Gå til innhold

Chihuahua


T.J

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har lenge hatt lyst på hund, men har ikke tid og energi til å ha en skikkelig "hunde"-hund som må gå kjempeturer på norges høyeste fjell 2 ganger om dagen (for å overdrive en smule!) :P

Så har jeg blitt sjarmert av Chihuahua og lurte på om det er noen av dere som har denne rasen og hvor dere fikk skaffet dere en!

Det er så lite kenneler i norge som har seriøse sider/annonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Samara

Det er vel mulig du allerede har sjekket disse linkene?

http://www.dog-inn.com/racer/indeks/chihuahu.htm

http://www.nkk.no/

Jeg kjenner egentlig ganske lite til rasen. Du kan jo sjekke om norsk kennel klub har utstillinger i nærheten av der du bor i nærmeste framtid. Det er en ypperlig mulighet til å få prate nærmere med mange hundeeiere. Dette er oftest seriøse hundeeiere og du kan kanskje få tips om/komme i kontakt med oppdrettere også. Vi var iallfall på hundeutsilling før vi fikk oss hund... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen som har chihuahua - den veier 1,2 kilo. De har hage, og tenkte som deg. Men de kan ikke la den være alene i hagen. Katter kan gå til angrep, mener de. Samme med måker osv. (En katt veier 4-7 kg.)

Så jeg ville kanskje kjøpt en annen rase til 3 - 4 kilo i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Chihuahua kan vel bli opp til 3 kilo alt etter som, men jeg ville jo aldri latt den være alene i hagen!

Jeg leste at man skal ikke være overbeskyttende for da blir den nervøs og slikt, men pågrunn av størrelsen skal den aldri være alene sammen med andre dyr (eller barn).

Jeg vil ha en liten veskehund som jeg kan ta med meg overalt og derfor mente jeg kanskje Chihuahua var ypperlig :D

Jeg er ikke interessert i å ha en hage hund som står ute alene hele dagen og "ser fin ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om en hagehund (hva nå det er for noe?) - men det er jo praktisk å slippe en hund i hagen for å gjøre det du vet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: ja det er sant det.. Men man slipper vel vanligvis ikke hunder ut for å gjøre sakene sine helt uten overvåking uansett størrelse?

Uansett så blir det masse vurderinger å kennelbesøk å lignende før jeg bestemmer meg, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva VET du om hunder T.J.?

Selvfølgelig slipper man ut hunden i hagen sin. Jeg har hund, og hage og selvfølgelig går jeg turer med den hver dag, men det er veldig praktisk å la den lufte seg på egen hånd om morgenen, mens jeg tar en dusj og frokost.

Dessuten - hvis du visste litt om data, kan du søke på rasen under Altavista el.lign. istedet for å spørre her, siden du legger den tonen til brukere som prøver å hjelpe deg. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en liten veskehund som jeg kan ta med meg overalt og derfor mente jeg kanskje Chihuahua var ypperlig.

Husk at når den er valp, bør den få være mest mulig hjemme de første ukene - månedene, den vokser og har behov for mye søvn og ro, derfor bør du ikke dra den med deg land og strand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua? Helvete heller' date=' tilhører ikke de gnagerfamilien?[/quote']

Ja, og en hamster er livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva VET du om hunder T.J.?  

Selvfølgelig slipper man ut hunden i hagen sin. Jeg har hund, og hage og selvfølgelig går jeg turer med den hver dag, men det er veldig praktisk å la den lufte seg på egen hånd om morgenen, mens jeg tar en dusj og frokost.  

Dessuten - hvis du visste litt om data, kan du søke på rasen under Altavista el.lign. istedet for å spørre her, siden du legger den tonen til brukere som prøver å hjelpe deg.   :evil:

Tone..? Jeg beklager selvfølgelig hvis noen trodde jeg brukte noe som helst tone? Og jeg har søkt på altavista og kvasir og alt men finner bare 2 kenneler, og jeg ville gjerne snakke med noen som hadde litt erfaring istedenfor å stole hva som står på nett (jeg leste en plass at det var en ypperlig barnehund, på en annen side stod det det totalt motsatte) så jeg tenkte hvis noen hadde en chihuahua så kunne de dele sine erfaringer med rasen med meg, jeg mente aldri å tråkke på noens tær.

Jeg hadde håpet at dette forumet var seriøst men.. Hvis det ikke skal mer til før noen blir sure så vet ikke jeg. :cry:

Dessuten så har vi hatt hunder i familien siden jeg var liten, men det har aldri vært såkalte "toydogs", det har vært mer brukshunder og lignende. Alle hunder har forskjellige behov, og man slipper jo ikke en chihuahua løs alene i hagen når det finnes en risiko for at den kan bli drept av noe så lite som en måse. Naboen min gjorde denne feilen med en hund de hadde, resultatet var at den ble spist av en større hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på tekst-tv - side 492, Tv2. Der finner du mest sannsynlig chihuahua også. Du kan ringe oppretter, og spørre om alt du lurer på. Ring gjerne flere enn en, slik at du er sikker på å få seriøse svar, og ikke bare svar du ønsker - av en ivrig selger.

Eller kan du kontakte Norsk Kennel Klubb, og få henvisning til Norsk Miniatyrhundklubb.

Men husk på valpetiden, og la den slå seg til ro hjemme i mest mulig grad. En annen ting er at små hunder blir lett nervøse i kontakt med store hunder, når man løfter de opp fordi det kommer en diger hund, men - her har man vel ikke særlig valg...

Spesielt egnet for småbarn er vel rasen ikke, - men barn er jo forskjellige. Uansett, tenk litt på det, om du planlegger framover. Spør oppretter, - jeg har ingen erfaringer med akkurat den rasen. Passer en pomeranian i ny og ne - den veier tre kilo, og går fint med barn som er vant til dyr. Ellers er den jo i stand til å gjemme seg under sofaen om den vil ha fred...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Vega :)

Joda, jeg er fullstendig klar over at den bør få slå seg til ro hjemme og slikt, slik er det med de fleste dyr, det er også en av grunnene til at jeg skal vente en stund før jeg skaffer meg hund, må være sikker på at jeg har tid til å gi den alt den trenger.

Nå har jeg ikke tekst tv på den 20 år gamle tvn min :oops: men jeg kommer nok til å gå på utstillinger og snakke med litt fler chihuahua eiere, igjen, takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en titt på www.canis.no Gå inn på hunderaser(under fagstoff) der finner du linker til flere oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...