Gå til innhold

Konf gave til jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gudmor, og jenta ønsker seg "bare" penger...

Vil gjerne gjøpe noe "evigvarende", et minne, kanskje en ting hun har bruk for i voksenlivet... Tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sølv til evnt. bunad. Ikke akkurat smykke, og noe til voksenlivet.

Skrevet

Koffert, eller en skikkelig sekk om hun er friluftsjente.

Skrevet

Hvis hun ønsker seg penger, ville jeg gitt penger.

Skrevet

En kakespade i sølv bruker jeg å kjøpe. Ikke går den av moten heller, og betinger ikke at man må fortsette å samle på et spesielt mønster.

Skrevet

Et pent ullpledd, f.eks. Rørospledd? Jeg fikk et slikt da jeg var i den alderen, og brukte det som sengeteppe da jeg bodde hos foreldrene mine og på hybel, nå har det hedersplassen i sofaen. Har hatt det i kanskje 15 år, og det vises ikke at det er brukt en gang.

Skrevet

En klassisk blomstervase inngravert med dato (i bunnen!) eller et smykkeskrin?

Skrevet

En rejäl koffert tycker jag är en bra present.

Skrevet

Kakefat og kakespade - noe hun sikkert får bruk for senere i livet.

Kunst?

Gavekort på konsert/kino/opplevelser av passende art?

Skrevet

Kondom. Hun får nok bruk for det i voksenlivet, mulig før.

Skrevet

Selv om konfirmantene ønsker seg penger, så gir jeg alltid en gave dersom vi blir invitert i selskapet.

Det jeg har endt opp med har vært en paikniv/kakespade i sølv.

Dette er en gave som varer hele livet, og selv om en som 15 åring ikke bryr seg om det, syns jeg det er viktig at en har noen minner fra komfirmasjonen. Gaver er disse minnene.

I tillegg så er det ingen som kan si at en gjør forskjell på ungene i en søskenflokk, sølvprisen regulerer gaven, slik at alle får likt!

Skrevet

Penger!

Er det viktigst at du holder på prinsippene eller at hun faktisk får noe hun ønsker seg..?

Har kommet mange forslag her, og ingen av de er dårlige. Flotte og kostbare gaver alt sammen. Men det er jo utrolig kiipt for jeta å sitte med en dritdyr kakespade etter dagen og tenke hvor mye mer hun hadde ønsket seg kontantene.

Man har ingen garanti for at sånt kommer til nytte senere i livet. Hva om hun reiser fint lite? Hva skal man da med en koffert til flere tusen?

Det er ikke nødvendigvis galt og gi en ting istedenfor penger, men da skal man være nærmest 100% sikker på at mottager ønsker seg det. Og siden du spør her så tviler jeg på at du vet det med sikkerhet.

Om du gir henne penger så kan hun selv kjøpe slike dyre ting. Da vet man jo også at det blir akkurat et riktige ift personlig smak. Om du er redd for at pengene skal gå til tull (snop/røyk/alkohol), så hadde jeg gitt henne et gavekort fra et sted du VET hun handler mye på.

Gjest Minimia
Skrevet

Det med gavekort er ikke så dumt. Men jeg kan fortelle at jeg fikk både penger og presanger til min konfirmasjon, og gjett hva jeg husker best?

Jeg fikk en fin krystallvase av naboene. Jeg satt den på rommet mitt til pynt og hadde mange rare ting oppi den. Fylte den med farget sand og skjell lag på lag og et telys på toppen, og i sanda fantes nøkkelen til skuffen der jeg hadde dagbøkene mine :-). På min 18 årsdag fikk jeg roser av en bekjent og gjett at vasen kom til nytte!

Nå står den i kjøkkenskapet og blir dratt fram hver gang min man kommer med blomster til meg. Da tenker jeg også på naboene, hjemplassen og barndommen og føler meg hel.

Skrevet
En skikkelig turkniv

Sikkert dumt spørsmål, men hva bruker man egentlig en turkniv til? Hugge seg vei gjennom bushen? Forsvare seg mot bjørner? ;)

Jeg ville gitt penger hvis det er det jenta ønsker seg. Evt en liten ting ved siden av. Men ikke kjedelige nyttegjenstander. Har fått masse sånt gjennom årene som bare har havnet bakerst i skapet stort sett :)

Skrevet
Er gudmor, og jenta ønsker seg "bare" penger...

Vil gjerne gjøpe noe "evigvarende", et minne, kanskje en ting hun har bruk for i voksenlivet... Tips???

Er såå enig med deg!

Jeg ønsket også "bare" penger, men nå som voksen innser jeg at de "evigvarende" tingene er de jeg har satt mest pris på.

Kakespade el. kompottskje?

Jeg fikk et stort (!) smykkeskrin som jeg har satt utrolig pris på. Det rommer alt av bunadsølv og andre smykker.

Skrevet (endret)

Kanskje et litt dyrt forslag, men hva med et diamantsmykke eller en diamant ring? Det er noe som varer evig, og diamanter går heller aldri av moten. "Diamonds are forever" ;)

Jeg fikk en ring av mamma til 18 års dagen og det er få gaver jeg har satt mer pris på over tid enn den. Den forsvant for noen mnd siden, og jeg merker at jeg føler meg naken uten ring på fingeren :(

Edit: Ops, leste visst ikke at det stod ikke smykker :flau:

Endret av Ambriel
Skrevet

Dersom du absolutt ikke vil gi penger, syns jeg et stort smykkeskrin er en fin gave.. jobber i gullsmed selv, og mange konfirmanter kommer etter konfirmasjonen og bytter til/kjøper smykkeskrin. De får som oftest maaasse smykker, men ingenting å ha det i. Så et stort, smykkeskrin i tidløst design, er mitt tips :)

Evt skrin til bunadssølv! Veldig kjekt å ha, dersom konfirmanten har bunad da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...