seg selv og andre. Vi mennesker går nok til grunne lenge før vi når så langt. Vi er en primitiv, elendig rase og har ikke kommet lenger enn til sandkassestadiet når det kommer til teknologi og forståelse. Glem ikke at det gjerne er de uvitende som er de mest påståelige. De har lite referansegrunnlag. Du sa litt over at du ikke påstår noen ting, samtidig så sier du at "Vi er en primitiv, elendig rase og har ikke kommet lenger enn til sandkassestadiet når det kommer til teknologi og forståelse." Til ikke å påstå noenting så må jeg si du har en ganske dreven kunnskap om planetær og ekstraplanetær teknologi. For alt vi vet så er vår teknologi den mest avanserte i hele universet. Og når det gjelder å være uvitende og påståelig: Jeg er skeptisk til å sende ut alskens informasjon om menneskeheten i tilfelle rasen som eventuelt plukket opp signalene skulle være fiendtlig; Du virker så godt som sikker på at de ikke vil være det, så hvem er egentlig mest påståelig? Jeg synes det er bedre å ta forholdsregler enn å bare satse på at de vi eventuelt får kontakt med er josa kosedyj som baje vil kose og ha det gøøøy, bare på grunnlag av at de har klart å utvikle en teknologi som er overlegen vår . For hvis det faktisk kom en fiendtlig rase, så ville nemlig dine 'antakelser' ikke vært verdt dasspapiret du potensielt kunne ha skrevet de ned på engang. Selvfølgelig bør man håpe på at en eventuell utenomjordisk rase som tar kontakt er vennligsinnet, men personlig håper jeg at vi aldri noensinne oppnår noen slik kontakt overhodet. Hvertfall så lenge jeg lever. Tanken på hva de nye bakteriene potensielt kunne gjort med menneskeheten er litt for skremmende. Bare se hva som skjedde med indianerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 28. april 2008 #19 Del Skrevet 28. april 2008 Eg såg eit program på Discovery om romvesen og sånn. Det er lenge sidan, så eg har gløymt det meste. Men det vart nemnt nokre grunnar for kvifor det ville vere umogleg for eventuelle romvesen å nå oss. Bl.a vart det sagt at avstanden er for stor. Det ville ta millioner av lysår å reise hit. Det er umogleg å skape eit slags romskip/ teknologi som kan frakte dei over så store avstander. Man måtte i så fall finne opp noko som kunne reise raskare enn lysets hastighet. Og sjølv då ville det ta tusenvis av år. Og om dei skulle klare å reise hit, så er oksygen eigentleg eit giftstoff som livet på jorda har greidd å tilpasse seg til. Romvesena ville mest sannsynleg ikkje vere så heldige. Hmm, det vart sagt fleire ting, men eg har gløymt dei. Fleire som meinar at livet der ute ikkje er så høgt utvikla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 29. april 2008 #20 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg vet at så lenge jeg ikke har opplevd det selv; så lenge de som påstår at de har opplevd det virker som oppmerksomhetssyke og/eller stakkarslige skruller/white trash; og så lenge det ikke finnes noen som helst offentliggjorte bevis eller bilder, utenom de som er i blader ála 'En gal gal verden'; så er jeg fortsatt veldig skeptisk til å tro på det. Hvis det er noen som tror at myndighetene liksom ville hysjet det ned så har de tydeligvis ikke tenkt på menneskers generelle problemer med å holde på hemmeligheter. Å overhodet tro at det finnes noen myndigheter som faktisk ville klart å holde på en sånn hemmelighet uten at det ville lekket ut synes for meg å være rene skjære idioti. Du sa litt over at du ikke påstår noen ting, samtidig så sier du at "Vi er en primitiv, elendig rase og har ikke kommet lenger enn til sandkassestadiet når det kommer til teknologi og forståelse." Til ikke å påstå noenting så må jeg si du har en ganske dreven kunnskap om planetær og ekstraplanetær teknologi. For alt vi vet så er vår teknologi den mest avanserte i hele universet. Og når det gjelder å være uvitende og påståelig: Jeg er skeptisk til å sende ut alskens informasjon om menneskeheten i tilfelle rasen som eventuelt plukket opp signalene skulle være fiendtlig; Du virker så godt som sikker på at de ikke vil være det, så hvem er egentlig mest påståelig? Jeg synes det er bedre å ta forholdsregler enn å bare satse på at de vi eventuelt får kontakt med er josa kosedyj som baje vil kose og ha det gøøøy, bare på grunnlag av at de har klart å utvikle en teknologi som er overlegen vår . For hvis det faktisk kom en fiendtlig rase, så ville nemlig dine 'antakelser' ikke vært verdt dasspapiret du potensielt kunne ha skrevet de ned på engang. Selvfølgelig bør man håpe på at en eventuell utenomjordisk rase som tar kontakt er vennligsinnet, men personlig håper jeg at vi aldri noensinne oppnår noen slik kontakt overhodet. Hvertfall så lenge jeg lever. Tanken på hva de nye bakteriene potensielt kunne gjort med menneskeheten er litt for skremmende. Bare se hva som skjedde med indianerne. Du og jeg vet nøyaktig like lite om hvorvidt det finnes intelligent liv andre steder enn her, og hvorvidt noen kan ha besøkt solsystemet vårt, eller til og med jorden. Forskjellen på oss er imidlertid at jeg er åpen for alt jeg ikke vet et pøkk om, og jeg går ikke rundt og er redd for noe som kanskje kan skje. Jeg er mer nysgjerrig enn redd. Jada, curiosity killed the cat, men 80% av våre bekymringer gjelder saker og ting som aldri kommer til å skje. Og når jeg påstår at teknologien vår er på sandkassestadiet, så er ikke det i sammenligning med noe annet som kanskje finnes et annet sted i universet. Det er et utsagn basert på hvor kort tid vi har bedrevet teknologi her på vår lille blå kule. Vi har ikke vært siviliserte og med utviklede samfunn så innmari lenge faktisk. Det samme gjelder forskning og vitenskap - det er ganske så nye områder i universets, klodens og menneskets historie. Jeg synes folk har for lett for å ha for høye tanker om oss mennesker og vår viten. Som om vi nesten er utlært på alt som er å vite noe om, og så setter de liksom streken der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå